Sivuja:
Toiminto
  • #91 kirjoittanut kimi 15 Apr 2016
  • Aloittelija ;D
    Toinen inssi oli marraskuussa 1987. Veturina Mitsubishi Carter, 3500kg 5*2,3m lavalla ja perävaununa lainavaunu.
     Inssin jälkeen perässä yleensä 2.3*8m lavalla varustettu 2500kg kärry. Yhdistelmän kyydissä parhaimmillaan toistakymmentä kevytperävaunua ;)

    Miksi tuo piti ajaa? Sitä en muista koska vaunua ja erilaisia kevytyhdistelmiä olin siihenkin asti ulkoiluttanut.
    Olds veturina ja vaimon Corolla trailerin päällä minä tuon ajoin, muutama viikko sitten löysin kuvan tuosta yhdistelmästä.
  • #92 kirjoittanut Ossi66 15 Apr 2016
  • Miksi tuo piti ajaa? Sitä en muista koska vaunua ja erilaisia kevytyhdistelmiä olin siihenkin asti ulkoiluttanut.
    Olds veturina ja vaimon Corolla trailerin päällä minä tuon ajoin, muutama viikko sitten löysin kuvan tuosta yhdistelmästä.

    Sehän oli niin helppo ja halpa homma, että kannatti ajaa vaikka varmuudenvuoksi, jos iso veturi tai iso kärry.  Silloinhan alettiin hyväksyä yli omapainon olevia vetopainoja ja nelivetoiselle max. kaksinkertaista - piti olla BE, jos vedettävän paino oli yli auton omapainon.

    Täällä ei muistaakseni silloin hyväksytty traileriyhdistelmää, kun ei tarpeeksi estänyt näkyvyyttä taakse - periaatteessa piti olla vaunu. Sehän oli sitä aikaa kun katsastusmies oli lähinnä kuninkaasta seuraava ja sai käyttää täysin omaa mielivaltaa siitä mikä on hyväksyttyä ja mikä ei ;D
    Helpoin olisi ollut ajaa sillä firman omalla yhdistelmällä, kun oli "sopivasti" mittaa akseliväleillä  ;)
  • #93 kirjoittanut "Masi" 15 Apr 2016
  • Sehän oli niin helppo ja halpa homma, että kannatti ajaa vaikka varmuudenvuoksi, jos iso veturi tai iso kärry.  Silloinhan alettiin hyväksyä yli omapainon olevia vetopainoja ja nelivetoiselle max. kaksinkertaista - piti olla BE, jos vedettävän paino oli yli auton omapainon.

    Täällä ei muistaakseni silloin hyväksytty traileriyhdistelmää, kun ei tarpeeksi estänyt näkyvyyttä taakse - periaatteessa piti olla vaunu. Sehän oli sitä aikaa kun katsastusmies oli lähinnä kuninkaasta seuraava ja sai käyttää täysin omaa mielivaltaa siitä mikä on hyväksyttyä ja mikä ei ;D
    Helpoin olisi ollut ajaa sillä firman omalla yhdistelmällä, kun oli "sopivasti" mittaa akseliväleillä  ;)
    Kyllä se oli jo silloin laissa että peräkärryn täytyy olla niin korkea ettei sen ylitse voi katsoa.
    Ja on edelleen. Eli ei se katsastusmies sitä keksinyt itse.
  • #94 kirjoittanut Ossi66 15 Apr 2016
  • Kyllä se oli jo silloin laissa että peräkärryn täytyy olla niin korkea ettei sen ylitse voi katsoa.
    Ja on edelleen. Eli ei se katsastusmies sitä keksinyt itse.

    Oli oli, mutta joissain paikoissa hyväksyttiin tuo traileri+auto, täällä ei.  Ja se oli laissa että todellisen painon pitää olla inssissä yli 3500kg, joten iso tyhjä umpikärrykään ei ollut hyväksytty, jos keveä veturi.
  • #95 kirjoittanut kimi 15 Apr 2016
  • Oli minulla korkeus isompi kun farkulla tuon ajoin. Vaunu ei olisi täyttänyt painovaatimuksia niin siksi tuo yhdistelmä
  • #96 kirjoittanut 88k5 15 Apr 2016
  • Ne on nuo ajo- ja käsittelykokeessa vaadittavien yhdistelmien ominaisuudet vaihdelleet eri vuosina.

    2001 ajoin C1En yhdistelmällä VW Crafter+3.5tn minikaivurilavetti tyhjänä. Kelpasi sellaisenaan 600kg riippa..
  • #97 kirjoittanut 0yxxy0 15 Apr 2016
  • ^
    Harva sitä ajelee toistakymmentä perävaunua perässä yhtä aikaa.... :)

    Veturikuski tai lentokenttätyönteki
  • #98 kirjoittanut K.E.V 15 Apr 2016
  • Ne on nuo ajo- ja käsittelykokeessa vaadittavien yhdistelmien ominaisuudet vaihdelleet eri vuosina.

