rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Retkiautoni mun  (Luettu 23756 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:24
Vs: Retkiautoni mun
« Vastaus #15 : 26.01.2016 kello on 12:37 »
Aloittaja on rakentamassa todella ahdasta pakettia omien sanojensa mukaan. Silloin kaikki vesisäiliöt ja lämmittimet vie paljon vapaasta tilasta. Jos auton vebastoa hyödyntää veden lämmittämiseen ja lämmitykseen säästyy tilaa. Meillä on tuo kenno joka on 88 kuvassa, ajonaikaiseen lämmitykseen, hiukan äänekäs paikallaollessa mutta tehokas.
Harmaavesisäiliö joka vie tilaa kannattaa unohtaa, pussi letkulla joka kytketään ulostuloon ei tyhänä paljoa tilaa vie.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:25.11.2017 kello on 14:20
Vs: Retkiautoni mun
« Vastaus #16 : 26.01.2016 kello on 13:45 »
Joo, todella ahdasta tulee. Autosta kerron lisää kunhan saan sitä hieman edistymään. Lähinnä on että silloin tällöin joskus voisi jossain puskassa peseytyä hieman. Syksyllä kun olin caravellellä (toinen auto) euroopassa niin kahden ajopäivän jälkeen teki mieli jo paikkoja huuhdella. Ja tosiaan ihan ulkosuihkua meinasin esim. Takaluukun alle tai jtn. Samasta letkusta vettä tiskaus hommiin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:46
  • Kulkija
Vs: Retkiautoni mun
« Vastaus #17 : 26.01.2016 kello on 15:02 »
Onhan noita pussukkamallisia retkisuihkuja, jos luonnossa olet niin eiköhän rauhallinen käyttöpaikka löydy. Vaikka http://www.vapaa-aika.com/epages/vapaa-aika.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015091804/Categories/Vesi_ja_WC/Matkasuihkut

Voisi olla helppo kompromissi, kun leirintäalueilla pääsee suihkuun, osaan halvallakin.


Edit: lisäsin linkin
« Viimeksi muokattu: 26.01.2016 kello on 15:28 »

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:24.04.2024 kello on 10:21
  • seniori
Vs: Retkiautoni mun
« Vastaus #18 : 26.01.2016 kello on 15:16 »
Kolmen vuodenajan retkeilyvaunuissa ei ollut lämminvesivaraajaa, niin meillä (pariskunta) lämmitettiin vettä liedellä. Kainalot pesukintaalla ja alapesu (öljykannulla) maastossa kyykyttäen ja sisällä pesuvadin päällä tai WC:n pytyllä istuen.  :D Lisäksi uiminen tai suihku/sauna 2/vko.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.05.2021 kello on 17:34
Vs: Retkiautoni mun
« Vastaus #19 : 26.01.2016 kello on 16:18 »
Levylämmönvaihdin on helpoin (ja melkolailla halvimmasta päästä) tapa tehdä lämmintä käyttövettä, etenkin jos tilaa on vähän.

Se autossa kiinni oleva eberi/weba soveltuu koko auton lämmittämiseen, ja jos laittaa patterit, pysyy sähkönkulutus aisoissa ja äänitaso kohtuullisempana.

Budjetti ratkaisee, jos rahaa on enempi niin erillinen lämppäri takatiloihin.

Noista ilmaweboista on omakohtainen kokemus yhdestä laitteesta joka oli ihan susi, toimi todella vähän aikaa. wesieberit on ollu omassa käytössä hyviä, eka n. 5 kW kesti monta vuotta ja nyt on 10 kW malli, tosin alle vuoden vanha niin on vaikea sanoa mitään.

http://www.nn-energy.fi/catalog/product_info.php/cPath/32/products_id/94?osCsid=5iiio8suqup8ikc6ea86ooc447

Ja muuttaa sen eberin termariohjatuksi niin on elämä helpompaa.




*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.01.2020 kello on 10:34
Vs: Retkiautoni mun
« Vastaus #20 : 26.01.2016 kello on 17:55 »
Jos sinne sängyn virittelee, niin eikös sinne mahdu alle melko mukavasti kaikenlaista tekniikkaa ?

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:25.11.2017 kello on 14:20
Vs: Retkiautoni mun
« Vastaus #21 : 26.01.2016 kello on 19:46 »
Jos sinne sängyn virittelee, niin eikös sinne mahdu alle melko mukavasti kaikenlaista tekniikkaa ?

