Sivuja:
Toiminto
  • #1 kirjoittanut Raksaus 23 Aug 2015
  • Ainakaan itse en löytänyt mitään ketjua, missä olisi koottuna vinkkejä asuntoauton talvisäilytykseen. Näin aloittelevana karavaanarina olisi tarkoitus vähän aloittaa miettimään tulevaa talvea, vaikka kelit ovatkin elokuun lopuksi poikkeuksellisen lämpimät ja kesä tuntuu jatkuvan. Mutta ehkä näitä on kivempi miettiä nyt ja valmistautua kuin sitten marraskuussa räntäsateessa. Eli skenaarioitahan on useita ja jos auto on lämpimässä tallissa varmaankin valmistelut ovat vähän helpommat, kuin kylmässä tallissa, katoksessa tai ihan taivasalla. Minulle ainakin kauppiaat ovat kyllä vakuutellleet että hyvin säilyy pihallakin, kunhan muistaa ennen pakkasia tyhjentää vedet ja lumikuormat aina silloin tällöin lakaista katolta. Käsittääkseni tuossa lumessa se suurempi juttu on se että, kun sulaa ja sitten valuu vetenä pitkin kaikkia rakoja ja jäätyy uudestaan, niin se saattaa aiheuttaa ongelmia.

    Mutta tähän ketjuun olisi siis tarkoitus kerätä erinököisiä vinkkejä millä asuntoauto olisi vielä mukavassa kunnossa kun keväällä avaa oven. Sen verran untuvikko vielä olen, että apua kaivataan yksinkertaisimmissa kin asioissa. Mitä pitää tehdä akuille, tekstiileille, voiko autoon jättää sisälle mitään muuta kuin kiintokalusteet, kannattako sisälle laittaa lämmitin ja jos laittaa, niin pitääkö lämmitellä koko ajan vai aika ajoin, pitääkö/kannattaako hommata jokin tuuletin jne. Kaikki vinkit on siis tervetulleita.

    Tarkoitus olisi kirjoitella asiasta myös Blogiin tämän perusteella ja samalla vaivalla kun tuota kirjoittelee, niin tähän aloitusviestiin ajattelin päivittää mikäli on mahdollista, että olisi vinkit helposti löydettävissä, eikä vaadi pitkää viestiketjun kahlausta muillekin keltanokille. Jos tällainen ketju jo on olemassa, niin saa vinkata, itse en löytänyt.
  • #2 kirjoittanut retkeilijä 23 Aug 2015
  • Yksi keskustelu
    http://karavaanari.org/index.php/topic,8421.15.html

    Minulla on haja-asutusalueella sisämaassa seuraava, hyvin toimiva ratkaisu:

    1. Kevyt, jyrkkälappeinen (räystäät) puukehikko nostetaan auton katolle reunalistojen varaan.
    2. Päälle kevytpressu kiinni auton alahelmaan tms. köysillä ja kumilenkeillä.
    3. Lumi karistetaan pois kepillä kun sitä on kertynyt 5 cm.
    4. Kattoluukut hiukan raollaan, jolloin ilma kiertää hyvin.
    5. Lumi ei saa estää ilmankiertoa myöskään auton alta.
    6. Vedet, ruuat ja vaatteet pois, siivous syksyllä, Patjat, verhot yms. saa jäädä
    7. Akkuja ladataan muutaman kerran talven aikana
    8. Renkaisiin hieman ylipainetta talveksi.
    9. Auton käynnistys ja pyöritys kerran talvessa. 5 min suvikelillä ja ajo 20 senttiä.
    10.Moottoriöljyn vaihto keväällä.



    Lämmittäminen vain kevät auringolla ja kosteudenpoistosuol at tarpeettomia, kunhan tuuletus pelaa.
  • #3 kirjoittanut Raksaus 23 Aug 2015
  • Oikein hyviä vinkkejä retkeilijältä. Pari typerää kysymystä.

    Yksi keskustelu
    7. Akkuja ladataan muutaman kerran talven aikana

    Akut on juuri yksi mitä olen miettinyt. Joku sanoi ottavansa akut irti autosta. Onko tässä mitään järkeä? Vai kannattaako vaan pitää autossa ja käydä välillä tarkistamassa että onko virtaa ja latailemassa?

    10.Moottoriöljyn vaihto keväällä.

    Tämä oli toinen. Kun minulla alkaa olla tilanne, että pitäisi öljyt vaihdella kilometrienkin mukaan, niin kumpi on järkevämpää vaihtaa nyt vai vaihtaa keväällä kun ottaa ajoon?

