rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Asuntoauto, mutta millainen?  (Luettu 38707 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:40
Vs: Asuntoauto, mutta millainen?
« Vastaus #105 : 10.12.2016 kello on 12:24 »
Minulle olisi taas tämä: http://www.nettikaravaani.com/eura-mobil/integra-726-hb/1469113
Eihän sekään ole täydellinen, mutta hyvä kuitenkin, minun käyttöön.  :D
Rupes täälläkin tuo retroauto kiinnostamaan alustansa takia, mutta sitten puuttu L-kööki, vaatekaappi, kuntosuihku (ilm. kombipömpeli) ja ennen kaikkea Alde..

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:45
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Asuntoauto, mutta millainen?
« Vastaus #106 : 10.12.2016 kello on 15:50 »
Rupes täälläkin tuo retroauto kiinnostamaan alustansa takia, mutta sitten puuttu L-kööki, vaatekaappi, kuntosuihku (ilm. kombipömpeli) ja ennen kaikkea Alde..

Ee oo Aldea ee. Kovasti ovat tehtaat tykästyneet rumalämmitykseen. No, ei minulla ole siitä kokemusta, tiedä miten hyvä lienee. Eipä ole kokemusta Aldestakaan.  ;)                                                           
« Viimeksi muokattu: 10.12.2016 kello on 17:21 »

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:10.04.2022 kello on 08:56
Vs: Asuntoauto, mutta millainen?
« Vastaus #107 : 10.12.2016 kello on 21:40 »
^Käy kattoen euramopiili ja tuikkaa lämmitys pöhisemään, siitähän se sitten rupeaa selviämään. Meillä vm98 aljovi eurassa ainakin fiksusti toteutettu rumatikki, äkkiseltään laskien 9lämmitinräppänää sisätiloissa ja välipohjassa on ainakin 8. Tasaisen lämmön saa kyllä jos on fiksusti suunniteltu ja lattiahan on aina lämmin kun välipohjassakin on lämmitys.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:29.06.2020 kello on 22:48
Vs: Asuntoauto, mutta millainen?
« Vastaus #108 : 10.12.2016 kello on 23:06 »
tässä olis hyvin talvi-eristetty retkeiluauto http://www.nettikaravaani.com/casa-car/movano/1468068
golfbäkikin mahtuisi tuohon suihkuun pystyyn sulan aikaan. Bägin mitat noin mailahuppujen kanssa 125 x 65 cm ja kärryt tuota takaosan vuodepöytää modifioimalla siihen alle.
3 metriset retkisukset sitten katolle irrotettavaan suksoboxiin.
Toinen akku lisää ja se olis siinä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:09
Vs: Asuntoauto, mutta millainen?
« Vastaus #109 : 11.12.2016 kello on 00:14 »
Sisustaratkasu hahmottunu pikkuhiljaa niin että parisänky takana poikittain/pitkittäin ja takatalli siihen alle. keittiön kohille yhet lisäistuimet ja kääntyvät etuistuimet siihen toisellepuolen niin paketti on valmis. Webasto tms iso plussa ja 100km/h alusta myöskin.
http://www.nettikaravaani.com/dethleffs/fortero-t5975/1468930
tuommonen tökkäs pikavilkasulla silmään

Meillä on tonkokonen Hymer, keittiö ja ovi on vaan toisinpäin.
Ja Aldea en kaipaa.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:29.09.2020 kello on 20:35
Vs: Asuntoauto, mutta millainen?
« Vastaus #110 : 20.05.2017 kello on 15:32 »
Noniin jatketaan aihetta kun hankinta on jääny vieläki tekemättä.
Onko porukalla minkämoisia kokemuksia Fiat alustasta ja 2.8 jtd koneesta. ikähaarukka 2003-2008. Onko noissa mitään tyyppivikoja mitä pitäs osata koeajolla tunnustella esim vaihteistossa tms?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:12.01.2024 kello on 18:37
Vs: Asuntoauto, mutta millainen?
« Vastaus #111 : 20.05.2017 kello on 20:03 »
Ainakin tuo dieselpumpun vuoto. Tarkista etupäästä alta tiputtaako pumpun kiinnikkeen kohdilta tai onko märkä. Tästä oli juttua täällä aiemmassa vastaavassa ketjussa.
Ja etuiskareiden yläpään laakerit saattaa jumittaa. Jos kytkin ottaa vasta kovin ylhäältä kiinni varmista ettei luista isoilla vaihteilla. Nämä nyt omaan kokemukseen perustuen.

