rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Kesälomalla ulkomaille  (Luettu 16486 kertaa)

*****
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:29
  • Autossa on pyörät
Kesälomalla ulkomaille
« : 28.12.2010 kello on 20:37 »
Allekirjoittanut neuvoo (mikäli pystyy) , reilun 20v kokemus eripuolilla eurooppaa kiertämisestä. En ole mikään guru, mutta mikäli mieltä askarruttaa niin kyselyjä peliin .
« Viimeksi muokattu: 30.12.2010 kello on 19:38 »

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:00
  • Oulun seudulta
Vs: Kesälomalla ulkomaille
« Vastaus #1 : 28.12.2010 kello on 20:40 »
Huolestuttaa vaunun ylipaino ja ei millään haluttaisi vaihtaa mieluisaa vaunua moisen asian vuoksi.

Miten ahkeria ovat eri maissa punnitsemaan ja minkälaiset sanktiot painojen ylityksestä?
« Viimeksi muokattu: 30.12.2010 kello on 19:39 »

*****
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:29
  • Autossa on pyörät
Vs: Kesälomalla ulkomaille
« Vastaus #2 : 28.12.2010 kello on 20:50 »
En ole vielä vaunuja nähnyt punnitun tuon reilun 20v aikana . A-autoja kylläkin parikertaa,joten en tiedä sanktioistakaan. Kierrettyjä maita on lähemmäs 30, joita ei kaikkia ole enää virallisesti olemassa. Vaan ne on jakautuneet useampiin uusiin. Itäblokissa kannattaa varautua nopeusrajoitusten tarkkailuun. 2 miehen partiot "tutkailee" , käteismaksu tai menet kammarille selvittelemään. Puolassa niitä ainakin näkyy, olen kerran joutunut uhriksi. Parempi oli mielestäni maksaa, "virkamiehet" puhui pelkkää puolaa  :P
« Viimeksi muokattu: 30.12.2010 kello on 19:55 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:35
  • Kulkija
Vs: Kesälomalla ulkomaille
« Vastaus #3 : 28.12.2010 kello on 21:09 »
Saksassa saa minun kokemuksen mukaan ajella aika rauhassa, kohtuullisiin ylinopeuksiin vaunun kanssa vapaan nopeuden alueella ei puututa, kunhan osaa käyttäytyä oikein kaistoilla eikä käytä sitä vasenta. Saksassahan saa tietyin edellytyksin vetää vaunuakin sataa, lätkä on silloin perässä, siis Saksassa ko. nopeudelle katsastetuissa vaunuissa. Vaatii kitkavetopään, tuoreet renkaat ym. Saksassa muuten pitäisi olla kaasujärjestelmässä se venttiili, joka katkaisee kaasuntulon kolaritilanteessa, jos aikoo käyttää kaasua ajon aikana- Itte olen kyllä käyttänyt kylmästi, vaikka sitä ei olekaan. Parempi olisi hankkia.

Ruotsin poliisin innokas punnitseminenhan on varsin tunnettua, mutta sen pystyy välttämään käyttämällä laivoja. Ja niin Rostockissa kuin Travessakin täytetään varastot Sari Bernerin edullisissa kaupoissa. Viinejä niissä kannattaa katsoa tarkkaan, sillä joukossa on vanhoja ylijäämäeriä, mutta tunnettuihin olutmerkkeihin voi luottaa. Viina ei ole ihan niin edullista, mutta löytöjä tekee, ja shoppailu yhdessä kaupassa säästää aikaa ja vaivaa.

Muuten olen sitä mieltä, että Belgian kautta kannattaa matkustaa pelkästään oluen takia - sitä on kyllä tarjolla huokeaan hintaan myös pohjoisessa Ranskassa.  :D

Jos Italia kinnostaa, niin kannattaa kysellä. Aika paljon olen siellä aikaa viettänyt, yleensä tosin ilman matkailuvälinettä.
« Viimeksi muokattu: 30.12.2010 kello on 19:56 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:27
Vs: Kesälomalla ulkomaille
« Vastaus #4 : 28.12.2010 kello on 21:46 »
Miten tuo turvallisuuspuoli.
Mitä riskialttiita paikkoja? Mitä varotoimenpiteitä?
« Viimeksi muokattu: 30.12.2010 kello on 19:57 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:35
  • Kulkija
Vs: Kesälomalla ulkomaille
« Vastaus #5 : 28.12.2010 kello on 22:39 »
^

Hyvä avaus. Tässä omiani:


Poliisi Itä-Euroopassa. Ja Ruotsissa. Hippikaverini mielestä pahimmat ovat Saksassa ja etenkin Kreikassa.

