rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Dometic RM 7291L  (Luettu 19616 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:24
Vs: Dometic RM 7291L
« Vastaus #30 : 24.04.2015 kello on 23:17 »
Onhan sinulla kaappi auton oikealla puolella? Vähempi muun liikenteen aiheuttamia puuskia sillä puolella. Ja jos tuo sammuu niin automatiikka koittaa sytyttää sen taas, ajon jälkeen et tiedä onko tuo sammunut matkan aikana.
 Itse olen harkinnut katkaisijaa tuon kaapin D+ ohjaukselle, ei veisi kaappi sitä liki 20A kun pitäisi saada akkuihin mahdollisimman paljon syötettyä. Muutaman kerran kun olen akkuja ladannut tyhjäkäynnillä olen sammuttanut jääkaapin siksi aikaa

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:22.09.2019 kello on 14:41
Vs: Dometic RM 7291L
« Vastaus #31 : 24.04.2015 kello on 23:43 »
Haa! Vaan kontrollin tekee ohjauskeskus, ei jääkaappi. Eli tuo tuo 148 tuikkaa tuohon kärähtäneeseen naruun +12V kun auton laturi aloittaa hommansa => jääkaappi havaitsee tuon 12V olevan mahdollinen ja vaihtaa sille juurikin em. järjestyksen sanelemana. Elikkäs tuo kärähtänyt naru kun ei koskaan tuota +12V (enää) saa, ei jääkaappikaan voi sille hypätä => jääkaappi auto-modessa toimii joko 230VAC tai kaasulla eikä tiedä tuon taivaallista onko moottori käynnissä tahi ei 8)

Juu, luultavasti noin. Mihinkäs se jääkaapin D+ on kytketty?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 15:26
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Dometic RM 7291L
« Vastaus #32 : 25.04.2015 kello on 08:40 »
Onhan sinulla kaappi auton oikealla puolella?
Kyllä se ikävästi (?) vaan on kuskin puolella tuossa yksilössä :-[

Mihinkäs se jääkaapin D+ on kytketty?
Ei aavistustakaan :-[ Vois varmaan chekata kun tuon seuraavan kerran auki ottaa, uuden tehosäätönupikan asentamisen yhteydessä 8)

Sinällään tuo jatkuva kaasukäyttö tuntuisi aika oivalta, kun kulutukseksi luvataan vain 260g/24h ja autossa on 2x11kg pullot = n. 40vrk jatkuvaa käyttöä per pullo :D Ja onhan tuo kaasuliekki hieman tehokkaampikin = kaappi pysyy paremmin kylmänä hellekeleilläkin. Ja tosiaan kuten tuossa "Kimi" jo mainitsi, menisi kaikki laturin tuottama teho akun lataamiseen kun kaappi ei siitä virrasta osaansa ottaisi 8)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 15:26
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Dometic RM 7291L
« Vastaus #33 : 25.04.2015 kello on 10:11 »
Itse asiassa noita sähkökaavioita tutkittuani heräsi ihmetys miksi jääkaappi on kytketty auton eikä as.osan akkuun? Jotenkin tuntuisi turvallisemmalta että tapahtui as.osassa sitten ihan mitä tahansa, niin auton akussa on silti aina varmasti riittävästi potkua starttiin ???

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:22.09.2019 kello on 14:41
Vs: Dometic RM 7291L
« Vastaus #34 : 25.04.2015 kello on 10:55 »
Itse asiassa noita sähkökaavioita tutkittuani heräsi ihmetys miksi jääkaappi on kytketty auton eikä as.osan akkuun? Jotenkin tuntuisi turvallisemmalta että tapahtui as.osassa sitten ihan mitä tahansa, niin auton akussa on silti aina varmasti riittävästi potkua starttiin ???

Ei sitä 12V asentoa voi käyttä muutakuin auton käydessä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 15:26
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Dometic RM 7291L
« Vastaus #35 : 25.04.2015 kello on 19:32 »
Ei sitä 12V asentoa voi käyttä muutakuin auton käydessä.

