rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Ducaton huoltoa  (Luettu 21305 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 7.03.2021 kello on 09:49
Vs: Ducaton huoltoa
« Vastaus #15 : 23.06.2015 kello on 15:29 »
Tuo aiemmin kerrottu tapa vaihtaa jarruneste kuulostaa aika hitaalta ja hankalalta. Jos kauimmaiseen työsylinteriin on matkaa yli neljä metriä ja putket mutkittelevat ylösalas niin epäilen on tuo edes onnistunut. Laite takaiskuventtilillä maksaa vitosen ja siihen kuulu pullo. letkua ja sovite.
...
Öljynvaihto pari kertaa vuodessa noilla kilometreillä? Voi olla hyväksikin kun väärää öljyä käyttää.

Kuulostaa vaan ei tunnu. Puolen tunnin homma jos pumppaa, jos ei pumppaa niin vie tietysti toistakin tuntia mutta voi puuhata jotain muuta samalla. Sellaisen takaiskullisen pullon aikanaan ostinkin, vaan takaisku oli niin tiukka että letku irtosi nipasta jos ei ollut klemmarilla kiinni. Heitin takaiskun mäkeen ja totesin että toimii paremmin ilman. Jos se pullo tulee täyteen niin mitäs se on ellei vanhaa nestettä? On sitä ainakin ongelmajätteisiin kuskattu litratolkulla vuosien saatossa.

e: Kyllä minäkin ihmettelin että mihin minä olen sitä kaveria aiemmin tarvinut jarrujen ilmauksessa. Tai että mihin tarvitaan jotain alipainesysteemejä (pl. tietysti tuntitaksalla tekevät korjaamot).

Niillä mutkilla ylös tai alas ei ole vaikutusta virtaukseen, ainoastaan pinnankorkeuksien erolla jarrunestesäiliöstä pulloon. Linjan pituus tietysti teoriassa lisää vastusta, mutta koska virtausnopeus on lähellä nollaa, ei silläkään ole käytännön merkitystä. Linjan tilavuus pitää toki huomioida siinä että paljonko sitä nestettä pitää sinne pulloon tulla, jotta kaikki on vaihtunut.

Minulla ainakin on Ducatossa öljynvaihtoväli 7500 km, joten 20 000 km/v tahdilla pitää vaihtaa useammin kuin 2 kertaa vuoteen. Miksi pitäisi ajaa 100-200% pitempään kuin valmistajan suositus? Jos tuohon Jus66sin viestiin viittasit - vai oliko sinulla parempi tieto hänen Ducatonsa vaihtovälistä?
« Viimeksi muokattu: 23.06.2015 kello on 16:05 »

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 9.03.2016 kello on 16:31
Vs: Ducaton huoltoa
« Vastaus #16 : 23.06.2015 kello on 16:00 »
Ei muuten kannata käyttää raskaankaluston vaatimuksia täyttävää öljyä (esim . Teboil HPD) kevyen kaluston autoissa
(Matkailuauto on kevyt kalustoa). HPD tai muiden vast. ei ole tarkoitettu nopeakäyntisiin moottoreihin öljy rupeaa
vaahtoamaan suuremmilla kierroksilla (muistaakseni n.2000r/min jälkeen) ja tässä vaahdonneessa oljyssä ei riitä
voitelukyky. Esim.eräs VW diesel : ylimmät puristus männänrenkaat oli kadonneet taivaan tuuliin oliva kuitenkin kerennyt hakata
männänrengasurat kelvottomaan kuntoon , no oli mäntä muutenkin kulunut kuten myös sulinterit ka puhumattakaan kampiakselista
ja sen laakereista. Ja autolla oli ajettu huimat 90tkm. josta 60tkm tällä raskaankaluston öljyllä. Huollot oli tehty ajallaan
huolto asemalla jonka vastuu vakuutus kustanti uusia moottoreita ja myös vakuutus tarkastaja tutkitutti oljy laadun
ja ko.moottorin (ei luotettu pelkään korjaamon tutkimuksiin)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:28
Vs: Ducaton huoltoa
« Vastaus #17 : 23.06.2015 kello on 18:40 »
Jarrunesteet olen vaihdellut viimeiset 10 v kaikkiin autohini seuraavasti:

...

Minä olen aina aloittanut homman sillä, että vaihdan jarrunestesäiliöön 1. uudet nesteet. Vanhat pois imemällä, samalla putsannut säiliön pohjan ja kytkinpuolen kammion,joissa sama jarruneste palvelee kytkintä. Kytkinpuoli yleensä tummuu nopsaa.. Sitten uutta säiliöön, ja mäntien kimppuun.

