Tekniikkakeskustelut > 230 voltin järjestelmä
Verkkoon kytkettävä Aurinkosähkölaitteisto
pamaus:
--- Lainaus käyttäjältä: kimi - 8.03.2016 kello on 12:09 ---Kuolletus kolmessa vuodessa on harhaanjohtava, investoinnin kuolettaminen kokonaan vaatii kymmeniä vuosia mutta sehän ei ole käyttäjän pussista pois
--- Lainaus päättyy ---
No ei ehkä nyt kymmeniä vuosia, jos vuodessa suora säästö on noin 500 € , mutta vuosia kumminkin. Ilman tuota hankerahoitusta emme olisi tuohon investointiin lähteneet.
On noita kuitenkin kotitaloudetkin asentaneet ilman tukiakin, joten kyllä jotkut ovat laskeneet, että investointi on kannattava.
Minä ainakin odotan mielenkiinnolla, miten tuo systeemi oikeasti toimii. Jos tulevaisuudessa tuollaisen laitteiston saa kotitalous kuolletettua 5 vuodessa, niin kyllä sitten menee oikeasti vakavaan harkintaan itselle hankinta.
Juttu Kuningaskuluttajast a: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/11/12/mita-kodin-aurinkopaneelit-maksavat
Sen voin varmuudella sanoa kauppatieteilijänä, että rahan pitäminen katolla on parempi kuin sen pitäminen nollakorkoisella pankkitilillä, Lovio sanoo.
– On vaikea löytää toista sijoituskohdetta, joka tuo riskitöntä, varmaa tuottoa ja edistää suomalaista liiketoimintaa ja auttaa lisäksi ympäristöä, Lovio perustelee.
0yxxy0:
--- Lainaus käyttäjältä: pamaus - 8.03.2016 kello on 18:46 ---On noita kuitenkin kotitaloudetkin asentaneet ilman tukiakin, joten kyllä jotkut ovat laskeneet, että investointi on kannattava.
--- Lainaus päättyy ---
Muutaman asiakkaan kanssa porissu ja ovat kokeneen myyjän vetäneen heitä nenästä. 10c/kwh niin pitkä on takaisinmaksu aika. Ja tosiaan parashyöty kun itse pystyy kaiken kuluttamaan ja ei syötä verkkoon ollenkaan. Ja sitten muuten ilmoitettava sähköverkkoyhtiölle ennenkuin ottaa käyttöön.
E: linkki liekkö sitten tuorein http://energia.fi/sites/default/files/mikrotuotannon_liittaminen_verkostosuositus_lopullinen_2009.pdf
Googleen "mikrotuotanto" niin löytyy varmaan oman verkkoyhtiönkin ohjeet
Turhan Höpöttäjä:
--- Lainaus käyttäjältä: pamaus - 8.03.2016 kello on 18:46 ---
On noita kuitenkin kotitaloudetkin asentaneet ilman tukiakin, joten kyllä jotkut ovat laskeneet, että investointi on kannattava.
--- Lainaus päättyy ---
Me ihmiset, ja varsinkin Pelle Pelottomat ollaan semmosia, että ei viitsitä tunnustaa että huono oli hyöty. Monelle olen sanonut: Paremmin hankit kun menet marjaan, myyt marjat ja laitat senttiset taskuun. Mutta, tottakai puuhastella pittää. :D
kimi:
--- Lainaus käyttäjältä: Turhan Höpöttäjä - 8.03.2016 kello on 21:34 ---Me ihmiset, ja varsinkin Pelle Pelottomat ollaan semmosia, että ei viitsitä tunnustaa että huono oli hyöty. Monelle olen sanonut: Paremmin hankit kun menet marjaan, myyt marjat ja laitat senttiset taskuun. Mutta, tottakai puuhastella pittää. :D
--- Lainaus päättyy ---
Puuhastella pitää ja nuo Pelle Pelottomien hankkeet kustantaa itse. Ajatus omasta energian tuottamisesta on ok mutta kun huonolla hyötysuhteella käytetään julkisia varoja jokin on pielessä.
Tuolla investoinnilla saa esim. useita ilmalämpöpumppuja joista on hyötyä ympäri vuoden ja tuotettu energiamäärä ihan eri luokkaa.
pamaus:
Huomenna aloitetaan asentamaan aurinkopaneelien kiskoja kattoon. Paneelit 20 kpl odottaa nostoa.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta