rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Käsijarrun käyttö vaunussa.  (Luettu 6435 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:27.12.2012 kello on 08:21
Käsijarrun käyttö vaunussa.
« : 9.05.2011 kello on 22:29 »
Miten itse kukin toimii käsijarrun käytön suhteen vaunussa? Itse otan sen aina pois, kun vaunun jalat ovat maassa kiinni. Myös laitettaessa vaunua paikalleen vedän sitä metrin, pari eteenpäin viimeksi, että jarrut eivät jää peruutusasentoon. Silloinhan myöskään käsijarru ei pidä.
Käsijarrua käytän ettei vaijerit jumahda kiinni, välillä aina vedetään muutama kerta päälle, pois.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 3.05.2018 kello on 18:30
Vs: Käsijarrun käyttö vaunussa.
« Vastaus #1 : 9.05.2011 kello on 22:44 »
Miten itse kukin toimii käsijarrun käytön suhteen vaunussa? Itse otan sen aina pois, kun vaunun jalat ovat maassa kiinni. Myös laitettaessa vaunua paikalleen vedän sitä metrin, pari eteenpäin viimeksi, että jarrut eivät jää peruutusasentoon. Silloinhan myöskään käsijarru ei pidä.
Käsijarrua käytän ettei vaijerit jumahda kiinni, välillä aina vedetään muutama kerta päälle, pois.
En minäkään pidä käsijarrua kiinni kun vaunu on varaa jalkoihinsa, voi tosiaaan tarttua liinat tai vaijerit kiinni. Joskus jarrutan niin että vaunukin jarruttaa. Monikohan ei tiedä että vaunun jarrut ei pidä taaksepäin.. Parkkiin laitetaessa kannattaa vetää vaunua eteenpäin ainakin muutama kymmenen senttiä että vetopää tulee vetoasentoon eikä puske irrotettaessa päin autoa.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 10:37
  • Eipä hetkauta, kuljen vain.
    • Blogi
Vs: Käsijarrun käyttö vaunussa.
« Vastaus #2 : 9.05.2011 kello on 22:50 »
Dortsu toimii kuten Winemaker, wiisaasti! ;)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:23
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Käsijarrun käyttö vaunussa.
« Vastaus #3 : 9.05.2011 kello on 22:54 »
Dortsu toimii kuten Winemaker, wiisaasti! ;)

 :D  :D  :D

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:59
  • Epsoo
Vs: Käsijarrun käyttö vaunussa.
« Vastaus #4 : 9.05.2011 kello on 23:06 »
Parkkiin laitetaessa kannattaa vetää vaunua eteenpäin ainakin muutama kymmenen senttiä että vetopää tulee vetoasentoon eikä puske irrotettaessa päin autoa.

Itse vedän vaunusta käsijarrun päälle jonka jälkeen auton vaihde päälle ja jarrun helläys, ajaa saman asian ;)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:04
Vs: Käsijarrun käyttö vaunussa.
« Vastaus #5 : 9.05.2011 kello on 23:13 »
Itse vedän vaunusta käsijarrun päälle jonka jälkeen auton vaihde päälle ja jarrun helläys, ajaa saman asian ;)
Juu, tämä toimii parhaiten - vaikka alamäessä  ;D

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:18.04.2023 kello on 21:42
Vs: Käsijarrun käyttö vaunussa.
« Vastaus #6 : 10.05.2011 kello on 08:09 »
Moni vaanari ei tajua tuon peruutusmekanismin toimintaa. Monet kerrat olen nähnyt, kun vaunuilija peruttaa vaununsa taaksepäin viettävään kohtaan, laittaa käsijarrun päälle ja nostaa apupyörällä koukusta - vaunu valahtaa hyvän puoli metriä taaksepäin ennenkuin jarrut ottavat kiinni.

Minä harvemmin käyten käsijarrua, edes siinä vaiheessa kun vaunua vasta irroitan autosta, suosin enemmän noita pyöräkiiloja, jotka laitan paikoilleen lähes paikassa kun paikassa. Tuo on talven oppeja, sillä pakkasella saattaa tapahtua kiinnijäätymistä hyvinkin nopeasti pysähdyttyä kun mahdollisesti vähän lämmennyt rumpu jäähtyy nollan alapuolelle.

Se vaijerimekanismi lienee käsijarrukahvalle ja työntötangolle sama, joten vaijerit tulee veresteltyä (mun ajotyylillä ;) ) jo ajon aikana :D

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:19.08.2023 kello on 19:00
  • ---
Vs: Käsijarrun käyttö vaunussa.
« Vastaus #7 : 10.05.2011 kello on 08:50 »
Jos on lankkujen päällä vaunu, jossain 15-25cm korkeudella, niin sillon on käsijarru päällä ja kiilat perän puolella. Muuten jarru pois päältä.