Mulla periaatteena että lähden kelillä kuin kelillä pyörällä liikkeelle, kun tarvis on. Tai no pakkasrajana olen pitänyt noin -15 ja toinen ongelmakeli on se jos on niin paljon irtolunta tai loskaa että rengas ei tavoita sen läpi pitävää pintaa. Siinä on vaikea pysyä pystyssä kun eturengas meinaa lähteä alta.
Pyörä on mulla hyötyajoneuvo ja auton korvaaja. Olen erään vihertävän puolueen unelmakansalainen kun toinen talouden henkilöautoista meni kiertoon ja tilalle tuli sähköpyörä. Jos en pyörällä pääse, pitää joko herätellä matkailuauto tai turvautua täällä haja-asutusalueella erittäin huonosti palvelevaan julkiseen liikenteeseen.
Periaatteena mulla on, että talvikelillä en lähde liikkeelle ilman nastarenkaita. Suomi Tyres Piikkisika on loistava talvirengas ja pitää hienosti kaikilla muilla keleillä paitsi tuossa irtolumessa tai loskassa. Ja kestänee terävän sepelin kesärengasta paremmin. Mutta nytpäs on viime viikot ollut vuorotahtiin täynnä kiirettä ja sairastelua ja pyörässä onkin vielä kesäkumit alla. Eilen satoi jäätävää tihkua ja sen päälle ohuelti lunta. Oletan pyöräväylien olevan jäiset, vaikka sepeliäkin siellä on. Huomenna olis tarvis päästä liikkeelle, joten tänään on ohjelmassa renkaanvaihto.