rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Millainen hyvän matkailuauton pitäisi olla, ja millä alustalla?  (Luettu 9633 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:28.03.2024 kello on 20:55
Tyypillisessä provoaloituksessa esitetään jokin yleistävä väite jonka kirjoittaja arvelee aiheuttavan kiivasta puolesta/vastaan keskustelua, jota aloittaja käy sopivasti sohaisemassa.
Paljon matkailuautoissa käytetään Ducaton koneita, tietysti silloin paljon myös vikoja.
Kerropas minkälaisia nämä paljot viat ovat?
Vai meneekö vääntämiseksi.  ;)
Vääntämistähän tässä haet, tällainen mutukeskustelu tuskin johtaa mihinkään järkevään lopputulokseen.
Älä huoli, en odota vikalistaa luettavaksi. :P

  • Vieras
  • Minä luulen, että herra Höpö todellakin on katselemassa
    itselleen uutta autoa. Vaan on epävarma alustan suhteen.

    Tuskimpa mistään provosta kysymys.

    Kenellä huonoja kokemuksia omasta merkistään
    niin antakoon kuulua isestään.

    Näin minä ajattelen.


    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:16.04.2024 kello on 20:23
    Minä luulen, että herra Höpö todellakin on katselemassa
    itselleen uutta autoa. Vaan on epävarma alustan suhteen.

    Tuskimpa mistään provosta kysymys.

    Kenellä huonoja kokemuksia omasta merkistään
    niin antakoon kuulua isestään.

    Näin minä ajattelen.


     Thumb

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:15.04.2024 kello on 21:27
    • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
    Kävin eilen Larvannolla. Joku oli tarvikeostoksilla. Ajokkina paripyörä mesen alustainen Flair. En ole aikaisemmin moisaeen törmännyt.  :D

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:48

    Kenellä huonoja kokemuksia omasta merkistään
    niin antakoon kuulua isestään.

    Näin minä ajattelen.

    Niin minäkin ajattelen. Edelliseen omistajaan olin yhteydessä ostoa ennen ja hän oli teettänyt normihuollot, ei mitään ylimääräistä. Itse omat kokemukset toin julki ja ongelmatonhan tuo on ollut




    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 07:11
    • Kulkija
    Ajokkina paripyörä mesen alustainen Flair. En ole aikaisemmin moisaeen törmännyt.  :D

    Siinä on kalliit varaosat kuulemma, elä koske. Orgista luin.  8)

    Off-Topic:
    Kenellä huonoja kokemuksia omasta merkistään
    niin antakoon kuulua isestään.

    Näin minä ajattelen.

    Ajattele pois, teot onkin sitten toinen asia.

    Se on yleinen kulttuuri orgissa mennyt sellaiseksi, että harvalla tekee mieli kertoa huonoista kokemuksista. Kyllä niitä etuvetotransitista on (on hyviäkin...), mutta siitä ei tässä ketjussa kysytty. Harvalla tekee mieli kertoa edes kaluston hankinnoista, koska ei halua kuraviestejä lukea. Ajattelu kun on niin kovin ennustettavaa; tietynlaiset hankinnat on sallittuja, toisenlaisia katellaan kieroon.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:55
    Minä luulen, että herra Höpö todellakin on katselemassa
    itselleen uutta autoa. Vaan on epävarma alustan suhteen.

    Tuskimpa mistään provosta kysymys.

    Kenellä huonoja kokemuksia omasta merkistään
    niin antakoon kuulua isestään.

    Näin minä ajattelen.

    Mersu sprintteristä omat "huonot" kokemukset: Minusta jarrut alimitoitettu, etupalat täytyy omalla ajotyylillä vaihtaa 50000km välein, taakse 200000km välein, etulevyt n.200000km välein. Käsijarru aika huono pidoltaan, saa olla kiristämässä kerran vuoteen. laturi kestää n.300000km. Tyyppivika ainakin omien 316 mallien perusteella startin päällä oleva laturilta tuleva + johdon liitos löystyy ja aiheuttaa huonon latauksen. Väljä raidetangonpää aiheuttaa katsastuksen hylkäämisen joka toisessa tai kolmannessa katsastuksessa. Raitisilma suodattimen kotelo p*ska, tai aijemmat omistajat paskoja. Kaikissa omissa ollut rikki, pitää käyttää mielikuvitusta että sen saa pitämään. Öljyt pitää vaihtaa kerran vuoteen/30000km välein ja sitä menee koneeseen 9 litraa, ( fiatissa taitaa selvitä vähemmillä litroillla) ja noin litra lisätä vaihtovälillä jos haluaa pinnan pitää tikun maximissa. Ei pidä laittaa nykyaikaisia "liruja" vaan vanha kunnon delvac 10w30. Pintapeltien ruostehhan pakusprinttereiden kohtaloksi on koituva, ei kosketa niinkään matkailuauto malleja. Hidas koneen lämpeneminen verrattuna hiaceen. Ei pidä "normaali" lämpöjä kovalla pakkasella kaupunki ajossa vaikka kuinka nokkatukossa.
    Ohjelmoimalla tulee tehoa reilut parisataa joka raskaassa autossa tyhmällä kuskilla on kytkimelle liikaa. Oikealla käytöllä kestää.
    Kiertovesi pumppu vaihtoon n.200000 välein.

    ja kalliista osa kuluista: etu + takalevyt + etu+takapalat+käkkäripalat yhteensä n.200€. Laturi tehosta riippuen 100-200€. Raidetangon pää parikymppiä. delvac pönttö motonetistä 80€ jolla vaihdat 2 × öljyt. Suodatin alle kympin. Raitisilma/ilman suodatin n. kympin. Diiselsuodatin kympin. Kiertovesipumppu 60€.  Jakohihnaa jos joku tykkää vaihtaa niin se ei valitettavasti ole mahdollista. Ketju vaihdetaan moottorin mukana joka vaihdetaan n.miljoonan ajokilometrin välein.

    ja nämä siis omat huonot kokemukset tästä vanhemmasta 2000 -2006 mallisesta 2,7 litran cdi

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 6.12.2023 kello on 22:31
    • Koiria ja reissaajia
    Veikkaan, että tähän kysymykseen ei saa järkevää vastausta. Jokainen kehuu omiaan ja moittii muiden. Ei koskaan toisin päin. ::)
    Osaan omaakin moittia, mutta en olekaan mies!  ;D

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 07:11
    • Kulkija
    Mersu sprintteristä omat "huonot" kokemukset:
    ...

    Tästä huomaa sen, että perustelluilla mielipiteillä on merkitystä. Ilmaan heitettyihin lausahduksiin kannattaa sen sijaan suhtautua suurella varauksella. Kiitokset Karppiselle tuosta.

    Siinä on kalliit varaosat kuulemma, elä koske. Orgista luin.  8)

    Note to self: Ei pidä uskoa kaikkea lukemaansa. Edes orgista.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:28.03.2024 kello on 20:55
    Laitetaas kokemuksia:
    Ducato Maxi-alustainen -97, moottorina 2.5 Tdi.
    Ostin auton keväällä -09 n.130000 ajettuna, myyty pari viikkoa sitten. Kilometrejä mittarissa n.220000. Käyty 3 Norjan reissua ja kierrelty pitkin Suomea pääasiassa sulan maan aikana. Joitain talvireissuja tehty. Autoa ei ole ajettu säästellen. Tehoa otetaan kun sitä tarvitaan. Vaihdelaatikko toimi loistavasti.

    Viat:
    -Ensireissulla turbon ahtoputki irtosi. Ilmeisesti aiemmin ajettu säästellen. Kiristetty klemmari tienpäällä itse. Kustannukset 0€.
    -Iskarin kääntölaakerit vaihdettu.Oma työ, kustannukset noin 40€
    -Ainoa reissun keskeyttänyt vika: Ajonesto meni päälle kesken ajon. Hinaus AL:n piikkiin, esto ohitettu kaverin avustamana. Kustannukset kaverille annettu 20€.
    -Katsastuksessa todettu etutukivarren hela väljäksi.Vaihdettu itse, Kustannukset 20€+uusintanäyttö.
    -Käsijarruvaijeri venynyt ettei kiristysvaraa ole. Jarru toimii vielä, ei toimenpiteitä.

    Lisäksi suoritettu normaalihuollot, sisältäen pari jakohihnan vaihtoa. Jarrupalat/kengät vaihdettu kertaalleen. Hihnanvaihdot liikkeessä, muut tehty itse.

    Ruostetta havaittu alustassa. Onhan auto lähes 20-vuotias. Tämäkin olisi ollut ehkäistävissä kunnon ruostesuojauksella. Moottoriin lisättävä öljyä vaihtovälillä noin ½ litraa. Olisi mennyt ehkä ilman lisäyksiä. En viitsinyt alkaa leikkimään, vaan lisäsin varmuudeksi.

    Paljon vikoja?

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:15.04.2024 kello on 21:27
    • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
    Millainen sen hyvän matkailuauton pitäisi mielestäni olla:

                                                           Seuraava                  Nykyinen
    Intekroitu                                                x                              x
    Erillinen suihku                                         x                              x
    Kiinteät istuimet istun ryhmässä                 x                              x
    Takatalli                                                  x                              -
    Takaveto                                                 x                              x
    Ilmastionti hupipuolella                             x                              x
    Ohjaamoilmastointi                                   x                              -
    Nestelämmitys                                          x                              x
    Lämmönvaihdin                                         x                              x
    Voi lämmittä moot. pelkkä kuuma vesi         x                              -
    Riittävän iso kone                                      x                              -
    Riitävän kokoinen 7-8m                              x                              x
    Mittarilukema alle 200000km                       x                              -
    Ruosteeton                                               x                              -
    Keskuspölyimuri                                         x                              x
    Markiisi                                                     x                              x
    Sähkörappu                                                x                              x
    Nukkumapaikat vähint. neljälle                     x                              x
    Istunryhmä ja pedit yhtä aikaa käytössä        x                              x
    Vakkari                                                      x                              x
    Peruutuskamera                                          x                              x
    Lattialämmitys                                           x                              x
    Iso jääkaappi                                             x                              -
    Lämmitetty harmaavesi säiliö                       x                              x
    Helposti käytettävä kaasupullotila                 x                              -
    Katon ja seinän liitos nykyaikainen                x                              -
    Kaksinkertaiset ohjaamon sivuikkunat            x                              x
    Iso vesisäiliö                                              x                              x
    Hyvä talviauto                                            x                              x
    Ei keittiö istuinryhmän kohdalla                    x                              x
    Ei pramea ulkonäkö                                     x                              x

