rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Varmuuskopioinnista  (Luettu 8986 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:09
Varmuuskopioinnista
« : 16.10.2016 kello on 08:56 »
Nyt mulle kävi tietty niin, että varmuuskopio oli tekemättä ja muistitikku hajosi....

Onko tietoa jostain varmuuskopiosoftast a, joka tallentaisi tikussa tehtävät muutokset johonkin toiseen tallentimeen? Siis samalla, kun tallennan ne tikullekin.

Nykyinen tilanne on se, että varmistan manuaalisti tikun sisällön läppärille. Sieltä hieman harvemmin ulkoiselle levylle ja sieltä vielä harvemmin toiselle ulkoiselle. Nyt vain oli 10 päivää edellisestä varmistuksesta, kun tikku kuoli. Homma on jo paikattu, mutta vastasen varalle.

Kokeilin aikoinaan ulkoisen levyn mukana tullutta varmuuskopiointiohj elmaa, joka tallensi vain muutokset. En oikein uskonut toimintaan, koska se pakkasi ne jotenkin ja varmuuskopio piti avata taas jollakin eksoottisella softalla. Se avaus jumittui, enkä pystynyt näkemään, mitä oli varmistettu.
Pitäisi siis saada varmistus ilman mitään pakkausmetodeja.

Hienointa olisi saada varmistus suoraan pilveen. Dropbox on käytössä, mutta sinne ainakaan ei voi tallentaa, kuin ne tikkuun tulleet lisäykset. Yhteys on aivan liian hidas.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:38
  • Kohtele toisia kuten toiset sinua
Vs: Varmuuskopioinnista
« Vastaus #1 : 16.10.2016 kello on 10:53 »
Minä käytän yksinkertaista menetelmää:
Iso ulkopuolinen muisti ihan työpöydän käden ulottuvilla ja kun mieleen tulee niin tallennan tekemäni tiedostot sinne ja merkkaan päälle viimeisimmän tallenteen päivämäärän.  Sitten välillä niitä vanhempia pois jottei tila täyty.  Myös kun olen ulkomailla niin ennen matkaa teen tallenteet (en tiedä miksi) mutta muistelen joskus 90-luvulla minulle sen opetetun.
Nyt on tulossa uusi ongelma:
Tämä läppäri on jo noin 8 vuotta vanha ja alkaa varmaan kohta mekaanisesti hajota.
1.) Miten saisi nuo tärkeät ostetut ohjelmat sinne uuteen läppäriin kun ei levykkeitä ole kaikkiin.  Pitäisikö mennä asiantuntijan luo joka siirtäisi kaiken (viruksineen).  Minulla on Nortonin MCAfee virusohjelma sekä Freedome jotka nekin pitäisi saada siirtymään.
2.) Olen myös tottunut käyttämään Word-Excel-jne paketin (vm. 2010) ohjelmia, onko tarjolla uudempia ja onko niissä merkittäviä etuja tuohon aiemaan malliin?  Noista on levyke, muistaakseni kolmelle koneelle.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:12.04.2022 kello on 19:00
Vs: Varmuuskopioinnista
« Vastaus #2 : 16.10.2016 kello on 11:25 »



Onko tietoa jostain varmuuskopiosoftast a, joka tallentaisi tikussa tehtävät muutokset johonkin toiseen tallentimeen? 

En nyt ole ihan varma mitä haetaan, mutta kävisikö joku tiedostojen synkkausohjelma?

SyncFolders
Synchredible
SyncBackFree
Synkron
Unison

Itse käytän Unisonia (Linux-ympäristö mulla).


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:09
Vs: Varmuuskopioinnista
« Vastaus #3 : 16.10.2016 kello on 11:30 »
Minä käytän yksinkertaista menetelmää:
Iso ulkopuolinen muisti ihan työpöydän käden ulottuvilla ja kun mieleen tulee niin tallennan tekemäni tiedostot sinne ja merkkaan päälle viimeisimmän tallenteen päivämäärän. 
Samalla tavalla teen, mutta siinäpä se ongelma onkin....

"Tuo mieleen tulee" on huono metodi. Pitäisi varmistua automaattisesti, kun mullekin oli mieleen tullut vasta 10 päivää aikaisemmin viimeksi.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:09
Vs: Varmuuskopioinnista
« Vastaus #4 : 16.10.2016 kello on 11:34 »

En nyt ole ihan varma mitä haetaan, mutta kävisikö joku tiedostojen synkkausohjelma?

