Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä
Hupiakku hukkaa virtansa...minne?
MatsOnni:
^
No joo, äkkiä ajateltuna noin, mutta kun asia ei aina ole ihan niin yksinkertainen kuin savosta katsoen näyttää. Enkä nyt ala tilittämään sen enempää, miksi yritin noin.
Mautoilija:
Höpö voisi kertoa viisautensa etukäteen... :o
Syväpurkautuneille akuille ei hyvää tulevaisuutta voi ennustaa.
Lataile akut kuitenkin. Saattaa niistä käyttökelpoiset tulla. Älylaturi tarvitsee jännitepotkun tyhjässä akussa.
retkeilijä:
--- Lainaus käyttäjältä: MatsOnni - 13.12.2016 kello on 21:36 ---Tulikohan akuista valmiit, auto on ollut 1,5kk kylmässä hallissa. Tänään oli muutakin asiaa niin kävin katsomassa, kuinka jakselee. Huonosti jaksoi, hupiakut olivat niin tyhjät, ettei edes kytkintaulun valot syttyneet, ei ledit, ei mitään elämää. Auto on vuoden vanha ja syksyllä siihen lisättiin toinen akku asuinpuolelle. On siis 2x95Ah. Kauaa en ehtinyt sitä ihmetellä, mutta näytti siltä, ettei ottanut virtaa kun töpselin lykkäsin kiinni. Pidin hetken käynnissäkin, mutta äkkiseltään ei ollut apua siitäkään.
--- Lainaus päättyy ---
Virtaa on vaan ei jännitettä.
Siis minun mobiilissani. Kun hupiakun pääkytkimen avaa seisonnan ajaksi, kaikki asuinosan sähköt ovat pimeänä, eivätkä toimi kun hupiakun kytkee päälle uudelleen.
Tämä säikäytti ensimmäisellä kerralla ja epäilin pääkytkimen olevan viallinen. Kokeilin kaikenlaista, mm. käynnistin auton, latasin verkkovirralla. Ja kohta valot toimivat taas.
Nyt tiedän, että kun katkaisen hupiakun irti pääkytkimestä ja kytken myöhemmin takaisin, asuinosan sähköt eivät toimi, mutta kun kytkee verkkovirran latauksen ja painaa ohjausyksikön verkkovirtanappia, kaikki toimivat taas.
Lisäys: Selvensin kirjoituksiani 8)
Teukka-74:
--- Lainaus käyttäjältä: MatsOnni - 13.12.2016 kello on 21:36 ---Tulikohan akuista valmiit, auto on ollut 1,5kk kylmässä hallissa. Tänään oli muutakin asiaa niin kävin katsomassa, kuinka jakselee. Huonosti jaksoi, hupiakut olivat niin tyhjät, ettei edes kytkintaulun valot syttyneet, ei ledit, ei mitään elämää. Auto on vuoden vanha ja syksyllä siihen lisättiin toinen akku asuinpuolelle. On siis 2x95Ah. Kauaa en ehtinyt sitä ihmetellä, mutta näytti siltä, ettei ottanut virtaa kun töpselin lykkäsin kiinni. Pidin hetken käynnissäkin, mutta äkkiseltään ei ollut apua siitäkään.
Tai olihan se töpseli kiinni koko ajan. Olin laittanut viikkokellon ja siihen vuorokauden viikossa lataamaan, en vaan tarkistanut, että kello lähtee pyörimään. Ei ollut lähtenyt.
Joskus vuosia sitten kävi sama homma, silloin auton käyttäminen herätti akut, vaikka verkkolaturi ei aluksi ladannut. Akut palvelivat sen jälkeen monta vuotta ihan ok.
--- Lainaus päättyy ---
Voit kokeilla äyttömällä laturilla lataamista ja akut saattaa herätä henkiin. Saattaa mennä parikin päivää laturin perässä.6A laturilla olen itse herätellyt muutaman akun mutta kyllähän se akku on tuonkin jälkeen lopun edellä :(
viitalar:
Minä kuuntelin aikoinaan kun vanhempi karavaanari neuvoi että laita 9V patteri akun napoihin että laturi saa heräte jänniteen niin alkaa latamaan akkua en ole kokeilut kun ei ole akut olleet "tyhjänä"
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta