Tekniikkakeskustelut > Vetoautot

Volvon huolto

<< < (142/386) > >>

Aakku:

--- Lainaus käyttäjältä: Mulli -  7.08.2013     kello on 15:08 ---Jos olen väärässä tässä asiassa, syyttäkää halpaa saksalaista tuontiolutta. Itse uskon kuitenkin, että se ei nyt vain riitä selitykseksi. Ja aion ostaa halvan osan aina, kun se on järkevästi saatavissa.

--- Lainaus päättyy ---
Tässä linkissähän niitä halpoja osia esitellään...
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/ratsia+paljasti+tonneittain+vaarennoksia+jattiera+piraattilaakereita+tuhottiin/a919056

kimi:

--- Lainaus käyttäjältä: Mulli -  7.08.2013     kello on 15:08 ---

Mitä tulee noihin autojen varaosiin ja niiden hankintapaikkoihin, se marmoritiski ei aina tee autuaaksi. Varaosat kun monesti valmistetaan yhdessä tehtaassa ja jaetaan sitten tilaajan mukaan eri hintaisina maailmalle. Ammoin tuli tilattua Audi 80:een jarrupääsylinteriä. En muista täsmällisiä hintoja, vaan ne menivät suhteessa jotenkin näin. Merkkiosa 300, "parempi" varaosa 190 ja biltema 120. Noudimmat (velipojan kanssa askarreltiin) huokeimman. Kun tutkin osaa tarkemmin, äkkäsin tarvikeosassa jyrsintäjäljen siinä kohdassa, jossa merkkiosassa on ne "audinrenkaat". Tämä havainto (ja ilmeisesti myös jonkinlainen muovilaatiollinen lasiastioita) pisti tutkimaan tarkemmin kapinetta ja lopulta tulimme siihen tulokseen että kapineet saattavat olla jopa samasta valumuotista. Muottien saumassa kun oli vekit vielä samassa kohdassa. Päättelimme siis, että kalliissa merkkiosassa on yksi työvaihe vähemmän. Halpikseen kun pitää vielä jyrsiä valumuotissa oleva logo pois.

Jos olen väärässä tässä asiassa, syyttäkää halpaa saksalaista tuontiolutta. Itse uskon kuitenkin, että se ei nyt vain riitä selitykseksi. Ja aion ostaa halvan osan aina, kun se on järkevästi saatavissa.

--- Lainaus päättyy ---

Autot on suureksi osaksi rakennettu alihankkijoiden tekemistä osista ja esim. Lemförderin sivuilta http://www.zf.com/brands/content/en/lemfoerder/homepage_lemfoerder/homepage_lemfoerder.jsp on ainakin aikaisemmin löytynyt tietoa kenelle toimittavat alkuperäisosat.

Ostin ja vaihdoin siskoni Octaviaan kytkimen pääsylinterin viime viikolla ja se oli tarvikkeena Sachs merkkinen, muita oilisi ollut saatavilla, mutta katsoin parhaaksi pysytellä tunnetussa laatumerkissä. Tässäkin osassa oli ilmeisesti vagin tiedot hiottu pois.

Pyöränlaakereissa on isoja eroja ja esim SKF näyttää teettävän itse laakerit alihankintana. Asautoon ostin uudet ja toisessa skf tiedot stannsattuna ja toisessa ei. Selkeitä eroja näissä kahdessa oli huomattavissa ihan katsomalla, saa nähdä miten kestävät.

Ilmamäärätunnistime sta olen äsköttäin muutaman rivin kirjoittanut. Kun kasasin nykyistä autoani mittasin 3 eri tunnistimen määrät, tämä siksi kun olin siihen hankkinut "laadukkaan" vääränmerkkisen. Boscin oli ainoa joka antoi testerissä järkeviä lukemia. Tarvikeosalla kulutus oli yli 14l/100km ja laski alle 10 kun laitoin Boschin paikalleen. Mitenköhän kauan lambdat ja katti olisi kestänyt järjettömän rikkaalla käyvän auton

Mersun ja Volvon käsijarrukengiksi suositellaan ainoastaan yhtä merkkiä, muut ei jostakin syystä toimi.

Joa pystyy valitsemaan niin, merkkiosa ja varsinkin tapauksessa jossa asentaminen on työlästä, välttää saman asian tekemisen uudestaan. Täysin meritön voi olla mitä tahansa ja mainitsemassasi esimerkissä luultavasti alkuperäisosa

Mulli:

--- Lainaus käyttäjältä: Aakku -  7.08.2013     kello on 15:37 ---Tässä linkissähän niitä halpoja osia esitellään...
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/ratsia+paljasti+tonneittain+vaarennoksia+jattiera+piraattilaakereita+tuhottiin/a919056

--- Lainaus päättyy ---

Haluatko siis ilmoittaa mielipiteenäsi, että kaikki merkkiliikkeiden ulkopuolella tapahtuva varaosakauppa tapahtuu pelkästään tuoteväärennöksillä?

Kerron sinulle salaisuuden. Autotehtaat eivät valmista kaikkia osia itse. Itseasiassa suurin osa tulee alihankkijoilta. Autotehtaassa kinnerit vain kootaan. Samaiset alihankkijat tekevät myös tarvikeosat. Mielikuva merkkiosasta on siis pääsääntöisesti kupla. Ei ole merkkiosaa. On vain kokoelma leimattuja tarvikeosia. Näillä tarvikeosilla ei ole mitään tekemistä tuoteväärennösten kanssa.

Voisin tässä toki pohdiskella, että onko merkkiosa tuoteväärennös. Kas Volvon kiisselikin oli ainakin joskus volkkari  ;D ;D ;D

Aakku:

--- Lainaus käyttäjältä: Mulli -  7.08.2013     kello on 15:46 ---Haluatko siis ilmoittaa mielipiteenäsi, että kaikki merkkiliikkeiden ulkopuolella tapahtuva varaosakauppa tapahtuu pelkästään tuoteväärennöksillä?

--- Lainaus päättyy ---
En nyt ihan noin tietämätön ole...vaikka en paljoa tiedäkään.
Kyllähän sitä Motonetinkin tiskiltäkin voi saada tarvikevaraosan, joka on joko hyvä, tai huono. Hintahan on ihan sama. Riippuu vähän siitä, miltä tukkurilta osia on sattunut hyllylle tulemaan.

Olen myös kuullut vahvan huhun, että monet tarvikeosat tulee aivan samalta linjalta, kuin alkuperäisosatkin. Mahtaakohan pitää paikkansa. Kyllä luulisi joka autotehtaalla olevan omat laakeritehtaansakin .

K.E.V:
Kyllä toi "samalta linjalta tulo" on puskalegendoja, sattuuhan tietenkin joskus kohdalle mutta ne serkunsiskonkummink aiman kertomat on ihan fuulaa. Esim Lesjöfors tekee jousia autotehtaalle , niitä saa tarvikkeena jne myös.
Joskus voi olla ihan eri specksit materiaaleissa noissa tehtaan tilaamissa / omissa tuotteissa.
Noita hienoja (lue huonoja) tarvikeosia > Kaverini vaimon urheilumersuun vaihdettiin 4 kertaa tarvike ilmamassamittari, sitten kun se neljännenkerran tuli hinurin nokassa kotio, siihen laitettiin originelli  ;D

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View