Tämä siksi, ettei kannata vanhaa ja uutta lientä turhaan sekottaa paluupumppauksella (se joka roiskuttaa korkin ollessa auki)

Tuo takaiskuvenallinen on aivan verraton ja nopeampi - periaatteessa pieni vastapaine vain parantaa uusien nesteiden sekoittumista sylinterissä, jos mäntä edes hivenen liikahtaa..

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Vs: Ducaton huoltoa
« Vastaus #18 : 23.06.2015 kello on 18:44 »
eikö kukaan muu vaihda imemällä ilmaus nipasta?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
  • Jo vain !
Vs: Ducaton huoltoa
« Vastaus #19 : 23.06.2015 kello on 18:50 »
eikö kukaan muu vaihda imemällä ilmaus nipasta?
Hep !
Bilteman imuvaihtajassa on sitä varten oma letku ja kyllä näsäkästi vaihtuu nesteet kaikkiin jarruihin .
Jopa moottoripyörän käsijarru joka ilman imua on tosi vaikea saada ilmattua kunnolla ja helposti  ^-^

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Vs: Ducaton huoltoa
« Vastaus #20 : 23.06.2015 kello on 18:54 »
Hep !
Bilteman imuvaihtajassa on sitä varten oma letku ja kyllä näsäkästi vaihtuu nesteet kaikkiin jarruihin .
Jopa moottoripyörän käsijarru joka ilman imua on tosi vaikea saada ilmattua kunnolla ja helposti  ^-^
itell o ollu käytöss bossin noin nelkyt vuotta vanha imuvaihtaja ja se on ollu ihan lyömätön kampe..
toi bilateeman vehe on iha hyvä varsinni hinta laatusuhteeltaan Thumb

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:12.02.2024 kello on 20:53
Vs: Ducaton huoltoa
« Vastaus #21 : 23.06.2015 kello on 21:09 »
Ei muuten kannata käyttää raskaankaluston vaatimuksia täyttävää öljyä (esim . Teboil HPD) kevyen kaluston autoissa
(Matkailuauto on kevyt kalustoa). HPD tai muiden vast. ei ole tarkoitettu nopeakäyntisiin moottoreihin öljy rupeaa
vaahtoamaan suuremmilla kierroksilla (muistaakseni n.2000r/min jälkeen) ja tässä vaahdonneessa oljyssä ei riitä
voitelukyky. Esim.eräs VW diesel : ylimmät puristus männänrenkaat oli kadonneet taivaan tuuliin oliva kuitenkin kerennyt hakata
männänrengasurat kelvottomaan kuntoon , no oli mäntä muutenkin kulunut kuten myös sulinterit ka puhumattakaan kampiakselista
ja sen laakereista. Ja autolla oli ajettu huimat 90tkm. josta 60tkm tällä raskaankaluston öljyllä. Huollot oli tehty ajallaan
huolto asemalla jonka vastuu vakuutus kustanti uusia moottoreita ja myös vakuutus tarkastaja tutkitutti oljy laadun
ja ko.moottorin (ei luotettu pelkään korjaamon tutkimuksiin)

Mulla ei ole viimesen kolmen vuoden aikana ollutkaan muuta kuin "raskaan kaluston" öljyä. Mistään vaahtoamisista en ole kuullutkaan saati että kilisis männänrenkaat pakoputkessa.
Kun auto on pelannut meillä sen 70 000 km ja kokonaiskilometrejä on tonnia vaille 200 000, niin miksi pitäisi jotain muuta käyttää? Kerran erehdyin laittamaan jotain 5w luokan litkua ja sain koneen pestä sen jälkeen. Tuli saakeli joka tiivisteestä hikoomalla ulos. Luulin jo koneen hajoavan mutta kyse olikin sopimattomista öljyistä. Ei ole mun tarttenu noilla nykysillä enää siivota moottorin pintoja öljystä ja lisäykset on n 8000 km:ssä 3-4 dl. Eli aikas normia.Ja vetää kuten pitää. Ja savut ei ole sinisiä.Eikä kalise tai hytise.
Ihan olen kyllä tyytyväinen ollut.

Eri asia tietysti on jos koneessa on hydraulista venttiilinnostinta ym. Se vaatii jo sitten erilaista kamaa kuin 15w 40. Mutta mulla ei sellaisia ole tuossa Ivecon lohkoon tehdyssä 2.8 IdTD koneessa.

