Sivuja:
Toiminto
  • #31 kirjoittanut Aakku 30 Oct 2016
  • Enpä enempiä spekuloi tämän päivän kaasuautoista,  koska ne ovat mahdollisia vain Etelä -Suomessa ja sielläkin maakaasulla.  Mutta kokemukseni jo 60-luvulta.

    Olin kesätöissä VR:n ovelta ovelle auton apumiehenä. Nehän olivat enimmäkseen Nalle-Sisuja toimien nestekaasulla. Niissä oli molemminpuolin 33kg:n pullot makaavassa asennossa. Silloin ei ollut automaattisia pullonvaìhtajia. Pullo saattoi loppua vaikka Mannerheimintien ja Arkadiankadun risteyksessä keskellä risteystä.  Kuski sulki ohjaamossa tyhjän pullon venttiilin ja avasi täyden. Minä, apumiehenä, hyppäsin ulos vastaavasti sulkemaan ja avaamaan pulloventtiilit. En tiedä, mitä kuskeille oli opetettu, mutta kenellekään ei mennyt jakeluun, että pullot voivat olla auki, kunhan ohjaamon venttiilit suljetaan ja avataan oikeassa järjestyksessä. Ilmeisesti varmuuden maksimointia.  Kuskin tehtäviin kuului sitten pullon vaihto trukilla.

    Mulla ei ollut vielä silloin ajokorttia, nin en voinut ajaa niitä. Mutta kuskit kertoivat, että kaasuautot olivat laiskempia kuin vastaavat bensa-autot.
    Noinhan se meni...

    Minulla oli bensa Petteri, joka toki kulki vain kaasulla. Pullot olivat pystyssä lavan etureunassa. Yhteensä 3+3 kpl 33kg pulloja. Siinäkin kävin käsin aukaisemassa aina toisen puolen patterin, kun toinen kolmikko tyhjeni.
    En muista olleen 33kg moottorikaasupulloj a silloin. Siksi ne olivat pystyssä. Henkilöautossa oli itselläni 11kg trukkipullo makuulta ja pidemmälle reissulle otin 19kg pullon. Magneettiventtiili oli jakamassa kaasun ja bensan väliltä kaiken varalta.
  • #32 kirjoittanut K.E.V 31 Oct 2016
  •  :laugh: :laugh: :laugh:
    https://youtu.be/lh_h-KdbBrE


    Mutt ? eikös nyt kumminhi ole kymysys  ::) Jotta millaisia ajatukseia herättää ..... eli ei kai vain muistoista kysymys.
    Itse tiedän kaasukäyttöisiksi muutettuina olevan ainakin aamerikkalaisia laitoksia joissa saadaan edulliseen hankintahintaan vanha bensarosvo valjastettua hyötykäyttöön.
  • #33 kirjoittanut Aakku 31 Oct 2016
  • Mutt ? eikös nyt kumminhi ole kymysys  ::) Jotta millaisia ajatukseia herättää ..... eli ei kai vain muistoista kysymys.
    Itse tiedän kaasukäyttöisiksi muutettuina olevan ainakin aamerikkalaisia laitoksia joissa saadaan edulliseen hankintahintaan vanha bensarosvo valjastettua hyötykäyttöön.
    Meillä oli El Camino työkäytössä kaasulla...

    Siinä oli neljä 2+2 11kg pulloa lavan etureunassa. Muistaakseni trukkipulloja olivat.
    Aspenia tehtiin kaasulle pienenä sarjanakin.
  • #34 kirjoittanut K.E.V 31 Oct 2016
  • Eli sulla herättää vain muistoja. Onkos kukaan harkinnut nykyveturiksi / ajolaitteeksi hankkia. Tuolla "virallisella" on ainakin yhdellä iso jenkki työkäytössä jossa kaasut.
  • #35 kirjoittanut 88k5 31 Oct 2016
  • Jos otsikon aiheeksi rajataan nestekaasu tai puukaasu, tulee mieleen vuosikymmenien takainen historia; sodan jälkeinen puute ja toisesta verokarhun herääminen. Molemmin yhteistä pieni käyttö/varastointipaine=iso_tilarve=pieni_toimintasäde, alentunut suorituskyky..
    Oikeastaan lpg-autoista tulee mieleen enempi itä-Eurooppa, jossa kerrostalojenkin hellat lämpesvät vielä jokin aika sitten pelkästää isoista pulloista. Sitä kautta tuotanto- ja jakeluverkko oli valmiina vaikka autokäyttöön..

