rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Maahantuonti ja tee-itse matkailuauton verotus?  (Luettu 4700 kertaa)

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 13:55
Maahantuonti ja tee-itse matkailuauton verotus?
« : 3.01.2017 kello on 19:50 »
Koitin kaivella vanhoja verojuoruja, mutta ei ihan vastaavaa osunut kohdalle ja suomessa verotuskäytännöt muuttuu muutenkin niin usein, joten ajankohtaista tietoa olisin vailla.
Harkinnassa on tuoda jostain euroopasta ducato/jumper/boxer mallin peltipaku, josta värkkäisin itse itselleni matkailuauton. Verovapaan matkailuauton tekniset vaatimukset ja varusteet suunnilleen tiedänkin, mutta mitenhän menee tuo käyttövero nykyään?
Jostain joskus lueskelin että uusien autojen kohdalla sisutukset pitää tehdä suomessa ja katsastuksessa vähän kikkailla, että auton saa päästöveron piiriin. Mitenhän tämä toimii käytetyissä ja yksityisen muuttamissa autoissa? Saako silloin päästöt rekisteriotteeseen jos merkki on fiat ja malli ducato, vaikka sisukset onkin ihan omasta päästä veistelty?

Mitenhän tuon tuontiveron saa helpoiten vältettyä, pitääkö kaikki rakentaa ensin ulkomailla ja vasta sitten rahdata suomeen, vai onko rajan ylityksen jälkeen vielä mahdollista rakennella suomessa ennen tullausta ja katsastuksia? Maahantuotniverot taitaa 2008 ja vähän uudemmissa pakuissa pyöriä tonnista kahteen haarukassa noin suunnilleen, jos verottaisi ensin pakuna ja rakentelisi rauhassa myöhemmin. Ei hirveä summa rahaa, mutta toisaalta sillä jo varustaa autoakin aika pitkälle. Ja jos Berner uusii kohta koko verotuksen ja ulkoistaa mun autonkin, niin ei siihen viitsisi liikaa verorahoja lahjoittaa  ;)
Helpointa olisi maahantuoda ihminen saksaan, mutta ihan vielä se ei ole omalla kohdalla mahdollista...
Muutakin vinkkiä maahantuonnista ja rakentelusta otan mielelläni vastaan.

  • Vieras
  • Vs: Maahantuonti ja tee-itse matkailuauton verotus?
    « Vastaus #1 : 3.01.2017 kello on 23:09 »
    Muuhun en osaa vastata kuin että ei ole väliä missä teet muutoksen matkailuautoksi kunhan se on tehty vain ennenkuin ajat rekisteröimään autoa täkäkäisille kilville. Valikoi auto siten että sisustamisen jälkeen sisäkorkeudeksi jää minimissään 190cm. Eli korkeat ducato ja sprinterit yms. Onnistuu helposti.eli voit tuoda auton vapaasti mistä haluat ja rakentaa siitä itse matkailuauto.  Penkit kiinnitykseen tulee olla e hyväksytyt

    *****
    • Matkailija
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 13:55
    Vs: Maahantuonti ja tee-itse matkailuauton verotus?
    « Vastaus #2 : 6.01.2017 kello on 17:15 »
    Juu rakennehommat tosiaan on jo selvillä ja vähintään H2 korkee olis tulossa. Sittenhän tarvii istuimia ja pöydän, jonkinmoisen keittovälineen ja sängyn kahdelle. Koko homma pitää vielä miellyttää jossain määrin katsurin silmää ja näyttää siltä että sitä voi tosiaan matkailuun käyttää. Mulla ei pelkkä veronkierto oo mielessä ja alkuun en välttämättä tarvitse edes ylimääräisiä matkustajapaikkoja, pakun 3 istuinta edessä riittää hyvin.

    Suurin epäselvyys vielä itselle on tuo käyttöveron määräytyminen. Vaihtoehto olis sitten pitää pakuna ja retkeillä irtokalusteiden kanssa, mutta vessaa ja vesisäiliöitä kuskatessa sitä mieluummin pitäis rehellisempänä matkailuautona rekisteröitynä.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:27
    • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
    Vs: Maahantuonti ja tee-itse matkailuauton verotus?
    « Vastaus #3 : 6.01.2017 kello on 17:49 »
    En viitsi avata uutta keskustelua. Mutta millainen homma on hakea käytetty matkailuauto keskieuroopasta. Mitä kaikkea on otettava huomioon. Ja mistä maasta homma käy parhaiten ja edullisemmin. Vai onko viisain antaa homma jollekkin joka niitä ammatikseen tuo.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
    Vs: Maahantuonti ja tee-itse matkailuauton verotus?
    « Vastaus #4 : 6.01.2017 kello on 17:53 »
    En viitsi avata uutta keskustelua. Mutta millainen homma on hakea käytetty matkailuauto keskieuroopasta. Mitä kaikkea on otettava huomioon. Ja mistä maasta homma käy parhaiten ja edullisemmin. Vai onko viisain antaa homma jollekkin joka niitä ammatikseen tuo.
    Täälä on paljon tietäjiä miten kannattaa toimia.Esm,Alan.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:46
    • viva la France
    Vs: Maahantuonti ja tee-itse matkailuauton verotus?
    « Vastaus #5 : 6.01.2017 kello on 17:55 »
    En viitsi avata uutta keskustelua. Mutta millainen homma on hakea käytetty matkailuauto keskieuroopasta. Mitä kaikkea on otettava huomioon. Ja mistä maasta homma käy parhaiten ja edullisemmin. Vai onko viisain antaa homma jollekkin joka niitä ammatikseen tuo.
    Ostat auton, hommaat siihen kilvet ja ajelet suomeen tai rekka kyydin, menet papereiden kanssa katsastuskonttorill e ja rekisteröit.
    Siinäpä ne pääpiirteet.
    Matkailuauto käytettynä eli yli 6kk vanha ja ajettu yli 6000 km on täysinverovapaa maahan tuotaessa. Uudemmista pitää maksaa ALV.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:27
    • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
    Vs: Maahantuonti ja tee-itse matkailuauton verotus?
    « Vastaus #6 : 6.01.2017 kello on 18:20 »
    Ostat auton, hommaat siihen kilvet ja ajelet suomeen tai rekka kyydin, menet papereiden kanssa katsastuskonttorill e ja rekisteröit.
    Siinäpä ne pääpiirteet.
    Matkailuauto käytettynä eli yli 6kk vanha ja ajettu yli 6000 km on täysinverovapaa maahan tuotaessa. Uudemmista pitää maksaa ALV.