    Tästä tulikin toinen isompi kokonaisuus mieleen, eli itse auton talviteloille laittaminen. Tuossahan aiemmin on käsitelty pääasiassa tuota asunto-osan säilytystä. Mitä tulee ottaa huomioon auton osalta? renkaat, "pienoinen ajelu" ja öljythän tuossa oli mainittu. Onko jotain muuta mitä kannattaisi muistaa?
  • #4 kirjoittanut Ossi66 23 Aug 2015

  • Akut on juuri yksi mitä olen miettinyt. Joku sanoi ottavansa akut irti autosta. Onko tässä mitään järkeä? Vai kannattaako vaan pitää autossa ja käydä välillä tarkistamassa että onko virtaa ja latailemassa?

    Ei niitä kannata paikaltaan siirtää, mutta jos et voi olla 100-varma ettei joku elektroniikka syö virtaa, ota kenkä irti.
  • #5 kirjoittanut tsahkali 23 Aug 2015
  • Ja meillä auto on vielä piuhan päässä. Kello antaa joka aamu sähvöä 1/2 tuntia, akut lataantuu ja lisälämmitin käy, jolloin ilma vaihtuu ja kosteus haihtuu.
  • #6 kirjoittanut jus66si 23 Aug 2015
  • Netistä löytyi tällainen innovaatio.

    http://talliosake.fi/
  • #7 kirjoittanut 99 23 Aug 2015
  • Tämä oli toinen. Kun minulla alkaa olla tilanne, että pitäisi öljyt vaihdella kilometrienkin mukaan, niin kumpi on järkevämpää vaihtaa nyt vai vaihtaa keväällä kun ottaa ajoon?

    Itse vaihtaisin öljyt ennen seisottamista, koska polttoaineessa olevaa rikkiä päätyy voiteluaineeseen ohivuodon takia. Ja öljyyn sitoutunut rikki taas talvella syövyttää esim. laakereita.
  • #8 kirjoittanut Mjerica 24 Aug 2015
  • Tästäpä tulee mieleeni vanha juttu ajoilta jolloin
    olin työni takia paljon yhteydessä Sveitsiläiseen
    pienmoottori- ja puhallinvalmistajaa n Micronel AG:hen. Eräässä
    neuvottelussa tuon tehtaan silloinen johtaja (nykyisen johtajan
    isä) ja perustaja mainitsi eräästä projektista jossa kehitettiin
    aurinkopanelin energialla toimivaa tuuletuslaitetta asuntoautoihin,
    vaunuihin, veneisiin etc. Micronelin osuus tuossa oli luonnollisesti
    korkean hyötysuhteen puhaltimen valmistus.
      Idea oli se että mitataan suhteelliset kosteudet ja
    lämpötilat tuuletettavan tilan sisä- ja ulkopuolelta ja niitten
    perusteella mikrokontrolleri laskee vastaavat absoluuttiset kosteudet.
    Kun sisällä on enemmän kosteutta kuin ulkona niin puhallinta
    käytetään tarjolla olevan energian rajoissa. Päinvastaisessa tapauksessa
    puhallinta ei käytetä, en jaksa muistaa oliko tarkoitus peräti sulkea
    tällöin ilmankierto.
      Asiakasyritystä tai sen kansallisuutta ei luonnollisestikaan
    kerrottu, myöskään tuotteistuksen myöhemmistä vaiheista en ole tietoinen.
    Tämä tapahtui joskus parisenkymmentä vuotta sitten.

      Hiljakkoin täällä keskustelupalstalla nimimerkki "janialho" mainitsi
    seuraavaa:
                   ---------------------
    (Tekniikkakeskustelu t » Sähkölaitteet » 12 voltin järjestelmä »
     Aihe:  Akkulaturi Einhell 15 A)

    « Vastaus #8 : 10.06.2015 kello 18:33 » Lainaus
    "Ompas kiva huomata, että täältäkin löytyy muita elektroniikan harrastajia.
    Itse tykkään kanssa värkkäillä kaikkea sähköön liittyvää.
    Projektina tällä hetkeä vaunun kattoluukun tuulettimen PWM säädin
     AVR mikrokontrollerilla"
                  --------------------------
    Tuskin tarvitsee mainita mitä mieleeni tuli tästä kommentista.....

