rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Matkailu Itä-Euroopassa aikana ennen Berliinin muurin murtumista  (Luettu 14486 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:48
Otsikon takia piti kaivaa vanha passi esiin.Ja vaikka nämä ovat muurin jälkeen, niin sopinevat ketjuun. Ovathan kuitenkin Baltian maista ja Puolasta.

Olet saanut pitää tuon vanhan passin. Minun ei jostain syystä annettu ja kun vaimo hiukan myöhemmin uusi omansa niin kulma leikattiin vanhasta ja se jäi hänelle, loput paitsi kulma siis. Leimoja täyteen nuo tuli

Olen joskus aikaisemminkin kertonut pariskunnasta joka oli ennen meitä passijonossa saksasta puolaan. Puolalaiset eivät päästäneet heitä maahan koska vaimon passissa ei yhdelläkään sivulla ollut 2 leimalle tilaa. He halusivat että tuloleiman viereen jäisi valmiiksi tila lähtöleimalle. Me tavattiin heidät seuraavana päivänä ja he kertoivat että vuoronvaihdon jälkeen seuraava työvuoro oli pientä korvausta vastaan katsoneet sormien läpi ja hyväksyneet passin sellaisenaan

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:49
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Juuri samanlaiset leimat löytyi minunkin passista, aika hienoja kuvia.

Kyllä niitä passeja jaksettiin leimailla rajalla edes takaisin.


Kun Puolaan oli päässyt, niin seitsemän (7) uutta leimaa oli passissa.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:29.03.2024 kello on 20:20
  • Etelä-Pohjanmaa
Olet saanut pitää tuon vanhan passin. Minun ei jostain syystä annettu ja kun vaimo hiukan myöhemmin uusi omansa niin kulma leikattiin vanhasta ja se jäi hänelle, loput paitsi kulma siis. Leimoja täyteen nuo tuli


Minun annettiin pitää vanha passi, se tosin lähti murtovarkaiden mukaan, ja samasta kasasta puolan zlotyt.

Eniten harmittaa ne zlotyt. Minä kun oli kerännyt siellä puolassa kaikista seteleistä yhdet suorat rahat, jokaisesta setelistä.

Varmaan mitään arvoa ei niillä ollut, mutta kiva kokoelma. 

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:49
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Olet saanut pitää tuon vanhan passin. Minun ei jostain syystä annettu ja kun vaimo hiukan myöhemmin uusi omansa niin kulma leikattiin vanhasta ja se jäi hänelle, loput paitsi kulma siis. Leimoja täyteen nuo tuli


Tämä meinasi unohtua. Aito sinikantinen Suomen passi.



*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:25
  • Epsoo
Olet saanut pitää tuon vanhan passin. Minun ei jostain syystä annettu

Outoa, itsekin sain pitää passin, kulma vain leikattiin pois. Ei sillä, pakko olisi saada pitää vanha passi koska siinä oli (on) jatkuva U.S.A. viisumi.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:49
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Outoa, itsekin sain pitää passin, kulma vain leikattiin pois. Ei sillä, pakko olisi saada pitää vanha passi koska siinä oli (on) jatkuva U.S.A. viisumi.

On minultakin yleensä otettu vanhat passit pois. Tuota en muista, mikä oli syynä, ettei otettu pois. Seuraavankin passin sain pitää kun virkailija itse totesi, että voi olla helpompi saada seuraava Venäjän viisumi kun on näyttää vanha.

  • Vieras
  • On minultakin yleensä otettu vanhat passit pois. Tuota en muista, mikä oli syynä, ettei otettu pois. Seuraavankin passin sain pitää kun virkailija itse totesi, että voi olla helpompi saada seuraava Venäjän viisumi kun on näyttää vanha.

    Myös minun vanhasta  passista leikattiin vain kulma pois. Nykyinen menee muuten toukokuussa vanhaksi. On 10 vuoden passi sarjaa. Tulevaisuudessa vain 5 vuotta voimassa.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 07:11
    • Kulkija
    Sama edessä, voimassa sentään elokuulle. Vaikka byrokratian kulta-aika on mennyt länsimaissa ohi jo aikaisemmin on siinäkin jokunen mielenkiintoinen leima ja viisumi.