    Elikkä suomesta ne teippikilvetkö jo lähtiessä. Mainitsit jossakin vaiheessa että Hollanti ei ole kulkimen ostoon edullisin, onko se saksa.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:46
    • viva la France
    Vs: Maahantuonti ja tee-itse matkailuauton verotus?
    « Vastaus #7 : 6.01.2017 kello on 18:29 »
    Elikkä suomesta ne teippikilvetkö jo lähtiessä. Mainitsit jossakin vaiheessa että Hollanti ei ole kulkimen ostoon edullisin, onko se saksa.
    Ei suomesta muuta kuin pulska lompsa. Saksasta jos ostaa niin sieltä kilvet, jos belgiasta ostaa niin täältä kilvet.
    On semmosia firmoja jotka tuon leikin hoitaa muutamalla kympillä kilpien hinnan lisäksi eli kielitaidoksi riittää kun tietää toimiston osotteen. Siellä paperit tiskiin ja sana export finland.
    Hollanissa on pikkasen korkeemmat hinnat kuin naapuri maissa johtuen heidän autoverosta joka on myös matkakulkimissa.
    Uusissa noin 70 000 vehkeissä on eroa vajaa 10 000 saksan ja belgian eduksi.
    Ei se saksa vältämättä ole edullisin, mutta tarjonta on paras

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:27
    • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
    Vs: Maahantuonti ja tee-itse matkailuauton verotus?
    « Vastaus #8 : 6.01.2017 kello on 19:30 »
    Kiitoksia vaan. Minun osalta tämä on selvä, ainakin melkein.  :D

  • Vieras
  • Vs: Maahantuonti ja tee-itse matkailuauton verotus?
    « Vastaus #9 : 6.01.2017 kello on 23:38 »
    Juu rakennehommat tosiaan on jo selvillä ja vähintään H2 korkee olis tulossa. Sittenhän tarvii istuimia ja pöydän, jonkinmoisen keittovälineen ja sängyn kahdelle. Koko homma pitää vielä miellyttää jossain määrin katsurin silmää ja näyttää siltä että sitä voi tosiaan matkailuun käyttää. Mulla ei pelkkä veronkierto oo mielessä ja alkuun en välttämättä tarvitse edes ylimääräisiä matkustajapaikkoja, pakun 3 istuinta edessä riittää hyvin.

    Suurin epäselvyys vielä itselle on tuo käyttöveron määräytyminen. Vaihtoehto olis sitten pitää pakuna ja retkeillä irtokalusteiden kanssa, mutta vessaa ja vesisäiliöitä kuskatessa sitä mieluummin pitäis rehellisempänä matkailuautona rekisteröitynä.
    Keittovälineeksi riittää mikro kiinteästi asennettuna ja invertteri jolla sitä käyttää. Invertterille keksii helposti muutakin käyttöä ja mikrossakin on pojan piltit jo parikertaa lämmennyt. Meillä siis -08 korkea sprintteri tuollaisella varustuksella ja Suomessa tehty tuo minimitason matkailuauto varustus. Niin ja on sielä sängylläkin tullut jo nukuttua senaikaa kun emäntä oli kauppakeskuksessa shoppailemassa  ;D minulla on käynyt mielessä sellainen kompakti keittovarustus minkä vois nostaa tuohon apukuskin penkin taakse likuoven puoleiselle reunalle. Sinne sisälle pieni käyttövesi ja kenties toinen purkki jätevedelle ja tyhjäys hoituisi liukuoven kautta. Elikkä siis sellainen pömpeli missä olis upotettuna pieni allas, kaapin sisällä pumppu ja säiliöt. Voisi liukuoven kautta tyhjätä ja täyttää ja sitten nostaa koko pömpeli pois kun palataan "arki" käyttöön. Toisellapuolen seinän puolella siis on kiinteä kaappi jääkaappi varauksella ja tuo vaadittu pöytä.