rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)  (Luettu 45471 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:35
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #45 : 1.12.2019 kello on 21:59 »
Ei laitteet ole ainakaan hinnalla pilatut:

https://fi.trotec.com/tuotteet-ja-palvelut/koneet-homecomfort/lisaevarusteet-yleistae/hygrostaatit/pistorasia-hygrostaatti-bh30/
No, nyt on jo hinta tolkuissaan - ihan 260€ vastaavasta en ole valmis maksamaan. Veneeseen voisin laittaa kWh-mittarin kaveriksi, niin kok.kulutkin selviäisi  Thumb

E: jaa vai käykö näille keleille?
Lainaus
Käyttö - min. lämpötila [°C]   5

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:28
  • Escucha el Oi!
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #46 : 1.12.2019 kello on 22:46 »
Tommone trotec oli kesän ja syksyn vaunussa, tuntu toimivan. Mutta tosiaan ei(kai) toimi enää kylmässä, mutta nyt vaunu onkin sisällä.

Testikokemusta ei ole alle 5asteen.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:28.10.2023 kello on 21:40
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #47 : 1.12.2019 kello on 23:52 »
No, nyt on jo hinta tolkuissaan - ihan 260€ vastaavasta en ole valmis maksamaan. Veneeseen voisin laittaa kWh-mittarin kaveriksi, niin kok.kulutkin selviäisi  Thumb

E: jaa vai käykö näille keleille?

Laitoin tänään tuonne trotecille viestiä ja kysyin juurikin tuota toimivuutta pakkasella, katsotaan mitä vastaavat. Tuosta näytöstä ei varmaan pakkasella mitään näe mutta pitäis sähköhommista ja sen teoriasta tietää enemmän, että osais sanoa miten kosteudenmittaus pakkasessa tollasella vempaimella toimii. Toisaalta onhan mullakin kotona langaton lämpö/kosteus mittari ja hyvin sekin pakkasella toimii niin miksi ei tuo.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:30.05.2023 kello on 08:33
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #48 : 2.12.2019 kello on 09:25 »
Pakkaskelin kosteudesta ei kai väliä, koska kosteus on silloin olematon, mutta juuri tuossa 0 - 5 C lienee kriittisin alue kosteusvaurioiden suhteen.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:28.10.2023 kello on 21:40
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #49 : 2.12.2019 kello on 10:52 »
Laitoin tänään tuonne trotecille viestiä ja kysyin juurikin tuota toimivuutta pakkasella, katsotaan mitä vastaavat.

Tälläsen vastauksen sain. Esitin kysymyksen ehkä vähän väärin koska luulivat, että olen ilmankuivaimen siihen liittämässä.

Lainaus
Hei, alin lämpötila, missä hygrostaatti toimii, on -10 °C. Lisäksi, sehän ei siis itsesään poista kosteutta, vaan se liitetään ilmankuivaimeen, jolloin se säätelee ilmankuivinta. Mikään tavallinen ilmankuivain ei toimi tuollaisissa pakkasissa, silloin pitäisi käytää ammattimaista adsorptiokuivainta, joka maksaa reilusti yli 1000 € ja tarvitsee ulosmenoaukon. Ehkä teidän tarpeeseen sopisi paremmin pistorasia-lämpüpuhallin TFC 1 E tai TFC 2 E. Jos asuntovaunussa on peruslämpö, se ole niin kostea. https://www.trotec24.fi/koneet/lammitys/lampopuhallin

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:28.10.2023 kello on 21:40
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #50 : 2.12.2019 kello on 14:08 »
Kerroin, että sitä olisi tarkoitus käyttää kytkemällä siihen lämmitin niin sitten sain seuraavan vastauksen.

Lainaus
Hei

Kyseessä on Hygrostaatti, joka pystyy käyttämään yhdessä, trotecin kuivaimien tai kostuttajen kanssa.

Kun käytätte lämmitintä niin silloin tarvitsette termostaattin, mutta termostattin toimivuus on -10°C saakka, eli kovilla pakkasilla termostatti valitettavasti ei toimi.

