rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?  (Luettu 122531 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 2.07.2022 kello on 14:15
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #315 : 15.11.2016 kello on 14:21 »
Hintakin on valintakysymys. Omat rahani eivät riittäneet uuteen, joten ostin hyvin sisäänajetun.

Juu en minäkään olen ikinä uutta autoa ostanut enkä tule ostamaan ellei lotossa tule miljoonia. Vaikken mikään finanssinero olekkaan niin senverran minäkin ymmärrän että uusi auto on erittäin huono sijoitus.
 Toisten vanhoilla tässä on yli 30 vuotta menty, niin etu-, taka-, kuin nelivetoisillakin. Nyt on takavetoinen.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:27.04.2024 kello on 09:44
  • Kulkija
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #316 : 15.11.2016 kello on 14:34 »
No vähän sama juttu, jota perustelin itselleni "järkivalinnalla" kun tuo 25tkm ajettu 1v ikäinen QQ oli kuitenkin menettänyt jo useamman tuhatlappusen hinnastaan ja näin meikäläisenkin budjetilla hankittavissa ^-^

Kaikki ajaa käytetyllä ja tuohan on käytännössä uusi. Omani on huomattavasti enemmän ajettu ja vanhempi, mutta silti saa käytön jälkiä etsiä. Tuulilasi lopulta kavaltaa ajokilometrit.

Sama 30 vuotta käytetyillä pätee minuunkin, mutta on hieno juttu, että ihmiset ostaa uusia autoja. Valtiolle verotuloja ja muille uudempia käytettyjä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #317 : 15.11.2016 kello on 14:40 »
Vanhalla kalustolla tääläkin mennään, 240000km jo mittarissa.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:06
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #318 : 15.11.2016 kello on 15:39 »
on hieno juttu, että ihmiset ostaa uusia autoja. Valtiolle verotuloja ja muille uudempia käytettyjä.

Juuri tästä syystä itsekin harrastin noita ranskalaisia monta vuotta, uudehkon käytetyn hinta vs. varusteet olivat sanoisinko jotta mielestäni melko hyvin kohdillaan. No eihän tämä QQ ole kovin kaukana noista, sama allianssi ja samaa tekniikkaa tuon timangi-logon kanssa, mutta edelleen olen samaa mieltä: Erittäin hyvä että vielä löytyy näitä "pioneereja" ja "uudisraivaajia" jotka ostavat pakka-uusia autoja ja näin osaltaan huolehtivat että niitä riittää meille muille myös käytettyinä ettei tarvitse maan rajojen ulkopuolellta lähteä niitä etsimään Thumb

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:18.04.2023 kello on 21:42
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #319 : 15.11.2016 kello on 19:24 »
Olet ilmeisen taitava ja maltillinen kuski, kun olet noin hyvin pärjännyt. Sitä en vain ymmärrä, miksi puhut koko ajan mielikuvista. Sellaisiahan ne olisivat, jos minulla ei olisi kokemusta nelivedosta. Itse olen yrittänyt puhua faktoilla eli kokemuksilla, kun niitä on nelivedosta alkanut kertyä nyt pitkästä aikaa.

Joudun tunnustamaan, etten aina ole niin maltillinen kuski, enkä taidoiltani eronne keskiverrosta.

Mielikuvilla tarkoitan niitä asioita ja tarpeita, joita autoon yhdistää. Sinulle lienee tärkeää tietty helppous, mukavuus ja maastokelpoisuus jotta saat klapit hilattua lumista metsätietä mökille. Minun mielikuvaani autosta liittyy edullisuus, tekniikan yksinkertaisuus ja käyttövarmuus. Tärkeää on että auto on pakettiauto ja vaunun nokalla riittävän painava. Karsastin pitkään jopa ilmastointilaitetta ja sähköikkunoita. Pidän manuaalivaihteista ja minusta lumiketjujen käyttö on ollut jännittävällä tavalla hauskaa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #320 : 15.11.2016 kello on 19:43 »
Itse kanssa menin Hämikseen,eikä ollut tarkotus vaihtaa vielä autoa,eikä kolmi vetoseen,mutta iski silmää jotta tästä,niin olihan se pakko ostaa pois ;) :D

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:27.04.2024 kello on 09:44
  • Kulkija
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #321 : 15.11.2016 kello on 20:31 »
Mielikuvilla tarkoitan niitä asioita ja tarpeita, joita autoon yhdistää. Sinulle lienee tärkeää tietty helppous, mukavuus ja maastokelpoisuus jotta saat klapit hilattua lumista metsätietä mökille. Minun mielikuvaani autosta liittyy edullisuus, tekniikan yksinkertaisuus ja käyttövarmuus. Tärkeää on että auto on pakettiauto ja vaunun nokalla riittävän painava. Karsastin pitkään jopa ilmastointilaitetta ja sähköikkunoita. Pidän manuaalivaihteista ja minusta lumiketjujen käyttö on ollut jännittävällä tavalla hauskaa.

