rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Fiat Dethlefss A5830 1996 2,5 aj 240 tkm risut ja ruusut  (Luettu 1444 kertaa)

*****
  • Päivämatkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:29.01.2017 kello on 17:08
Vaunu myyty pois ja olisi tarkoitus hankkia otsikon mukainen matkailuauto.
Kaikki tieto ko. kulkineesta olisi nyt tervetullutta.  Fiatin alustoissa ilmeisesti on ainakin etupyörän laakerit,
iskarin yläpäät ja se kuuluisa 5-vaihde, joita joutuu remppaamaan.
Mistä kohti kannattaa tutukia mahdollisia vesivuotoja.

Tässä on Truman ilmalämmitys ja  lämmin vesi.  Mitenkähän tarkenee talvella?
Onko enempi kesäauto


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:49
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Fiat Dethlefss A5830 1996 2,5 aj 240 tkm risut ja ruusut
« Vastaus #1 : 23.10.2016 kello on 22:34 »
Mikä Truma? Niitä on aika monta mallia ja eri tehoista.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:12.02.2024 kello on 20:53
Vs: 1996 2,5 aj 240 tkm risut ja ruusut
« Vastaus #2 : 23.10.2016 kello on 23:08 »
No mitä nyt tuohon dukaton etupäähän tulee, niin ratin jumittelu kääntäessä tai  rutina  tai molemmat on se yläpään tunnusmerkki että yläpään laakeri on end. Mutta jos tekee sellasta että rattia kääntäessä kuuluu toistuvasti kumimainen kong ääni, niin kannattaa pistää apuri sinne koittamaan kierre jousesta seuraako se kääntämistä kunnolla ilman nykimistä.

Mulla meni yhdet iskarit vaihtoon tuollaisen jumittelun takia. Eikä ollu alla kun neljä vuotta. Riskinä jousen katkeaminen. Iskareita jos vaihdat niin luota laatuun. Mulla on nyt Sachs merkkiset edessä ja SKF laakerit. Jos laakeri on risa ja iskarit näyttää vanhoilta niin kantsii vaihtaa samalla koko sydeemi.
Sama työ. Turvallinen jousenpuristin makso niin pirusti että teetin korjaamolla.

Vaihteistosta vois sanoo, että kun on jyrkkiä tai pitkiä nousuja, niin kannattaa vaihtaa vaan se nelonen suosiolla ajoissa päälle jos et sitten ota reilusti suoralla vauhtia. Vitonen on sellanen että tarvii kyllä sen seittämän kaheksankymppiä tauluun. Meillä on toi vitonen kyllä kestänyt. Ei kauheesti kannata riskivedättää kuitenkaan.

Jos on ajovalojen säätö niin kokeile että toimii. Skoda felician säätöputkisto muistaakseni passaa tohon kakkoskopan dukatoon. Jos ei pelaa, tinki ainakin se satku pois.

Jos on Webasto tai eberspäähheri niin aina plussaa jos ajeleepi talvellakin.
Ovien (ohjaamo) alta kantsii helmat koputella.

Dethleffsseistä asunto osana ei ole henk koht.kokemusta. Mutta tuttavalla oli ja kehu lämpimäksi autoksi. Jättäsin eristemietinnät ihan omaan arvoonsa. Kuitenkin kun noilla laitteilla on ihmiset tarjenneet vuosia Lapinkin kylmissä. Uretaanin nimeen vannotaan paljon, mutta korjaaminen on aina vittumaista oli sitten mitä eristettä vaan. Kantsii ne saumat tutkailla oli peli mikä hyvään.. :)

Trumatikista sanovat että kuustonninen on pohjolaan passeli mielummin sähköpatruunalla, mutta mulla on 3402C eikä kyllä kylmä ole ollut kun talvellakin olen lämmittänyt. Sähköpatruunan puute on ehkä eniten kenkuttanut. Tarkasta että se truma lämmittää sen harmaasäiliön jonka pitäs olla eristetyssä boksissa..

240 000km ei ole paljon. Oon nähnyt ammattikäytössä yhdellä tyypillä yli 400 000 ajetunkin. Käyttöön nää on tehty. Thumb