Tekniikkakeskustelut > Projektit

Soliferit märkänee

(1/5) > >>

Petrooli:
Selailin tekniikkakeskustelu ista matkailuvaunujen projekteja. Mekille pantavaa oli, että kosteusvauriokorjau ksista puolet oli Solifereita ja loput oli muita pohjoismaissa tehtyjä vaunuja. :-X

Tämä ei ole tarkoitettu miksikään provosoinniksi, mutta tulee mieleen, onko suomalaiset ja ruotsalaiset vaunut herkempiä märkänemään kuin muut vaunut? Vai onko syynä se, että märkiä sakemanneja ei käydä enää elvyttämään siinä vaiheessa kun kuolema jo kolkuttelee?

Monessa paikassa hehkutetaan kuinka lämpimiä vaunuja kotimaiset on, mutta onko tuo pakkasen varalle rakentaminen johtanut helposti märkäneviin rakenteisiin?  Thumbd

pamaus:
Niin oli provo tai ei, jotain perää asiassa on.

Tietysti sellainen asia pitää ottaa huomioon, että varsinkin vuonna 1989-1992 ns uutta valkokylkistä soliferia myytiin kuin häkää. En muista numeroita, mutta tuhansia. Vastaavasti esim saksalaisia saatettiin myydä jotakin satoja suomessa, reilusti vähemmän kuin soliferia. 

Esimerkiksi vuonna  1989, jolloin Suomessa rekisteröitiin 7209 uutta matkailuvaunua, nykyään ei edes 700 kpl.

Ja jos noista vaunuista esim 10 % mätänee niin Soliferin kohdalla puhutaan silloin sadoista vaunuista, kun saksalaisten kohdalla yksittäisistä kappaleista.

Oli niin taikka näin, niin kolme vm -87,90,91 soliferia omistaneena kaksi oli selvästi märkiä ja yksi ei. Ja taas kaksi saksalaista vm 90, ja 91 omistaneena kumpikaan ei ole ollut märkiä ja toinen on edelleen tallissa.

Mitä itse sitä asiaa olen tutkinut, niin kyllä se soliferin etukulma on riskialtis kostumiselle, verrattuna esim samanikäisiin saksalaisiin.

Tämä on siis omakohtainen kokemus k.o. asiasta.

JK:
Tuota vaunujen määrää epäilisin minäkin syyksi, soliferejäkun on paljon. Jokin osasyy voi olla myös varaosien saatavuus mutta tiedä tosta sit niin tarkkaan.

Joko:
Itse kun projektia etsin niin solifer ja kafi oli lähinnä ajatuksissa. Osia saa hyvin ja rakenne helposti korjattavaa. Kauhulla katsonut kun esim. Kabe ja lmc ainakin tietyn ikäiset niin kalusteet on takapuolelta naulattu seiniin. Märkiä ne 80 luvun vehkeet on ellei mitään ole tehty

Haapaniemen Paroni:
Älä huoli,märkänee muutkit merkit,jos ei pidä huolta...

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View