Sivuja:
Toiminto
  • #1 kirjoittanut FASTDOHC 20 Jan 2016
  • Morjenttes!

    Olisi tälläistä kysyttävää ducaton alustasta ja ylläriylläri peräpäästä.
    Eli mulla tuplalehdillä oleva takapää, joka auton ollessa tyhjilläänkin makaa melkein pohjaanlyöntikumeil la.
    Kaikenlaisia ilmapusseja, lisäjousisarjoja on tarjolla mutta, aivan liian hintavia meikäläiselle.

    Eli kysymys kuuluukin näin, et voiko tuonne perään rakentaa itse korotusjouset??

    Itsellä pysyy esabbi kädessä ja muutenkin työkalut niin suunnittelin itse rakentaa 850 volvon etujousista lisäjouset käyttäen hyväksi 850 volvon takajousikuppeja. (Pihassa meinaan 850 volvon raato)

    Suunnitelma on, että volvon ylä-takajousikupit hitsaisi ducaton runkoon vahvikepalojen kanssa ja sinne volvon omat/ducaton omat pohjaanlyönti kumit takaisin, alapäähän eli taka akseliin tekisin aivan samanlaisen kiinnitysraudan kuten takomon myymissäkin lisäjousissa on, tämä vaan poikkeaa siittä ettei jousia ole nyt 2/per puoli vaan 1kpl. Mutta kiinnitys periaate olisi sama, samalla tämä volvon jousi pysyisi kuin itsestään jo siellä ylä- ja alakupin välissä hyvin, mutta kiinnittäisin sen jousen samanlailla kuin volvossa takana, eli sieltä alhaalta, joten jousi olisi kuin kotonaan.

    Kysymys vaan herää, että saako näin tehdä?
    Sen tiedän että, -98 -> lähtien täytyy olla tyyppihyväksytty alusta ja siihen tarkoitettu, mut onko tuolla -95 väliä jos sen hyvin tekee ja näyttää hyvältä, eli suomeksi sanottuna näyttääkö se leimakonnan mielestä hyvältä  :)

    En kyllä itse näkisi tuolle mitään estettä ja intoa on rakentaa.
    Ja lopuksi omakehuna, niin on sitä tullut tehtyä itse alusta loppuun peräkärrykin ja ei ollut ensirekisteröinniss ä mitään sanottavaa  8)

    Kiitos.

  • #2 kirjoittanut Rölli 20 Jan 2016
  • Kyllähän toi onnistuu, mutta oisin vähä sitämieltä ett liian jäykkä toi volvon jousi, kaveri teki raskaasti kuormitettuun pakuun(raktorihuoltoauto) lisä jouset käyttämällä Opel korsan takajousia ja sekin meinas olla liian jäykkä, kummiskin jo viiensaan kilon nosto on huomattavasti...
    korsan jousta puolti myös tynnyri malli joten ei tartte pitkää tilaa, ja päätykupit on helppo tehä putkenpätkästä ja levystä..
    mahdollisuuksia monia ja ilmajousen pussit päädyllä maksaa noin satasen kappale ja sillä saa sit myös tasosäädön Thumb se on ollut oma valinta itse tehnyt kiinnitys raudat..
    ja lisä jousia saa asentaa niinku tykkää kunhan ne on asialliset
  • #3 kirjoittanut FASTDOHC 20 Jan 2016
  • Kiitoksia paljon Rölli  Thumb
    Mulla löytyy myös kyllä takajousetkin, pitäisiköhän mun kuitenkin tehdä niistä? Varmaankin.