    2001 ajoin C1En yhdistelmällä VW Crafter+3.5tn minikaivurilavetti tyhjänä. Kelpasi sellaisenaan 600kg riippa..
    -90 luvulla Steppari isolohkolla ja Astro 7000 , pakkohankinta jotta sai tuota koppia kuskaa.
  • #99 kirjoittanut Ossi66 15 Apr 2016
  • Veturikuski tai lentokenttätyönteki

    Jos kuitenkin perävaunutehdas ja kuljetuskalusto ;)
  • #100 kirjoittanut pamaus 22 Apr 2018
  • Olisi aika päivittää kärryt.

    Kärry olisi  350 pitkä ja 50 levyisillä laidoilla.

    Paku trailer 1790 € Jaxal kuomulla

    https://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/1702928#yritys=pakutrailergroup



    Tai Jt trailer 1690 € Gansi kuomulla

    https://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/1710787



    Onko joku perehtynyt, mitä eroa on nyt uudella Gansi kuomulla vs Jaxal kuomulla.

    Tuo uusi Gansi kuomuhan on aikalailla kopio tuosta Jaxalin kuomusta.

    Vai olisiko joku muu kärry samassa hintaluokassa ja samaa kokoa ?




  • #101 kirjoittanut Lerssinen 22 Apr 2018
  • Paku railerissa on yksinkertaiset laidat pienillä pokkauksilla, jt-ssä suorat kyljet sisällä ilmeisesti vanerointi.

    Kummankaan kyljet ei tosin kestä mitään ilman vanerointia joka on jarruttomissa suoraan kantavuudesta pois.
  • #102 kirjoittanut pamaus 22 Apr 2018
  • Paku railerissa on yksinkertaiset laidat pienillä pokkauksilla, jt-ssä suorat kyljet sisällä ilmeisesti vanerointi.

    Kummankaan kyljet ei tosin kestä mitään ilman vanerointia joka on jarruttomissa suoraan kantavuudesta pois.

    Molemmissa etulevyssä pokkaus ja takalevyssä vanerointi. Kyljissä ei kummassakaan vanerointia, eikä etulaidassa.

    Pakussa 2 kaasujousta, Jt:ssä yksi. Myös koukun kiinnityksessä eroja.
  • #103 kirjoittanut Lerssinen 22 Apr 2018
  • Tuo kuuspulttisuuden mainostus on vähän sellainen... Mainostus. 750 kilon kärryissä se ja sama onko 4 vai 40 pulttia.

    Ainakin mainoskuvissa jt-n kyljet on sileät sisältä eli jotain kakskerros-systeemiä siinä ? Nuo vastaavat kärryt mitä olen käpistellyt ovat niin pierunohutta peltiä että ne on kaikki laidat solmussa alta aikayksikön jos kärryllä ajetaan muutakin kuin vaikkapa puun lehtiä.

    Toista se on jollain Teuvan Metallin tekemällä Muulikärryllä  :)
  • #104 kirjoittanut 0yxxy0 22 Apr 2018
  • Jt:ssä näkyy kippi pysyvän alhaalla vaikka kuomu auki, miten lie Pakussa ainakaan ei sellaista kuvaa ilmoituksessa. Minulla Muuli jaxalin kuomulla niin pitää olla painoa perällä että kippi pysyy alhaalla jos kuomu auki (mun kärrystä puuttuu kaasujouset kipistä). Yritäppä sitte ajaa esim kelkkaa, mopoa yms kyytiin jos yksin paikalla.
  • #105 kirjoittanut Joko 22 Apr 2018
  • Samaan hintaan saat jj-trailerin jaxalin kuomulla. Paljon parempi laatuinen on jaxal tosin on se kalliimpikin. Jj trailerit tehtiin vielä pari kuukautta sitten vanhassa Teuvan metallin tehtaassa mutta toiminnan kasvaessa nyt entisessä aspocompin tehdashallissa. Hinnaltaan aika samaan menee ja tuskin rakenteissakaan isoa eroa. Kuomu parempi ja ehkä vähän tuhdimpi runko akselin/jousituksen kohdalla

    Sitten on myös jj trailer pro malli missä hitsaamalla tehty ja kastamalla sinkitty runko:
    https://m.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/1649228
    Samankokoinen kärry ns pulttaamalla kasattu on noin 1800-1900e. Tuossa pulttaamalla tehdyssäkin on apurunko hitsattu ja kastamalla sinkitty. Apurunkoon kiinnittyy jouset, aisa ja iskarit. Tekee kärrystä tosi tukevan. Aisan kestävyydestä en olisi huolissaan. Ne on kaikki testattuja eu tyyppihyväksyntää varten ja kestävät aivan varmasti tuplasti sen mitä kärryyn saa lastata -jokamerkillä.
Sivuja:
Toiminto