Aihiohan on pikkubussi johon jää etupenkkien lisäksi takimmainen penkkirivi. ( pitää säilyä vähintään 4 paikkasena )
Kuskinpenkin taakse tulee vanerista sellainen 1 sänkypaikka jonka saa levitettyä 2 paikkaseksi. lisäilen siitä kuvia kunhan teen sen  :)
Sängyn alle jää nyt se alkuperäinen lisälämmitin ja hupiakkukin sinne olisi tulossa, lähinnä sitä lämmitystä varten ja  ylläpitolaturi. ja se vesi systeemikin olisi sinne tarkoitus viritellä. Takapenkin taakse sitten ne ruuanlaitto systeemit, kylmälaukku, kahden polttimen kaasuliesi parilalla ja jonkunlainen astia missä huuhtoa kattiloita yms. astioita. Ja joku sähkönsyöttöhän siihen pitää varmaan keksiä.
Tarkoitus tätä olisi päästä testaamaan itseni ja 5 vuotiaan poikani kanssa keväällä. ja jos tuntuu liian ahtaalta niin pitää mennä jollekkin laavulle tai vastaavalle yöpymään.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:25.11.2017 kello on 14:20
Vs: Retkiautoni mun
« Vastaus #22 : 26.01.2016 kello on 19:54 »
Levylämmönvaihdin on helpoin (ja melkolailla halvimmasta päästä) tapa tehdä lämmintä käyttövettä, etenkin jos tilaa on vähän.
http://www.nn-energy.fi/catalog/product_info.php/cPath/32/products_id/94?osCsid=5iiio8suqup8ikc6ea86ooc447

Eli tuohon levylämmönvaihtimee n menee yhdestä reiästä auton lämmin glykoli sisään ja yhdestä kylmä vesi sisään ja ulos tulee  yhdestä viileämpää glykolia ja yhdestä lämpimämpää vettä? vai tajusinko ihan päin arsea?


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 11:09
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Retkiautoni mun
« Vastaus #23 : 26.01.2016 kello on 20:04 »
Eli tuohon levylämmönvaihtimee n menee yhdestä reiästä auton lämmin glykoli sisään ja yhdestä kylmä vesi sisään ja ulos tulee  yhdestä viileämpää glykolia ja yhdestä lämpimämpää vettä? vai tajusinko ihan päin arsea?

Niin se juuri pelittää.  Thumb

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:11
Vs: Retkiautoni mun
« Vastaus #24 : 26.01.2016 kello on 20:08 »
Joo, todella ahdasta tulee. Autosta kerron lisää kunhan saan sitä hieman edistymään. Lähinnä on että silloin tällöin joskus voisi jossain puskassa peseytyä hieman. Syksyllä kun olin caravellellä (toinen auto) euroopassa niin kahden ajopäivän jälkeen teki mieli jo paikkoja huuhdella. Ja tosiaan ihan ulkosuihkua meinasin esim. Takaluukun alle tai jtn. Samasta letkusta vettä tiskaus hommiin.
Minäkin tuota suihkua pähkäilin tuossa aikaisemmin....

Nyt ei ole tietoa auton koosta, mutta jos ulkosuihkua ajattelisin, niin mahdollisimman yksinkertainen. Minulla on nyt ulos ulottuva suihku, joka on imukupilla kiinnittyvä. Lämmintä vettä ei ole, mutta kyllä se säiliössä aika kohtuullisen lämpimäksi muuttui. Kerran sitä koekäytin kotona, mutta en matkalla kertaakaan. Kesäaikaan kävin erilaisissa matkaparkeissa suihkussa ja jos ihan korvessa oli, niin järvessä. Joskus vain kosteuspyyhe oli siistiytymisessä.