Voishan tuollaisen testiin ostaa ja jos ei pakkasessa pelitä niin sitten voin sen autotalliissa olevaan kosteudenpoistajaan kytkeä niin ei sekään pyöri turhaan 24/7

Edit: Jaahas tuolta trolteciltä jos tilaa niin postikuluja tulee melkein 18e. Itse ajattelin tollasen käydä hakemassa tuolta https://www.allergia-apu.fi/kosteudensaataja
« Viimeksi muokattu: 2.12.2019 kello on 14:47 »

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:30.05.2023 kello on 08:33
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #51 : 2.12.2019 kello on 17:21 »
Tuli mieleen, että lämmityksen sammumisen jälkeen sisäilma kylmenee ja suhteellinen kosteus nousee vastaavasti, jolloin hygrostaatti kytkee lämmityksen päälle. Ja tämä ilman, että ulkoilman kosteus muuttuisi.

Varmaankin kytkeytymisen vaihteluväli ratkaisee. Saakohan sen säädettyä?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:28
  • Escucha el Oi!
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #52 : 2.12.2019 kello on 20:18 »


Varmaankin kytkeytymisen vaihteluväli ratkaisee. Saakohan sen säädettyä?

ei saa, mutta on se aika iso. en koko aikaa syksyllä tarkkaillut, mutta vähintään 5% ehkä 10%. eli ei mene koko ajan päälle ja pois.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:11.03.2024 kello on 18:37
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #53 : 5.12.2019 kello on 11:41 »
Näistä kosteus asioista ollaan montaa mieltä.  Oma autoni on joulukuusta sinne huhtikuuhun  kylmässä isossa peltihallissa.  hallin sisäkorkeus noin 10 m, sillä ei todennäköisesti mitään merkitystä. Auto lepää hallissa niin että kaikkien kaappien ovet auki sekä laatikostojen ja jääkaapin. Kattoluukut kiinni. Autossa 3 kappaletta pakkotuuletus ritilöitä jotka tietysti auki aina. Sen lisäksi olen laittanut autoon kosteuden keräys pusseja runsaasti vähän joka puolelle. Myös kaikki pehmusteet sekä patjat ovat kotona. Eli auto lähes tyhjä kaikesta.
Tällä tavalla olen auton jättänyt talvi säilöön. Hyvin on talvehtinut näin toimien, mitään sellaista en ole havainnut jonka kosteus olisi aikaan saannut.
Hupiakkujen + navan nyt irroitin, kun joku asian neuvoi täällä. Aikaisemmin vein akut aina autotalliin seisonnan ajaksi. Startti akku on paikoillaan navat kiinni kytkettyinä.
Ehkä nekin voisi irroittaa. Hyvin on tällä tsydeemillä homma toiminut, eli ei kannata muuttaa tapaa. Thumb

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:35
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #54 : 5.12.2019 kello on 12:23 »
Työkaveri about 10v sitten pelkäsi asuntovaununsa kosteusvaurioita ja tyhjensi vanhaan navettarakennukseen sille sopivan pilttuun.
Siellä se oli nätisti sateelta ja tuulelta suojassa.
Mutta sitten tulikin lunta enempi....navetan katto romahti kun lumet alkoi kostumaan ja murskasi alla olleen vaunun ihan p-llun päreiksi....
Meni ihan läjään koko vaunu.  Mutta kuivana oli pysynyt....


*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:28.10.2023 kello on 21:40
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #55 : 16.12.2019 kello on 18:10 »
No ni nyt mulla on tollanen "KOSTEUDENSÄÄDIN TROTEC BH30" https://www.allergia-apu.fi/kosteudensaataja ollut autossa eilisestä saakka ja ei se nyt ainakaan ole minua vielä vakuuttanut. Nyt ulkona on +2.8 astetta ja kosteus 95% autossa on +1.8 astetta ja kosteus 80% vaikka olen säätänyt kosteusarvoksi 70%. Puhaltimena on sellanen hinnatalkaen 2000W pöytä propelli.

