rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Calira EVS 15/12 laturista  (Luettu 14440 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:24.12.2023 kello on 15:35
Calira EVS 15/12 laturista
« : 2.01.2016 kello on 16:57 »
 Asuntoautossani on lähes 30 vuotta vanha Calira automaatti laturi. Siinä on ollut jo vuosikaudet tuo 230 v:n latauspuoli mykkänä. Se(verkkovirta) on irrotettuna verkosta ja hupiakkuun on liitettynä C-tec isotehoinen laturi. Toimii hyvin. Joskus on tullut mieleen korjauttaa tuo alkuperäinen laturi. Mietityttää vain, että onko tuon ikäinen laturi käyttöominaisuuksil taan paljon vähä-älyisempi kuin nykyiset C-tec laturit. Viehättäis tuo alkuperäisyys,  kun autossa kaikki muukin on alkuperäistä vastaavassa kunnossa. :-\

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 17:05
Vs: Calira EVS 15/12 laturista
« Vastaus #1 : 2.01.2016 kello on 17:54 »
Tässä kytkentäkuva jos mieli tekee korjata.






*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:24.12.2023 kello on 15:35
Vs: Calira EVS 15/12 laturista
« Vastaus #2 : 2.01.2016 kello on 18:32 »
Tässä kytkentäkuva jos mieli tekee korjata.

(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)


(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

Tuo kytkentäkuva onkin mukavasti suomenkielinen, en ole nähnytkään ennemmin. Korjaamisesta en tiedä, mutta piirikortti on ihan kunnon tinaustavaraa. :-\

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 17:05
Vs: Calira EVS 15/12 laturista
« Vastaus #3 : 2.01.2016 kello on 21:05 »
^ Onhan se Suomenkielinen kun sen olen piirtänyt ja en osaa muita kieliä. ;) ;

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:24.12.2023 kello on 15:35
Vs: Calira EVS 15/12 laturista
« Vastaus #4 : 2.01.2016 kello on 21:17 »
^ Onhan se Suomenkielinen kun sen olen piirtänyt ja en osaa muita kieliä. ;) ;
Hyvä kun joku viitsii ja taitaa värkätä nuita Suomenkielelle. Tuossa on riittävästi pään raapimista vieläkin vaikka tekstin ymmärtää. :D

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 17:05
Vs: Calira EVS 15/12 laturista
« Vastaus #5 : 2.01.2016 kello on 21:21 »
Hyvä kun joku viitsii ja taitaa värkätä nuita Suomenkielelle. Tuossa on riittävästi pään raapimista vieläkin vaikka tekstin ymmärtää. :D

Jos sulakkeet on tarkistettu niin aloita korjaus tyristoreista. ;)

  • Vieras
  • Vs: Calira EVS 15/12 laturista
    « Vastaus #6 : 19.08.2017 kello on 15:20 »
    Päivää! Löytyisköhän täältä asiantuntijaa joka vois korvausta vastaan tutkia meidän dethleffs ducaton laturia. Ajon aikana lataa vain auton akkua, ja valtakunnan verkossa ollessa vain hupiakkua. Sitäkin ilmeisesti liikaa koska jännite tuntuu huitelevan 15 paikkeilla kun pitkään on johdon päässä. Laturi siis juurikin tuo calira. Hyvä toimiessaan mutta nyt ei enää toimi niinkuin pitäisi.

    *****
    • Matkailija
    • Viimeksi paikalla:15.12.2017 kello on 15:28
    Vs: Calira EVS 15/12 laturista
    « Vastaus #7 : 22.08.2017 kello on 07:38 »
    No niin, ehkä apuja löytyy helpommin nyt kun rekisteröidyin. Eli kyselin tuohon caliran laturiongelmaan apua.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:58
    Vs: Calira EVS 15/12 laturista
    « Vastaus #8 : 22.08.2017 kello on 08:33 »
    Tarkista ensin maadoitus minulla muinoin sama. Vika olin auton miinus napa hapettunnut ja siitä hupiakulle lähtevä piuha myös vaihdoin akun navan ja piuhat kunnolla kiinni johan rupes lataamaan.