SyncFolders
Synchredible
SyncBackFree
Synkron
Unison

Itse käytän Unisonia (Linux-ympäristö mulla).
Joo, varmaan joku tuollainen....

Tuli mieleen, että se saisi olla ilmainen softa ja Windows 7-10 yhteensopiva.

Edit. Olisiko noista mihinkään?
http://www.ilmaisohjelmat.fi/varmuuskopiointi

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:39
  • Epsoo
Vs: Varmuuskopioinnista
« Vastaus #5 : 16.10.2016 kello on 11:47 »
Itsellä ei kokemusta, mutta pikku haulla tuli tämmöinen eteen: https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15155

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:12.04.2022 kello on 19:00
Vs: Varmuuskopioinnista
« Vastaus #6 : 16.10.2016 kello on 11:47 »


Tuli mieleen, että se saisi olla ilmainen softa ja Windows 7-10 yhteensopiva.

Eikös noi oo?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:12.04.2022 kello on 19:00
Vs: Varmuuskopioinnista
« Vastaus #7 : 16.10.2016 kello on 11:51 »
Olen käyttänyt SyncToy:a kanssa. Toimii kyllä, mutta joissain muissa ohjelmissa ehkä hieman enemmän ominaisuuksia.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:12.04.2022 kello on 19:00
Vs: Varmuuskopioinnista
« Vastaus #8 : 16.10.2016 kello on 11:54 »


Olisiko noista mihinkään?
http://www.ilmaisohjelmat.fi/varmuuskopiointi

Höh, tota SyncBackFreetähän just yritin tarjota?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 4.07.2023 kello on 11:42
  • Hämeenperä
Vs: Varmuuskopioinnista
« Vastaus #9 : 16.10.2016 kello on 12:11 »
Aihetta sivuten, eikös mainittu Dropbox ole jo ajettu alas. Jos siellä on jotain tärkeää, kannattaa siirrellä talteen, jos vielä pääsee käsiksi.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:12.04.2022 kello on 19:00
Vs: Varmuuskopioinnista
« Vastaus #10 : 16.10.2016 kello on 12:20 »
Dropbox elää ja voi hyvin.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 4.07.2023 kello on 11:42
  • Hämeenperä
Vs: Varmuuskopioinnista
« Vastaus #11 : 16.10.2016 kello on 12:39 »
Dropbox elää ja voi hyvin.

Joo sori väärästä tiedosta, eli loppuiko vain se ilmainen versio? Itselleni tuli ukaasi että käyttö loppuu silloin ja tuolloin, mutta vähällä käytöllä olikin.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:12.04.2022 kello on 19:00
Vs: Varmuuskopioinnista
« Vastaus #12 : 16.10.2016 kello on 12:41 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:09
Vs: Varmuuskopioinnista
« Vastaus #13 : 16.10.2016 kello on 13:07 »

Höh, tota SyncBackFreetähän just yritin tarjota?
Juu kyllä sen siinä listallasi näin...

Ei viitsisi kaikkia kokeilla, joten jos tällaiset itseäni helpottavat löytyisi. Onko tuossa SynCBackFreessä näitä?
- Aina kun muistitikun tallentaisin, niin tallentuisi myös varmennus. Vaikka sitten ulkoiselle kovalevylle, tai Dropboxiin.
- Tallennus tapahtuisi pakkaamattomana ja vain siltä osin, kun on tapahtunut sisällössä muutoksia.
- Aina kun asentaisin muistitikun toiseen tietokoneeseen, niin muutokset tallentuisivat automaattisesti. Elikä softa useammalla koneella.

Kokeilin aikoinaan ulkoisen kovalevyn mukana tullutta WD SmartWare Pro ohjelmaa, mutta mulla meni sen toiminta yli hilseen. Täppejä oli vaikka kuinka paljon ja pisteenä iin päälle se teki jonkun oman henkimaailman tiedostonsa, joka ei tietty auvennut kuin sillä samalla softalla.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:12.04.2022 kello on 19:00
Vs: Varmuuskopioinnista
« Vastaus #14 : 16.10.2016 kello on 13:20 »
Itselleni tuli ukaasi että käyttö loppuu silloin ja tuolloin

Sulla on voinut tulla jonkun laitteen (esim. joku Android-puhelin) mukana ilmaisen tallennustilan laajennus ja sen ilmaisen lisätilan soppari on päättynyt. Näin oli mm. HTC One:lla.