Varkaat, mutta riskin voi minimoida käyttämällä vartioituja alueita.

Liikenne. Ennakointi ja hyvä kalustonkäsittelyta ito olisi plussaa, jälkimmäisessä mulla olisi kehitettävää.

Tekniikka. Huollot tehtynä ennen reissua. Kaluston tuntemus. Riittävästi työkaluja mukana.

Ruokamyrkytys. Iskenyt kahdesti sen 13 vuoden aikana, kun olen aktiivimatkaillut. Todennäköiset aiheuttajat likainen oluthana Lontoon Sohossa 1998, vuorokausi vatsataudissa, kuumetta 40 C, ja pilaantunut aamiaismakkara Istanbulissa joulukuussa 2010, tauti iski vasta Suomessa. Kunnon matka-apteekki mukaan, myös muiden tautien varalta.

Pahin riski on holtiton rahankäyttö eli shoppailu, tulee talousongelmia joksikin aikaa. Toinen on ylirasitus, jos ei osaa ottaa välillä rauhassa.

Paras yleisneuvo, mitä olen kuullut: Varo joutilaannäköisiä nuoria miehiä. Pimeällä varon sivukatuja. Kännissä en huitele kylillä, enintään pikkuisen alueella ja sielläkin vaunun edustalla.

Rahat, luottokortti (kaksi mukaan) ja passi kannattaa säilyttää muualla kuin takataskussa. Minä suosin kaulapussia. Kaksi kertaa on yritetty varastaa jotain, eli 2001 Porta Portesen torialueella Roomassa (nuori mustalaistyttö tarrasi käsivarteen, jolla suojasin reppua) ja 2009 Hampurin satamassa matkamuistomyymäläs sä (taskuvarkaan käsi kävi reisitaskulla, jossa oli passi, olin nopeampi, mutta kaveri katosi samantien).
« Viimeksi muokattu: 30.12.2010 kello on 19:58 »

*****
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:29
  • Autossa on pyörät
Vs: Kesälomalla ulkomaille
« Vastaus #6 : 29.12.2010 kello on 09:39 »
....................... Saksassa muuten pitäisi olla kaasujärjestelmässä se venttiili, joka katkaisee kaasuntulon kolaritilanteessa, jos aikoo käyttää kaasua ajon aikana
Koskee määrätynikäisiä asunto-autoja. Ei vaunuja lainkaan  ;)
« Viimeksi muokattu: 30.12.2010 kello on 19:58 »

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 3.05.2018 kello on 18:30
Vs: Kesälomalla ulkomaille
« Vastaus #7 : 29.12.2010 kello on 10:51 »
Koskeeko tuo punnitusinnokkuus Ruotsissa myös vaunuja?
« Viimeksi muokattu: 30.12.2010 kello on 19:58 »

*****
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:29
  • Autossa on pyörät
Vs: Kesälomalla ulkomaille
« Vastaus #8 : 29.12.2010 kello on 13:46 »
En tiedä. Itse olen ajanut ruotsin läpi aikkasen monta kertaa , myös ristiin rastiin. Ei ole vielä osunut kohdalle  ::)
« Viimeksi muokattu: 30.12.2010 kello on 19:59 »

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 8.02.2024 kello on 08:35
  • Strömma Kemiönsaari
Vs: Kesälomalla ulkomaille
« Vastaus #9 : 30.12.2010 kello on 14:44 »
Tanska kiinnostaisi muutakin kuin Köpiksen osalta jossa olen paljon aikaani viettänyt, mutta ne kauniit hiekkarannat ja korkeatasoiset campingalueet puhuttavat! En tiedä onko kellään kokemusta jyllannin ja sjäellannin alueista , jos on niin tänne kokemuksia!!!

                                                                                                    t migel
« Viimeksi muokattu: 30.12.2010 kello on 19:59 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:35
  • Kulkija
Vs: Kesälomalla ulkomaille
« Vastaus #10 : 30.12.2010 kello on 15:26 »
Fynillä olen käynyt joka reissulla. Yöpymispaikoista en tiedä, kun majoitun kaverin pihassa. Mutta kyllä sielläkin tarkkanäköinen puskan löytää. Luonnonkaunis saari, hyvät tiet ja paljon katseltavaa.

Alkaen vaikkapa Egeskovin linnasta, joka on Unescon maailmanperintökohd e. Linnan isännällä on todella komea moottoripyörä- ja autokoelma, alueella viihtyy monta tuntia.

Refsvindigen pienpanimosta saa mainiota olutta, eri laatuja taitaa olla liki parikymmentä. Faaborgin merenrantakaupungis sa eteläosassa saarta on kiva kuljeskella. Googlella löytyy helposti tietoa.

Varjopuolena on maksullinen silta idästä eli Sjellannista tultaessa, joka on kokemus sinänsä, mutta Jyllantiin Fynilta silta on ilmainen.

Edit: asiavirhekorjaus sillasta, lisätietoa linnasta
« Viimeksi muokattu: 30.12.2010 kello on 20:09 »

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:19.08.2023 kello on 19:00
  • ---
Vs: Kesälomalla ulkomaille
« Vastaus #11 : 13.01.2011 kello on 12:56 »
Kovasti meijänki perhe suunittelee reissua Saksaan  :) Uskaltaako kaupungin ulkopuolella yöpyä puskissa esim. keskellä ei kettään ja vähän metsässä??
Ja mistä saa tietää vartiointi aulueet?

*****
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:29
  • Autossa on pyörät
Vs: Kesälomalla ulkomaille
« Vastaus #12 : 13.01.2011 kello on 13:57 »
Siitä vaan jos se hyvältä tunttuu  ::) Toisaalta mukavaa kun tulee hikiseltä kaupunkikierrokselt a julkisilla , pulahtaa vaikka alueen uima-altaaseen/istahtaa vaikka terassille tai etukatokseen ja heittää ohrapirtelö ääntä kohti. Mutta onhan se extremeä hikisenä puskassa odotella rosmoja. Pissi housussa joka rapsahduksesta  ;D :o ::) Jokainen tavallaan Ehkä joku kommentoi paremmin esim laillisesta puskassa olemisesta. Euroopassa on erittäin paljon kylttejä missä kerrotaan kaikenlaisen majoittumisen olevan kyseisen kaupunginalueella , olevan kiellettyä. pl siihen tarkoitetut alueet. Jotain lukee > http://www.uta.fi/campus/003/oikeudet.html

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:35
  • Kulkija
Vs: Kesälomalla ulkomaille
« Vastaus #13 : 13.01.2011 kello on 14:11 »
Ajopäivinä, siis reissatessani ilman lapsia, olen yöpynyt Autobahnien raststätteillä ilman ongelmia. Korvatulpat korviin, niin turvallistahan siinä on rekkojen välissä tuhista. Sen kummempaan puskaan ei vaunun kanssa tee mieli, mutta voisin kuvitella yöpyväni luvan kanssa vaikkapa maalaiskrouvin parkkipaikalla. Stellplatzit eli luvalliset matkailuautoparkit erikseen. Ihan mielellään maksan leirintäalueista, mutta voisin olla eri mieltä välillä, jossa alla olisi matkailuauto.

Viime reissuilla olen havainnut maksullisia raststättejä, eipä tee mieli moisesta maksaa, kun vaihtoehtoja on.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:24
Vs: Kesälomalla ulkomaille
« Vastaus #14 : 13.01.2011 kello on 14:25 »
Kovasti meijänki perhe suunittelee reissua Saksaan  :) Uskaltaako kaupungin ulkopuolella yöpyä puskissa esim. keskellä ei kettään ja vähän metsässä??
Ja mistä saa tietää vartiointi aulueet?

Mielestäni uskaltaa. Viime kesänä käytiin reilun kuukauden matka Italiassa, mennen tullen Baltian maitten läpi ja paluumatkalla ajettiin Saksan kautta. Kaksi yötä vietettiin maksullisilla paikoilla, Venetsiassa koska paikka oli kaupungin vieressä ja People Moverin (miehittämätön juna) pääteaseman vieressä ja matka kaupunkiin kesti muutaman minuutin, toinen yö jossakin eteläitaliassa kun kemssantyhjennyspai kan yhteydessä oli yöpymismahdollisuus kohtuullista korvausta vastaan kyläkeskuksessa.

Pääosin yöt keskellä ei mitään paikoissa joissa pystyi ulkoiluttamaan eläimet vapaina.

Vartiointia kaipaa paikat missä käy ihmisiä, ei rikolliset puskissa etsi uhrejaan.

Autoliitosta saatava stellplatsführer on mainio apuväline jos haluaa sivistyksen läheltä löytää edullisen tai ilmaisen paikan jossa ei tarvitse olla yksin, varsinkin Saksa on hyvin edustettu kirjassa ja sen kartoissa.