Kävimpä sitten autossa sisällä äsken ennenkuin painoin lähetä viesti nappia. hhhmmmm.... autossa olevan kosteudensäätimen kosteusarvo oli 61.1% ja vieressä olevan langattoman kosteusmittarin arvo 80% eli nyt joku näyttää väärin ja kovasti. Sähkönkulutusmittar i näytti arvoa 0.49kWh eli on se lämmitin ainakin vähän aikaa siellä lämmittänyt.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 2.03.2024 kello on 20:38
  • Ukki
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #56 : 16.12.2019 kello on 20:49 »
Aikoinaan kun hankimme auton niin hankimme sille myös tallin. Siellä se köllöttää talvet ja muiden aikojen luppoajat. Ei tarvitse huolehtia kosteudesta ja akuista. Talven kuluessa puunaan auton perusteelisesti pakkaspäivinä ja tuunaan ja säätelen asioita joita käytön myötä tullut eteen. Pieniä huoltoja kuten suodattimet ja nesteet voi vaihtaa mutta nykypelissä on liian paljon öljyä helppoon vaihtamiseen. Tärkeää oli tallin kohtuu läheinen sijainti, 10 minuutin kävelymatka. Mielenrauhasta maksaa jos ei mielellään.niin sen takia.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:54
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #57 : 16.12.2019 kello on 20:55 »
No ni nyt mulla on tollanen "KOSTEUDENSÄÄDIN TROTEC BH30" https://www.allergia-apu.fi/kosteudensaataja ollut autossa eilisestä saakka ja ei se nyt ainakaan ole minua vielä vakuuttanut. Nyt ulkona on +2.8 astetta ja kosteus 95% autossa on +1.8 astetta ja kosteus 80% vaikka olen säätänyt kosteusarvoksi 70%. Puhaltimena on sellanen hinnatalkaen 2000W pöytä propelli.

Kävimpä sitten autossa sisällä äsken ennenkuin painoin lähetä viesti nappia. hhhmmmm.... autossa olevan kosteudensäätimen kosteusarvo oli 61.1% ja vieressä olevan langattoman kosteusmittarin arvo 80% eli nyt joku näyttää väärin ja kovasti. Sähkönkulutusmittar i näytti arvoa 0.49kWh eli on se lämmitin ainakin vähän aikaa siellä lämmittänyt.

Mutua:  Se pieni lämmitys autossa tehostaa ilmanvaihtoa. Poistaa kuivaa ilmaa. Tilalle tulee ulkokosteaa ilmaa.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:28
  • Escucha el Oi!
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #58 : 16.12.2019 kello on 21:23 »
No ni nyt mulla on tollanen "KOSTEUDENSÄÄDIN TROTEC BH30" https://www.allergia-apu.fi/kosteudensaataja ollut autossa eilisestä saakka ja ei se nyt ainakaan ole minua vielä vakuuttanut. Nyt ulkona on +2.8 astetta ja kosteus 95% autossa on +1.8 astetta ja kosteus 80% vaikka olen säätänyt kosteusarvoksi 70%. Puhaltimena on sellanen hinnatalkaen 2000W pöytä propelli.

Kävimpä sitten autossa sisällä äsken ennenkuin painoin lähetä viesti nappia. hhhmmmm.... autossa olevan kosteudensäätimen kosteusarvo oli 61.1% ja vieressä olevan langattoman kosteusmittarin arvo 80% eli nyt joku näyttää väärin ja kovasti. Sähkönkulutusmittar i näytti arvoa 0.49kWh eli on se lämmitin ainakin vähän aikaa siellä lämmittänyt.

eikai se sen trotecin syy ole jos lämmitin ei kuivata? ei se ole kuitenkaan kuivaaja niin ihmeisiin ei pysty.

onko se trotecin bh30 oikeassa asennossa? mulla se ei toiminut kun oli eka väärin päin: pistokkeissa on ne suojaläpät niin en saanut oikeaan asentoon.

Mutta eipä se silti ihmeisiin pysty kun ulkoa tulee kosteaa korvausilmaa.
Mullakin talven vaunu sisällä lämpimässä, mutta oli tosiaan syksyllä trotec ja lämmitin käytössä.

Ei se mukaan mielestä kostealla kelillä paljoa kuivattanut, mutta sateen jälkeen kuivui äkkiämmin kuin ilman.
Eli kun ulkona kosteus väheni, lämmitin surisi ja vaunun ilmanvaihto parani.Ei jäänyt kostea ilma vaunuun "pussiin" niin pitkäksi aikaa.

Kuivain ois paljon parempi kuin lämmitin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 11:37
Vs: Auton/vaunun talvisäilytys kuivempana (?)
« Vastaus #59 : 16.12.2019 kello on 21:57 »
Mutua:  Se pieni lämmitys autossa tehostaa ilmanvaihtoa. Poistaa kuivaa ilmaa. Tilalle tulee ulkokosteaa ilmaa.

Faktaa:Pieni lämmitys kuivattaa sisätilat ja kosteus poistuu.
Vaikka tilalle tulee ulkokosteaa ilmaa, kosteus ei imeydy rakenteisiin, tyynyihin, etc.