rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Polttoainesäiliön vaihto Hymeriin ( ducato II)  (Luettu 6595 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:12.02.2024 kello on 20:53
Polttoainesäiliön vaihto Hymeriin ( ducato II)
« : 27.03.2015 kello on 21:58 »
Tuli tuossa eilen jällen harrasteltua ja päivitettyä Dukatoon dieseltankki.
Elikkäs saumat oli ajan syömät joten ennen kuin lorina alkoi, päätin vaihtaa tankin ajoissa. Vihjeiksi ja avuksi toisille asiaa mahdollisesti pohtiville, tein tämän projektiaiheeksi.

Itse säiliön tilasin Hämeenlinnan Motonetistä, koska oli tarjouksista halvin, killinkiä vaille 160 euroa.Tiiviste tuli mukana,ei tarvinnut sitä erikseen ostaa.
Muualla tankki pyöri siinä 200 euron tuntumassa. Kysyin työtarjouksen myös Hämeenlinnan autokeskukselta Turengista. Osineen olisi kivunnut 400 euroon. Joten päätin tehdä duunit itse.


Uuteen tankkiin jollain ohuella metallimaalilla pinnoitetun maalin päälle vedin pensselitavarana paksumman kerroksen maalia.







Sitten ruiskutin siihen harmaan kiveniskusuojan (Tectyl) ja saumat vedin japanlastan kanssa paksulla tectylin massalla siten, että kura ym. ei jää asumaan. Eli "kurahylly" poistui.
Sitten pari uutta maalikerrosta, ensin pensselillä ja sitten spräy hopea.
Aikaisempi vanha säiliö ole vedetty pelkällä massalla ilman kunnon maalia alla. Mätä muhi massan alla ja massa irtosi mattona. Saumat oli ihan pitsiä.


Varsinainen vaihtotyö. Tein vaihdon ihan pihassa. Huom aja tankki mahdollisimman tyhjäksi. Irroita Akun Miinuskaapeli ennen kuin aloitat. (Turvallisuustekijä)
Autoa nostin kuskin puoleisesta kulmasta ja laitoin pukit alle. Tällä sain työtilaa lisää. Pyöriä ei tarvitse irroittaa. Hytistä otin lattialuukut, missä sijaitsee polttoaineputket, auki.






Alta paljastuu Polttoaineen meno ja paluu putket sekä polttoaineanturin johdinpistoke.
Ks. 10:s kuva jutun loppupäästä. (alkup. kuva ei mahtunut)


Ennen noiden irroitusta, varaa kaksi muovi/kumitulppaa jotka sopivat polttoaineputkien tulppaukseen. Huom! Älä tulppaa liian syvälle, koska voi olla hankala saada irti. Itse käytin ihan lasten nurkista kahden kuivuneen tussin hattuja.
Aloita auton alta, irroittamalla ensin liitosklemmarit tankin etupään putkista. Varmista esim putkipihdeillä että letkut ovat irti. Käytä suojalaseja. Irtohiekkaa voi mennä auton alustasta silmiin ja aiheuttaa silmävamman.

Löysää polttoainetankin pultit kulmista.
Irroita hytin puolen polttoaineputket. Huomioi  että alkuperäiset ovat pikalukitteiset. Älä siis katkaise putkia vaan purista liittimien painonappeja ja työnnä keulaan päin. Kun liitin irtoaa tulppaa se heti varamallasi tulpalla. Itse käärin pikaisesti ilmastointiteipillä ja teippasin nin että pysyy saatavilla.
Irroita pistokkeen kiinnitys (mutterit) polttoaineanturikan nesta. Erota pistoke.

