Sivuja:
Toiminto
  • #1 kirjoittanut JJJ 15 Oct 2016
  • Ajattelin muutaman sanan kirjoittaa vaunun myymisestä/vaihtamisesta.
    Viikko sitten laitoin nettikaravaaniin ilmoituksen jossa haluan myydä, tai oikeastaan ensisijaisesti vaihtaa vaununi pienempään. Syynä yksinkertaisesti se, että ei ole noin isolle vaunulle vetoautoa käytettävissä. Suurin palo koko hommaan muutenkin on ollut jo hetken kadoksissa. Tarve kuitenkin pienemmälle vaunulle on koska emännän kanssa tykätään patikoida kansallispuistoja ja yöpymispaikka on jees tälläisissä tapauksissa. Lisäksi vaunu toimii loistavasti lisämajoituskapasit eettina pihassa. Perhe on kun suuri silloin kun kaikki jälkikasvulaiset saapuvat kyläilemään samaan aikaan.
    Aika hiljaista on markkinoilla tällä hetkellä. Suoria ostotarjouksia tullut pari kappaletta mutta hinta on ollut sellaista luokkaa, että epäilen trokarien olleen asialla. Kokeilevat kepillä jäätä josko ukko olisi rahapulassa. No, en ole rahapulassa. 
    Vaihtotarjouksia on myös tullut pari kappaletta. Ilmoituksessa mainitsin, että vaihdokkaan pitäisi olla ainakin samaa vuosimallia mutta ihmisten lukutaito taitaa olla aika heikolla tasolla kun vaihdossa on tarjottu -90 luvun vaunuja. Eipä silti, ei nekään välttämättä huonoja ole mutta tälläiselle kokemattomalle ja osaamattomalle "vaanarille" ne eivät välttämättä ole paras vaihtoehto.

    Olen myös ajanut aikani kuluksi muutaman liikkeen läpi vaihto mielessä. Pk-seudulla on vain tosi vähän tarvitsemiini speckseihin sopivia vaunuja. KK-kivisellä on muutama ehdokas joista voisi aloitella jatkoneuvottelut. Muutenkin isäntä ja poika Karo ovat mukavia myyjiä. Heidän kanssaan voisi alkaa kauppaa hieromaan. Toki myyjän pitää omansa niistä saada ja saman hintaluokan vaunuun joudun kättä pistämään taskuun. En ole kuitenkaan valmis maksamaan kovin kummoisia välirahoa siitä, että muutaman yön vuodessa vaunussa nukkuisin.
    Kävin eilen myös Helsinki Caravanissa. Sielläkin myyjä asennoitui ihan mukavasti mutta vaununi arvostus oli kertakaikkiaan pohjanoteeraus.  Ei siinä, että vaununi olisi mikään premium-merkkinen mutta jos myyntirivissä on saman ikäistä vaunua (hobby myös) mutta paljon pienempänä versiona paljon surkeammalla varustetasolla ja silti pyytävät tuhansia enemmän kuin minun vankkurista tarjoavat. Vaihtokohde olisi kyllä ollut ihan asiallinen solikka mutta ne yöt mitkä tulisin siellä viettämään olisi halvempaa viettää hotelli kampin sviitissä.
    Vantaankoskelta huristelin sitten rinta-joupin liikkeeseen klaukkalan kupeeseen. Ajelin pihan läpi ja katselin vaunuja. Siellä oli monenlaista ja sopivaa kokoakin. Lampsin etuovesta sisään. Aikani odottelin kun ei ketään myyjistä näkynyt. Vihdoin ja viimein sieltä tallusteli myyjä joka kyseli mitä olisin vailla. Kerroin tilanteen ja heti ensimmäisenä totesi että märkää hobbya tarjoan vaihdossa. Sanoin, että siitä minulla ei ole tietoa ja vaunu on hyvässä kunnossa ja kyselin mistäköhän tuommoinen hobby kuin minulla on yleensä vuotaa. Siihen myyjä totesi, että kaikkialta ja lattiakin on varmaan märkä. Kerroin sen minkä vaunustani tiedän. Raikas sisältä eikä vuotokohtia ole omien silmäilyjeni perusteella mistään löytynyt.
    Kyselin kosteusmittausta, ja sen voisi suorittaa vaikka heillä mutta milläs sen hinaat kun ei ole vetoautoakaan.
    No, kyselin sitten mitä vaihtoehtoja sieltä löytyy. Kaveri tokaisi, että olenko netistä tutkinut. Sanoin, että en kovin tarkkaan. Mulla on muutakin tekemistä ja moni kakku päältä kaunis kun kuvia katselee. No, ukko yritti tulostella jotakin listaa vaihtovaunuista. Eipä onnistunut ja totesi vaan, että mene pihalle tutkimaan. Ovet on vaunuissa auki ja halvemmat löytyy pihan perältä.
    Kävin pikaiseen tsiikamaassa mutta ikkunat huurussa osassa vaunuista eikä edes tiedoista saanut kunnolla selvää. Sen opin tästä puljusta, että sinne en enää palaa vaikka olisi maailman ainoa vaunukauppias. Enkä myöskään suosittele sitä kenellekään.