Vähän sinnepäin. Arvostan kuitenkin käyttövarmuutta ja pitkäikäisyyttä sekä jämäkkyyttä, mukavuudella ja helppoudella on aika vähän merkitystä, ellet sitten tarkoita niillä ajo-ominaisuuksia. Mun tähän asti tehokkain auto oli noin 190 hevosvoimainen Saab 900, jonka ajo-ominaisuudet ei vastanneet läheskään tehoja. Se opetti mulle paljon siitä, että nuo asiat on oltava tasapainossa.

Tuo on mun ensimmäinen automaatti, ja sama reaktio siitä tuli kuin useimmilla muilla. Paluuta ei ole, jos voin vakuuttua siitä, että automaatti kestää. Hyvin todennäköisesti niin onkin.

Vaan aina pitää osata kritisoida omia valintoja. Vain siten voi kehittyä. Ehkä 8-10 vuoden päästä seuraava auto onkin jotain ihan muuta, esimerkiksi nelipaikkainen avolava tai pakettiauto, vaunu perässä. Tai sitten downsiftaan, minimoin moottoriajoneuvot ja palaan kokonaan repputuristiksi.

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:32
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #322 : 15.11.2016 kello on 21:07 »
Vähän sinnepäin. Arvostan kuitenkin käyttövarmuutta ja pitkäikäisyyttä sekä jämäkkyyttä, mukavuudella ja helppoudella on aika vähän merkitystä, ellet sitten tarkoita niillä ajo-ominaisuuksia. Mun tähän asti tehokkain auto oli noin 190 hevosvoimainen Saab 900, jonka ajo-ominaisuudet ei vastanneet läheskään tehoja. Se opetti mulle paljon siitä, että nuo asiat on oltava tasapainossa.

Tuo on mun ensimmäinen automaatti, ja sama reaktio siitä tuli kuin useimmilla muilla. Paluuta ei ole, jos voin vakuuttua siitä, että automaatti kestää. Hyvin todennäköisesti niin onkin.

Vaan aina pitää osata kritisoida omia valintoja. Vain siten voi kehittyä. Ehkä 8-10 vuoden päästä seuraava auto onkin jotain ihan muuta, esimerkiksi nelipaikkainen avolava tai pakettiauto, vaunu perässä. Tai sitten downsiftaan, minimoin moottoriajoneuvot ja palaan kokonaan repputuristiksi.

Väitän, että tohon sinulla ei ole paluuta, olen aika varma asiasta. ;)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:59
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #323 : 15.11.2016 kello on 21:28 »
Joudun tunnustamaan, etten aina ole niin maltillinen kuski, enkä taidoiltani eronne keskiverrosta.

Mielikuvilla tarkoitan niitä asioita ja tarpeita, joita autoon yhdistää. Sinulle lienee tärkeää tietty helppous, mukavuus ja maastokelpoisuus jotta saat klapit hilattua lumista metsätietä mökille. Minun mielikuvaani autosta liittyy edullisuus, tekniikan yksinkertaisuus ja käyttövarmuus. Tärkeää on että auto on pakettiauto ja vaunun nokalla riittävän painava. Karsastin pitkään jopa ilmastointilaitetta ja sähköikkunoita. Pidän manuaalivaihteista ja minusta lumiketjujen käyttö on ollut jännittävällä tavalla hauskaa.
Minullahan ei ole kallis kolmiveto mutta syinä sellaisen vaihtoon oli mm. helppous ja maastokelpoisuus tietyissä tilanteissa eli nämä Lapin tiet ja niiden kunnossapito, metsästys hommat, moottorikelkan vetäminen peräkärryssä talvella ym. kärryssä vedettävät. Aikasen yksinkertaista tekniikkaa tuon ikäinen Sorento on, ainoastaan ABS, ei ajonvakautuksia tms. mutta vetopuolella sitten alennusvaihde sekä erillinen runko. Kampehan oli aika "lullamainen" orkkis iskareilla, takapäähän vaihdeltiin OMEn iskareita jotka ei kestäneet. Tilasin Saksasta Bilstein B6 iskarit ympäriinsä ja jouset uusiksi, kas kummaa ei enää souda ja huopaa, miinuksena aika kova jousitus mutta ajo-ominaisuudat parani kummasti. Vaunun vetohommissa tuollainen reilun 2 tonnia painava veturi on vakaampi kuin aiempi 1600? kg ja tosiaan, en taida enää laittaa manuaali vaihteista autoa eli makuasioita/erilaisia tarpeita aika pitkälti. Vähän tuli "väärin" kun tuo Sian Korento ei tosiaan ole kalliimmasta päästä ...