    Sen sijaan nämä bio/maakaasu (CBG/CNG) ovat paremmin nykypäivään istuvia - onhan niissä ~15x korkeampi paine, ts. pienempi tilantarve säiliölle. Lisäksi ovat keskenään sekatankattavia. CO2 puoli puhdas nolla (CBG)..

    Itse harkitsin käyttökulkimen vaihtuessa kaasu- ja etanolivaihtoehtoja . Jos olisin "yhdenauton_ihminen", ei perinteisistä liikennepolttoainei sta tulisi mieleen luopua näihin marginaaleihin. Mutta arki-ruhkaliikenne-työmatkakuljin voisi hyvinki olla pienikin ekoauto, ehkä kuitenki puhdas sähkö/ladattava hybridi. Pisimpään pidin mukana RE85 laitteistolla varustettua jenkkiveturia, mutta monet muut mm. verotekn. syyt ajoivat ohi, ja dieseliin kuitenki päädyin. Mutta tarpeiden takia haussa ei ollut pieni kaupunkisukkula ja siksi bensakone "ekoistettuna" oli selkeästi puhdittomampi tuplaturbo dieselin rinnalla, jossa verot mitättömät tuossa kokoluokassa..
  • #36 kirjoittanut Pena10 31 Oct 2016
  • Sähköauto ei ole oikeasti toimiva. Toimintasäde ja latausaika.
    Suurin ongelma, josta sähköauton valmistajat vaikenevat, on valmistuksen todella suuret luonnonvarojen tuhlaaminen (akku). Ajatelkaa oikeasti, mitä tarkoittaisi jos kaikilla olisi sähköauto ja niihin valmistettaisiin akut.

    Oikea olisi vetyauto. Toimiva kaikella lailla. Siinä vain yksi ongelma, vedyn valmistus vielä liian kallista.

  • #37 kirjoittanut 88k5 31 Oct 2016
  • Sähköauto ei ole oikeasti toimiva. Toimintasäde ja latausaika.
    Suurin ongelma, josta sähköauton valmistajat vaikenevat, on valmistuksen todella suuret luonnonvarojen tuhlaaminen (akku). Ajatelkaa oikeasti, mitä tarkoittaisi jos kaikilla olisi sähköauto ja niihin valmistettaisiin akut.

    Oikea olisi vetyauto. Toimiva kaikella lailla. Siinä vain yksi ongelma, vedyn valmistus vielä liian kallista.
    Ainakin pk-seudulla työmatkalla aamuin-illloin toimisi. Voisi hyvinki mennä työantajan piikkiin ne polttoaineet. Matkalla ostoh*lvetin kautta pikaladaten rahanhukkauksen ajan  :D
    Kehonsiirtimeksi ihan pätevä, mutta ei hupiin tai vaunun eteen  8)
  • #38 kirjoittanut HarriOlavi 31 Oct 2016
  • Ainakin pk-seudulla työmatkalla aamuin-illloin toimisi. Voisi hyvinki mennä työantajan piikkiin ne polttoaineet. Matkalla ostoh*lvetin kautta pikaladaten rahanhukkauksen ajan  :D
    Kehonsiirtimeksi ihan pätevä, mutta ei hupiin tai vaunun eteen  8)

