Tekniikkakeskustelut > Sekalaiset
Kokemuksia halogenpolttimoista?
JariS:
--- Lainaus käyttäjältä: taavi - 1.09.2016 kello on 11:54 ---*JariS*
Thumb Kyllähän tuosta taulukosta voi jo jonkinlaisia johtopäätöksiä vetää.
--- Lainaus päättyy ---
Jep,tuo testi oli muistaakseni Tuulilasi-lehdessä, mut taitaa olla jo kolmevuotta aikaa....kirjastoss a olen tuon kuvan napannut, joten muistitietojen varassa mennään ;)
MCL:
Omien yritys ja erehdys -kokeilujen jälkeen olen päätynyt käyttämään joko Phillipsin +130 Extremejä tai GE:n +120 Ultria aina lokakuun pimeltä alkaen. Valoteho on selkeästi peruspolttimoita parempi ja kestävät yleensä seuraavaan kesään, noin 15000 km.
Loppukesä ja alkusyksy mennään peruspolttimoilla, jotka kestävät vuosikausia.
Osram Night Breakereita olen kokeillut, mutta laatuvaihtelut ovat olleet luvattoman suuria. Joillain polttimoyksilöillä ei valoteho tunnu olevan normaalia isompi, jotkut eivät kestä 10 000 kilometriäkään. Osramilta kerrottiin, että normaali vaihteluväli on +-10%. Ilmeisesti epänormaali, mutta muutaman kerran itselle osunut vaihteluväli on huomattavasti suurempi. Perusvaloteho ja erittäin lyhyt käyttöikä.
seppoko:
Tein joskus testin: https://karavaanari.org/index.php/topic,2581.msg32520.html#msg32520
Aakku:
--- Lainaus käyttäjältä: MCL - 1.09.2016 kello on 13:51 ---Omien yritys ja erehdys -kokeilujen jälkeen olen päätynyt käyttämään joko Phillipsin +130 Extremejä tai GE:n +120 Ultria aina lokakuun pimeltä alkaen. Valoteho on selkeästi peruspolttimoita parempi ja kestävät yleensä seuraavaan kesään, noin 15000 km.
Loppukesä ja alkusyksy mennään peruspolttimoilla, jotka kestävät vuosikausia.
Osram Night Breakereita olen kokeillut, mutta laatuvaihtelut ovat olleet luvattoman suuria. Joillain polttimoyksilöillä ei valoteho tunnu olevan normaalia isompi, jotkut eivät kestä 10 000 kilometriäkään. Osramilta kerrottiin, että normaali vaihteluväli on +-10%. Ilmeisesti epänormaali, mutta muutaman kerran itselle osunut vaihteluväli on huomattavasti suurempi. Perusvaloteho ja erittäin lyhyt käyttöikä.
--- Lainaus päättyy ---
Jotakuinkin noin itsekin toimin...
Lokakuun aikana asennan Philipsin +130 Extremet. Ne kestävät päivittäisessä ajossa kevääseen. Sitten kun ne simahtaa, niin saatan jopa laittaa edelliskesän vakio halogenit takaisin. Kyllä ne yleensä ainakin pari kesää kestää.
jip59:
Taitaa olla ihan fysiikan lakien mukaista lamppujen kestävyys. Kun samalla wattimäärällä mainostetaan isoa valotehoa niin ne on rakennettu toimimaan alijännitteellä esim. 9-11 volttia. Hieman vanhemmissa autoissa oli johdotukset ohuet tai ilman releitä ja häviöitä valojen virtapiirissä sen verran että jännite oli juurikin tuo. Silloin sai sillä jännitteellä täyden valotehon käyttöönsä. Nykyään kun noihin häviöihin on paneuduttu valmistajankin puolesta paremmin ja "viisaammissa" autoissa on jännitteen syöttö hakkuripowerin kautta jolloin kaikissa olosuhteissa jännite on optimi.
Kun eteen sattuu auto jossa tulee riittävä jännite ajovaloille kaikissa olosuhteissa niin nuo tehopolttimot ovat auttamatta lyhytikäisiä kun palavat koko ajan ylijännitteellä.
Mulla oli muinoin 2-kopan Golf jossa ei ollut releitä ja ohuet johdot valoille. Lamppujen jännite oli 10 volttia joten laitoin +130% tehoiset ja valot olivat hyvät. Jossain vaiheessa totesin että tuo ei ole oikea tapa kun valokatkaisin suli koska järjestelmässä ei ollut releitä. Releistin ajovalot ottaen syötön suoraan laturin päästä ja sitten vasta valot olivatkin kirkkaat. Mutta vain pari viikkoa kun molemmat "tehopolttimot" paloivat. Ostinpa sitten tilalle halvimmat mahdolliset joista ei sanallakaan ollut mainosta suuresta tehosta. Nuo "tehottomat" halpiksetkin antoivat erittäin kelvollisen valotehon kun saivat riittävän toimintajännitteen ja kestävyyttä riitti vuosiksi.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta