rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Millainen akkulaturi vaunuun?  (Luettu 39814 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 4.01.2024 kello on 12:05
  • Pirkanmaa, Sastamala, wanhaa Suur-Sastamalaa
Vs: Millainen akkulaturi vaunuun?
« Vastaus #30 : 30.12.2016 kello on 07:53 »
Transiitissa konepellin alla on + napa muovitulpan alla. Ilmeisesti ladataan akut myös tätä kautta, akut ovat kuljettajan penkin alla?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:44
Vs: Millainen akkulaturi vaunuun?
« Vastaus #31 : 30.12.2016 kello on 08:56 »
No esimerkiksi W/S212 Mersussa on konehuoneessa ihan paikat lisävirralle.
Audeissa pitää jo akun vaihtokin testerillä kertoa aivoille, lisävirralle taatusti paikat myös.

Luulen, että lähes kaikissa muissakin uudemmissa automerkeissä asia on samoin ja sart/stop järjestelmien kanssa vielä enempi tuota "aivoa" mukana.
Kyllähän se noissakin lopulta akkuun kytkeytyy, muttei suoraan.

Uudempien autojen kaapeleilla käynnistäminen suoraan akulta on kohtuu kallis toimenpide, samoin lisävirran antaminen sieltä suoraan.
Ensin yrität, sitten vaihdat pahimmassa tapauksessa boksin tai pari  Thumb
Kyllä minä ainakin saatan ladata akkua suoraan napoihin...

Uusissa autoissa on niin paljon elektroniikkaa välissä, jolloin lataus ei onnistu esim. tupakansytytinpisto rasian kautta. Saattaa olla vaikka virransäästötilassa auto, jolloin virta ei kulje akkuun.
Omaan autoonikin pitää periaatteessa syöttää tiedot uudesta akusta, mikäli akun kapasiteetti on erilainen.

Tuossa linkitetyssä mainoksessa kummastutti ylistys tavallista nopeammasta latauksesta. Jotenkin kavahdan noita pikalatauksia. Mysteeriksi jäi myös tuo maininta yhteensopivuudesta S&S järjestelmän kanssa. Mitä huomioimista siinä mahtaa olla?

Apuvirta kaapeleilla on kaiketi hieman riskaapelia. Jännitepiikit voivat rikkoa jopa auttavan auton. Siihen on erilaisia kikkoja, mutta kyllä ne riskit säilyvät.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Millainen akkulaturi vaunuun?
« Vastaus #32 : 30.12.2016 kello on 09:36 »
Olen ymmärtänyt että virtaa antavan auto on sammuksissa ja kaapeleilla
toisen starttaa niin ei ongelmaa. Ei jaksa ymmärtää mikä voisi silloin särkyä?
Voisko tuossa auton "aivoissa" seota se että tieto auton laturin antamasta virrasta
akulle on eri kuin akun todellinen varaus kun sitä on "sivusta" ladattu?  :o

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:44
Vs: Millainen akkulaturi vaunuun?
« Vastaus #33 : 30.12.2016 kello on 09:39 »
Olen ymmärtänyt että virtaa antavan auto on sammuksissa ja kaapeleilla
toisen starttaa niin ei ongelmaa.
Tuo nyt on vähintä, mitä voisin tehdä oman auton suojelemiseksi...

Vanhemmissa autoissa varmaan ihan kohtuu turvallinen menetelmä. Tuskin uusissakaan autoissa suurta riskiä on, mutta jos jännitteet heilahtelevat voimakkaasti, niin..

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Millainen akkulaturi vaunuun?
« Vastaus #34 : 30.12.2016 kello on 09:42 »
Tuo nyt on vähintä, mitä voisin tehdä oman auton suojelemiseksi...

Vanhemmissa autoissa varmaan ihan kohtuu turvallinen menetelmä. Tuskin uusissakaan autoissa suurta riskiä on, mutta jos jännitteet heilahtelevat voimakkaasti, niin..
Juu, kyllä varmaan niin on että jos sahataan virtaa antavan akku vähiin niin saattaa ongelmia tietää.
En ehkä ihan uusimpien kotteroiden kanssa lähtisi kaapeleilla kokeilemaan. Toisaalta myynnissä on boostereita
joita ei kielletä käyttämästä...

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:41
Vs: Millainen akkulaturi vaunuun?
« Vastaus #35 : 30.12.2016 kello on 09:56 »
Fakta puuttuu edelleen....

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Millainen akkulaturi vaunuun?
« Vastaus #36 : 30.12.2016 kello on 10:15 »
^
Joo, sitä tässä odotellaan. Jollakin taisi olla ihan oikeaa faktaa...