Volkkareista en mene sanomaan mitään, kun en niistä tiedä mitään. Yhden caravellen koneen olen tuttavalla avattuna nähny. 



http://www.motonet.fi/fi/tuote/591302/Mobil-Delvac-MX-15W-40-4L

http://www.teboil.fi/tuotteet/voiteluaineet/ajoneuvot/raskas/

https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato




 

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:20
Vs: Ducaton huoltoa
« Vastaus #22 : 23.06.2015 kello on 22:13 »
Sälli osti 2002 Fiat 2,8 koneella olevan Hymerin. Voiko tuossa todella olla öljynvaihtoväli 7.500km. Va mennäänkö nykyöljyillä pitemmälle?
Perjantaina menossa huoltoon niin sieltäkin saa mielipiteen

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:12.02.2024 kello on 20:53
Vs: Ducaton huoltoa
« Vastaus #23 : 23.06.2015 kello on 23:29 »
02 mallissa on JTD kone.Käsikirjasta näkyy kilometrisuositusta ulukot.

Kantsii lukea tuo noista öljyistä, jos englanti "taipuu">>>

https://www.outandaboutlive.co.uk/forums/Motorhomes/Motorhome-Matters/Ducato-2-8JTD-oil-leaks/23026/

Eli käyttäjät tuolla myös suosittelevat kokemuksien perusteella paksumman viskositeetin kuin 5W öljyn käyttämistä, tiivistevuotojen välttämiseksi.


« Viimeksi muokattu: 23.06.2015 kello on 23:50 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:20
Vs: Ducaton huoltoa
« Vastaus #24 : 23.06.2015 kello on 23:36 »
02 mallissa on JTD kone. Kantsii lukea tuo.

https://www.outandaboutlive.co.uk/forums/Motorhomes/Motorhome-Matters/Ducato-2-8JTD-oil-leaks/23026/

Kiitos.
Pysytellään perinteisissä öljyissä ja vaihdetaan tiuhempaan

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:14
Vs: Ducaton huoltoa
« Vastaus #25 : 23.06.2015 kello on 23:43 »
Sälli osti 2002 Fiat 2,8 koneella olevan Hymerin. Voiko tuossa todella olla öljynvaihtoväli 7.500km. Va mennäänkö nykyöljyillä pitemmälle?
Perjantaina menossa huoltoon niin sieltäkin saa mielipiteen
Autodata kertoo että, 10 tuhatta tai vähintään 2 kertaa vuodessa, jos on vanhan mallinen ruiskutuspumppu ja jos on toi JTD eli common rail, niin 30 tuhatta tai kerran vuodessa ja tuota -02 mallia on molempia

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:12.02.2024 kello on 20:53
Vs: Ducaton huoltoa
« Vastaus #26 : 23.06.2015 kello on 23:52 »
30 000km  :o  Jopas on

Mulla on tuossa omassa (vm 2000  vanhanmallin ruisku) jota mallia on vissiin tehty tuonne 01 asti niin saksalaisessa ohjekirjassa 15 -20 000 km. Kymppiä olen kuitenkin pitänyt järkevänä rajana.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:20
Vs: Ducaton huoltoa
« Vastaus #27 : 24.06.2015 kello on 00:18 »
30 000km  :o  Jopas on

Mulla on tuossa omassa (vm 2000  vanhanmallin ruisku) jota mallia on vissiin tehty tuonne 01 asti niin saksalaisessa ohjekirjassa 15 -20 000 km. Kymppiä olen kuitenkin pitänyt järkevänä rajana.

Sekoitetaan nyt tätä Fiat huolto ketjua. Transiitissa taitta huoltovalo syttyä 15 tai 20 000km kohdalla, vm 2002 sekin ja uudemmissa pitempi väli. VAGin laitteissa 30 000 taitaa olla kaikissa ja käyttämämme huollon mielestä ei tuota kannata lyhentää ennen kun koneella ajettu paljon, yli 270 000.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:20
Vs: Ducaton huoltoa
« Vastaus #28 : 24.06.2015 kello on 00:19 »
JTD on

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:28
Vs: Ducaton huoltoa
« Vastaus #29 : 24.06.2015 kello on 00:28 »
Sotketaan vain Fordilla - tämä viimeisin 2.4TDCi kone tehokkain (140hp), muista poiketen italo/etelän huoltokirjalla 50tkm/2v (ja ForEtiksen mukaankin).
Pakettiautojen Suomi-huolto -ohjelman mukaan taas 25tkm/1v.. Vaan kun talvet poissa ajosta, niin harvempikin menisi. Mutta kun ite tekee, niin 10tkm/1v ei ole iso kulu  8)

Nämä eri rekkarinumeron mukaan tapahtuvat varaosahaut antavat epäkuranttia filtteritietoa. Koneessa on 2 öljyfilsua, se perinteinen vaihtopatruuna (pienissä koneissa voi olla peltikuorinenkin) ja toinen venttilikopassa; vaihdettava linkosuodatin  :o