  • Vieras
  • Vs: Asuntoauto, mutta millainen?
    « Vastaus #112 : 22.05.2017 kello on 16:59 »
    Ovat aika perusvarmoja koneita. Tuosta pumppuviasta ei kyllä pidä kantaa isommin huolta kun jokaisessa commonrail moottorissa on samansukuinen bosch cp pumppu. Eli se vika voi tulla ihan yhtä hyvin mersuun tai fordiin.  Iskarit ylälaakereita menee mutta eivät ole kalliita. Työläs vaihtaa että Korjaamolla vaihtotyö voi olla 2-300 mutta kyllä nuo itsekkin vaihtaa jos yhtään työkalut pysyy käsissä.

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:29.09.2020 kello on 20:35
    Vs: Asuntoauto, mutta millainen?
    « Vastaus #113 : 25.05.2017 kello on 19:47 »
    Kiitokset molemmille!
    Tuo kääntölaakerihomma oli kiva lisä kun aika monet parit on tullu niitä vaihettua niin ossaa vaatia oikeen määrän hintaa pois jos koeajolla oirehtii niitä...

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
      • East Coast Fellows
    Vs: Asuntoauto, mutta millainen?
    « Vastaus #114 : 25.05.2017 kello on 21:11 »
    Riippuen omasta koostasi ja korivalmistajan sätöksistä. Koeajolla mieti ajoasentoa, jaksatko siinä ajaa pidemmän pätkän. Lyhyellä koeajolla se on vaikea selvittää mutta ainakin minulla on tuossa ollut vaikeuksia osassa autoja.


    Sent from my iPad using Tapatalk Pro
    « Viimeksi muokattu: 25.05.2017 kello on 22:29 »

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:55
    Vs: Asuntoauto, mutta millainen?
    « Vastaus #115 : 25.05.2017 kello on 22:14 »
    Riippuen omasta koostasi ja korivalmistajan sätöksistö. Koeajolla mieti ajoasentoa, jaksatko siinä ajaa pidemmän pätkän. Lyhyellä koeajolla se on vaikea selvittää mutta ainakin minulla on tuossa ollut vaikeuksia osassa autoja.
    Miettisin asuinkäyttöä enemmin. Itse suosin lyhyempää ajomatkaa ja pidempää leirielämää.

  • Vieras
  • Vs: Asuntoauto, mutta millainen?
    « Vastaus #116 : 26.05.2017 kello on 00:30 »
    Riippuen omasta koostasi ja korivalmistajan sätöksistä. Koeajolla mieti ajoasentoa, jaksatko siinä ajaa pidemmän pätkän. Lyhyellä koeajolla se on vaikea selvittää mutta ainakin minulla on tuossa ollut vaikeuksia osassa autoja.


    Sent from my iPad using Tapatalk Pro
    Tuollainen 02-06 ducato on minusta tajuttoman hyvä auto ajaa. Itse ajoin yhdeltä istumalta Kittilästä Lapualle asti ennenkuin naftavalo ja vessahätä yllätti.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
      • East Coast Fellows
    Vs: Asuntoauto, mutta millainen?
    « Vastaus #117 : 26.05.2017 kello on 08:45 »
    Siksipä siihen kannattaa kiinnittää huomiota ellei ole kausipaikalla viihtyvä karvavankkuristi. Minulla oli taannoin juurikin tuollainen, 2005 vm fiude ja en saanut siinä hyvää asentoa mitenkään. Eikä veljeni. Kaasujalka kramppaa 200km ajon jälkeen kun taas nykyisellä ajan 1000km helposti.

    Kyse ei ole varmaankaan fiudesta (vaikka sen alustan ajomukavuus/melu ei kovin kummoinen olekaan) vaan enemmänkin korivalmistajan omista väkerryksistä. Siksi siihen pitää kiinnittää erikseen huomiota jokaisen kamppeen kohdalla jos autolla meinaa ajaa pidempiä siivuja. Meidän Adriassa kyse oli kahdesta asiasta. Fiatin alkuperäinen istuin oli muutettu kääntyväksi halvalla konstilla, eli laittamalla alustan ja istuimen väliin kääntöpala. Näin istuin nousee siitä mihin se on suunniteltu. Lisäksi kuljettajan istuimen takana oleva keittiökaapisto on tilan ahneuksissaan tuotu liian eteen, eli kuljettajan istuinta ei saa aivan tarpeeksi taakse. Tästä seuraa se että kuljettajan kaasujalan asento jää luonnottomaksi.

