Tekniikkakeskustelut > Matkailuvaunut
Kabe, laadun mittari?
hemppat:
Lahden messuilla kävimmme meille sopivan oloisessa Kabe autossa. Ikävä yllätys oli että samassa autossa oli kahdesta yläkaapista salpa jo rikki. Taitaa olla nykyisin samaa luokkaa muiden kanssa.
mjo33400:
Sivusta seuranneena ainakin vaunupuolella on.
pamaus:
Paha kommentoida kun en ole itse Kabea omistanut, mutta messuilla kun noita vaunuja on tullut kierreltyä ja katseltua.
Ja sellaisen huomion tein, että nykyvaunuissa merkistä riippumatta, on todella paljon samoja osia käytössä.
Kattoluukut, ikkunat, kasettiverhot, vessat, keittiöt, lavuaarit, lämmittimet, jääkaapit, valot, vilkut, runko, vetopäät, akselistot ym ym. Tosi paljon samoja osia on nykyään käytössä ja vaunutehtaiden omat valmisteet jääneet vähemmälle, nykyään valmistajat ovat lähinnä korinrakentajia.
Toki koriakin voidaan tehdä vielä monella eri tavalla ja hyvä niin, mutta sisustat alkavat olemaan kaikki saman sisältöisiä.
Tuossa kun katselee omaa lmc:stä vm 1991. Niin siellä on primus ja jääkaappi muiden tekemiä, melkein muut on tehnyt lmc itse, jopa "porttipotta" on oma tekele ja tiskipöytä.
Onko se sitten hyvä vai huono asia, kun kaikki käyttävät samoja osia. Ajattelisi ainakin, että vara-osien saatavuus myös tulevaisuudessa olisi turvattu. Mutta onko laatu laskenut näissä yhteistuotteissa, se onkin jo aivan toinen juttu.
mjo33400:
--- Lainaus käyttäjältä: pamaus - 28.10.2016 kello on 21:29 ---Paha kommentoida kun en ole itse Kabea omistanut, mutta messuilla kun noita vaunuja on tullut kierreltyä ja katseltua.
Ja sellaisen huomion tein, että nykyvaunuissa merkistä riippumatta, on todella paljon samoja osia käytössä.
Kattoluukut, ikkunat, kasettiverhot, vessat, keittiöt, lavuaarit, lämmittimet, jääkaapit, valot, vilkut, runko, vetopäät, akselistot ym ym. Tosi paljon samoja osia on nykyään käytössä ja vaunutehtaiden omat valmisteet jääneet vähemmälle, näkyään valmistajat ovat lähinnä korinrakentajia.
Toki koriakin voidaan tehdä vielä monella eri tavalla ja hyvä niin, mutta sisustat alkavat olemaan kaikki saman sisältöisiä.
Tuossa kun katselee omaa lmc:stä vm 1991. Niin siellä on primus ja jääkaappi muiden tekemiä, melkein muut on tehnyt lmc itse, jopa "porttipotta" on oma tekele ja tiskipöytä.
Onko se sitten hyvä vai huono asia, kun kaikki käyttävät samoja osia. Ajattelisi ainakin, että vara-osien saatavuus myös tulevaisuudessa olisi turvattu. Mutta onko laatu laskenut näissä yhteistuotteissa, se onkin jo aivan toinen juttu.
--- Lainaus päättyy ---
Tuo että kaikki käyttäisivät samoja osia on mielestäni erittäin hyvä asia vaunun omistajan kannalta.
iso-juuso:
--- Lainaus käyttäjältä: hemppat - 28.10.2016 kello on 20:02 ---Lahden messuilla kävimmme meille sopivan oloisessa Kabe autossa. Ikävä yllätys oli että samassa autossa oli kahdesta yläkaapista salpa jo rikki. Taitaa olla nykyisin samaa luokkaa muiden kanssa.
--- Lainaus päättyy ---
Minun nähdäkseni vaunun laatua ei voi oikein määrittää tai laadun mittarina käyttää pelkkiä kaappien salpoja tai oheislaitteita kuten jääkaappia tai lämmitintä.
Samat osat voivat palvella aivan eri tavoin riippuen siitä miten ne on asennettu. Lämmittimeen vaikuttaa itse laitteen lisäksi patteriverkoston tai ilmaputkiston asennus. Salpoihin ja saranoihin vaikuttaa se millaiseen materiaaliin ja miten ne on kiinnitetty.
Ainakin Kabe vaunuissa näin ympärivuotisen asujan näkökulmasta moni asia on hyvin. Mutta eivät suinkaan kaikki - vikoja ja tyyppivikoja seuraa vuosimallista toiseen.
Heikoin lenkki lienevät lattiat, joiden rakenne ei kestää pitkää käyttöä. Mulla on nykyisessä vaunussa maton alla 6mm vaneri suojaamassa lattiaa jotta se kestäisi paremmin kuin kahdessa edellisessä vastaavassa - tai lähes missä tahansa vaihtovaunussa jota vaunuliikkeissä voi käydä katsomassa - lattiavaneri kitisee koska sen liimaus alla olevaan eristeeseen on pettänyt.
Toinen heikko lenkki ovat suorat etuikkunat - oletteko nähneet sellaista suoraikkuinaista kabea jossa etuikkuna ei olisi lontollaan? Kosmeettisen haitan lisäksi käytäntö tuntuu osoittavan, että lontto ikkuna alkaa ennemmin tai myöhemmin vuotaa karmin vastaisesta tiivisteestään.
Nykyisessä vaunussamme olen korjannut mm. Etuistuinryhmän kalusteiden runkoja vaikka koppi ei ole vielä edes vuoden ikäinen.
Niin moni asia on vaunussa on kuitenkin hyvin, että toistaiseksi en ole keksinyt omaan käyttöömme paremmin soveltuvaa vaihtoehtoisen merkin tuotetta.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta