rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Autoveron poistaminen  (Luettu 42543 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:19
  • Kohtele toisia kuten toiset sinua
Vs: Autoveron poistaminen
« Vastaus #30 : 19.03.2015 kello on 16:34 »
Turha puhua autoilua koskevan verotuksen poistosto ellei samalla kerrota millä tuo nykyinen autoilta kerättävä autovero+käyttömaksut summa kerätään poiston jälkeen.
Polttoaineessa kerättävä korvaava vero aiheuttaa autoilun (polttoaineen ostamisen) vähenemisen, jonka seurauksena laskelmat ovat vaikeita laskea jotta ko korotuksella poistettavat verot korvattaisiin.  Lisäksi ammattiliikenteelle olisi suunniteltava kompensaatio jonka valvominen jotta se kohdistuisi oikein on vaikeaa.  Yllensäkin käytön verottaminen lamauttaa/rajoittaa ko asian käyttöä.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:10.04.2022 kello on 08:56
Vs: Autoveron poistaminen
« Vastaus #31 : 19.03.2015 kello on 16:49 »
Vai meni se sitten palkkapohdinnaksi, olen Alanin kanssa samoilla linjoilla siinä asiassa että osa on omasta halustaan matalapalkka-alalla vaikka olisi parempiinkin tienisteihin mahdollisuus. Monesti tuo vastuu ja stressi kasvaa palkan mukana ja monelle se palkka ei ole tärkein. Suomessa on vielä toistaiseksi ilmainen koulutus ja se taas tarjoaa mahdollisuuksia "parempiin" töihin ja sitäkautta ansioihin joka niitä haluaa. No tämän polun voi jokainen tallata tyylillään ja itse ne valinnat tehdään.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:29.03.2024 kello on 20:20
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: Autoveron poistaminen
« Vastaus #32 : 19.03.2015 kello on 16:59 »
No, laitetaan neljä 50000€ tienaavaa lisää, eli otetaan 100 pienituloista jotka tienaavat 1200 euroa kuukaudessa, ja viisi 50000 euroa kuukaudessa tienaavaa, niin keskipalkka on yli 3500 euroa.

Miehet ansaitsivat keskimäärin 3 913 euroa ja naiset 3 068 euroa.

Varmaa suomessa kannattaisi puhua mediaanipalkasta, jos se sekään nyt paikkansa pitää eli

Esimerkiksi  Kuvitteellisen työpaikan palkkaselvityksessä todettin seuraavat kuukausipalkat: 1 000, 1 100, 1 200, 1 300 ja 100 000 €. Tämän työpaikan mediaanipalkka on 1 200 € ja keskipalkka 20 920 €.

Molempien sukupuolten mediaaniansio oli Tilastokeskuksen mukaan  3 100 euroa. Miesten mediaaniansio oli 3 533 euroa ja naisten 2 748 euroa.

Vähiten ansaitsevan kymmenyksen ansio jäi alle 2 088 euron, kun ylimmän kymmenyksen ansiot ylittivät 5 364 euroa.

Ehkä olisikin syytä pohtia miten autonhinnan kehitys on muuttunut suhteessa suomalaisten nettopalkkaan.

Keskiverto perheauto Toyota Corolla 1200 maksoi 3  960 euroa vuonna 1975 eli 17 kuukauden nettopalkan. Vuonna 2005 vastaavan Toyotan sai 19  000 eurolla eli 11 kuukauden nettopalkalla.

Kevättalvella 1975 bensalitra maksoi 0,2 ja marraskuussa 2005 1,22 euroa. Nyt palkalla saa hieman enemmän bensaa kuin vuonna 1975. Bensiinin litrahinnan pitäisi nousta 1,47 euroon, jotta palkalla saisi ostettua nyt yhtä paljon bensaa kuin vuonna 1975.

Vuoden 1975 maaliskuussa Kanariansaarten viikon lomamatka maksoi 170 euroa. Vuoden 2005 maaliskuussa matkan sai 700 eurolla. Vuonna 1975 kuukausipalkalla sai vajaat puolitoista, nyt kaksi ja puoli matkaa.

Liikennemenoihin perhe käytti rahaa vuonna 1975 kolmen ja puolen kuukauden nettopalkan verran ja vuonna 2005 vajaan kahden ja puolen kuukauden nettopalkat.  Vuonna 2005 matkustettiin enemmän, autoja oli enemmän, ja ne olivat paremman laatuisia kuin 1975.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:56
  • Epsoo
Vs: Autoveron poistaminen
« Vastaus #33 : 19.03.2015 kello on 17:12 »
Miehet ansaitsivat keskimäärin 3 913 euroa ja naiset 3 068 euroa.

Varmaa suomessa kannattaisi puhua mediaanipalkasta, jos se sekään nyt paikkansa pitää eli

Esimerkiksi  Kuvitteellisen työpaikan palkkaselvityksessä todettin seuraavat kuukausipalkat: 1 000, 1 100, 1 200, 1 300 ja 100 000 €. Tämän työpaikan mediaanipalkka on 1 200 € ja keskipalkka 20 920 €.

Molempien sukupuolten mediaaniansio oli Tilastokeskuksen mukaan  3 100 euroa. Miesten mediaaniansio oli 3 533 euroa ja naisten 2 748 euroa.

Vähiten ansaitsevan kymmenyksen ansio jäi alle 2 088 euron, kun ylimmän kymmenyksen ansiot ylittivät 5 364 euroa.

Kirjoitukseni tarkoitus ei ollut pohtia eri palkkojen suhdetta toisiinsa, vaan osoittaa kärjistäen miten tilastomatematiikka toimii.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
    • East Coast Fellows
Vs: Autoveron poistaminen
« Vastaus #34 : 19.03.2015 kello on 17:13 »
Eikä ns. suuret tulot tule aina pelkästään suuresta kuukausiansiosta. Itse olen siitä esimerkki. Teen ylitöillä enemmän vuosiansiota kuin saan kuukausipalkasta. Eli ihan omasta selkänahasta siis revin vuosiansion ja siitä ilosta saan sitten maksaa puolet tuloistani tuloveroa jotta saan osallistua niidenkin elämiseen jotka ei viitsi/halua tehdä kuin sen minimin.
Enkä nyt puhu sairaudesta, vammaisuudesta tms omasta valinnasta riippumattomasta elämäntilanteesta, mutta tiedän melkoisen monta ihmistä omassa tuttavapiirissäkin jotka tietoisesti haluavat päästä helpommalla ja samaan aikaan valittavat kuinka suurituloiset porskuttaa...

Osallistun mieluusti heidän elämisen tukemiseen jotka ovat hankalassa tilanteessa ilman omaa syytään, mutta vetelehtijöiden elämisen maksaminen näin raskaalla verokuormalla alkaa vähitellen tympiä.

En tarkoita etteikö jokainen saisi valita tyyliään kuinka porskuttaa eteenpäin, mutta jos työ ei kiinnosta niin sitten pitää vain kituutella. Tiedän että moni on sanonut ettei löydä työtä, vain liian huonosti palkattua on tarjolla. Tuttu tunne omasta elämästä vuosia sitten sen suuren laman ajoilta. Otin kuitenkin aina työt vastaan koska ymmärsin minun saavan paljon helpommin sen paremman työn jos osoitan työhaluni tekemällä ns hanttihommia ja näin myös tapahtui.

Autoveron poistaminen ei mielestäni olisi kannattavaa kokonaisuutena. Se ei uudista autokantaa koska perusautoissa sillä ei olisi merkittävää vaikutusta ja se kuitenkin siirrettäisiin auton käytön voimakkaampaan verotukseen joka eriarvostaisi Suomessa vain lisää. Huvittavaa että eräskin duunareiden äänenkannattajaksi ja köyhemmän osan puolestapuhujaksi ilmoittautunut populistipuoluekin on innolla ajanut autoveron poistoa. Siitä ei sen puolueen kannattajien osalta hyötyisi kuin ainoastaan heidän kansanedustajansa koska muilla ei olisi varaa ostaa riittävän kallista autoa...