    Etsintä siis jatkuu ja lähden maanantaina kk-kivisen kanssa jatkamaan spekulointia. Siellä on hobby jonka sisustusratkaisuun vaimo ihastui. Vaunu on vielä hyvin siistikin ja kolhuton. Ainoa mikä siinä on, että kokonaispaino on 1500 kg ja tuolla hitlerin kostolla mikä on lähiaikoina tulossa on maksimi vetopaino 1403 kg. Pikkasen yläkanttiin siis mennään.
  • #2 kirjoittanut pamaus 15 Oct 2016

  • Kyllähän se tietysti paras olisi jos oman vaunun saisi ensin myytyä. Niin sitten olisi markkinat paremmat.

    Ihan piruuttani kävin viime kesänä Kokkola Caravaanissa hinnoittelemassa oman LMC 720 / vaihtotarjouksen hakemassa samanluokan Kabeen. Palvelu oli hyvin asiallista ja hyvitys LMC:stä oikeinkin reilu, varmaan olisin kauppaa alkanut tekemäänkin, mutta emäntä sanoi Kabesta heti, että sisätilat ovat ahtaat ja vanhan näköiset. Siihen sitten jäi.

    Onnea vaunun etsintään.
  • #3 kirjoittanut Alan 15 Oct 2016
  • Minä myisin keväällä, kun ostokiimaiset alkaa rynniä, sen suoraan, ja hakisin Saksasta isoilta markkinoilta sopivan tilalle.

    En ole siellä huonoon palveluun törmännyt.
  • #4 kirjoittanut Haapaniemen Paroni 15 Oct 2016
  • Kyllähän se tietysti paras olisi jos oman vaunun saisi ensin myytyä. Niin sitten olisi markkinat paremmat.

    Ihan piruuttani kävin viime kesänä Kokkola Caravaanissa hinnoittelemassa oman LMC 720 / vaihtotarjouksen hakemassa samanluokan Kabeen. Palvelu oli hyvin asiallista ja hyvitys LMC:stä oikeinkin reilu, varmaan olisin kauppaa alkanut tekemäänkin, mutta emäntä sanoi Kabesta heti, että sisätilat ovat ahtaat ja vanhan näköiset. Siihen sitten jäi.

    Onnea vaunun etsintään.
    Palvelun takia asioin aina Kokkolassa ;) Thumb
  • #5 kirjoittanut Joko 15 Oct 2016
  • Kyllä se vanha kannattaa myydä suoraan. Nettikaravaanin tarjonnassa olen huomannut että tuonikäisistä hobbyistä on samoja vaunuja useita kaupan mitä oli jo keväälläkin eli hinnoittelu on hieman metsässä. Hinnoittele vaunusi siten että se on 3 halvimman joukossa niin voi saada menemään (pyynti ei toki nytkään paha). Itseänikin olisi tuo vaunu saattanut kiinnostaa mutta pitäisi olla parivuoteen lisäksi vähnitään 1 valmis vuode, siksi kysyinkin sitä kaappivuodetta että onko sitä tuonikäisessä hobbyssä vielä. Toki vaivaa on suoraan myynnistä, aika monenlaista renkaanpotkijaa liikkuu tuolla. Saako kysyä mitä ne naurettavat tarjoukset oli?
  • #6 kirjoittanut JJJ 15 Oct 2016
  • Vastataan ylhäältä alaspäin  :)

    Kokkola on niin kaukana etten sinne saa vaunua raahattua ja vaikka saisinkin vetopelin alle niin ei into kertakaikkiaan riitä.
    Saksasta en lähde hakemaan vaunua vaikka kokemusta ulkomailta ostamisesta on runsaastikin. Teen paljon autokauppoja niin isoista kun pienistä kulkuneuvoista. Toinen tilanne olisikin jos minusta olisi oikeaksi karavaanariksi mutta kun olen enemmän wannabe-luokkaa.

