rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Mitä öljyä Ducato -92 vaihteistoon?  (Luettu 8394 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 2.07.2022 kello on 14:15
Mitä öljyä Ducato -92 vaihteistoon?
« : 3.08.2016 kello on 09:01 »
Olisi ajankohtaista vaihtaa lootaöljyt vm -92 2,5 TD- ducaton 5-vaihteiseen laatikkoon.


 Mitäs öljyä siihen alunperin suositellaan  / mitä olette käyttäneet ja montako litraa menee?
 
"Ylitäyttö" lienee toimiva keino jatkaa lootan ikää kun ei ainakaan vielä ääntele ääntele ja 5-vaihdekin toimii toistaiseksi hienosti. -tosin vitosta onkin käytetty vasta matkanopeuksissa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:29.12.2022 kello on 12:37
  • Kossu kolalla, suosittelen jos korjaaminen v..ttaa
Vs: Mitä öljyä Ducato -92 vaihteistoon?
« Vastaus #1 : 3.08.2016 kello on 12:21 »
MOBILUBE GX 80W-90 GL-4 1L x2 ja jos haluaa .....Forte 1 xDiff and Gear Treatment

Yleensä Itse olen aika kebsinen noiden lisäaineiden suhteen,mutta ainakin itse huomasin forten kanssa on selvää hyötyä.
mutta jokainen tekee itse valintansa.





« Viimeksi muokattu: 3.08.2016 kello on 12:42 »

  • Vieras
  • Vs: Mitä öljyä Ducato -92 vaihteistoon?
    « Vastaus #2 : 3.08.2016 kello on 13:35 »
    Olisi ajankohtaista vaihtaa lootaöljyt vm -92 2,5 TD- ducaton 5-vaihteiseen laatikkoon.


     Mitäs öljyä siihen alunperin suositellaan  / mitä olette käyttäneet ja montako litraa menee?
     
    "Ylitäyttö" lienee toimiva keino jatkaa lootan ikää kun ei ainakaan vielä ääntele ääntele ja 5-vaihdekin toimii toistaiseksi hienosti. -tosin vitosta onkin käytetty vasta matkanopeuksissa.

    Vaihdatin laatikon öljyt huoltoliikkeessä edes menneeseen Ducatoon. ( 2,5 TD vm.1991) Öljylaatua en tiedä, mutta kun lueskelin erilaisia foorumeita liittyen "ylitäyttöön," pyysin huoltoliikettä laittamaan maksimimäärän päälle 0,7litraa enemmän.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:13.03.2024 kello on 11:52
    Vs: Mitä öljyä Ducato -92 vaihteistoon?
    « Vastaus #3 : 3.08.2016 kello on 16:54 »
    Vaihdoin laatikkoon RED Line MT-90 alkukesästä. Kallistahan tuo on mutta tuota ovat isot pojat kehuneet :). Pöntössä on 0,946 litraa ja laitoin kaksi pönttöä laatikkoon joten tuli 0,3 l yli suosituksen. Hyvin on lutmakasti vaihteet menneet päälle ja pysyneetkin.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:29.12.2022 kello on 12:37
    • Kossu kolalla, suosittelen jos korjaaminen v..ttaa
    Vs: Mitä öljyä Ducato -92 vaihteistoon?
    « Vastaus #4 : 3.08.2016 kello on 17:35 »
    Ensin muutama asia fakta,Ykkös alustaiset Fiat ducato 1994 asti vaihdelaatikon auton öljyn määrä on,1,85 l.  Yli täyttönä voitelun kannalta 2L riittää aivan mainiosti.

    Ainoastaan  MG5TU -vaihdelaatikolla varustetut ducatot ,2,pensa ja 1.9 d 2,5  l     ylitäyttö  molemmissa olisi suotava  05-07l
                                                                                 ja 2,5.d                          2,75l     --------------- :---------------------------

    Öljyn merkillä ei suurta merkitystä loppuun ajetussa lootassa ,ainoastaan että on 85w-90 ja  manuaali laatikolle tarkoitettu. Jos vaihteisto runkolaakerit alkaa oleen tiensä päässä. Ei siihen auta mikään merkki öljyt käännä , korjaamaankaan varsinaista ongelmaa. ::)
    « Viimeksi muokattu: 3.08.2016 kello on 18:05 »

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:10.04.2024 kello on 22:56
    • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
    Vs: Mitä öljyä Ducato -92 vaihteistoon?
    « Vastaus #5 : 3.05.2018 kello on 11:14 »
    Vastataan tähän ketjuun kun täällä on asiaa käsitelty. Eli huoltoon olisi menossa -89 Ducato 2.5 litraisella diesel-koneella. Pyysin vaihtamaan myös vaihtostoöljyt ja lupasin kertoa paljonko sinne haluan, kun olin tästä ylitäytöstä lukenut. Nyt pitäisi siis selvittää paljonko tuota ainetta tuonne haluan laittaa.

