rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Volvo V70 vetokoukku  (Luettu 28144 kertaa)

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 7.12.2015 kello on 12:37
Volvo V70 vetokoukku
« : 1.12.2015 kello on 12:00 »
Liikennevaloissa odotellessa olen pannut merkille, että nykyisin autoissa on vetokoukkuja niin, että puskurin väliin ei paljoa tilaa jää. Matkailuvaunun kanssa kaipaisi hieman toleranssia kiinnitysvaiheessa.
Mikä vetokoukku olisi mallin Volvo V70 hyvä? (vm 2007)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:40
  • Autossa on pyörät
Vs: Volvo V70 vetokoukku
« Vastaus #1 : 1.12.2015 kello on 13:11 »
Volvon oma, ja siihen orkkis johtosarja. Menee ihan tökkäämällä paikoilleen, myös sähköt.
nk trailerbokseja löytyy netistä sopivasti
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/VOLVO-V70/2005_2008/EL-&-Givare-&-Databox-&-Sensor/Dragkrok-Styrenhet/Alla/

täydellisiä koukkuja kaapeleineen , valkkaat 13-napaisen siitä

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/VOLVO-V70/2005_2008/Kaross/Dragkrok/Alla/



*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 7.12.2015 kello on 12:37
Vs: Volvo V70 vetokoukku
« Vastaus #2 : 2.12.2015 kello on 14:51 »
Mielenkiintoinen ehdotus tuo Ruotsin maalta tilaaminen.
Ongelmaksi muodostuu, miten tuolla toimitaan, kun ruotsinkieltä osaan sen verran, että pystyn lukemalla selvää saamaan..
Ilmeisesti kannattaa ottaa uutta tavaraa ja jos pystyy luottokortilla maksamaan, niin homma toimii.
Käytetyn sähkösarjan kanssa voi olla tuurin kauppaa

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:15
Vs: Volvo V70 vetokoukku
« Vastaus #3 : 2.12.2015 kello on 15:08 »

Käytetyn sähkösarjan kanssa voi olla tuurin kauppaa

Ei pitäisi olla tuurilla mitään merkitystä, jos on samanmallisesta eli V70 5/04-8/07 välissä on samanlaiset sähkövehkeet.

Noissa koukuissa oli noita "nivomat" mainintoja - automaattisella tasonsäädöllä varustetuissa voi nuppi olla joitain senttejä alempana, kun perä on aina oikealla korkeudella kuormasta riippumatta.
Nivomallin koukkua ei kannata laitaa sellaiseen jossa ei ole tasonsäätöä, koska perä on vakiona aivan liian löysä vaunun vetoon.


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:40
  • Autossa on pyörät
Vs: Volvo V70 vetokoukku
« Vastaus #4 : 2.12.2015 kello on 16:50 »
Mielenkiintoinen ehdotus tuo Ruotsin maalta tilaaminen.
Ongelmaksi muodostuu, miten tuolla toimitaan, kun ruotsinkieltä osaan sen verran, että pystyn lukemalla selvää saamaan..
Ilmeisesti kannattaa ottaa uutta tavaraa ja jos pystyy luottokortilla maksamaan, niin homma toimii.
Käytetyn sähkösarjan kanssa voi olla tuurin kauppaa
Ei siinä ole minkäänlaista tuurin kauppaa
Minulla sattuu olemaan yksi ylimääräinen v70 koukku hyllyssä ja johtosarja. Ollut minulla vuoden kiinni vm 2005 v70 volvossa.

Koukun on tehnyt  Seinäjoella Hitsauspiste Köykkä Ky
Köykän koukkua en laittais edes vahingossa. Tehdastekoinen mukana tulevilla kiinnitystavaroilla sen olla pitää.
Samoin johtosarja

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:36
Vs: Volvo V70 vetokoukku
« Vastaus #5 : 2.12.2015 kello on 17:27 »
Varsin mielenkiintoinen kommentti suomalaisesta yrityksestä, joka on tehnyt satoja koukkuja erilaisiin autoihin jo vuosien ajan.

Tuo minulla oleva koukku on kyllä hyvin tukevasti tehty ja vuoden olen sillä vaunua vetänyt ilman mitään ongelmia.


(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
olisi hyvä kuulla mikä siitä tekee niin huonon verrattuna alkuperäiseen.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:40
  • Autossa on pyörät
Vs: Volvo V70 vetokoukku
« Vastaus #6 : 2.12.2015 kello on 17:56 »
Oisko tämä mitään ?
Tuo alkuperäinen johtosarja on taas siitä hyvä että pistorasia on takaa massaan valettu , johtimet tarpeeksi paksuja , pistoke suoraan johtosarjaan kontissa.
Eikä mitkään polttimovian varoittimet hypi silmille.

Lainaus
Eu-säädökset


Vetokoukun tulee olla EU-hyväksytty. Voit tarkistaa, onko vetokoukku hyväksytty katsomalla tyyppimerkintää, joka pitäisi löytyä vetokoukustasi. Merkinnässä on kerrottu paine ja maksimikuormitus.