    Suoraan myynti on todellakin ok  mutta saattaa käydä niin, että toinen vaunu jää äkkiä ostamatta tai siirtyy kauas tulevaisuuteen. Semmoisen ostaminen on meinaan aika hankalaa mistä ei kovin paljoa ymmärrä. Jos uuden karheaa hakee niin mahdollisuudet virheostokseen pienenevät huomattavasti mutta reilun kympin vaunuissa riski ostaa sutta ja sekundaa on aika suuri.
    Naurettavat tarjoukset ovat tuhansia halvemmat kuin hintapyynti.
  • #7 kirjoittanut Pefletti 750 15 Oct 2016
  • Yks tapa millä kivuttomasti pääsee turhista tavaroista eroon on huutokauppa !

    Mulla oli vm 90 tabbert joka oli ihan pirun hyvä toimiva, mutta vantaan rintajouppi tarjos siitä KOKONAISTA 400€ vaihdossa 20.000 vaunuun  :o mun mielestä tabben arvo oli noin 5-6 tuhatta, pidin tabberttii kakkos vaununa pari kesää kotosalla ja kerran yks kaveri vinkkas et laita se huutokauppaan.
    Katoin huutokaupat.com sivuilta mun lähistöltä "meklarin" ja soitin sille. Tuli kotiin kuvaamaan vaunun ja otti taustatiedot ylös.
    Meklari teki myynti ilmotuksen ja sanoin että alle 3000€ en sitä myy (pakkohan siellä ei ole hyväksyä korkeinta tarjousta)
    Huutokauppa aika tais olla 10 päivää ja kiinnostusta vaunusta oli mukavasti, lopputulos oli että eräs rouva sen "voitti" hintaan 5300€ ja meklarin "myyntiprovikka" oli 10% myyntihinnasta. Ja rahat tuli mun tilille parissa päivässä, kätevä ja helppo systeemi !
    Huutokaupan jälkeen rouva soitti mulle ja sanoi ettei hän sitä itse pysty vetämään kun ei ollut ees koukullista autoa, ehdotti mulle että jos suostun vaunun viemään 300 km päähän ja laittamaan "kausipaikalle" niin hän maksaa 300€ vaivanpalkkaa.
    Siellä se tabbertti viettää wanhuuspäiviään porin lähistöllä nykyään  8)

  • #8 kirjoittanut Arska 15 Oct 2016
  • Oon varmaan sanonutkin et tuo huutokaupat on pirun hyvä kauppa paikka, oon joutunut työn puolesta myymään jokusen skodan, niistä on maksettu ihan sairaan kova hinta, vaikka on olleet ihan romutus kunnossa. Näyttö tilaisuudessa ei ketään ole koskaan näkynyt, enpä itse ostais autoa pelkkien kuvien perusteella. Mutta tosiaan siellä kannattaa myydä ,unohda tori yms.
  • #9 kirjoittanut Laaga 15 Oct 2016
  • Helsinki Caravanin vaihtohyvityksen pienuus johtuu ilmeisesti siitä, että et ollut vaihtamassa vaunuasi uuteen. Muutamat tutut ovat saaneet myös huonon tarjouksen Hobbystä käytettyyn vaihtoaikeissaan. Ilmeisesti eivät kaipaa Hobbyja myyntiin kuin pakosta.
  • #10 kirjoittanut K.E.V 15 Oct 2016
  • Täytyy ottaa huomioon että esim HC joutuu tuossakohti kuluttajansuojan maksajaksi. Eli vastuussa mahdollisista vioista. Ja täytyy todeta että helposti noita kuluja voi tulla yritykselle noista. Esimerkkivaunuissak in on märkävikaa etupäässä yleisesti, toki en mitenkään väitä että JJJ:n vaunussa olisi.
  • #11 kirjoittanut Joko 15 Oct 2016
  • Koitas tarjota kauhajoelle vaihdossa tuota hobbyä  botnia caravanille ,sukulais mies kehui pariviikkoa sitten myyneensä sinne 05 mallin 560 hobbyn ja oli hintaan tyytyväinen. Epäilisin että häneltä vois saada järkevän hinnan mikäli vaihdokki rivissä on sinulle sopiva vaunu. Ja ei ole maksettu mainos liikkeen pitäjää en tunne muuten kuin yhden kerran olen käynyt jaloittelemassa tontilla vaunuja katsomassa niin hetki siinä rupateltiin.
  • #12 kirjoittanut Aippe 15 Oct 2016
  • Koitas tarjota kauhajoelle vaihdossa tuota hobbyä  botnia caravanille ,sukulais mies kehui pariviikkoa sitten myyneensä sinne 05 mallin 560 hobbyn ja oli hintaan tyytyväinen. Epäilisin että häneltä vois saada järkevän hinnan mikäli vaihdokki rivissä on sinulle sopiva vaunu. Ja ei ole maksettu mainos liikkeen pitäjää en tunne muuten kuin yhden kerran olen käynyt jaloittelemassa tontilla vaunuja katsomassa niin hetki siinä rupateltiin.

