Tekniikkakeskustelut > Vetoautot

Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?

<< < (27/134) > >>

Aakku:
^
Hauskaa jutustelua..... :D

Mulla on yks tuttu timpuri, joka vaihtoi Hiacensa uudempaan nelivetomalliin.
Oli kuulemma heti uponnut märälle nurmikolle ja siihen jäi. Ei ollut koskaan vanhalla takavedolla jäänyt kiinni, joskin ei sillä märälle nurmikolle olisi ajanutkaan.

Jotenkin se meni niin, että etu- ja nelivedolla kummallakin jää metsään kiinni. Nelivedolla vaan vähän syvemmälle. Ja minne ei nelivedolla pääse, niin työsuhdeautolla kyllä pääsee.

Mulla ei ole kuin vain -57 Willys Jeep Citymaasturi. Kesällä ajoin sillä huvikseni yhden sepelikasan päälle ja muutaman pienemmän ojan ylitin. Citymaasturi siksi, ettei museoidulla nyt mihinkään suohon viitsi ajaa. Metsään se kyllä halajaa, kun suoraan se ei oikein taho mennä lainkaan.

kimi:

--- Lainaus käyttäjältä: Mautoilija - 22.09.2016     kello on 21:14 ---Kytkintä luistatetaan hetki liikkeelle lähtiessä. Sitten renkaitten pyörimisnopeutta säädetään kaasulla. Nopeuden kasvaessa vaihteisto tulee mukaan. Jos renkaan kitka ei riitä, kytkimen luistatus ei auta.

--- Lainaus päättyy ---

Eihän perusautoa kummempaa jonkun mielestä tarvinnut, jos vääntö ei riitä kiskomaan liki tyhjäkäynnillä, luistattaminen on ainoa tapa selviityä

Mautoilija:

--- Lainaus käyttäjältä: kimi - 22.09.2016     kello on 21:52 ---Eihän perusautoa kummempaa jonkun mielestä tarvinnut, jos vääntö ei riitä kiskomaan liki tyhjäkäynnillä, luistattaminen on ainoa tapa selviityä

--- Lainaus päättyy ---
Vaunuilua harrastava luultavasti on valinnut vetoautokseen riittävällä teholla/väännöllä varustetun veturin. Mikä on riittävä, en osaa sanoa. Datsun 100A:lla vaunuharrastus taitaa olla tuskallista. Tosin kytkinremppa on ampeeriin helppo.  ;D

Pitää palata karavaanareiden stereotypiaan. Yhteisöllistä ja avuliasta väkeä. Jos rengas sutii, ei hätää. Hetimiten on lauma ukkoja työntämässä että ulkopuolinen saadaan pois alueelta saadaan kaveri tienpäälle.

T-Cat:

--- Lainaus käyttäjältä: Mautoilija - 22.09.2016     kello on 22:27 ---Vaunuilua harrastava luultavasti on valinnut vetoautokseen riittävällä teholla/väännöllä varustetun veturin. Mikä on riittävä, en osaa sanoa. Datsun 100A:lla vaunuharrastus taitaa olla tuskallista. Tosin kytkinremppa on ampeeriin helppo.  ;D

Pitää palata karavaanareiden stereotypiaan. Yhteisöllistä ja avuliasta väkeä. Jos rengas sutii, ei hätää. Hetimiten on lauma ukkoja työntämässä että ulkopuolinen saadaan pois alueelta saadaan kaveri tienpäälle.

--- Lainaus päättyy ---

Aiemmin olen vetänyt vaunua etuvetoisella 1.8T bensalla, hyvin liikkui asfaltilla. Vuosi sitten Kattivankkurissa vaunua paikalleen tällätessä märällä nurtsilla sillä ei olisi saanut aikaan muuta kuin sutimista ja kiroilua tai sitten luistoneston rutinaa. Sian Korennolla napista jäykkä neliveto päälle ja no problem, toki kankeampi kääntymään kuin takaveto päällä. En oikein ymmärrä mitä haet tällä "nelivetoisten" (minulla 3 vetävää pyörää) parjaamisella, itse näen että se helpottaa myös vaunun vetoa, puhumattakaan normaali arjesta käyttöautona näillä raukoila rajoilla.

Mautoilija:
Ei minulla mitään 4-vetoa vastaan ole. Jos sille on tarvetta, OK. Enemmän olen huvittunut valintojen perusteluista. Pääkaupunkiseudun lumitilanne on sellainen että ilman nelikkoa ei pärjää, turvallisempi liukkaalla (jarruissa edelleen 4 rengasta, joista 2 kääntyvää) jne.
Mutta onko yksi nurmikkoluistelu peruste? Jokainen sen miettii kohdallaan. Lapin talvi lienee riittävä peruste poislukien kaupunkipyörittely Rovaniemellä. Sitä en tiedä, kun pohjoisin paikka missä sydäntalvella olen käynyt on Kuusamo.
Eikö parempi peruste nelikolle ole "koska halusin sellaisen". Se on upea, riittävä, eikä siihen ole mitään sanomista. Kun jotain haluaa, sen ostaa ja itse maksaa,mitä siihen on sanomista?
Parkkiin pääsy Helsigissä kuulostaa selitykseltä vaimolle.

Edellisessä kommentissa ei keskusteltu 4-vedosta. Nyt oli päästy vaununvetoon riittävään tehoon/vääntöön.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View