Kirjoittaja
Aihe: Vetopäistä ? (Luettu 19741 kertaa)
« Vastaus #16 : 12.12.2015 kello on 19:05 »
Juu itellä vastaava, mutta uudempi vaunu. Niin eihän tuo täysin eleettömästi tuu. 91km/h on mulle normi vauhti. Jonkin matkaa tullut vedettyä 110km/h ja ei ropleemaa. Eikä muutkaan vaunut eleettömiä ole olleet, mitä nuita on tullut vedettyä. Itse en oo kokenut tarvitsevan kitkapäätä. Talvellakin vedän aika paljon. Enkä jaksa uskoa että tilanne juurikaan siitä muuttuu kitkalla. Antaa vaunun leikkiä, mä ohjaan vaan.
« Vastaus #17 : 12.12.2015 kello on 19:17 »
Toi vaunu ei vatkaa eikä tee muutakaan eriskummallista. Onko rengaspaineet kunnossa tai renkaissa vikaa?
Renkaat on uudet nastarenkaat. Vredestein Arctrac 155/80 R13 79T, joissa kantavuus 437 x 4 = 1748 pitäis riittää. Paineet on kohdillaan, niin vetoautossa kun vaunussakin. Rengasliikkeen valitsemista renkaista valitsin itse mitkä otan. Ko.rengas on saanut kohtuu hyviä arvosteluja testeissä. Ei siinä enää saa ajaa vaunun kanssa kun 80km/h, siinä on kyltit nykyään erikseen karavaanareille . Ei vaan, tuhansia kilometrejä tullut vedettyä -90 6102i solkkua, joka on identtinen 6702 kanssa, paitsi taitaa olla metrin lyhempi(8m pitkä kumminkin). Ei ollut minkäänlaista kitkavetopäätä, ei tarvinnut. Kunnon renkaat(ei olleet edes isolla kantavuudella, vaan normi 13" misukat), niin tuli perässä kuin juna, jopa reilu 100km/h vauhdeissa. Paras vaunu jota olen vetänyt. Samaa vaunua tuli hinattua kolmella eri vetoautolla, joten ei se ainakaan veturin jämäkkyydestä ollut kiinni.
Tätä olen juuri ihmetellyt, jotain mätää on jossain. Ajattelin tuota vetopäätä kun tässä kaikenlaista on lueskeltu joutessaan vaunuhommista. Eli edelleenkään en varma ole, mutta pitää katsoa. Vaihtoehtona pidän vetopään vaihtoa, parastahan ois kun pääsis kokeilemaan lainapäällä =) Tietenkin jos lähtis siitä liikkeelle, että vaunu pukeille ja välyksien tarkistus. Tällähän vois säästää jokusen satasen, mikä uusiotyöttömän lompakossa tietenkin tuntuu 
« Vastaus #18 : 12.12.2015 kello on 19:48 »
No mä olen kyllä lastannut ton kokolailla tasaiseksi, hivenen etupainoinen ehkä. Sen verran, että keulaa saa aisasta nostettua helposti (50-60kg). Tietenkin automaattinen tasosäätö tossa auton perässä helpottais sen verran, että sinne vois kuormaa eteen laitella enempi. Pitää kokeilla.
Kannattaa vähän testailla tuota kuormaamista, sillä on yllättäviä vaikutuksia. Minkälaista ilmanpainetta pidät renkaissa. Itse pidän 3,2-3,5 bar telivaunun renkaissa. Renkaat C-sarja.
« Vastaus #19 : 12.12.2015 kello on 19:48 »
Renkaat on uudet nastarenkaat. Vredestein Arctrac 155/80 R13 79T, joissa kantavuus 437 x 4 = 1748 pitäis riittää. Paineet on kohdillaan, niin vetoautossa kun vaunussakin. Rengasliikkeen valitsemista renkaista valitsin itse mitkä otan. Ko.rengas on saanut kohtuu hyviä arvosteluja testeissä.
Tätä olen juuri ihmetellyt, jotain mätää on jossain. Ajattelin tuota vetopäätä kun tässä kaikenlaista on lueskeltu joutessaan vaunuhommista. Eli edelleenkään en varma ole, mutta pitää katsoa. Vaihtoehtona pidän vetopään vaihtoa, parastahan ois kun pääsis kokeilemaan lainapäällä =)
Tietenkin jos lähtis siitä liikkeelle, että vaunu pukeille ja välyksien tarkistus. Tällähän vois säästää jokusen satasen, mikä uusiotyöttömän lompakossa tietenkin tuntuu 
Millainen se vetoauto olikaan, onko siinä rengaspaineet kohdillaan?
« Vastaus #20 : 12.12.2015 kello on 20:51 »
Renkaat on uudet nastarenkaat. Vredestein Arctrac 155/80 R13 79T, joissa kantavuus 437 x 4 = 1748 pitäis riittää. Paineet on kohdillaan, niin vetoautossa kun vaunussakin. Rengasliikkeen valitsemista renkaista valitsin itse mitkä otan. Ko.rengas on saanut kohtuu hyviä arvosteluja testeissä.