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:12
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Millainen akkulaturi vaunuun?
« Vastaus #37 : 30.12.2016 kello on 10:59 »
 Jokohan se VAUNUN  akkulaturin malli on selvinnyt, kun keskustelu on kääntynyt AUTON  akun lataamiseen?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 4.01.2024 kello on 12:05
  • Pirkanmaa, Sastamala, wanhaa Suur-Sastamalaa
Vs: Millainen akkulaturi vaunuun?
« Vastaus #38 : 30.12.2016 kello on 11:54 »

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Millainen akkulaturi vaunuun?
« Vastaus #39 : 30.12.2016 kello on 12:11 »
Jokohan se VAUNUN  akkulaturin malli on selvinnyt, kun keskustelu on kääntynyt AUTON  akun lataamiseen?
:laugh:
Tämä on minulla jo vuosia ollut sekä pelannut:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Akkulaturi-12-V-8-A-2000031643/

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:15.04.2024 kello on 21:27
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Millainen akkulaturi vaunuun?
« Vastaus #40 : 30.12.2016 kello on 13:09 »
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455514/CTEK-Yllapitolaturi-MXS70-12V7A
Tuollainen on mun vaunussa ja ainakin toimii.

Minulla samanlainen, mutta 15A. Siis ei vaunussa, vaan matkailuautossa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.01.2020 kello on 10:34
Vs: Millainen akkulaturi vaunuun?
« Vastaus #41 : 30.12.2016 kello on 15:49 »
Mutta itse asiaan.
Jos et akkulaturia käytä kuin leirinnässä yms., niin teho ei liene merkittävä asia.
Itsellä kun ajatuksena on hankkia mahdollisimman tehokas laturi, koska puskassa tulee aggregaatilla ladattua = mitä pienempi aika pörinää, sen parempi.
Olen kokolailla päätynyt siihen, että hankin tuon Manson SBC-2150 laturin.
Tässä on monenlaista tomintoa, elvytyksestä eteenpäin... mutta tärkein lienee, että antaa tarvittaessa 50A latausvirran.
Rajumpiakin latureita löytyy, mutta hinta ruukkaa moninkertaistumaan.

Halvin tällä hetkellä suomesta, mitä vastaan on tullut  -> http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/autom_akkulaturi_12v_50a_kaksi_latauspiiria-p-5343-798/
Tässä ko. laturista paremmin tietoa suomeksi -> http://www.tp-import.fi/SBC2150
Tässä ko. laturista sitten lontoon murteella käyttö-ohjeet -> http://www.manson.com.hk/getimage/index/action/images/name/524d0e820eb36.pdf

Tuohon vielä menasin laitella lisävarusteeksi ohjauspaneelin, jonka sitten saa istuteltua vaunun "kontrollitauluun".

Saa vinkata, mikäli halvemmalla löytää ko laturin  Thumb


*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:14
  • Lempäälä
Vs: Millainen akkulaturi vaunuun?
« Vastaus #42 : 30.12.2016 kello on 16:34 »
Mutta itse asiaan.
Jos et akkulaturia käytä kuin leirinnässä yms., niin teho ei liene merkittävä asia.
  Kysyjä ei oo tarkemmin kertonut tulevasta käytöstään, joten ollaan arvaus pohjalla?
  Ootko "TLP" lukenut täällä jutua, kun jonkulla on trukkilaturi joka tunnistelee akun lämpötilaa ja lataa ensin isommalla jännitteellä? Oiskohan ollut "Rölli"?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.01.2020 kello on 10:34
Vs: Millainen akkulaturi vaunuun?
« Vastaus #43 : 30.12.2016 kello on 16:51 »
  Kysyjä ei oo tarkemmin kertonut tulevasta käytöstään, joten ollaan arvaus pohjalla?
  Ootko "TLP" lukenut täällä jutua, kun jonkulla on trukkilaturi joka tunnistelee akun lämpötilaa ja lataa ensin isommalla jännitteellä? Oiskohan ollut "Rölli"?

Tässähän minun viestissä ei arvailtu, siksi tuossa on molemmat 'skenaariot' käyty läpi ja enempi ajateltu oman tarpeen kantilta.
1. lause määrittää sen jatkuvan seinävirran vieressä olemisen, kun en tiedä käyttö tarvetta alkoi lause sanalla jos  Thumb

En ole lueskellut trukkilatureista..

Tässä mielestäni kohtaa hinta-ominaisuudet-teho-koko/paino suhde hyvin, joten siksi olen tätä harkinnut.
Kun nyt vaunussa olevan AGM-akun hinta on uutena lähemmäs 700€, niin ei sitä viitsi ihan millä tahansa laturilla pilata.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:18.04.2024 kello on 16:10
Vs: Millainen akkulaturi vaunuun?
« Vastaus #44 : 30.12.2016 kello on 20:39 »
En nyt tiedä minkälaista faktaa haluutte, mutta ekana tuli mieleen ettiä Defan kiinteästi asennettavan laturin asennusohje:

http://www.defa.com/file/d753cfb27053/1920276_E26_MultiCharger%201204.pdf

Sivulla 10 mainitaan:  Joissain autoissa on ns. akunvalvontajärjest elmä. Maadoitusjohdon kytkennässä on noudatettava ajoneuvovalmistajan ohjeita.

Ei tuollakaan asiasta tuon enempää mainita, mutta riittäisikö tuo faktaksi akunvalvontajärjest elmien olemassaololle ja sille ettei niitä niin vaan kytketä joka vehkeessä suoraan akun napoihin?

Itselleni riittää faktaksi se että aihetta on käsitelty erinäisillä autosähköaiheisilla kursseilla joissa työn puolesta tulee käytyä.