    Mietein vaan sitä ku saan sen volvon takajousen omalla painollakin joustamaan aikas hyvin, niin ajattelin että, etujouset olis paremmat, mut kokeilen takajousilla tehdä aluksi  ;)
  • #4 kirjoittanut HarriOlavi 20 Jan 2016
  • Kyllähän toi onnistuu, mutta oisin vähä sitämieltä ett liian jäykkä toi volvon jousi, kaveri teki raskaasti kuormitettuun pakuun(raktorihuoltoauto) lisä jouset käyttämällä Opel korsan takajousia ja sekin meinas olla liian jäykkä, kummiskin jo viiensaan kilon nosto on huomattavasti...
    korsan jousta puolti myös tynnyri malli joten ei tartte pitkää tilaa, ja päätykupit on helppo tehä putkenpätkästä ja levystä..
    mahdollisuuksia monia ja ilmajousen pussit päädyllä maksaa noin satasen kappale ja sillä saa sit myös tasosäädön Thumb se on ollut oma valinta itse tehnyt kiinnitys raudat..
    ja lisä jousia saa asentaa niinku tykkää kunhan ne on asialliset

     Röllin kanssa samaa mieltä. Thumb

    Ja omakohtaista kokemusta, tosin henkilöautosta. 70-luvulla laitoin Madza 1500  yhden lisäjousen puolelleen, oli Angliasta.

    Meni liian kovaksi ajaa. Kun auto oli täynnä porukkaa, vain silloin oli ok.
    No, yksin / kaksin ajaessa sorateillä oli autonperä helposti menossa "etupuolelle" vauhdikkaammin ajettaessa.  ;D

    Minulla on Ducatossa ilmajouset, oli jo kun ostin. Voi säädellä istualtaan nappia painamalla haluamansa ilmamäärä pusseihin. Lienee lisävaruste.
  • #5 kirjoittanut tsahkali 20 Jan 2016
  • Jos kerran jäykistät perää, niin eikö olisi helpompi laittaa yxi lehti lisää?
  • #6 kirjoittanut volvo 20 Jan 2016
  • Jos kerran jäykistät perää, niin eikö olisi helpompi laittaa yxi lehti lisää?
    jouset on jo entiset kun ollaan pohjauskumien varassa. uudet jouset ja lehti lisää.
  • #7 kirjoittanut velnum 20 Jan 2016
  • Moi tossa on hyvä kuvasarja omasta topicista. jp laittoi Mad- lisäjousi sarjan  joka on kuulemma hyväksi todettu käytössä .  Pystyy  itse toteuttaa täysin asennuksen . ;D

        Meinasin aikaisemmin asentaa lisä lehden. Mutta kun tein työ ja materiaali laskentaa, päädyin noihin mad-jousi toteutus tulee
         kuitenkin kokonaisuutta ajatellen niin toimivampi  ja edullisemmaksi ratkaisu . Koska lisälehdet ja u-pultit 4kpl ja silikooni luiskat
         jousien väliin  sekä jousi pantojen 4kpl   
     
         kokonaishinta muodostuu 280-- 380.Jousipantojen niittaaminen on aika työläs toteutus    ja täytyy antaa jousipajan tehdä.

     



    http://karavaanari.org/index.php/topic,13666.msg268761.html#msg268761 Thumb


  • #8 kirjoittanut Mjerica 21 Jan 2016
  • Jos kerran jäykistät perää, niin eikö olisi helpompi laittaa yxi lehti lisää?
    - "jäykistät perää".... perä saattaa viitata takajousitukseen..? Kysyjän en huomannut
     ainakaan erikseen mainitsevan että haluaisi takajousituksen jäykkyyden muuttuvan
     kumpaankaan suuntaan. Mulla ei ole kokemusta kovin monista Ducatoalustaisista
     asuntoautoista mutta yhdessäkään tapauksessa en olisi halunnut jäykistää jousitusta.

    Varsin helppo keino on laittaa kumilaattoja jousilehtien päihin, seuraavaa lehteä
    vasten. Mulla on nytkin oman asuntoauton takajousissa yksi laattapari kummallakin
    puolella, tosin ei korkeudensäätönä vaan estämässä jousilehtien hankautumista
    toisiinsa.
      Tämä menettely miellyttää itseäni siksi ettei se nosta jousivakiota
    vaan paksuilla laatoilla teoriassa jopa laskee sitä. Käytännössä jousivakion
    muutosta ei kuitenkaan helposti huomaa. (1)
      Vaikka en olekaan pystynyt käytännössä todentamaan jousen kuoleentumiselle
    ja katkeamisherkkyydel le yhteyttä niin (pelkkiä) kumilaattoja en käyttäisi
    silloin jos norran päät ovat jo notkolla. Aikoinaan, kauan sitten ratkaisin
    erään tuollaisen tilanteen niin että laitoin norran alle täyspitkän lisälehden
    ja sitten loppukorjaus kumilaatoilla. Se oli helppo ja varsin hyvä ratkaisu
    sillä kertaa. Jousitus jäykkeni hieman mutta ei häiritsevästi.


