rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: 1-akselinen vai telivaunu  (Luettu 27467 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:48
Vs: 1-akselinen vai telivaunu
« Vastaus #15 : 25.09.2016 kello on 14:00 »
Mikä hyöty tuosta telistä on? Ei se sen vakammin kulje kuin yksiakelinen vaunu sen sijaan kalliinpi huoltaa renkaat,jarrut ,laakerit....

Oletko koskaan vetänyt kaksiakselista tai telivaunua. Kyllä siitä hyötyä on vetäessä, jopa pienessä, itsellä välillä 750kg telikärry ja paljon nätimmin se kulkee perässä verrattuna yksiakseliseen, ihan samat kokemukset vene ja autotrailereista.

Asuntoautossa kamera asennettu oman katkaisijan taakse ja käytössä siis muutenkin kun peruuttaessa, huima ero ei kärryjen käyttäytymisessä on. Kamerasta siis näkyy trailerista n. puolet pituudesta.

Kaikkihan on kokonaisuudesta kiinni. Ei se teli ole välttämätön, meillä tuo korostuu kun peräylitystä autossa on n. 2m ja aika pehmeä jousitus.
« Viimeksi muokattu: 25.09.2016 kello on 14:36 »

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.08.2018 kello on 18:18
Vs: 1-akselinen vai telivaunu
« Vastaus #16 : 25.09.2016 kello on 14:07 »
Tässä 2-akselisessa niinkuin mun vaunu, on tosi tarkkaa millä korkeudella vetonuppi on !!
Vanhalla autolla kun veti (korotettu lantikka) niin maksimi "reissunopeus" oli navin mukaan 97 km/h jonka jälkeen vaunu lähti viemään autoa, siinä oli koukku noin 20 senttiä liian korkealla !
Nykysellä autolla jossa se koukku on melkeen oikeella korkeudella niin "testasin" vaappumis nopeutta, motarilla ajoin pätkän navin mukaan 130 km/h ja detsku tuli ihan vakaana perässä ilman pienintäkään vaappumista Thumb
2 vaunua ollut 1 akselisia ja 2 vaunua 2 akselisia, seuraavakin (toivottavasti) 2 akselinen

Ja JOO JOO, tiedän että max nopeus on 80 km/h, mutta mutta (evvk)  8)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:29.03.2024 kello on 20:20
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: 1-akselinen vai telivaunu
« Vastaus #17 : 25.09.2016 kello on 14:23 »

Jostain syystä taitaa olla niin, että keskieurooppalaiset eivät käytä tuota ns telisysteemiä vaan vaunut ovat järjestään kaksiakselisia vääntövarsijousilla .

Taitaa olla enää ns. telivaunuja uudet Polarit ja Kabet.


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Vs: 1-akselinen vai telivaunu
« Vastaus #18 : 25.09.2016 kello on 14:27 »
Mullakin 620,nykyään se on 700 ja yksiakselinen Thumbd

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:19.08.2023 kello on 19:00
  • ---
Vs: 1-akselinen vai telivaunu
« Vastaus #19 : 26.09.2016 kello on 06:30 »
Miksi vaunua pitää käsin riuhtoa? Mää peruutan ja vekslaan sen sinne minne pitää. En koe neljää pyörää ongelmaksi..

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:17.04.2024 kello on 00:20
Vs: 1-akselinen vai telivaunu
« Vastaus #20 : 26.09.2016 kello on 07:33 »
Tässä 2-akselisessa niinkuin mun vaunu, on tosi tarkkaa millä korkeudella vetonuppi on !!
Vanhalla autolla kun veti (korotettu lantikka) niin maksimi "reissunopeus" oli navin mukaan 97 km/h jonka jälkeen vaunu lähti viemään autoa, siinä oli koukku noin 20 senttiä liian korkealla !
Nykysellä autolla jossa se koukku on melkeen oikeella korkeudella niin "testasin" vaappumis nopeutta, motarilla ajoin pätkän navin mukaan 130 km/h ja detsku tuli ihan vakaana perässä ilman pienintäkään vaappumista Thumb
2 vaunua ollut 1 akselisia ja 2 vaunua 2 akselisia, seuraavakin (toivottavasti) 2 akselinen

Ja JOO JOO, tiedän että max nopeus on 80 km/h, mutta mutta (evvk)  8)


Sama juttu mun Polarissa. Volvon koukku on aika alhaalla ja vaunu on hieman nokillaan jolloin paino siirtyy etuakselille ja vaatii renkailta todella paljon.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:29
  • Autossa on pyörät
Vs: 1-akselinen vai telivaunu
« Vastaus #21 : 26.09.2016 kello on 07:51 »

Sama juttu mun Polarissa. Volvon koukku on aika alhaalla ja vaunu on hieman nokillaan jolloin paino siirtyy etuakselille ja vaatii renkailta todella paljon.
Sun Polarissa on teli jolloin tuo akselisto tasaa painon etummaisten ja takimmaisten pyörien kesken.
Miksi sun koukku on alhaalla ? Tarkoitatko ettei takajousitus kestä kuormaa.
Minulla on Nivomatit ja täysin suorassa vaunun(kin) kera.

