Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä

Laturit ja lataussäätimet

<< < (7/21) > >>

Turhan Höpöttäjä:

--- Lainaus käyttäjältä: kimi - 15.02.2016     kello on 13:40 ---Voihan joku valmistaja rajoittaa ilmoitettua akkukokoa koska laturin kestoon voi vaikuttaa pidempi kertaluontoinen latausaika

--- Lainaus päättyy ---
Mitäs sitten rajoitetaan, kun laturi on kytketty akkuun ja paljon kulutusta päällä.  ::)

LunaNegra:
Näin sen olen itselleni selittänyt.

Virta eli Ampeerit kulkevat aina kuorman suuntaan. Tasajännite järjestelmässä kuorma on resistanssi eli jonkin sortin vastus. Akulla on sisäinen resistanssi mikä muuttuu akun latauksen suhteessa. Akun sisäinen resistanssi siis toimii jännitelähteen sijasta laturille kuormana mikä on siis myös jännitelähde. Joten virta kulkee aina laturista akkuun niin pitkään kuin akku esittää piirissä kuormaa. Akun latautuessa täyteen sen resistanssi pienenee ja virran kulku loppuu.
Joten laturin koolla ei ole väliä akuston täyteen lataamiseen, tosin aikaa se pidentää.
-Luna

Teukka-74:
Kiitos Luna

Lähetetty minun GT-I9295 laitteesta Tapatalkilla

Valtteri:

--- Lainaus käyttäjältä: LunaNegra - 15.02.2016     kello on 22:02 ---Näin sen olen itselleni selittänyt.

Virta eli Ampeerit kulkevat aina kuorman suuntaan. Tasajännite järjestelmässä kuorma on resistanssi eli jonkin sortin vastus. Akulla on sisäinen resistanssi mikä muuttuu akun latauksen suhteessa. Akun sisäinen resistanssi siis toimii jännitelähteen sijasta laturille kuormana mikä on siis myös jännitelähde. Joten virta kulkee aina laturista akkuun niin pitkään kuin akku esittää piirissä kuormaa. Akun latautuessa täyteen sen resistanssi pienenee ja virran kulku loppuu.
Joten laturin koolla ei ole väliä akuston täyteen lataamiseen, tosin aikaa se pidentää.
-Luna

--- Lainaus päättyy ---

Pieni kuorma= ISO vastus/resistanssi ,pieni virta              ISO kuorma= pieni vastus/resistanssi, iso virta 8)

mjh48:

--- Lainaus käyttäjältä: LunaNegra - 15.02.2016     kello on 22:02 ---Näin sen olen itselleni selittänyt.
Akun latautuessa täyteen sen resistanssi pienenee ja virran kulku loppuu.
-Luna

--- Lainaus päättyy ---

Tuo vastuksen muutos ei vaikuta latauksen pimenemiseen, vaan jännite-ero.
Täydessä akussa on yleensä pienempi sisäinen vastus, kun vajaassa, mutta se vain lisäsi virtaa.
Kun akku latautuu sen jännite nousee lähemmäksi laturin syöttöjännitettä.
Syöttövirran määrää laturin ja akuston sisäiset- sekä johtojen vastukset ja jännite-ero.
Jos aukustossa on sama jännite kuin laturissa ei virtaa kulje.

Joku innokkaampi voisi kirjoitella tähän johdoista ja sisäisistä vastuksista ja sähkömotorisista voimista, minä en nyt jaksa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View