    Näin suunnilleen. Tälläistä ei ole tietysti olemassakaan, mutta monet puuttuvat voi rakentaa itse. Nämä on vain minun omia ajatuksia, jokainen varmaan valitsee mieleisensä.
    Otetaan rauhallisesti, huomenna vasta palkokeittopäivä.  ;D
    « Viimeksi muokattu: 21.09.2016 kello on 09:20 »

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:58
    • Kohtele toisia kuten toiset sinua
    Eikös Mersu ole aina turkkilaisten tekemä ja saksalaisten valvoma valmistusmaasta riippumatta.  Ainakin sen kuvan saa kun käy Mersun Saksan tehtailla.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 04:58
    • Pahkakoski
    Millainen sen hyvän matkailuauton pitäisi mielestäni olla:

                                                           Seuraava                  Nykyinen
    Intekroitu                                                x                              x
    Erillinen suihku                                         x                              x
    Kiinteät istuimet istun ryhmässä                 x                              x
    Takatalli                                                  x                              -
    Takaveto                                                 x                              x
    Ilmastionti hupipuolella                             x                              x
    Ohjaamoilmastointi                                   x                              -
    Nestelämmitys                                          x                              x
    Lämmönvaihdin                                         x                              x
    Voi lämmittä moot. pelkkä kuuma vesi         x                              -
    Riittävän iso kone                                      x                              -
    Riitävän kokoinen 7-8m                              x                              x
    Mittarilukema alle 200000km                       x                              -
    Ruosteeton                                               x                              -
    Keskuspölyimuri                                         x                              x
    Markiisi                                                     x                              x
    Sähkörappu                                                x                              x
    Nukkumapaikat vähint. neljälle                     x                              x
    Istunryhmä ja pedit yhtä aikaa käytössä        x                              x
    Vakkari                                                      x                              x
    Peruutuskamera                                          x                              x
    Lattialämmitys                                           x                              x
    Iso jääkaappi                                             x                              -
    Lämmitetty harmaavesi säiliö                       x                              x
    Helposti käytettävä kaasupullotila                 x                              -
    Katon ja seinän liitos nykyaikainen                x                              -
    Kaksinkertaiset ohjaamon sivuikkunat            x                              x
    Iso vesisäiliö                                              x                              x
    Hyvä talviauto                                            x                              x
    Ei keittiö istuinryhmän kohdalla                    x                              x
    Ei pramea ulkonäkö                                     x                              x

    Näin suunnilleen. Tälläistä ei ole tietysti olemassakaan, mutta monet puuttuvat voi rakentaa itse. Nämä on vain minun omia ajatuksia, jokainen varmaan valitsee mieleisensä.
    Otetaan rauhallisesti, huomenna vasta palkokeittopäivä.  ;D

    Lisäisin tuohon vielä ohjaustehostimen.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:16.04.2024 kello on 20:23
    Noista Höpön kriteereistä lähelle sattuu se Mersun alustalla oleva  8 metrinen Hymeri. S820 Exlusive, tai joku semmoinen mallimerkintäköhän se oli. Aina niistä jotain pientä puuttuu, kuten lämmönvaihdin mutta sen voi laittaa jälkikäteen itse. Se, että etusängyn laskun jälkeen voi sen alla olevilla penkeillä oleilla on 2000 luvun autoissa harvinaisuus. Ei onnistu minullakaan ja olenkin purnannut siitä tällä palstalla monta kertaa. Jos jollakin hyvä ratkaisu olemassa siihen, että petin voisi jättää ylemmäksi ja se silti olisi vaakatasossa, kertokoon  :)

    Voi olla, että keskustelu alkaa mennä jo sopivammaksi johonkin muuhun ketjuun. ::) Mutta ei hiekkalaatikkoon.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
      • East Coast Fellows
    Anteeksi häiriö...

    Miten nämä viimeaikaiset kommentit liittyvät keskustelun aiheeseen? Kommentit on sinänsä aivan asiallisia mutta väärässä paikassa.

    Sama sakki osallistuu joka keskusteluun ja sama sakki saa joka keskustelun sivuraiteille. Ja osalla vielä natsat joiden perusteella luulisi pikemminkin yrittävän hillitä ko tapoja.

    Liekkö mahdollista lisätä foorumille toiminto jolla jokainen voi pyöräyttää lottokoneesta joka keskusteluun halutessaan uuden otsikon. Saisimme sitten oikein porukalla sotkea kaikki keskustelut asioilla mitä mieleen nyt sattuu milloinkin putkahtamaan ilman itsehillintää.