Sivuja:
Toiminto
  • #16 kirjoittanut pamaus 28 Sep 2015
  • #17 kirjoittanut Hauho 28 Sep 2015
  • Pitkä ja hieno kuvatarina jonka jaksaa helposti käydä läpi.
  • #18 kirjoittanut 99 18 Oct 2015
  • #19 kirjoittanut JanMac 18 Oct 2015
  • Juuri talvisäilytykseen Nexxon vieneenä tein seuraavat jutut

    - Hanat auki 2 kpl, letkussa oleva tyhjää vissiin hanat yms
                                  isompi laatikkomainen proppu Truman kyljessä tyhjää pannun
    - Raikasvesisäiliön pohjaproppu auki
    - Harmaavesisäiliö auki
    - Paineilmaa suhauttelin hanoihin, myös suihkuun
    - Hanat jätin auki keskiasentoon
    - Lorautin tuulilasinpesunette ttä (-22) viemäreihin
    - Hupiakkujen kaapelikengät irti
    - Kaksi vatia kissanhiekkaa kun en tähän hätään saanu suolapaukkua
    - Kiilasin jääkaapin oven auki
    - Nostelin patjat ylös ja jätin raitisvesisäiliön korkin raolleen
    - Lopuksi keskuslukosta ovet säppiin ja ajoakun miinuskenkä irti

    En tiedä riittääkö nämä? Vähän tässä huolestuneena olen miettiny mitä tärkeää jäi  :'(
    Ni ja säilytys puurakenteisessa hallissa jossa betonilattia. Vaikutti rutikuivalta.
  • #20 kirjoittanut 99 18 Oct 2015
  • Muuten hyvä, mutta viemäriin en laskisi etanolipitoista aineetta. Se kun haurastuttaa viemärit pidemmässä käytössä (etanoli kovettaa muovia).
  • #21 kirjoittanut JanMac 18 Oct 2015
  • Juu. Muutama jäi vielä sanomatta.

    - Pesin ja imuroin kolme tuntia kaikki murut ja ravat pois.
    - Avasin markiisin ja kuivattelin sen
    - En vetäny käsijarrua päälle
    - En availlu mitään luukkuja raolleen
    - Taputin kylkeen ja toivotin hyvää talviunta  :-*
  • #22 kirjoittanut Yojimbo 11 Sep 2017
  • Herätelläänpä tätä ketjua henkiin näin kesäkauden lähestyessä loppuaan.
    Onko kenelläkään tässä ketjussa aiemmin lueteltuun mitään lisävinkkejä? Meillä auto tullee seisomaan pihassa, taivasalla. Talvirenkaita ei auton mukana tullut, enkä niitä nyt aio ainakaan vielä, ensimmäiseksi talveksi hankkia. Saa nähdä tuleeko tähän autoon koskaan. Mutta tältä pohjalta siis ajattelin vinkkejä pyytää.
    - Jääkaappi kiilataan auki
    - Raikasvesisäiliö tyhjätään pohjatulppa avaamalla
    - Harmaavesisäiliö tyhjätään ja jätetään auki
    - Hanat käytetään päällä ja jätetään auki
    - Truman "vesilukko" tai mikä lie nyt olikaan nimeltään avataan ja päästetään veded sieltäkin ulos
    - Kemssa huuhdeltu ja jätetään tyhjäksi
    - Ruuat ja vaatteet pois
    - Siivous
    - Kosteudenpoistopötk ö roikkumaan naulaan

    Mitä muuta kertaluontoista?

    Ylläpidosta:
    - Talven mittaan katolta ja alta lumet pois säännöllisesti.

    Mitäs muuta?
    Kun on mahdollisuus laittaa roikkaan kiinni niin varmaan kannattaa? Mutta entäs kannattaako tuota välillä lämmitellä vai antaa olla kylmänä? Tasaista peruslämpöä ei varmaan kannata laittaa kun ei ole tarkoitus moneen kuukauteen lähteä liikkeelle. Tullee turhan kalliiksi tämä muutenkin "halpa" harrastus auton kohdalla.
  • #23 kirjoittanut HiTec 11 Sep 2017
  • Tuo "ruuat ja vaatteet pois" olen itse vielä laajentanut tyylillä kaikki pehmonen pois, kattaen siis myös verhot, patjat, istuintyynyt, vuodevaatteet... Ja kaikki kovat pinnat pestään puhtaiksi, sillä se kauden aikana pintoihin kertynyt lika on mitä oivallisinta "ruokaa" mm. homeelle. Tyynyjen ja patjojen päälliset on sitten helppo peseskellä talven aikana niin että on keväällä raikkaina taas takaisin asennettavissa 8)

    Samaten tuon "kosteudenpoistopötk ön" olen korvannut säkillisellä Rainbow silikaatti-kissanhiekkaa (n. 4€), jonka olen levitellyt kolmelle Ikean Smula-muovitarjottimelle (n. 2€/kpl), jotka olen sijoittanut vaunuun yksi molempiin päihin ja yksi keskelle. Myös jääkaappiin ja pakastimeen kourallinen tahi pari noita rakeita hyllyille pitämään kaapin sisukset kuivina 8)