    Velnumhan tuossa antoi vinkkiä, mutta kun itse olin myös aiemmin kuullut tämän 0,5-0,7 litraa vinkin. Pitääkö selvittää jostain salapoliisityöllä vaihteiston tyyppi vai miten tulee menetellä? Vai onko joku määrä mitä on helppo heittää huollossa jolloin on turvallista jatkella eteeenpäin.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:04
      • Matkailuvinkkejä
    Vs: Mitä öljyä Ducato -92 vaihteistoon?
    « Vastaus #6 : 3.05.2018 kello on 12:49 »
    2.5 TD vm -89 vaihdelaatikkoon kuuluu virallisen ohjeen mukaan (siis se suurempi määrä) 1,95 l GL-4 öljyä.
    En tiedä onko ilman turboa sama määrä. Alkuaa se on ollut 1,2 litraa
    2 l on sopiva määrä. Jos auto on käynyt aikoinaan virallisessa huollossa mitta tikussa pitäsi olla merkittynä myös tuo uudempi täyttö.
    Tuolla 2 litaran täytöllä ajelin 17 vuotta, kerran meni laatikosta yksi laakeri, mutta ei rattaita.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:10.04.2024 kello on 22:56
    • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
    Vs: Mitä öljyä Ducato -92 vaihteistoon?
    « Vastaus #7 : 3.05.2018 kello on 14:45 »
    Mistä tuo lisäys tapahtuu? Ja missä on mittatikkunäissä Vanhoissa Ducatoissa?

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:04
      • Matkailuvinkkejä
    Vs: Mitä öljyä Ducato -92 vaihteistoon?
    « Vastaus #8 : 3.05.2018 kello on 16:00 »
    Mistä tuo lisäys tapahtuu? Ja missä on mittatikkunäissä Vanhoissa Ducatoissa?
    Mittatikku on vaihteiston päällä ja näkyy kun poistaa vararenkaan.
    Ainakin minä (180cm) yletin tikkuun yläkautta.
    Öljyn täyttö tehtiin siitä samaisesta mittatikun reiästä muoviputken ja tratin avulla. Letkun n. 10mm pää laatikkoon ja toiseen päähän tratti ja kaatamalla öljyt sisään.
    Se valuttaminen ottaa hiukan aikaa, mutta toimii kutenkin.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:30.05.2023 kello on 08:33
    Vs: Mitä öljyä Ducato -92 vaihteistoon?
    « Vastaus #9 : 3.05.2018 kello on 16:18 »
    Ylempänä kuvassa oleva Mobilube HD on GL-5 öljy ja mikäli valmistajan suositus on GL-4 niin silloin kyseinen öljy ei ole välttämättä erityisen hyvä vaihtoehto.
    Teksitissä taas mainittiin eri öljy, joka on GL-4.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:30
    Vs: Mitä öljyä Ducato -92 vaihteistoon?
    « Vastaus #10 : 3.05.2018 kello on 16:56 »
    Minulla on ollut tapana pitää öljypullot kuumassa vedessä ennen täyttöä, nopeuttaa huomattavasti tuota operaatiota.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:04
      • Matkailuvinkkejä
    Vs: Mitä öljyä Ducato -92 vaihteistoon?
    « Vastaus #11 : 3.05.2018 kello on 17:03 »
    Ylempänä kuvassa oleva Mobilube HD on GL-5 öljy ja mikäli valmistajan suositus on GL-4 niin silloin kyseinen öljy ei ole välttämättä erityisen hyvä vaihtoehto.
    Teksitissä taas mainittiin eri öljy, joka on GL-4.
    Minulle korostettiin nimenomaan öljyvaatimuksen olevan GL-4, GL-5 kuulema aiheuttaa ongelmia vaihteiden päällemenon kanssa.
    Nykyään taitaa vain nuo öljyt olla aika usein GL-4/GL-5, sitäkin oli minulla laatikossa ilman ongelmia.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:10.04.2024 kello on 22:56
    • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
    Vs: Mitä öljyä Ducato -92 vaihteistoon?
    « Vastaus #12 : 18.05.2018 kello on 23:52 »
    Mittatikku on vaihteiston päällä ja näkyy kun poistaa vararenkaan.
    Ainakin minä (180cm) yletin tikkuun yläkautta.
    Öljyn täyttö tehtiin siitä samaisesta mittatikun reiästä muoviputken ja tratin avulla. Letkun n. 10mm pää laatikkoon ja toiseen päähän tratti ja kaatamalla öljyt sisään.
    Se valuttaminen ottaa hiukan aikaa, mutta toimii kutenkin.

    Missä kohtaa vaihteistoa tuon pitäisi olla? Minulla menee monenmoista letkua ja putkea tuossa ennen vaihteistoa että kokonaan sitä ei näe kunnolla joten hieman on vaikeaa. Pyysin Hyvinkään ammattikoululla lisäämään kaksi litraa öljyä. Lisäsivät puolitoista. Sain sentään puoli litraa mukaan, että voin lisätä itse, mutta nyt pitäisi sitten osata tehdä tuo lisääminen jotenkin.

    Tuossa edessä siis menee putkea ilmanputsaajalta moottroille ja jos nyt oikein ymmärrän jotain jäähdytysnesteputki a ja/tai lämmönvaihtimen letkuja.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:37
    Vs: Mitä öljyä Ducato -92 vaihteistoon?
    « Vastaus #13 : 19.05.2018 kello on 10:19 »
    Missä kohtaa vaihteistoa tuon pitäisi olla?

    Aika päällähän se on (jos tikku yleensä on, ei kaikissa).
    Koitas katsella 'alakautta'.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:10.04.2024 kello on 22:56
    • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
    Vs: Mitä öljyä Ducato -92 vaihteistoon?
    « Vastaus #14 : 19.05.2018 kello on 14:34 »
    Alakautta yritin mutta ei onnistu sekään mitenkään nopeasti, kun se pohjalevy on sen verran pahasti tiellä, että vaatisi poistoa.

    Tänään ajelin muutaman kilsan lenkin. Parkkipaikalla vekslatessa tuntui että vaihteiden päälle meneminen oli hankalampaa kuin aiemmin. Ja vapaalla ollessa liikuttelu on jäykempää. Onko tämä normaalia?