    Tunnen omistajan vanhemmat ja voin suositella. Äiti myy vaunuja Ulvilassa.
  • #13 kirjoittanut jus66si 16 Oct 2016
  • Vastataan ylhäältä alaspäin  :)

    Kokkola on niin kaukana etten sinne saa vaunua raahattua ja vaikka saisinkin vetopelin alle niin ei into kertakaikkiaan riitä.
    Saksasta en lähde hakemaan vaunua vaikka kokemusta ulkomailta ostamisesta on runsaastikin. Teen paljon autokauppoja niin isoista kun pienistä kulkuneuvoista. Toinen tilanne olisikin jos minusta olisi oikeaksi karavaanariksi mutta kun olen enemmän wannabe-luokkaa.

    Suoraan myynti on todellakin ok  mutta saattaa käydä niin, että toinen vaunu jää äkkiä ostamatta tai siirtyy kauas tulevaisuuteen. Semmoisen ostaminen on meinaan aika hankalaa mistä ei kovin paljoa ymmärrä. Jos uuden karheaa hakee niin mahdollisuudet virheostokseen pienenevät huomattavasti mutta reilun kympin vaunuissa riski ostaa sutta ja sekundaa on aika suuri.
    Naurettavat tarjoukset ovat tuhansia halvemmat kuin hintapyynti.

    Oletko kysynyt Misevalta ottaisiko vaihdossa?? Siellä on ihan fiksu ja asiallinen myyjä ja kalustokin on siistiä nytkin siellä on tuota sinun Hobbyäsi pienempi hobby myynnissä ja monelaista muuta.. Soitappa jos vaikka Mikon kanssa onnistuis?

    Esim...

    http://www.miseva.fi/myyntituotteet/hobby-495-ufe/
  • #14 kirjoittanut HiTec 16 Oct 2016
  • Minä myisin keväällä, kun ostokiimaiset alkaa rynniä, sen suoraan, ja hakisin Saksasta isoilta markkinoilta sopivan tilalle.

    Omat kokemukset tältä keväältä: Toimii! Thumb
  • #15 kirjoittanut JJJ 16 Oct 2016
  • Ei myynnin kanssa mitään paniikkia ole. Kohtahan vaunuilukausi on muutenkin ohi. Mä muuten taisin ostaa tuon nykyisen botnia caravanista ja homma pelas hyvin. On vain liian kaukana vaihto-operaation suhteen.
    Miseva täytyy tsekata. Sekin oli nettikaravaaniin laitettujen rajauksien mukaan liian pitkällä mutta tuohon voisi vielä joustaa. Tuo pikkuhobby on liian iäkäs vaikka siisti vaunu olisikin.
    Jos ei mitään tuu tyrkylle niin keväällä sitten uusi yritys.
    Liikkeiden kanssa vekslatessa tuntuu vain liikkeillä olla tavoitteena maksimaalinen voitto ja se tuppaa näkyä asiakkaan kukkarossa hieman liikaakin. Toki yrittäjänä ymmärrän toimintamallin mutta kohtuus se pitäisi olla ahneellakin  :)
Sivuja:
Toiminto