rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Ajokortin korottaminen B -> BE, ajok. myönnetty ennen 2013. C:n voimassaolo?  (Luettu 7265 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:24.08.2023 kello on 09:42
Jos korottaa B -> BE niin muuttuuko C-ajokorttiluokan voimassaolo 5v välein uusittavaksi?
Ilman korotusta ajokortin voimassaolo loppuu vasta 2033.

Poliisin sivuilla löytyvän tekstin perusteella selkeää vastausta tähän ei saa. Vaikuttaisi siltä, että jokainen ajokorttiluokka saa omat voimassaoloajat.
https://www.poliisi.fi/ajokortti/ajokorttiluokan_korottaminen

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:44
  • Epsoo
En tiedä nykykäytännöstä, mutta itsellä on historia AB=>ABE=>ABEC. Viimeisin korotus tehty 2009, ja kaikissa sama voimassaoloaika kolkytluvulle.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:29.08.2016 kello on 21:16
Muutos vanhaan ajokorttiin tekee kaikki ajoneuvoluokat määräaikaisiksi. Selviää Trafin tiedotteesta: http://www.trafi.fi/filebank/a/1336736970/c3e488ce1e6ba0c12a7943230139bfce/9661-Trafi_ajokorttitiedote_S519_052012_netti.pdf

Eli kun omaan ABC-kortin ja haluaisin korottaa ABEC, niin joudun uusimaan C:n takia kortin viiden vuoden välein.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 8.07.2021 kello on 23:45
  • häme
Tuon niinsanotun "pikku e:n" lisääminen ei muuta ajokorttiluokaa ja siitä syystä se ei vaikuta voimassa olevan ajokortin vanhenemispäivään.

Tämä on varma tieto, koska itse suoritin tämänkaltaisen BE noston muutamavuosi sitten ja laki ei ole tältä osin muuttunut.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:18
Tuon niinsanotun "pikku e:n" lisääminen ei muuta ajokorttiluokaa ja siitä syystä se ei vaikuta voimassa olevan ajokortin vanhenemispäivään.

Tämä on varma tieto, koska itse suoritin tämänkaltaisen BE noston muutamavuosi sitten ja laki ei ole tältä osin muuttunut.
Ajokorttilaki on muuttunut 29.4.2011

Kaikki kortinkorottamiset vaikuttavat ajokortin voimassaoloon.
Muut merkinnät, kuten silmälasien käyttö, ammatipätevyysmerki ntä ym. eivät vaikuta voimassaoloon.

Ajokorttilaki 22§

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110386#L3P11


*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:44
  • Epsoo
Se on muuten jännä, että valtio voi yksipuolisesti muokata vanhoja "sopimuksia".

Mitenköhän kun ajokortissani lukee että voimassa 2038 asti, onko siinä sitten virheelistä tietoa?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:50
Se on muuten jännä, että valtio voi yksipuolisesti muokata vanhoja "sopimuksia".

Mitenköhän kun ajokortissani lukee että voimassa 2038 asti, onko siinä sitten virheelistä tietoa?

On, oliko se nyt Maaliskuussa 2033 kun nykyiset viimeistään on voimassa, jos muistan oikein.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:44
  • Epsoo
On, oliko se nyt Maaliskuussa 2033 kun nykyiset viimeistään on voimassa, jos muistan oikein.

Pitäsiköhän pyytää valtiolta hyvitystä sopimusrikkomuksest a?
Minulla kumminkin seisoo (virallisessa) ajokortissa että on voimassa vuoteen 2038, onko se valheellista tietoa? jos on, niin miksi viranomainen on merkinnyt valheellisen tiedon viralliseen ajokorttiini?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:50
Omassa kortissani, se punainen paperinen, lukee että se on voimassa 2029 asti ja kuitenkin kun esitän sen missä vaan se ei kelpaa. Puolan poliisi väitti ettei tuollaista ole EUn sisällä olemassakaan, kaivoivat vielä jonkun kirjan esiin missä oli eri maitten voimassa olevat ajokortit ja näyttivät minulle.
Passi aina mukana kun tuo ei käy missään

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:44
  • Epsoo
Omassa kortissani, se punainen paperinen, lukee että se on voimassa 2029 asti ja kuitenkin kun esitän sen missä vaan se ei kelpaa. Puolan poliisi väitti ettei tuollaista ole EUn sisällä olemassakaan, kaivoivat vielä jonkun kirjan esiin missä oli eri maitten voimassa olevat ajokortit ja näyttivät minulle.
Passi aina mukana kun tuo ei käy missään

Eli ajokortti menee vanhaksi, mutta ei ajo-oikeus? Eli saat kyllä ajella, mutta homma on sama kun olisit hukannut korttisi?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:50
Eli ajokortti menee vanhaksi, mutta ei ajo-oikeus? Eli saat kyllä ajella, mutta homma on sama kun olisit hukannut korttisi?

Jotenkin noin, kielimuuri oli kohtalaisen korkea kun tuota ihmeteltiin sen puolalaisen poliisin kanssa. Sakkolappu oli sitten todella mielenkiintoinen ja siinä mainittiin mm. edesmenneiden vanhempieni nimet ja äidin tyttönimi.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:44
  • Epsoo
Eikös sitten kaikki kortit aina pitäisi vaihtaa kun layout muuttuu?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:50
Minusta on ainakin väärin se, että minun pitäisi maksaa kortista jossa samat tiedot mutta eri pohjalle painettu.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:50
Minusta on ainakin väärin se, että minun pitäisi maksaa kortista jossa samat tiedot mutta eri pohjalle painettu.

Onhan se väärin, mutta itse vaihdoin pahvisen ajokortin uuteen, kun virallinen henkkari vanheni. Henkilötodistus olisi pitänyt uusia jatkossa 5v välein ja uusi ajokortti kelpaa Suomessa henkilöllisyyden toistamiseen vuoteen 2033 - tai kunnes taas lakia muuttavat.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:18
Ei se EU korttikaan aina niin tuttu juttu poliisille ole....

Euroopassa kuulemma suomalaiset rahtarit saavat sakot ja matka tyssää, jos ei ole ammattipätevyyskort tia mukana.
Ammattipätevyyden voimassaolosta on merkintä "95" ajokortissa, mutta poliisit eivät ymmärrä sitä merkintää.
Ainakin Ranskassa on matka tyssännyt tähän poliisien tietämyksen puutteeseen.
Tästä syystä meillä Trafikin on suositellut erillisen kortin hankkimista ulkomaille ajaville.