  • #24 kirjoittanut K.E.V 11 Sep 2017
  • Itse en tee mitään , aina lämmöt päälle kun seuraavaksi menen. Mutta en toki ruokia sillä pidä.
  • #25 kirjoittanut Haapaniemen Paroni 11 Sep 2017
  • Meillä kanssa lämmöt päälle, kun mennään vaunulle, kuiva muonat ja säilykkeet vaunussa, eikä ole mennyt miksikään. Eikä olla koskaan käytetty kosteuden poistajia. Ja vaatteet myös vaunussa.
  • #26 kirjoittanut tsahkali 11 Sep 2017
  • Silloin kun seisoo pitempään, sähkölämmitin puhaltaa ½h päivässä.
  • #27 kirjoittanut mobileman 12 Sep 2017
  • Meillä on auto menossa ekaa kertaa kausipaikalle talveksi ku se ei muuallekkaan oikeen mahu..

    Mitenkäs muilla joilla on (auto)vehkeitä kausipaikalla, niin olette noiden vesien kanssa pelailleet?

    Mulla on kaikki vesipuoleen liittyvä turvallisesti lämpimässä välipohjassa, mutta hirvittää vähän silti, että jos nyt vesijärjestelmää talvella käytetään, niin tuleehan sieltä nyt varmasti kaikki pois ja toinen että oma hommansa siinäkin jos kannat ensin kannusotalla vettä, että saat varaajan täyteen ja jää vähän kylmällekin puolle käyttövettä ja kotiin lähtiessä kannat sitten toisella kannulla ne harmaanavetenä viemäriin.
    Eri asiahan se olisi jos autolla ajella rommuuttelisi poistohanat ja -venttiliit auki kotia niin saisi varmemmin putket tyhjäksi, mutta tässä tapauksessa auto jää paikalleen ja kylmäksi silloin kun siellä ei olla.

    Eli oon miettiny että onko se helpompi ja turvallisempi jos unohtas talveksi tuon käyttövesipuolen ja pelais vesiastioilla ja harmaiden poistoputken alle vaan astia minkä käy tyhjäilemässä.

    Auton omia vesivehkeitä kyllä mielellään käyttäs kun matkanjohtaja on vielä vaippaikäinen niin säästys monelta huoltorakennuskeika lta.. mutta kostautuuko sitten monena huoltokeikkana kun vettä tulee vääristä väleistä?

    Mitenkä te muut ootta tehny?
  • #28 kirjoittanut ihaa 12 Sep 2017
  • Tuo "ruuat ja vaatteet pois" olen itse vielä laajentanut tyylillä kaikki pehmonen pois, kattaen siis myös verhot, patjat, istuintyynyt, vuodevaatteet...

    Hmm, tämä malli on ainakin varmuuden maksimointia jos mikä.

    Itse en koskaan kahdeksan vuoden aikana ottanut mitään pehmoista autosta pois ja nyt kesällä sen myydessä ei ollut mitään homepilkkuja tullut noiden kahdeksan talven aikana. Autossa pidin kahta kosteudenpoistajaa jotka keväällä olivatkin sitten täyttyneet eli olivat toimineet. Auto oli kyllä käytännössä n. 300 vrk. vuodesta tuulettuvassa telttatallissa joten pääseehän se vähemmällä kuin että se olisi taivasalla.

    Vesiä en käyttäisi talvella lainkaan auton oman järjestelmän kautta, on se vaan sen verran työlästä sen tyhjentely jos et pidä lämpöjä päällä. Hanathan ne herkkiä ovat ja mikrokytkimelliset varsinkin, näin olen täällä kuullut.
  • #29 kirjoittanut HiTec 12 Sep 2017
  • Hmm, tämä malli on ainakin varmuuden maksimointia jos mikä.

    No omalla kokemuksella sen homepilkun kyllä pyyhkäsee pois kovasta pinnasta aika pienellä vaivalla, vs. kun se pääsee textiiliin kiinni niin siinähän on varsin jäpäkästi, jos ei muuten niin kosmeettinen tumma täplä ja sehän varsinkin vaaleassa ja/tai yksivärisessä pinnassa riittää :(

    Meillä kun vaunu vielä nypitään kotipihaan talveksi, niin tuo pehmosten ronttaaminen sisälle varastoonkaan ei nyt silleen mikään kovin suuri jumppa ole. Ja samalla tosiaan mm. patjojen alta pääsee se ilma täysin vapaasti kiertämään sälepohjien läpi vaunussa, joka osaltaan edesauttaa myös sitä vaunun kuivana pysymistä. Yläkaapit auki ja dineten alalaatikoiden kannet samaten ihan vain tuon ilmakierron parantamiseksi, vaikka vaunussa onkin ilmasolat läpi ulkoseinien, lattiasta kattoon, kaikki kaapit yms. ovat sen sentin irti ulkoseinästä 8)
  • #30 kirjoittanut tsahkali 12 Sep 2017
  • No omalla kokemuksella sen homepilkun kyllä pyyhkäsee pois kovasta pinnasta aika pienellä vaivalla, vs. kun se pääsee textiiliin kiinni niin siinähän on varsin jäpäkästi,

    Eihän sinne hometta saa tulla.
    Jos tulee, sisällä on liikaa kosteutta.
Sivuja:
Toiminto