    (1) Itse arvostan lelluvuutta joten mielessä on ollut sellainenkin että
     leikkelisin kumilaatoista jonkinlaisen kuvion jolla saisin niitten puristuman
     kasvamaan. Mulla perä on vielä sen verran ylhäällä etten haluaisi sen kuitenkaan
     tuosta nousevankaan mikä olisi joka tapauksessa edessä jos noita laattoja kovin
     lisäisi. Lisäksi yltiöpäinen jäykkyys tulee autossani enemmän  etupäästä jossa
     on kierrejouset (Ducato -90) joten ainakin toistaiseksi aion vaan sietää sitä.
  • #9 kirjoittanut FASTDOHC 21 Jan 2016
  • Moi tossa on hyvä kuvasarja omasta topicista. jp laittoi Mad- lisäjousi sarjan  joka on kuulemma hyväksi todettu käytössä .  Pystyy  itse toteuttaa täysin asennuksen . ;D


    http://karavaanari.org/index.php/topic,13666.msg268761.html#msg268761 Thumb

    Juu, olen tämän lukenut, mutta niinkuin sanoin niin liian kallis lompakolleni tai ylipäätänsä alkaa uusimaan/lisäämään lehtijousia. Toihan olisi paras mahdollinen  Thumb

    Kyllä nuo volvon takajouset meinaan laittaa alle niin saadaan perä ylös pohjaanlyönti kumeilta  8)

    - "jäykistät perää".... perä saattaa viitata takajousitukseen..? Kysyjän en huomannut
     ainakaan erikseen mainitsevan että haluaisi takajousituksen jäykkyyden muuttuvan
     kumpaankaan suuntaan.
    En minä ole sanonut että haluaisin perää jäykistää, vaan perä on pohjaanlyöntikumeil laan ja lisäjousia olen laittamassa  :)

    Kiitos vastanneille vahvistuksesta asiaan, että voi ite tehdä ja laittaa lisäjouset  Thumb
  • #10 kirjoittanut 88k5 21 Jan 2016
  • ^
    Kyllähän väkisin jäykistät "perää", jos tässä yhteydessä perä liitetään takajousituksen. Jossain toisessa yhteydessä "perällä" tarkoitetaan takavetoisen vetopyörästöä..

    Vaan valmistaja on ajatellut iskun/heilahduksenvaimennuksen jousituksineen kokonaisuudeksi - kenties ottanut sen vielä huomioon pyörätuennan geometriassa, jopa eri kuormitustilanteiss a... pelkästään kuormankantokykyä parantamalla kokonaisuus saattaa karata.
    Lisäksi korottamalla taka-akselin ja rungon välistä etäisyyttä taka-akselikuorman pysyessä samana, se Ducaton käyttämä jarrupaineen säädin taitaa keventää jarruvoimaa - samalla auton hidastuvuutta, jos ei sitä sepitä samalla (kuinka?), vai toimiiko se oikeasti edes  :-X

    Pitäsikö miettiä kokonaisuutta  ;)
  • #11 kirjoittanut FASTDOHC 21 Jan 2016
  • Lisäksi korottamalla taka-akselin ja rungon välistä etäisyyttä taka-akselikuorman pysyessä samana, se Ducaton käyttämä jarrupaineen säädin taitaa keventää jarruvoimaa - samalla auton hidastuvuutta, jos ei sitä sepitä samalla (kuinka?), vai toimiiko se oikeasti edes  :-X

    Pitäsikö miettiä kokonaisuutta  ;)