Maksimikuormitus on säädetty kaikkiin uusiin ajoneuvoihin huhtikuusta 1998 lähtien. Maksimikuormituksen ajoneuvoille, jotka on rekisteröity ennen vuotta 1998, voit tarkistaa rekisteröintitiedoi sta. Koska vetokoukut ovat suunniteltu kaikentyyppisille autoille, sinun kannattaa tarkistaa autollesi sallitun kuorman painon rekisteritiedoistas i. Se voi vaihdella riippuen moottorista ja autosi varustuksesta.

Nämä vaikuttavat pienempään tai suurempaan kuormitukseen. Maksimikuormitus rekisteröinnissä on se, joka merkitsee. Mikäli näet alhaisemman kuormituksen vetokoukussa, on se, joka merkitsee.
 

Edit: lisää

Lainaus
1. Vanhat autot (-> noin -90)
? Vetopainot määräytyivät vetoauton omapainon mukaan.
? Rekisteriotteeseen on merkitty sallitut vetopainot (jarruton/jarrullinen).
? Aikanaan vetokoukut oli katsastettava. Uuden koukun asennusta kannattaa kysyä konttorilta.
2. Uudemmat (noin -90 ... -99)
? Sallittu vetopaino on pienempi seuraavista:
?
Tehdasvalmisteiseen vetokoukkuuun merkitty paino.

?
Valmistajan tai maahantuojan sallima paino (tai jarruttomalle kärrylle puolet auton omapainosta, ellei muuta rajoitusta).

? Vetopainot on merkitty rekisteriotteeseen.
? Vetokoukkua ei tarvitse katsastaa.
3. Uudet autot (-00 ->)
? E-hyväksytty vetokoukku vaaditaan.
? Suurin vetopaino määräytyy koukun hyväksytyn vetopainon mukaan ( joka ilmeisesti ei voi olla valmistajan suositusta suurenmpi).
? Vetopainoa ei merkitä rekisteriotteeseen eikä koukkua tarvitse katsastaa.
 

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:19.08.2023 kello on 19:00
  • ---
Vs: Volvo V70 vetokoukku
« Vastaus #7 : 2.12.2015 kello on 21:27 »
Ja Volvon ohjekirjassa lukee käytettävä alkuperäisiä osia.
Se täytyy sitten alibabasta tilata e-hyväksytty koukku, jossa roikkuu kaikki laput.

Tai toinen vaihtoehto toimii maalaisjärjellä.  Ja tööttää varmuuskertoimena massanjämät tai vasukat kotelon taakse(jolla ei ole suurta merkitystä).  ;D

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:11.05.2022 kello on 08:44
Vs: Volvo V70 vetokoukku
« Vastaus #8 : 3.12.2015 kello on 06:37 »
Itse laitoin silloiseen V70 Kovilin tekemän koukun. Ei roikkunut mukana Volvon omia lappuja. Kiinnityspisteet millilleen oikeassa kohdassa, jne... Luulen ettei yhtäkään Volvon lipuilla ja lapuilla varustettua koukkua tehdän Volvon tehtailla, eikä johtosarjojakaan.

Tää on niin tätä...

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:40
  • Autossa on pyörät
Vs: Volvo V70 vetokoukku
« Vastaus #9 : 3.12.2015 kello on 08:35 »
Kovil kyllä tyypittää koukkunsa, ja eipä @Pamaus ole vastannut onko Köykän koukku tyypitetty vai ei, kylttiä ei ainakaan kuvassa näy.
Noita V70:siä on jo alle vuosituhannen malleja. Tällöin on voinut laillisesti laittaa minkä tahansa koukun kun katsastusmies on hyväksynyt sen.
e-hyväksyntä tuli vasta vuosituhannen vaihteessa.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 7.12.2015 kello on 12:37
Vs: Volvo V70 vetokoukku
« Vastaus #10 : 3.12.2015 kello on 08:48 »
Ei pitäisi olla tuurilla mitään merkitystä, jos on samanmallisesta eli V70 5/04-8/07 välissä on samanlaiset sähkövehkeet.