    Sama asia on nykyisessä toteutettu eri tavalla, joskin kalliimmin. Etuistuimet on korvattu toisilla, ammattikäyttöön tarkoitetuilla istuimilla jotka ovat kääntömekanismin kanssa saman korkuisia kuin Mersun alkuperäiset penkit. Näin ajoasento pysyy hyvänä ja bonuksena saatu vielä vakiopenkkejä laadukkaammat ja paremmilla säädöillä olevan istuimet joiden takana ei ole mitään mikä rajoittaisi niiden säätöä. Nämä on niitä pieniä asioita mitkä joskus näkyy auton hinnassa. Pienet asiat maksaa ja toisaalta antaa käytettävyyttä. Niitä pieniä asioita on sitten ympäri matkailuautoa ja niistä kertyy valitettavasti isompi summa mutta toisaalta siitä myös nauttii käytettäessä.

    Mautoilijan pointti on ymmärrettävä ja asunto-osa on tärkein osa. Se on vain mainittu näissä keskusteluissa jo tuhat kertaa, joten en sitä enää viitsinyt nostaa esiin ettei mene aivan pelkäksi vanhan toistelua.

  • Vieras
  • Vs: Asuntoauto, mutta millainen?
    « Vastaus #118 : 26.05.2017 kello on 10:11 »
    Se voinee muuttaa asiaa jos penkkiä ei saa riittävän taakse. Itse olen 186cm pitkä niin penkki sai olla ihan väliseinässä kiinni (pakuna siis oli meillä tuo). Tuo kääntömekanismi olisi ratkaistavissa kun sitä penkin runkolaatikkoa saa myös matalampana ostettua. Isrin istuin on se alkuperäinen että se ei ole mikään huono. Saman valmistajan istuin löytyy ainakin Sisun scania ja Volvon ratin takaa.toki onhan niitäkin eri tasoisia ns halpa mallit ja sitten lippulaivat. Mulla on nyt sprinterissä Isrin jousitettu mukavuusistuin ja senakanssa ei kyllä moitteita myöskään löydy. Ehkä nämä asiat nousee ennemmin pintaan jos on jo valmiiksi selkävaivoja niin varmaan siihen asiaan tulee enemmän kiinnitettyä huomiota. En enää muista mutta joku siinä fiatin ohjaamossa oli vähän hassusti olisko polkimet ollu liika lähekkäin toisiaan vai oliko niin että ne oli ikäänkuin 10cm liikaa oikealla eli joutuu ajamaan kierossa.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:21.03.2024 kello on 18:14
    • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
    Vs: Asuntoauto, mutta millainen?
    « Vastaus #119 : 26.05.2017 kello on 15:32 »
    Oikein hyvä pointti Catiskalta tuosta ajoasennosta ja siitä että asunot-osasta puhutaan paljon enemmän ja siihen keskusteluun on vaikea tuoda lisää. Itse en miettinyt pätkääkään ajoasentoja kun autoani hommasin ja vaikka ajoasento ei ole edes kohtuullinen niin en muuttaisi päätöstäni. Kaasujalan kramppaaminen oli itsellekin uusi kokemus. Ja penkin etäisyyssäädötkin löytyi aika myöhään ja on ainoat millä ajoasentoa saa säädettyä. Tarpeeksi taakse kun penkin työntää niin pää osuu taas tuohon asunto-osan ja oshjaamon väliseinään. Lähempänä polvi puolestaan ottaa kiinni vaihdekeppiin jos ajaa nelosella.

    Ehkä myöhemmissä kulkimissa osaa tätäkin miettiä. Mutta näissä ainakin itse joutuu tekemään sen verran kompromisseja että jatkossakin varmaan ensin pohdin asunto-osan kautta jonka jälkeen ehkä alustan luotettavuutta ja sitten vasta ajo-ominaisuuksia.