    Olen tsekkaillut täällä myynnissä olevia kaasuautoja mm, www.auto24.ee sivuilta. Tilanne vaikuttaa olevan se että lähes kaikki myynnissä olevat (käytetyt) ovat tuotu Saksasta, Ruotsista, Italiasta....
    Näin ollen noiden autojen taustatietojen ( historia) tarkistaminen on ainakin minulle mahdotonta vastoin jos auto olisi uutena rekiströity tänne.
    Skeptisyyttä omaavana haluaisin olla tietoinen kiinnostusta herättävän auton historiasta.
  • #39 kirjoittanut kimi 31 Oct 2016
  • Merkistä riippuen koko historia voi löytyä merkkikorjaamon valtakunnallisessa järjestelmästä. Kaverini osti Saabin joka oli Sveitsissä rekisteröity ja tuotu EU alueelle Viroon myyntiin. (halpa tullata) Kaikkien autoon tehtyjen korjaamotoimenpitei den tiedot sai suomeen tiedostomuodossa.
  • #40 kirjoittanut HarriOlavi 31 Oct 2016
  • Merkistä riippuen koko historia voi löytyä merkkikorjaamon valtakunnallisessa järjestelmästä. Kaverini osti Saabin joka oli Sveitsissä rekisteröity ja tuotu EU alueelle Viroon myyntiin. (halpa tullata) Kaikkien autoon tehtyjen korjaamotoimenpitei den tiedot sai suomeen tiedostomuodossa.

    Kiitos vastauksesta. Tuota noin...auton historia pitäisi selvittää ennen eurojen laskemista myyjän "handuun."   :-\ :-\

  • #41 kirjoittanut Aakku 31 Oct 2016
  • Kiitos vastauksesta. Tuota noin...auton historia pitäisi selvittää ennen eurojen laskemista myyjän "handuun."   :-\ :-\
    Tiukkaa on ...

    Merkkikorjaamossa tietävät usein, mutta eivät kerro tietojaan vetoamalla johonkin yksityisyyden suojaan.
    Itse sain suhteiden kautta omasta autostani kaikki historiatiedot aina tehtaalta lähdöstä asti. Samoin tiskin alta olen saanut pakuuni tiedot edellisen omistajan korjauksista, mutta en kirjallisena.
  • #42 kirjoittanut Yrjö 31 Oct 2016
  •   Mulla on sellainen ajatus: Jos tuon Opelin todennäköisellä myyntihinnalla saisi kasuvehkeet, jotka ei veisi paljoa tilaa, niin hankkisin ne siihen.
      Jos vielä vaihtaisin taloon kaasulämmityksen, ja hankkisin pumpun, olisi ajo polttoaineen puolesta halpaa nurkka-ajossa.
  • #43 kirjoittanut Moppc 18 Jun 2017
  • Ratiossa kailottavat jotta Tankkaa rajattomasti kiinteään kuukausihintaan.

    Gasum tarjoaa kaasukäyttöisen henkilöauton ostajille polttoainetta kiinteään kuukausihintaan. Pitäiskö jo vaihdattaa tuo perheen tiisel skodillac vaikka Skoda Octavia G-Tec Sedaniin?

    Vai käykö täs ajanaikaa kun peroolisaapille?
  • #44 kirjoittanut aaoulusta 18 Jun 2017
  • Muuttaa nykyisen bensa-auton kaasulle! onhanse puhasta menoa :-\
  • #45 kirjoittanut 560FMK 18 Jun 2017
  • Muuttaa nykyisen bensa-auton kaasulle! onhanse puhasta menoa :-\
    Gasumilta ei vaan saa 69-korttia sillä.

    Kaasuautot jäänee sähköautojen jalkoihin tulevaisuudessa, mutta toistaseks halpa ja toimiva vaihtoehto. Tosin tankkauspaikkoja niukalti, eikä skoodan 15 kg pullolla 300 km:ä kauemmas pääse jos sinnekkään. Bensalla pääsee toki jatkamaan.

    Poriin avasivat perjantaina uuden kaasuaseman. Pori-Tampere-Lahti-Imatra-linjaa ylempää ei sit Gasumilta löydykään tankkeja.
Sivuja:
Toiminto