rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Minkä verran vaunun akku latautuu ajossa?  (Luettu 30688 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:41
  • Lempäälä
Vs: Minkä verran vaunun akku latautuu ajossa?
« Vastaus #45 : 22.06.2015 kello on 21:29 »
Voisi tehdä itsellä saman testin kun vaunu on seuraavan kerran koukussa. ;D
  Hyvä, olisi aika saada otsikon mukaista tietoo. Thumb

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:11
Vs: Minkä verran vaunun akku latautuu ajossa?
« Vastaus #46 : 22.06.2015 kello on 22:36 »
Kyllä alan ihmisenä ihmettelen miten niistä 7 napaisen kahdesta löysästä holkista menee niin karsea virtamäärä läpi että sillä käyttää noita hydrauliikkoja jne. Jotenkin ei mene ohmin lakiin.
13 napaisessa on sentään + ja - pinnejä useita , sekä liitin kiristyy bajonetilla tiukaksi.
No omiispahan kytket  ;D

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin se bajonetti tiukkaa vain rasian ja pistokkeen kuoret yhteen.  Ne liittimet ovat vain 'piston' varassa. Toki niihin kohdistuva rasitus on pienempi mutta niin pitää ollakin, kun kontaktipinta on PALJON pienempi kuin 7-napaisessa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:58
  • Autossa on pyörät
Vs: Minkä verran vaunun akku latautuu ajossa?
« Vastaus #47 : 23.06.2015 kello on 08:49 »
Jostain kummasta syystä ei nuo 13-napaiset ole pätkineet kuten aikanaan 7-napaiset. Aikoinaan yksi 7-napainen jopa sulatti nastan irti pistorasiasta vaunun puolelta. Siinä oli itse laitettu jatkuva virta vaunuun 2:s nastalla. Kaippa ylimenovastusta sen verran että muuttui virrat lämmitystehoksi. Kaikkihan on energiaa.

En nyt ole alkanut laskemaan ja tutkimaan meneekö 3x+/3x- yhdistelmästä enemmän virtaa läpi häviöittä kuin 1x+/1x- 7-napaisesta. Laskeppas ajankuluksesi ja tee poikkitieteellinen koe.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:27.03.2024 kello on 07:18
Vs: Minkä verran vaunun akku latautuu ajossa?
« Vastaus #48 : 27.06.2015 kello on 21:19 »
Eipä ole pätkimisiä noissa liittimissä ollut kun pitää ne puhtaana. Oma kytkentä nyt ollut viikon testissä ilman mitään ongelmia, volvoon kun olisin 13 napaisen kytkenyt niin olisi vetimien kaikki pistokkeet myös menneet uusiksi, muilla käyttäjilläkään kun ei noita 13 napaisia ole niin turha homma olisi ollut  Thumbd

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:41
  • Lempäälä
Vs: Minkä verran vaunun akku latautuu ajossa?
« Vastaus #49 : 29.06.2015 kello on 08:34 »
Oma kytkentä nyt ollut viikon testissä ilman mitään ongelmia,
   Mittaappa otsikon mukaiset tiedot lähiviikkoina.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.06.2016 kello on 15:55
Vs: Minkä verran vaunun akku latautuu ajossa?
« Vastaus #50 : 1.07.2015 kello on 13:12 »
Pistäppä jääkaappi 12 voltille ja mittaa uudelleen ;)  Jos ei kule virtaa, resistanssilla ei ole vaikutusta.

Voisi tehdä itsellä saman testin kun vaunu on seuraavan kerran koukussa. ;D

 Ei saa Upo mobilifea 12V käytölle niin ei ole väliä. Kun vaunussa ei ole kulutusta ajon aikana niin kaikki yli akun lepojännitteen on plussaa. Tietysti voisi tehdä empiirisen testin ja mitata virtaa joku kerta mutta, jos ollaan oltu verkkosähkössä kiinni niin akku on täysi.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:41
  • Lempäälä
Vs: Minkä verran vaunun akku latautuu ajossa?
« Vastaus #51 : 1.07.2015 kello on 21:52 »
 Meillä kans ei jääkaappi jostain syystä toimi 12 V. . Olen kulutukseksi laittanut kaksi H 4 polttimon pitkää palamaan, olen säästänyt noita puolikksi palaneita kaiken varalle.
   Mitä lähempänä vaunun akussa on jännite veturin akun jännitettä, moottorin käydessä, sitä parempi.
   Minä oon päässy jonkun verran alle volttin, en ole tällä tavalla mitannut (laturilta mitaten 0.75 V.)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:41
  • Lempäälä
Vs: Minkä verran vaunun akku latautuu ajossa?
« Vastaus #52 : 16.07.2015 kello on 08:36 »
  Ihmeellisiä noi meikäläisen epätieteelliset/ epätarkat tutkimukset.
Meillä kans ei jääkaappi jostain syystä toimi 12 V. . Olen kulutukseksi laittanut kaksi H 4 polttimon pitkää palamaan, olen säästänyt noita puolikksi palaneita kaiken varalle.
   Mitä lähempänä vaunun akussa on jännite veturin akun jännitettä, moottorin käydessä, sitä parempi.
   Minä oon päässy jonkun verran alle volttin, en ole tällä tavalla mitannut (laturilta mitaten 0.75 V.)
  Mittasin minulle uudella tavalla: Opelin akku oli 12.23 V. vaunun 13.01 V., käynnistyksen jälkeen vaunun akussa oli 0.29 V. pienempi jännite. Kun pistin kaksi H4 polttimoa palamaan vaunuun(mittarini näytti 10.92 A.) vaunun akussa oli 1.12 V. pienempi jännite. Kun Opelilla (yksin) oli ajettu lenkki, äskeisellä mittauksella oli vaunun akussa 1.0 V. pienempi jännite.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
  • Jo vain !
Vs: Minkä verran vaunun akku latautuu ajossa?
« Vastaus #53 : 1.10.2019 kello on 06:52 »
On se kumma kun nykyaikana,kun ihan kaikki on jo valmiiksi keksitty niin ei vielä ole vaunussa itessään ajonaikasta latausta.
Ei tartteisi joutavia latausvirityksiä töpselin kautta.
Onhan polokupyörissäkin napadynamot.
Eikö se olis helppo ratkaisu olla laturi siellä pyörännavassa nykysin valinnaisvarusteena . Samall toimisi sitten moowerina toisippäin.
Pittääkö se minun tämäkin asia selevittää ^-^
Kausipaikkavaunuun ei tarttis ottaa sellasta

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 1.03.2024 kello on 02:09
Vs: Minkä verran vaunun akku latautuu ajossa?
« Vastaus #54 : 1.10.2019 kello on 07:04 »
Mites sitä virtaa saadaan sitten kun pitää väliin laittaa adapteri, vaunussa 13 napainen ja autossa vanhaa mallia.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
  • Jo vain !
Vs: Minkä verran vaunun akku latautuu ajossa?
« Vastaus #55 : 1.10.2019 kello on 07:08 »
Ei auto lataa adapterin kautta kai ollenkaan.
Autoon on laitettava latausjärjestelmä 13 napaisen kautta auton ohjeiden mukaisesti.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 1.03.2024 kello on 02:09
Vs: Minkä verran vaunun akku latautuu ajossa?
« Vastaus #56 : 1.10.2019 kello on 07:56 »
No onko näissä nykyvaunuissa valmiina nasta lataukselle ja mistä nastadta auto lataa, jos siihen laittaa 13 napainen?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:58
  • Autossa on pyörät
Vs: Minkä verran vaunun akku latautuu ajossa?
« Vastaus #57 : 1.10.2019 kello on 08:19 »
No onko näissä nykyvaunuissa valmiina nasta lataukselle ja mistä nastadta auto lataa, jos siihen laittaa 13 napainen?
Ainakin niissä mitä ollut itsellä oli valmiina

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:45
Vs: Minkä verran vaunun akku latautuu ajossa?
« Vastaus #58 : 1.10.2019 kello on 08:22 »
12V systeemissä tulee jo jonkin verran jännitehäviötä pitkistä piuhoista...autosta vaunuun helposti 10m. Ja johdot ohuita. Liitin vähän hapettunut joten pinta-ala murto-osa kunnollisesta, kosketuskaan ei täydellinen jne...

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:17.07.2022 kello on 16:40
Vs: Minkä verran vaunun akku latautuu ajossa?
« Vastaus #59 : 1.10.2019 kello on 17:24 »
Ne ohuet johdot on ihan tietoinen päätös. Ne toimivat samalla jonkintasoisena virran rajoittimena ettei vaunun tyhjä akku saa auton sähköjärjestelmää nyykähtämään, ja taas toisaalta, jos jännite-ero on matala, se akku ei yksinkertaisesti ota virtaa vastaan, vaikka kaapeli olisi kuinka jöötiä.

Mitenköhän nämä nykyaikaiset älykkäästi ohjatulla laturilla toimivat autot käyttäytyvät kun sinne lyö vaunun töpseliin ladattavaksi?