Mene auton alle ja aseta säiliön alle hallinosturi tai sopiva tunkki sekä riittävä korotuspala väliin että tunkki yltää tankin pohjaan yläasennossaan. Itse käytin hirren pätkää,




Irrota tankin pultit kulmista ja laske tankkia hiljaa muutamia senttejä. Mene tankin takapään puolelta tunkin ohi ja irroita ensin pienempi halkaisijainen putki tankista. Kun sen saat irti,  vedä kallellaan olevaa tankkia itseesi päin niin että isompi putki irtoaa tankista.Tulee ihan helposti js meisselillä avittaa. Tule pois auton alta ja vedä tankki pois alta. Itse käytin ihan pulkkanarua jonka solmin pultinreijästä. Helppoa kuin heinänteko.




Seuraavaksi irrotetaan vanhasta tankista täyttöputken kuminen väliputki (jos jäi tankin päähän). Itse huomasin että oli helpompi asentaa uusi tankki, kun se kuminen väliputki on siinä tankissa.
Sekä otetaan tankista pois polttoaineanturi. Huomio!! Polttoaineanturin kelluke pitää ottaa varoen ihan ajatuksella ulos! Kun anturi on ulkona, voit puhdistaa sen huuhtelemalla esim Jarrujen puhdistussprayllä tai CRC:llä.Ennen uuteen tankkiin asentamista, muista laittaa se uusi tiivisterengas paikoilleen tankkiin.








Sitten uusi tankki auton alle ja sovittamaan paikoilleen. Huom. Tarkasta putkiliittimien kunto, ennen asentamista ja hanki sopivat uudet klemmarit valmiiksi. (itse laitoin ABA:t)

Kun sovitat tankin paikkaansa aseta ensin putket paikalleen, älä kiristä vielä klemmareita, vaan kierrä kulmapultit paikoilleen. Kiristä klemmarit viimeisenä.










Sitten tankki onkin paikallaan.




Seuraavaksi syöttöputket paikoilleen. Pikaliittimet menee kun puristaa lukitusnapeista ja pukkaa vasemmalla kädellä penkin selkänojaa kohti. Sitten vapauttaa napit ja nykäisee kevyesti.
Seuraavaksi liitä pistoke ja kiinnitä johdinasetelma muttereilla takaisin polttoaineanturin kanteen.




Sitten miinuskaapeli paikoilleen, polttoainetta kanisterista tankkiin, ja auto käyntiin. Anna käydä ja tarkasta että mikään liitos ei vuoda. Nosta kierroksia ilman poistumiseksi järjestelmästä (jos on pääsyt ilmaa). Sitten vain suojakannet takaisin paikoilleen. Laske auto tunkilta, kerää työkalut ja siivoa työskentely ympäristö (esim polttoainetahrat, rievut jne.). Tankkaa auto. Katso että polttoaineanturi toimii.
Toimita vanha polttoainesäiliö paikkakuntasi keräyspisteeseen. Älä hylkää romua luontoon.

Kun tankki näyttää tältä on se fiksumpaa vaihtaa ennen kuin vuotoa tulee reilusti.





Ja taas mennään kilometrejä.









« Viimeksi muokattu: 27.03.2015 kello on 22:15 »

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
    • East Coast Fellows
Vs: Polttoainesäiliön vaihto Hymeriin ( ducato II)
« Vastaus #1 : 28.03.2015 kello on 12:42 »
Hyvin toteutettu niin vaihtotyö kuin myös itse artikkeli!

Näitä pitäisi itse kunkin jaksaa tänne väsätä jos niistä joku toinen joskus saisi vinkkejä itselleen. Toivottavasti ylläpito lukitsee nämä johonkin löydettäväksi tms.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:12.02.2024 kello on 20:53
Vs: Polttoainesäiliön vaihto Hymeriin ( ducato II)
« Vastaus #2 : 28.03.2015 kello on 13:48 »
Kiitos positiivisesta kommentista  :) kun tuli tuo vaihtotarve esiin, niin ajattelin että teen siitä tallaisen kuvasarjan. Pari kuvaa jouduin jättämään pois tilarajoituksen vuoksi. Korvasin ne tekstillä.