No ei muuten kuin pakottamalla, auto-modessahan se ei tosiaan 12V siirry jos ei auton laturi hyrrää. Mutta sitä suuremmalla syyllä kun tyytymällä pelkkään hupiakkuun, olisi tuossa sulaketaulussa vain yksi virtakisko, nyt sinne on jouduttu vetämään myös auton akun narut, joista jääkaappia syötetään ??? Toki voihan tuossa olla sellainenkin jos on se tupa-akku ajettu sileäksi ja autolla lähdetään ajoon, niin niiden narujen tulisi kestää tuon tupa-akun lataus + jääkaapin kuorma = aika paljon jo yhteensä :-\

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:22.09.2019 kello on 14:41
Vs: Dometic RM 7291L
« Vastaus #36 : 25.04.2015 kello on 19:42 »

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 15:26
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Dometic RM 7291L
« Vastaus #37 : 26.04.2015 kello on 10:14 »
Eli kuinka?
Kääntää käyttökytkimestä 12V modelle ::)

Itse asiassa Dometicin ohjekirjan mukaan kun auto sammutetaan, käy kaappi vielä 15min tms. tuolla 12V ennen kaasulle siirtymistään, sillä auto saattaa olla sammutettu tankilla käyntiä varten ja huoltoasemalla avotulen käsittely (avotulihan siellä kaapin takana kaasukäytöllä loimottaa) on kiellettyä :-X

Et sattuisi muuten tietämään tuon Mobilvettan kytkistä jossain pdf-muodossa? Helpottaisi noiden kattofikkariden palamattomuudenkin metsästystä jos tuollainen jostain löytyisi... 8)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:22.09.2019 kello on 14:41
Vs: Dometic RM 7291L
« Vastaus #38 : 26.04.2015 kello on 10:43 »
Kääntää käyttökytkimestä 12V modelle ::)

Itse asiassa Dometicin ohjekirjan mukaan kun auto sammutetaan, käy kaappi vielä 15min tms. tuolla 12V ennen kaasulle siirtymistään, sillä auto saattaa olla sammutettu tankilla käyntiä varten ja huoltoasemalla avotulen käsittely (avotulihan siellä kaapin takana kaasukäytöllä loimottaa) on kiellettyä :-X

Ei se toimi noin. Vastuksen syöttö on kytketty sulakeboxin releen kautta ja rele aukee, kun auto samutetaan.

Lainaus
Et sattuisi muuten tietämään tuon Mobilvettan kytkistä jossain pdf-muodossa? Helpottaisi noiden kattofikkariden palamattomuudenkin metsästystä jos tuollainen jostain löytyisi... 8)

En, rakenneilmaisimella niitten johtojen yms. reitit on helppo selvittää.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 15:26
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Dometic RM 7291L
« Vastaus #39 : 26.04.2015 kello on 10:51 »
Vastuksen syöttö on kytketty sulakeboxin releen kautta ja rele aukee, kun auto sammutetaan.
No tässä tapauksessa juuri näin, mutta jos olisi Dometic kytketty suoraan ja se käyttäisi omaa D+ ohjaustaan, niin... Itse asiassa tuohan olisi jopa mahdollista, tuossa ohjainkortissa kun on myös 12V suorasyöttö-mahdollisuus tuon kärähtäneen liittimen viereinen pinni. Tällöin tosin se Dometicin D+ pitäisi olla kiinni - jota sitäkin varten ohjainkortilla on kyllä lähtöpinni valmiina 8)

Itse asiassa löysin tuon oman ohjaustauluni kytkiksen ja se on hieman erilainen kuin tuon uudemman (?). Tässä kaikki as.osan toiminnot on kiinni as.osan akussa, jääkaappi mukaanluettuna. Tai tarkalleen ottaen tuon omani akkujen liittimet ovat ihan kuin uudessa (1-napaiset ruuvit), mutta liitinten muu sijoittelu kuten tuossa wanhassa ???

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:22.09.2019 kello on 14:41
Vs: Dometic RM 7291L
« Vastaus #40 : 26.04.2015 kello on 11:34 »
No tässä tapauksessa juuri näin, mutta jos olisi Dometic kytketty suoraan ja se käyttäisi omaa D+ ohjaustaan, niin... Itse asiassa tuohan olisi jopa mahdollista, tuossa ohjainkortissa kun on myös 12V suorasyöttö-mahdollisuus tuon kärähtäneen liittimen viereinen pinni. Tällöin tosin se Dometicin D+ pitäisi olla kiinni - jota sitäkin varten ohjainkortilla on kyllä lähtöpinni valmiina 8)

Luultavasti se jääkaapin d+ on nyt lenkitetty vastuksen syöttön kanssa samaan.