Tuossa viikolla näin yhden solkun joka oli pysäköity siten että etummaiset pyörät oli osittain hidastetöyssyn päällä  (asuinkadulla)
Vaikka etummaiset pyörät oli ylempänä kuin takimmaiset kadunpinnasta, vaunu oli suorassa.
Miksi vaunua pitää käsin riuhtoa? Mää peruutan ja vekslaan sen sinne minne pitää. En koe neljää pyörää ongelmaksi..
Älä muuta viserrä.  ;)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:17.04.2024 kello on 00:20
Vs: 1-akselinen vai telivaunu
« Vastaus #22 : 26.09.2016 kello on 08:15 »
Sun Polarissa on teli jolloin tuo akselisto tasaa painon etummaisten ja takimmaisten pyörien kesken.
Miksi sun koukku on alhaalla ? Tarkoitatko ettei takajousitus kestä kuormaa.
Minulla on Nivomatit ja täysin suorassa vaunun(kin) kera.

Tuossa viikolla näin yhden solkun joka oli pysäköity siten että etummaiset pyörät oli osittain hidastetöyssyn päällä  (asuinkadulla)
Vaikka etummaiset pyörät oli ylempänä kuin takimmaiset kadunpinnasta, vaunu oli suorassa.Älä muuta viserrä.  ;)

Mullakin Nivomatit mutta mielestäni perä painuu alas. Katsastuksessa kysyin että mistä tiedän että Nivot on rikki ja katsuri sanoi "Että kyllä meidän vehkeet näyttää jos ne on rikki ja nämä ovat kunnossa".

Mun Polar on vuosimallia 2004 ja niinkö siinä muka olisi aito teli?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:29
  • Autossa on pyörät
Vs: 1-akselinen vai telivaunu
« Vastaus #23 : 26.09.2016 kello on 08:58 »
Mullakin Nivomatit mutta mielestäni perä painuu alas. Katsastuksessa kysyin että mistä tiedän että Nivot on rikki ja katsuri sanoi "Että kyllä meidän vehkeet näyttää jos ne on rikki ja nämä ovat kunnossa".

Mun Polar on vuosimallia 2004 ja niinkö siinä muka olisi aito teli?
Niin on, vilkaise vaunun alle  ;). Onkohan sulla tuo koukku nivoihin tehty. Ovat eri koukut tavallisessa ja Nivossa.
http://accessories.volvocars.com/fi-fi/V70(00-08)/Accessories/Document/VCC-425218/2004

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:17.04.2024 kello on 00:20
Vs: 1-akselinen vai telivaunu
« Vastaus #24 : 26.09.2016 kello on 09:52 »
Mun mielestä ei näytä teliltä.



  • Vieras
  • Vs: 1-akselinen vai telivaunu
    « Vastaus #25 : 26.09.2016 kello on 10:41 »
    Tuosta akselista pitäis mennä "tandem" tanko toiseen, eikö tosiaan ole kytketty toisiinsa? Onko edes paikkaa?  Jos joku jostainsyystä poistanut tuon tangon. Niin se tanko tosiaan voi olla sielä runkopalkkien sisäpuolellakin eli kurkkaa sinne.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:29
    • Autossa on pyörät
    Vs: 1-akselinen vai telivaunu
    « Vastaus #26 : 26.09.2016 kello on 11:18 »
    Mun mielestä ei näytä teliltä.

    (Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
    Se yhdystanko on runkopalkkien sisäpuolella.
    Tuosta oli jo Pamauksen ja minun kuvat, mutta liian kaukana kun edellisellä sivulla
    https://karavaanari.org/index.php/topic,17589.msg339298.html#msg339298

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:17.04.2024 kello on 00:20
    Vs: 1-akselinen vai telivaunu
    « Vastaus #27 : 26.09.2016 kello on 11:45 »
    Se yhdystanko on runkopalkkien sisäpuolella.
    Tuosta oli jo Pamauksen ja minun kuvat, mutta liian kaukana kun edellisellä sivulla
    https://karavaanari.org/index.php/topic,17589.msg339298.html#msg339298

    Jep, mutta mulla ei ole teli vaan kaksiakselinen, eiks ni?

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:11.03.2024 kello on 20:20
    • Tekniikan diletantti
    Vs: 1-akselinen vai telivaunu
    « Vastaus #28 : 26.09.2016 kello on 11:52 »
    Kuin, ehkä suoralla platalla missä ei kuoppia eikä hidastetöyssyjä ja vaunun vetokoukku millilleen oikeassa korkeudessa. On tuo kaksiakselinen hyvä.
    Lisäksi : Veturin takajousitus kunnossa ettei perä tipahda kun vaunun koukkuun laittaa.

    Kaksiakselinen on tottakai tarkempi koukun korkeudesta. Jos koukku esim pikkasen korkeella niin takimmaiselle akselille tulee kuormaa enemmän kun toiselle. Mutta mitä kuoppaiseen tiehen tulee, kaksi akselia on selkeesti teliä parempi. Jos kuopan kohdalla yks pyörä on ilmassa niin koppi keikkuu vähemmän. Täähän on ihan selvä juttu.

    Tottakai kaksiakselisella on omat ongelmansa, mutta on etunsakin.
    Ongelmana vaikkapa se että kun paat kopin koukkuun, ja saat aisapainon kivaksi, niin sitte kun autoon tuleekin esim 4 ihmistä kyytiin niin aisapaino ei olekaan se mitä halusit kun koukku tuli alemmas. Ja aisapaino pieneni huomattavasti. Telissä ei näin käy.
    Kaikilla noilla etunsa ja haittansa.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:29
    • Autossa on pyörät
    Vs: 1-akselinen vai telivaunu
    « Vastaus #29 : 26.09.2016 kello on 11:57 »
    Jep, mutta mulla ei ole teli vaan kaksiakselinen, eiks ni?
    En nyt vielä ole kuvaa nähnyt sun akselien sisäpuolelta. Tietääkseni ei ole Polar(kaan) käyttänyt kaksiakselirakennet ta vaan teliä.