Noissa koukuissa oli noita "nivomat" mainintoja - automaattisella tasonsäädöllä varustetuissa voi nuppi olla joitain senttejä alempana, kun perä on aina oikealla korkeudella kuormasta riippumatta.
Nivomallin koukkua ei kannata laitaa sellaiseen jossa ei ole tasonsäätöä, koska perä on vakiona aivan liian löysä vaunun vetoon.
Tarkoitin käytetyissä. Niissä käsittääkseni voi olla riski, mitä saa. Kun voihan sähkösarja olla jonkun Volvon alla kärsien roikkunut ja sitten säilytetty kylmän ja kostean varaston hyllyllä.
Tiedä sitten, miten hyvää käytettyä tuolla myyvät. Sähkösarjassa ei kannattane säästää, vaan ostaa käyttämätön.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:40
  • Autossa on pyörät
Vs: Volvo V70 vetokoukku
« Vastaus #11 : 3.12.2015 kello on 08:57 »
Keskustelu on taas kerran sillä tasolla että en viitsi edes kommentoida. Minulla oli Köykän koukku reilun vuoden kiinni ja pari kertaa sen kanssa olin katsastuksessa vaunulla ja ilman, eikä kukaan puhunut mitään koukusta tms. Aivan tavallinen koukku.
Tasoa näytti löytyvän ? Mutta ei kohdaltani.
Lainaus
Kovil kyllä tyypittää koukkunsa, ja eipä @Pamaus ole vastannut onko Köykän koukku tyypitetty vai ei, kylttiä ei ainakaan kuvassa näy.
Noita V70:siä on jo alle vuosituhannen malleja. Tällöin on voinut laillisesti laittaa minkä tahansa koukun kun katsastusmies on hyväksynyt sen.
e-hyväksyntä tuli vasta vuosituhannen vaihteessa.
Itsekin toivon ettei nämä trollit sekaantuisi asiakeskusteluun.


On ihan yx hailee onko tavallinen koukku tai ei, vaatimukset luki jo aiemmin.
Olen luullut että vetotouhuissa käytetään vain hyväksyttyjä tuotteita?
Esim mikäli sattuisi että koukku hajoaa, ei vakuutusyhtiö korvaa mitään.


ps Saanko kysyä miksi vaihdoit tuon koukun pois ?



Tarkoitin käytetyissä. Niissä käsittääkseni voi olla riski, mitä saa. Kun voihan sähkösarja olla jonkun Volvon alla kärsien roikkunut ja sitten säilytetty kylmän ja kostean varaston hyllyllä.
Tiedä sitten, miten hyvää käytettyä tuolla myyvät. Sähkösarjassa ei kannattane säästää, vaan ostaa käyttämätön.
Tuo sähkösarja tulee kontista sisäpuolelta, siellä on pellissä reikä jossa kumitulppa , kaapeli on auton ulkopuolella puolimetriä.
Enkä ymmärrä kärsiikö "kylmän varaston hyllyllä" enemmän kuin esim autossasi olisi ollut uudesta saakka. Pitäisikö tällöin vaihtaa sähkösarja uuteen ?
Itse ostin viimeisen sarjani tuolta ja ihan virheetön oli, eikä ole sen kanssa ollut mitään ongelmia.
Jokainen voi tietenkin hankkia mistä haluaa, linkkasin tuon yhtenä mahdollisuutena. KUN olen kuullut toisten valittavan tuon trailerboksin hinnasta :)
« Viimeksi muokattu: 3.12.2015 kello on 11:48 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:57
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Volvo V70 vetokoukku
« Vastaus #12 : 3.12.2015 kello on 13:04 »
Niin paljon puhetta Köykän koukusta,  että pakko kysyä, kuinka moni on nähnyt sen teon. Minä teetin yhteen autooni sellaisen. En sinänsä moiti koukkua enkä epäile sen kestävyyttä.  Mutta ns. testattua ja hyväksyttyä tehdaskoukkua siitä ei saa ikinä. Ne ovat yksittäistehtyjä ao.autoon paikalleen laitettuna.

Enää en laittaisi Köykän koukkua autooni,  vaikka katsastaja ei huomauttaisikaan hyväsymättömästä koukusta.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:43
Vs: Volvo V70 vetokoukku
« Vastaus #13 : 3.12.2015 kello on 14:17 »
Niin paljon puhetta Köykän koukusta,  että pakko kysyä, kuinka moni on nähnyt sen teon. Minä teetin yhteen autooni sellaisen. En sinänsä moiti koukkua enkä epäile sen kestävyyttä.  Mutta ns. testattua ja hyväksyttyä tehdaskoukkua siitä ei saa ikinä. Ne ovat yksittäistehtyjä ao.autoon paikalleen laitettuna.

Enää en laittaisi Köykän koukkua autooni,  vaikka katsastaja ei huomauttaisikaan hyväsymättömästä koukusta.

Olen nähnyt vierestä kun toiseen autoon tehtiin ja itsellä sellainen on asautossa.
Vankka rakenne ja tukeva, ajaa varmasti asiansa siinä missä muutkin. Jos joutuisin itse hankkimaan koukun etsisin ensin muualta mutta 2m peräylituksellä joutuisi isonkin tehtaan koukun modaamaan ja silloin koukku vastaa viranomaissilmissä Köykän koukkua.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:32
  • Kulkija
Vs: Volvo V70 vetokoukku
« Vastaus #14 : 3.12.2015 kello on 20:29 »
Ketju siivottu, siinä meni pari vähemmän asiatontakin viestiä mukana.

Tämän jälkeen pysytään asiassa ja jätetään nokittelut pois. Sääntöihin kannattaa tutustua ennen viestin lähettämistä.

Mahdollinen palaute ylläpitäjälle tai asianmukaiseen osioon. Ei tähän ketjuun.