Lainaus
Itse asiassa löysin tuon oman ohjaustauluni kytkiksen ja se on hieman erilainen kuin tuon uudemman (?). Tässä kaikki as.osan toiminnot on kiinni as.osan akussa, jääkaappi mukaanluettuna. Tai tarkalleen ottaen tuon omani akkujen liittimet ovat ihan kuin uudessa (1-napaiset ruuvit), mutta liitinten muu sijoittelu kuten tuossa wanhassa ???

Olisiko tuossa ajateltu helppoa liitettävyyttä Apaneelisysteemiin. ...

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:24
Vs: Dometic RM 7291L
« Vastaus #41 : 26.04.2015 kello on 12:53 »
Ei se toimi noin. Vastuksen syöttö on kytketty sulakeboxin releen kautta ja rele aukee, kun auto samutetaan.


Onko tuossa sinun käsityksen mukaan aikaviiveellä toimiva rele vaionko kaappi käymättä 15 min. Mielestäni asia on toteutettu niin että se on 12v sen 15 min

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:24
    • Matkailuvinkkejä
Vs: Dometic RM 7291L
« Vastaus #42 : 26.04.2015 kello on 13:28 »
Tuossa lainaus käyttöohjeesta
http://www.dometicmanuals.com/2008%5C822%5C610045FI.pdf

Kaasukäyttö
Jääkaappi kytkeytyy kaasukäytölle vain, kun ajoneuvon moottori ei ole käynnissä ja verkosta tuleva jännite ei ole riittävän suuri. (< 200V tai jännitettä ei ole).
TANKKAUS
Jotta jääkaappi ei kytkeydy tahattomasti kaasukäyttöön tankkauksen aikana, elektroniikka käynnistää jääkaapin kaasukäytön moottorin sammuttamisen jälkeen vasta 15 minuutin kuluttua.
Tänä aikana laite on Stand-by- valmiustilassa ja vain "Auto" LED valo palaa huoltoasemien alueella on avotulen käyttö kielletty.
Jos polttoaineen täyttö kestää yli 15 minuuttia, jääkaappi tulee kytkeä pois päältä energialähteen valitsimesta "A" tai on valittava toinen energialähde.

Meillä ainakin kaappi on ilman jäähdytystä sen 15 min.
Kaapille sähkönsyötön katkaisee EBL99 jonka kautta 12 V tulee kaapille joten se ei saa 12 V jos moottori ei käy.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 15:26
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Dometic RM 7291L
« Vastaus #43 : 26.04.2015 kello on 13:31 »
Appropoo! Taisin puhua nyt osittain palturia :-[ Ohjekirjan mukaan kaappi on pimeänä tuon 15min ajan auton sammuttamisen jälkeen, ennen kuin siirtyy kaasulle :o

Itse ymmärsin tämän tosiaan niin että tuo toteutuu vain kun kaapin omaa D+ ohjausta käytetään, mutta kun käytetään tuota as.osan ohjausta, niin kaappi siirtyy kaasulle heti 12V kadottua. Ja tuo 12V käytölle pakottaminen olisi myös mahdollista, kävi auto tahi ei ???

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:22.09.2019 kello on 14:41
Vs: Dometic RM 7291L
« Vastaus #44 : 26.04.2015 kello on 14:25 »
Itse ymmärsin tämän tosiaan niin että tuo toteutuu vain kun kaapin omaa D+ ohjausta käytetään, mutta kun käytetään tuota as.osan ohjausta, niin kaappi siirtyy kaasulle heti 12V kadottua. Ja tuo 12V käytölle pakottaminen olisi myös mahdollista, kävi auto tahi ei ???

Viiveet saa kyllä ohitettua, kun käyttää valintakytkintä nollassa, mutta 12V toimii vain auton käydessä, kun siellä syötössä on se rele...