    Kyllä toimii ja tämänkin takia teen tuon "korotuksen" muuttamalla akselin ja rungon välistä etäisyyttä, koska nyt auto tuppaa heittämään perää sivulle hiekkatiellä jarruttaessani, ja tämä johtuu juuri siittä että takapää on TODELLA alhaalla.
    Sillä tämä as.autoni on lyhyellä akselivälillä ja peräylitys on melkoinen, asunto-osasta menee tasan puolet taka-akselin takapuolelle.
    Ensinnäkin tuo on kokonaisuudessaan järkyttävän näköinen tyhjilläänkin kun perä roikkuu.
    Kun kamat sisällä ja minä + 3 päinen perheeni, niin tällähetkellä takapää ei jousta milliäkään sillä niinkuin sanoin, niin makaa pohjaanlyöntikumeil la. Ja nämä as.autothan ovat normaalisti hivenen etukenossa, eli päinvastoin mitä mulla.
    Joten tämän vuoksi perää pitää nostaa kolmestakin eri syystä  8)

    1. Jarruttavuuden tasapainottaminen
    2. Mukavuus (jouset)
    3. Ulkonäkö
  • #12 kirjoittanut 88k5 21 Jan 2016
  • ^
    Eli alkup. jouset vain väsyneet vai alkujaan "alamittaiset"?

    En tiedä kuinka (kierre)lisäjousen alapään joustilautasen rakennat, mutta ota selvää saako akselistoon hitsata - vähän on mielikuva ettei..
  • #13 kirjoittanut FASTDOHC 21 Jan 2016

  • Suunnitelma on, että volvon ylä-takajousikupit hitsaisi ducaton runkoon vahvikepalojen kanssa ja sinne volvon omat/ducaton omat pohjaanlyönti kumit takaisin, alapäähän eli taka akseliin tekisin aivan samanlaisen kiinnitysraudan kuten takomon myymissäkin lisäjousissa on, tämä vaan poikkeaa siittä ettei jousia ole nyt 2/per puoli vaan 1kpl. Mutta kiinnitys periaate olisi sama, samalla tämä volvon jousi pysyisi kuin itsestään jo siellä ylä- ja alakupin välissä hyvin, mutta kiinnittäisin sen jousen samanlailla kuin volvossa takana, eli sieltä alhaalta, joten jousi olisi kuin kotonaan.




    Tyyli siis on tämä, mutta yhdelläjousella. ja kyllä, olen sen jos suunnitellut yhtäkäypäiseksi kuin kuvassa oleva 2 jousen teline  :)
  • #14 kirjoittanut jva61 21 Jan 2016
  • Kierrejousihan on toiminnaltaan parempi kun lehtijousi vaan olisko kuitenki helpompi ja vähemmän viritys hommata uudet lehtijouset niiden kuoleentuneiden alkuperästen tilalle. Kiinnitykset ja kaikki olis valmiina, vanhat pois ja uudet tilalle
  • #15 kirjoittanut velnum 21 Jan 2016
  • Moi kysyin tarjousta vallilan takomosta Fiat Ducaton 90/ I- alustainen . Tämä on elämän tosiasia, tulee aika arvokkaaksi mielestäni.
    Tässä pätee vanha sanonta kyllä siperia opettaa elämään. Yksinkertaisesti  itse  en  pysty laittaa omaan,  noin vanhaan autoon tollasia rahoja  ja pelkään takajousien kunnostamiseen.



     
    Date: Tue, 8 Oct 2015 11:46:42 +0300
    To: vel.num@hotmail.com
    From: teemu.punkka@vallilantakomo.fi
    Subject: Re[2]: Jousitarjous / Caravan Lahti

    Hei

    Tarjoamme

    Takajousien korjaus + vahvistaminen 2:lla lisälehdellä asennettuna hintaan 600,00.

    Tarjous on voimassa 30.4.2015 asti.

    Toivottavasti tarjous miellyttää ja johtaa tilaukseen.

    Terveisin
    Teemu

     Teemu Punkka
    Toimitusjohtaja / Managing Director
    tel. +358 9 561 78815
    mobile + 358 44 515 4290
    teemu.punkka@vallilantakomo.fi

    Vallilan Takomo Oy
Sivuja:
Toiminto