Tekniikkakeskustelut > Matkailuautot

Ducaton vaihteisto ja rengaskoko

(1/4) > >>

Raksaus:
Semmoista vain olen pohtinut, että un vanhempien Fiat Ducatojen vaihteistojen vitosvaihde on varsin kuuluisa siitä että ei kestä liian hitailla nopeuksilla ajamista. Eli käytännössä ainakaan alle kahdeksaakymppiä ei saisi kauheasti ajella. Niin onko mitään järkeä vaihtaa alle esim pienempää vannekokoa olevat renkaat? Jos 16 tuumaiset vaihtaisi 15 tuumaisiin ja muuten vaikka vastaaviin. Onko tästä käytännössä mitään hyötyä ja mitkä on puolestaan sitten huonot puolet?

Vannetukun sivun laskurilla esim minun rekisteriotteessa olevasta rengaskoosta 195/75-16 pienentämällä vannetta tuumalla ympärysmitta tippuu 69,9 --> 67,4. Mikäli tästä nyt nopeasti laskee, niin jotta auto kulkee tuon 80 km/h pienemmällä renkaalla pitää moottorin pyöriä samaa vauhtia jolla isommalla renkaalla mentäisiin noin 83 km/h. Onko tästä vielä mitään apua?

Mikähän on vastaavasti vaikutus polttoainekustannuk siin ja rengaskuluihin? Onko halvempaa fiksailla vaan vaihteistoa?

Tuolta löytyy jotain infoa asiasta. Lakipykälien paikkaansapitävyytt ä en ole mitenkään erityisemmin muualta tarkistanut.
https://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php#laskuri

Kosmic:
Aikanaan kun olin noissa korjaamohommissa mukana ja tuo vaihteisto- ongelma oli pahimmillaan niin maahantuojalta tuli tieto että vaihteiston öljymäärää lisättiin 0,7l jonka jälkeen vitosvaihde sai voitelua myös pienemmillä kierroksilla.

Pertti K:
Ennen vanteiden hankintaa kannattaa varmistaa että jarrut mahtuu ja löytyy riittävällä kantavuudella olevia renkaita. Jos kyllä, niin varmaan ihan hyvä idea. Itse olen varmistanut vaihteiston kestävyyttä tuon extraöljymäärän ja ajotavan lisäksi RVS-käsittelyllä. Mutta ne ei poista sitä tosiasiaa että 1.9 TD:lle vitonen ja pakki on edelleen liian pitkät matkailuautokäyttöö n.

Muumuupapa:
Kannattaa myös muistaa, että 16 tuumaisessa vakiovanteessa on eri pulttijako kuin 15 tuumaisessa vakiovanteessa. Ainakin vanhemmissa.

Fiat mies:
Vaihda 5-sen hammaspyörät 16% hitaammiksi. Hintaa n. 300€. Kierrokset vähän nousee, mutta voit käyttää vitosta aivan hyvin alhaisemmalla nopeudella, lopputulos on jopa kulutuksen pieneneminen.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View