Tätä olen juuri ihmetellyt, jotain mätää on jossain. Ajattelin tuota vetopäätä kun tässä kaikenlaista on lueskeltu joutessaan vaunuhommista. Eli edelleenkään en varma ole, mutta pitää katsoa. Vaihtoehtona pidän vetopään vaihtoa, parastahan ois kun pääsis kokeilemaan lainapäällä =)
Tietenkin jos lähtis siitä liikkeelle, että vaunu pukeille ja välyksien tarkistus. Tällähän vois säästää jokusen satasen, mikä uusiotyöttömän lompakossa tietenkin tuntuu 
Kannatta myös Mesen takakselin puslat katsoa.
« Vastaus #21 : 12.12.2015 kello on 21:46 »
Onko vaunun akselit suorat ja pyörät linjassa. Pieni auraus tai haritus jo yhdessä renkaassa voi vaikuttaa kulkuun, puslillako ne akselit on tuossa?
Lisäsys
Miten iskunvaimentimet, molemmat kunnossa?
« Viimeksi muokattu: 12.12.2015 kello on 22:14 »
« Vastaus #22 : 12.12.2015 kello on 22:22 »
Kylläpä Volvo miehillä koukku ja aisan korkeus tuntuu olevan tarkka paikka. Mä en oo koko hommaa ajatellut, vaikka monella eri veturilla olen vetänyt, mutta yhdelläkään Volvolla en muista hinanneeni mitn kärriä, onneksi en ku koukku olisi unohtunut mitata aisan nokkaan. 
« Vastaus #23 : 13.12.2015 kello on 06:15 »
Kannattaa vähän testailla tuota kuormaamista, sillä on yllättäviä vaikutuksia.
Minkälaista ilmanpainetta pidät renkaissa. Itse pidän 3,2-3,5 bar telivaunun renkaissa. Renkaat C-sarja.
Rengasliikkeessä laittoivat 3, nostin 3.4:ään ja , vaan ei vaikuttanut juuri nimeksikään. Millainen se vetoauto olikaan, onko siinä rengaspaineet kohdillaan?
Kannatta myös Mesen takakselin puslat katsoa.
MB-E 280CDI vm2007 ja 3bar on paineet. Autossa Continentalin Contile Ice Contactit ja toihan kulkee kun juna itsekseen. Eli puslat on kunnossa, ne itseasiassa kävin läpi tuossa kun vaihdoin kiinni kahnaavat käsijarrunpalat.
« Vastaus #24 : 13.12.2015 kello on 07:43 »
Seuraavaksi: Halvin kokeilu on vaunun lastaaminen etupainoiseksi.
« Vastaus #25 : 13.12.2015 kello on 08:46 »
« Viimeksi muokattu: 13.12.2015 kello on 09:00 »
« Vastaus #26 : 13.12.2015 kello on 08:52 »
Kylläpä Volvo miehillä koukku ja aisan korkeus tuntuu olevan tarkka paikka. Mä en oo koko hommaa ajatellut, vaikka monella eri veturilla olen vetänyt, mutta yhdelläkään Volvolla en muista hinanneeni mitn kärriä, onneksi en ku koukku olisi unohtunut mitata aisan nokkaan. 
Ei mulla tarkkaa Nivomat pitää suorassa yhdistelmän  Keskustelussa puhuttiin MB ja Solifer yhdistelmästä, sen "vemputtamisesta" , outoa jos et vielä huomannut.
« Vastaus #27 : 13.12.2015 kello on 09:13 »
Ei mulla tarkkaa Nivomat pitää suorassa yhdistelmän  Keskustelussa puhuttiin MB ja Solifer yhdistelmästä, sen "vemputtamisesta" , outoa jos et vielä huomannut.
Ainakin muistellen n. 5cm olevan väliä kulkeeko volvo yhdistelmä rauhallisesti. Ja keskustelussa on jo koukun korkeutta käsketty mitata.
« Vastaus #28 : 13.12.2015 kello on 09:15 »
Ainakin muistellen n. 5cm olevan väliä volvoissa kulkeeko yhdistelmä rauhallisesti.
Mistäs tuon tiedät kun Kylläpä Volvo miehillä koukku ja aisan korkeus tuntuu olevan tarkka paikka. Mä en oo koko hommaa ajatellut, vaikka monella eri veturilla olen vetänyt, mutta yhdelläkään Volvolla en muista hinanneeni mitn kärriä, onneksi en ku koukku olisi unohtunut mitata aisan nokkaan. 
Itse en puhu kuulopuheitten perusteella
« Vastaus #29 : 13.12.2015 kello on 09:35 »
Mistäs tuon tiedät kun Itse en puhu kuulopuheitten perusteella
Onhan tuosta koukun korkeudesta ollut kovastikki keskustelua tälläkin palstalla. Mikä on oikea korkeus ja kyse oli Volvon koukusta. Joku kaivakoot keskustelun esille, jos tahtoo. Joten ei ihan turhasta oo tullut kuulopuheita kuuneltua, kuin Volvo miesten suusta.
|