    @janialho: Olisi mielenkiintoista tietää osuiko arvaukseni ollenkaan
    oikeaan ja jos niin mitä projektille nykyään kuuluu.
  • #9 kirjoittanut Obelix 24 Aug 2015
  • Netistä löytyi tällainen innovaatio.

    http://talliosake.fi/

    Kysäisin tuolta vuokralle simppeliä perusautotallia 6,5 m matkailuautolle viime syksynä Espoon Juvanmalmilta. Hinnat alkaen 700 €/kk :(

    Helsinki-Vantaan lentoasemalla näkyy nyt olevan myös talvisäilytystä. Tässä mainos kopioituna SF- Caravan Helsinki ry:n nettisivuilta:

    Talvisäilytystä matkailuajoneuvoill e

    LentoPysäköinti (osoite: Katriinantie 22, Vantaa) tarjoaa SF-Caravanin jäsenille matkailuvaunun tai matkailuauton (ei sähköpaikkoja) talvisäilytystä hintaan 299 euroa / 6 kuukautta. Alue on turvallinen, aidattu ja valaistu ja henkilökunta on paikalla 24 tuntia. Huom! Paikkoja voidaan luvata 50 ensimmäiselle.

    Lisätiedot ja varaukset info@lentopysakointi.fi.
  • #10 kirjoittanut HiTec 24 Aug 2015
  • Tuo lentopysäköinti on ihan dummy-paikka taivasalla, ei sähköä, ei mitään = mm. lumenpoisto, jää-, kosteus- ja ilmanvaihto-ongelmat eivät tuolla vielä ratkea yhtään mihinkään :-\
  • #11 kirjoittanut Rauno 24 Aug 2015
  • Kuninkaanlähde tarjoaa talviseisotusta 50€, vähän mietitty jos veis tonne talveksi ja vois siellä käydä joskus saunomassa ja lumet tyhjäilis katolta samalla.
    Kotona talonpääty on ahdas varsinkin talvella, kun ei viitti lumia heittää aidan yli naapurinpihaan.....

    Kuninkaanlähteen talvikausi (6.9.2014-3.5.2015).
    Vaunun voi jättää alueelle seisontaan omalla vastuulla, mutta sähköjohtoa ei saa kytkeä. Tästä peritään 50 € seisontamaksu, joka maksetaan vaunua jätettäessä.
  • #12 kirjoittanut HiTec 24 Aug 2015
  • Kuninkaanlähde tarjoaa talviseisotusta 50€, vähän mietitty jos veis tonne talveksi ja vois siellä käydä joskus saunomassa ja lumet tyhjäilis katolta samalla.

    Kuis tuo noin käytännössä toimii? Vastaanottossa 50€ tiskille ja vermes ruutuun. Vaan kun käy paikanpäällä just esim. makkarat tiristämässä tms. niin meneekö ko. päiviltä sitten hlö-maksut vai kuis tuo toimii? Ja entäs jos haluaakin vaikka vkl käydä paikanpäällä, tupa lämpöiseksi jne. niin mites tuo maksupuoli sitten menee? ???

    Homma siinä mielessä kiinnostas ehkä itseäkin, kun tuolla voinnee myös rakentaa jonkin katoksen kaltaisen vermeksen päälle suojaksi pitämään sen suoran sateen nyt ainakin poissa = ilmanvaihtokin vermeksen sisällä toiminee paremmin jos ei ole edes sitä 10cm lumikuormaa katolla Thumb

    Vastaavan katoksen jos nykertää tuohon kadun varressa majailevan asunnon päälle, niin veikkaan että siitä "saattaa" joltain taholta tulla sanomista aika nopeastikin ::)
  • #13 kirjoittanut savonhumu 27 Sep 2015
  • http://www.puuvenekorjaamo.net/projektit/vk.htm

    Jos aika riittää niin arvelin värkätä tuommosen jonkinmoisen
  • #14 kirjoittanut Alan 27 Sep 2015
  • Olipa mukava kuulla, että edellisestä harrastuselämästä tuttu puuvenekorjaaja Jape on yhä voimissaan. On muuten taitava kaveri!

    Sori offtopic. Mutta jos puuveneistä tykkää ja katselee vaikka tämän kertomuksen läpi, niin tulee vakuuttuneeksi siitä, että tuo kaarihallikin on varmasti hyvin suunniteltu ja tehty. http://www.puuvenekorjaamo.net/projektit/nikolai.htm
  • #15 kirjoittanut hartsakoski 27 Sep 2015
  • Oli hieno kertomus ja kuvat Thumb.Tuommoista tekijää kyllä arvostan todella,ei fuskattu tuossa hommassa!
Sivuja:
Toiminto