    *****
    • Matkailija
    • Viimeksi paikalla:15.12.2017 kello on 15:28
    Vs: Calira EVS 15/12 laturista
    « Vastaus #9 : 22.08.2017 kello on 08:41 »
    Kiitos vastauksesta. Noiden pitäis kyllä olla kunnossa, koska molemmat akut on vaihdettu. Kojetaulun alta, jossa koko laturi sijaitsee, kuului vielä keväällä naksutusta. Ihan niinkuin joku rele olis mennyt edestakaisin päälle ja pois, ja asunto-osan valot himmeni ja kirkastui naksahteluista. Siitä päättelin että itse laturin sisällä oleva joku rele ei enää toimi niinkuin pitäis. Mä tiedän sähköstä sen verran että voltti on härmässä, joten en osaa vikaa lähteä etsimään vaikka tuossa ylempänä hieno kytkentäkaavio onkin. :(

    *****
    • LämmitinGuru
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 17:05
    Vs: Calira EVS 15/12 laturista
    « Vastaus #10 : 22.08.2017 kello on 08:43 »
    Kiitos vastauksesta. Noiden pitäis kyllä olla kunnossa, koska molemmat akut on vaihdettu. Kojetaulun alta, jossa koko laturi sijaitsee, kuului vielä keväällä naksutusta. Ihan niinkuin joku rele olis mennyt edestakaisin päälle ja pois, ja asunto-osan valot himmeni ja kirkastui naksahteluista. Siitä päättelin että itse laturin sisällä oleva joku rele ei enää toimi niinkuin pitäis. Mä tiedän sähköstä sen verran että voltti on härmässä, joten en osaa vikaa lähteä etsimään vaikka tuossa ylempänä hieno kytkentäkaavio onkin. :(

    Konehuoneen puolelta voisi löytyä rikkinäinen 2 Ampeerin sulake läheltä akkua. Kysymyksessä on D+ ohjaus laturille. Voi myös olla ryöstajavika joka on laitettu latauksen merkkivalojohtoon D+:n saamiseksi.

    *****
    • Matkailija
    • Viimeksi paikalla:15.12.2017 kello on 15:28
    Vs: Calira EVS 15/12 laturista
    « Vastaus #11 : 22.08.2017 kello on 08:48 »
    Kiitos, pitää katsoa, joku musta pieni rasia siellä kyllä on. Nyt kun asiaa mietin tarkemmin, niin tukholman päässä oli toukokuussa auton akku mennyt tyhjäksi koska unohdin jääkaapin akulle, ja kansimies antoi boosterista virtaa. Olisko boosteri ollut vahingossa 24v ja sieltä meni joku sulake. Sen jälkeen ongelmat alkoi. Tosin auton akkuhan ei olisi pitänyt edes tyhjentyä, vaan hupiakun joten olisko siellä kuitenkin joku rele rikki, joka huolehtii siitä ettei auton akku tyhjene?

    Lataus toimi siis molempiin akkuihin ajaessa vielä kun turkuun ajettiin, mutta auton akku oli laivassa yön aikana tyhjentynyt. Mulla on sekä edessä että takana jännitenäytöt, ja hupiakussakin oli 14 paikkeilla jännite kun auto kävi eli se latasi molempia. Nyt vain auton akku latautuu auton käydessä. Hupiakku latautuu vain valtakunnan verkossa ollessa, mutta auton akun jännite on sen 12,8 eli se ei verkossa ollessa lataudu.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:28.06.2023 kello on 09:20
    Vs: Calira EVS 15/12 laturista
    « Vastaus #12 : 11.06.2019 kello on 13:38 »
    Hienoa

    Saisiko kuvan tarkempana versiona.
    Printtaus menee aika suttuseksi jos tuosta nappaa.

    Janne