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
    • East Coast Fellows
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #324 : 15.11.2016 kello on 22:01 »
:) Hankintahinta, vaikutus polttoaineen kulutukseen että päästöihin. Huolto- ja korjauskulut. Eräissä tilanteissa hyvin "mielenkiintoinen" hallittavuus, "kelitunto".

Aivan uusia asioita? ;)
Hankintahinta, ongelman suuruus riippuu ihan katsojasta. Yleensä niille suurempi ongelma kellä itsellä ei ole.

Kulutus. Omassa kapineessani ilmoitetussa keskikulutuksessa on 2dl eroa sadalle kilsalle. Raaskin maksaa sen 50-60 eur vuodessa.

Päästöissäkin se 3% ero, selviän siitäkin.

Huoltokulut. Ainoa ero on 30tkm välein tehtävä takavetopyöröstön öljymäärän tarkastus.

Korjauksista. Vaikea sanoa, en ole kuullut kenelläkään näissä olleen ongelmia tuon peräpään vedon kanssa.

Mielenkiintoinen hallittavuus. Pikemminkin tylsä kun kaikki tapahtuu niin eleettömästi.

Kelitunto. Kyllä vähänkään kokeneempi kuski lukee kelin ihan muuten kuin sudittelemalla. Vai teetkö sitä maantietaipalleella joka niemessä ja notkossa?

Tuossa omat näkemykset asiasta.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 2.07.2022 kello on 14:15
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #325 : 16.11.2016 kello on 10:47 »
Raid tv-sarjassa  Hallvik sanoi komissaario Janssonille: "Miehen on jatkettava valitsemallaan tiellä. Minun Jaguarilla, sinun Ladalla"

Siinähän se. 
Kai sitä voisi kysyä myös että
Miksi jotkut ostaa  talouskyljyksien sijaan  paljon kalliimpaa  sisäfilettä ? (Itse tosin harvemmin kumpaakaan)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:06
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #326 : 16.11.2016 kello on 10:54 »
Miksi jotkut ostaa talouskyljyksien sijaan paljon kalliimpaa sisäfilettä ? (Itse tosin harvemmin kumpaakaan)

Ja ääripäiden lisäksi ollaan sitten me muut, siinä välissä seikkailevat, jotka ostaa ulkofilettä - luuton ja maultaankin jo lähempänä sisäfilettä, mutta hinta yhä enempi tuolla kyljys-puolella :D

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:30.05.2023 kello on 08:33
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #327 : 17.11.2016 kello on 09:49 »
Hankintahinta, ongelman suuruus riippuu ihan katsojasta. Yleensä niille suurempi ongelma kellä itsellä ei ole.

Kulutus. Omassa kapineessani ilmoitetussa keskikulutuksessa on 2dl eroa sadalle kilsalle. Raaskin maksaa sen 50-60 eur vuodessa.

Päästöissäkin se 3% ero, selviän siitäkin.

Huoltokulut. Ainoa ero on 30tkm välein tehtävä takavetopyöröstön öljymäärän tarkastus.

Korjauksista. Vaikea sanoa, en ole kuullut kenelläkään näissä olleen ongelmia tuon peräpään vedon kanssa.

Mielenkiintoinen hallittavuus. Pikemminkin tylsä kun kaikki tapahtuu niin eleettömästi.

Kelitunto. Kyllä vähänkään kokeneempi kuski lukee kelin ihan muuten kuin sudittelemalla. Vai teetkö sitä maantietaipalleella joka niemessä ja notkossa?

Tuossa omat näkemykset asiasta.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

On se kumma miten rahamiehellä on "elämä" välillä kiinni muutamasta satalappusesta ja välillä pakkaa on vaikka kuinka. ;)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:27.04.2024 kello on 09:44
  • Kulkija
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #328 : 17.11.2016 kello on 10:36 »
Eipä siihen muuta voi enää sanoa, kun kaikki väitteet tulivat perustellusti vääriksi osoitetuksi.

Mulla oli 90-luvulla puolisen vuotta käytössä vanha MB 300 GD, siinä saattoi liukkaalla olla mielenkiintoiset ajo-ominaisuudet lyhyen akseliväliin ansiosta.

Nykyinen, varmaan halvempi kuin Catiskalla, on täysin eleetön. Vain renkaiden jarrutuspito rajoittaa, eikä yhtään aiemmin kuin kaksivetoisessa.

On iloinen asia ajaa sellaisella autolla joka on itselle mieleen. Ei paljoa kiinnosta vieraiden kitinät.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:06
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #329 : 17.11.2016 kello on 10:50 »
On iloinen asia ajaa sellaisella autolla joka on itselle mieleen. Ei paljoa kiinnosta vieraiden kitinät.

Eiköhän se siinä ole varsin lyhyesti ja ytimekkäästi sanottuna Thumb