Yksi halpa ja yksinkertainen olisi sellainen retkisuihku. Lämmittäisin vettä kattilassa ja sekoittaisin sopivan lämpöiseksi. En sinne auton ulkopuolelle kovin monimutkaista alkaisi tekemään. Kiinteään suihkuun voisi hieman panostaa, mutta toisaalta monet ovat muuttaneet suihkukoppinsa vaatekaapiksi.
Esim:
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Asuntovaunu-ja-asuntoauto/Vesi-ja-viemarointi/Kannettava-suihku-2000034257/
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Retkeily/Keittio-ja-vesi/Retkisuihku-20-l-2000018642/

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:53
Vs: Retkiautoni mun
« Vastaus #25 : 26.01.2016 kello on 20:46 »
Aihiohan on pikkubussi johon jää etupenkkien lisäksi takimmainen penkkirivi. ( pitää säilyä vähintään 4 paikkasena )

. Takapenkin taakse sitten ne ruuanlaitto systeemit, kylmälaukku, kahden polttimen kaasuliesi parilalla ja jonkunlainen astia missä huuhtoa kattiloita yms. astioita. Ja joku sähkönsyöttöhän siihen pitää varmaan keksiä.

Onko tuo tarkoitus muutoskatsastaa täyden veron asuntoautoksi?  Vieläkö ne hyväksyy ulkoa maassa seisten käytettävän keittiön? Jossain vaiheessa oli juttua että vaatisivat jatkossa sisätiloissa olevan keittiön, kun näitä on muutettu niin monenlaisille virityksillä.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:25.11.2017 kello on 14:20
Vs: Retkiautoni mun
« Vastaus #26 : 26.01.2016 kello on 20:49 »
Yksi halpa ja yksinkertainen olisi sellainen retkisuihku. Lämmittäisin vettä kattilassa ja sekoittaisin sopivan lämpöiseksi. En sinne auton ulkopuolelle kovin monimutkaista alkaisi tekemään. Kiinteään suihkuun voisi hieman panostaa, mutta toisaalta monet ovat muuttaneet suihkukoppinsa vaatekaapiksi.
Esim:
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Asuntovaunu-ja-asuntoauto/Vesi-ja-viemarointi/Kannettava-suihku-2000034257/
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Retkeily/Keittio-ja-vesi/Retkisuihku-20-l-2000018642/

Minulle tosiaan riittää vaikka tuo Biltsun retkisuihku, kunhan saan vaan sieltä kohtuullisen lämpöistä vettä ulos. Voi olla että teen vesi astian jonne laitan kierukan sisään lämmönvaihtimeksi jossa kiertäisi auton oma jäähdytys neste. joka sitten lämmittää vettä ja glygoli putkiin hanat että ei aina lämpiä jos ei tartte.

Sitten kun rikastun niin ostan ihan oikean esim. westvalian tekemän retkeilyauton.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:25.11.2017 kello on 14:20
Vs: Retkiautoni mun
« Vastaus #27 : 26.01.2016 kello on 20:51 »
Onko tuo tarkoitus muutoskatsastaa täyden veron asuntoautoksi?  Vieläkö ne hyväksyy ulkoa maassa seisten käytettävän keittiön? Jossain vaiheessa oli juttua että vaatisivat jatkossa sisätiloissa olevan keittiön, kun näitä on muutettu niin monenlaisille virityksillä.

Ihan pidän henkilöautona tuon ja meinasin katsastaa sen nyt ennen kuin asennan sinne mitään. ja tarvittaessa ottaa noita virityksiä pois seuraavaan katsastukseen jos siltä tuntuu, tai käyttää tutulla katsastus miehellä…  8)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.04.2024 kello on 23:31
Vs: Retkiautoni mun
« Vastaus #28 : 26.01.2016 kello on 20:53 »
Onko Mitsubishi Delica? Se tuli mieleen tosta kuvan renkaasta/lokarin reunoista.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:16
Vs: Retkiautoni mun
« Vastaus #29 : 26.01.2016 kello on 20:56 »
Onko tuo tarkoitus muutoskatsastaa täyden veron asuntoautoksi?  Vieläkö ne hyväksyy ulkoa maassa seisten käytettävän keittiön? Jossain vaiheessa oli juttua että vaatisivat jatkossa sisätiloissa olevan keittiön, kun näitä on muutettu niin monenlaisille virityksillä.

Kiinteä keittolevy (sähkö tai kaasu) vaaditaan, ei mitään muutoksia vuosiin tältä osin ole tehty.  Jos sähköliesi, niin riittää että autossa on 230V sähkön sisäänotto (myös lohkolämmittimen sisäpistoke riittää.
Oikeastaan korkeusvaatimus on ainoa ero täyden veron ja verottoman matkailuauton (väh. 190 cm) välillä.

Jos dieselkäyttöinen auto niin muutos matkailuautoksi pienentää veroa reilusti.