    Uusi passi on samalla menneisyyden puhdistamista. Kaikissa maissa ei kaikista leimoista tykätä. Mulla tulee uusiminen nyt erittäin hyvään saumaan.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:54
    Uusisin vuodenvaihteessa 5 vuoden sirupassini...

    Vanhan passini sain takaisin koskemattomana. Suositus on murskata siru sieltä etusivun oikeasta yläkulmasta. Sen erottaa pienestä painumasta. Taisi joku ohje siitä tulla uuden passin mukanakin.

    *****
    • Aluevalvoja
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:29
    • Autossa on pyörät
    Tässä kuun alussa saimme uudet vaimon kanssa.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:48

    Eipä ollut ruuhkaa leirintäalueella saati muita Kafeja :D

    Katselin noita vanhoja kuvia lisää ja puolassa oli tuolloin vaunuja enemmänkin ja ihan vieri vieressä leirintäalueilla. Baltian maisssa oli alueita harvakseltaan ja tietoa ei oikeastaan ollut saatavissa mistään. Via Baltica oli avattu mutta me ei sitä koskaan ajettu vaan ajettiin ainakin etelään eri reittejä sisämaassa. Usein kyllä aikamoista siksakkia ja välillä rannikolla käyden.
    Nykyään tietoa saa helposti ja matkailu noissa maissa ei oikeastaan poikkea mitenkään muusta euroopasta. Tuolloin varoitettiin likaisesta polttoaineesta ja ongelmista jos tekniikka pettää. Tuolle ekalle matkalle varasin polttoainesuodattim ia ja joitakin muita varaosia mukaan ja ison kanisterin varabensaa. Tuotteet kaupoissa oli vieraita ja kielimuuri suhteellisen korkea.
    Mielenkiintoista on ollut seurata näitten maitten kehitystä ja onhan se ollut äärimmäisen nopeaa.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:58
    • Kohtele toisia kuten toiset sinua
    Passikokemus voi olla järkyttävä.
    Olin saanut uuden passin ja istuin lentokoneessa työmatkalla ja joutessani selasin passia tutustuakseni onko mikään muuttunut.
    Iskin silmäni passin numeroon.  Siinä oli jotain tuttua.  Sitten välähti, sehän on tasan sama kuin työpaikkani puhelimen suora numero minulle.  Piti kaivaa käyntikortti ja tarkistaa numero numerolta.  Sama se vaan oli.
    Oli siinä ihmettelemistä monen vuoden ajaksi.  Se passi on vieläkin tallella. Puhelinnumero on muuttunut moneen kertaan.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:48
    Passeista tuli mieleen.
    Oletteko huomanneet että passin sivuilla oleva hirvi on animaatio joka liikkuu kun passia selaa nopeasti (Oliko noissa jokin muukin eläin)

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:29.03.2024 kello on 20:20
    • Etelä-Pohjanmaa
    Passikokemus voi olla järkyttävä.
    Olin saanut uuden passin ja istuin lentokoneessa työmatkalla ja joutessani selasin passia tutustuakseni onko mikään muuttunut.
    Iskin silmäni passin numeroon.  Siinä oli jotain tuttua.  Sitten välähti, sehän on tasan sama kuin työpaikkani puhelimen suora numero minulle.  Piti kaivaa käyntikortti ja tarkistaa numero numerolta.  Sama se vaan oli.
    Oli siinä ihmettelemistä monen vuoden ajaksi.  Se passi on vieläkin tallella. Puhelinnumero on muuttunut moneen kertaan.

    Tuo todennäköisyys, että noin tapahtuu on lähes mahdoton.  Jos puhelinnumerossa on ollut esim 9 numeroa, ja passissa on sama numero, taitaa todennäköisyys olla luokka 9 potenssiin 9, joka on aika paljon. 

    Veikkaan, että toista kertaa ei noin enää käy.  ;D

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:49
    • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
    Passeista tuli mieleen.
    Oletteko huomanneet että passin sivuilla oleva hirvi on animaatio joka liikkuu kun passia selaa nopeasti (Oliko noissa jokin muukin eläin)

    Se on yksi mahdollisen väärennöksen tunnistavista jutuista. Ainakin takavuosina passin tarkastajat "pläräsivät" passia useaan kertaan todetakseen juuri tuommoisia asioita.