Tekniikkakeskustelut > Ilmanvaihto

TIIVISTYNYTTÄ VETTÄ kaapeissa

(1/2) > >>

peltjark:
Tervehdys kaikille,

Omistan Dethleffs 560 sk vaunun ,jossa Olemme yöpyneet pari kertaa pakkaskelillä . Ongelma tässä on se , että kosteutta mm. yläkaappien takaosaan  saumakohtiin, joissa näkyy joissain kohdissa tummentumia . Olen "tuulettanut" vaunua pitämällä ovia ja ikkunoita auki,joka hieman auttaa asiaa. Jos vaunussa yöpyy myös talvisaikaan onko mitään hyviä vinkkejä miten vaunua kanstii hoitaa?? esm. pitäisikö laittaa laittialämmistys päälle ? ,vai onko parempi että vaunu on kylmä ?

pamaus:
Tämä on varmaan ikuisuuskysymys ja liekö oikeaa vastausta siihen, miten talvella vaunua tulisi säilyttää.

Oma kokemus ko asiasta.

Juuri olimme vaunulla vuotta vaihtamassa ja vaunussa nukkui 5 henk.

Vaunuun laitettiin lämmöt päivää ennen lähtöä, että kosteus ehtii haihtumaan.  Eipä siinä mitään kummallisempaa kosteuspoistoa tarvinnut tai tullut tehtyä.

Tuossa kun aamulla herättiin vaunusta,  niin katselin ulkoa kuinka paljon vaunun ikkunoiden alareuniin oli kosteutta kertynyt. Kaikissa sivuikkunoissa oli alareunussa 1-2 cm korkeudella kosteutta. Ei mitään ihmeempää, eikä vaatinut mitään toimenpiteitä. Pakkasta oli -7 ja aika kova tuuli.

Kyllähän sitä vaunussa väkisinkin on kosteutta märän syksyn jälkeen ja se tiivistyy jonnekkin. Joten varmaan se on aika oleellista, että vaunussa ilma kiertää, oli se lämpötila mikä vain.

Minulla on vaunut talvisin katoksessa ja kaikki kattoluukut raollaan, eikä vaunuissa ole mitään lämmitystä päällä tms. Jotkut pitävät vielä ikkunoita raollaan, siihen en ole lähtenyt. Joillakin on vaunussa talvisin peruslämpöä päällä jne. Se varmaan olisi paras ratkaisu kosteuden kannalta, mutta maksaako vaivan pitää vaunussa kaiken aikaa lämpöä päällä, mene ja tiedä. 

Tämä "kattoluukut auki" malli on toistaiseksi toiminut, ainakin minulla. 

Alan:
^

Luulen, että suurin osa, ellei kaikki, siitä kosteudesta ikkunoissa oli peräisin nukkujista, ja ihan vaaratonta sekä normaalia. Ite pyyhkäissyt talouspaperilla pois, jos siltä on tuntunut.

Kaapeissa ei ole omissa koskaan kosteutta ollut, ei "kolmen vuodenajan" Knausissa eikä nykyisessä Hymerissä.

peltjark:
Itse järkeilin asian niin että kaappeihin lämmin ilma ei kunnolla päässe ja siksi samakohdat hikoilee...

HarriOlavi:

--- Lainaus käyttäjältä: peltjark -  2.01.2016     kello on 11:26 ---Itse järkeilin asian niin että kaappeihin lämmin ilma ei kunnolla päässe ja siksi samakohdat hikoilee...

--- Lainaus päättyy ---

Samaa mieltä.

Oma kuljin talvisäilössä kuivassa mutta kylmässä hallissa. Kävin tsekkaamassa tilanteen 1,5 kk:n jälkeen "säilömisestä." Nuuhkin sisäilmaa, en aistinut ulkopuolisia hajuja.
Avasin kuitenkin ylä-,ja alakaappien sekä WC:n oven että ilma kieräisi mahdollisimman vapaasti kaikkialla.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View