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:44
  • Kulkija
Vs: Autoveron poistaminen
« Vastaus #35 : 19.03.2015 kello on 17:18 »
Vain ne huonosti palkatut duunitko muka on mukavia? :o

En sanonut niin, mutta itse löytäisin varmasti verrattomasti siistimmän, koulutusta vastaavan homman, jossa vapaa-aikaa jäisi enemmän, tyytymällä pienempään palkkaan.

Jos olisit lukenut viestini kunnolla olisit ymmärtänyt, että tarkoitin vapaaehtoisesti huonopalkkaisempaa työtä tekevää. Kyllä silloin varmasti on valittu mukavampi homma.
Eikä ns. suuret tulot tule aina pelkästään suuresta kuukausiansiosta. Itse olen siitä esimerkki. Teen ylitöillä enemmän vuosiansiota kuin saan kuukausipalkasta. Eli ihan omasta selkänahasta siis revin vuosiansion ja siitä ilosta saan sitten maksaa puolet tuloistani tuloveroa jotta saan osallistua niidenkin elämiseen jotka ei viitsi/halua tehdä kuin sen minimin.
Enkä nyt puhu sairaudesta, vammaisuudesta tms omasta valinnasta riippumattomasta elämäntilanteesta, mutta tiedän melkoisen monta ihmistä omassa tuttavapiirissäkin jotka tietoisesti haluavat päästä helpommalla ja samaan aikaan valittavat kuinka suurituloiset porskuttaa...

Osallistun mieluusti heidän elämisen tukemiseen jotka ovat hankalassa tilanteessa ilman omaa syytään, mutta vetelehtijöiden elämisen maksaminen näin raskaalla verokuormalla alkaa vähitellen tympiä.

En tarkoita etteikö jokainen saisi valita tyyliään kuinka porskuttaa eteenpäin, mutta jos työ ei kiinnosta niin sitten pitää vain kituutella. Tiedän että moni on sanonut ettei löydä työtä, vain liian huonosti palkattua on tarjolla. Tuttu tunne omasta elämästä vuosia sitten sen suuren laman ajoilta. Otin kuitenkin aina työt vastaan koska ymmärsin minun saavan paljon helpommin sen paremman työn jos osoitan työhaluni tekemällä ns hanttihommia ja näin myös tapahtui.

Järkipuhetta, tuostakin työntekotavasta on kokemusta.

Vaan niin kai se on, että jokainen seppä onnensa kätkeköön ja toivotaan, että harrastus on jatkossakin verotuksen puolesta mahdollinen. Ettei tarvi jumia kausipaikalle. ::)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
    • East Coast Fellows
Vs: Autoveron poistaminen
« Vastaus #36 : 19.03.2015 kello on 17:22 »
Taannoin kuulin haastattelun dippainssistä joka oli vaihtanut bussikuskin hommiin. Palkka toki huonompi mutta nautti olostaan pienemmän tressin myötä. Ja ilmeisen sosiaalisena kaverina tykkäsi rupatella hmisten kanssa. Ei purnannut pientä liksaa tai muuta huonoa oloaan. Tuo lienee esimerkki mitä Alan tarkoitti.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:44
  • Kulkija
Vs: Autoveron poistaminen
« Vastaus #37 : 19.03.2015 kello on 17:33 »
Niin se menee. Stressaavan työn kokeneet ymmärtävät arvostaa muitakin asioita kuin palkkaa.

Vaan sitä en jaksa ymmärtää, että ankarasta työnteosta, opiskelusta tai riskinotosta palkitaan kateudella.

Ite olen kiertänyt aika paljon Suomea työn perässä muuttaen kylmästi satojakin kilometrejä sinne, missä hommia on ollut. Välillä kaksikin kertaa vuoteen. Moni kermaperse sen sijaan jää kotipaikkakunnallee n kykkimään ja odottamaan, että työpaikka tulee eteen tarjottimella. En arvosta sellaista, varsinkin jos vielä valitetaan päälle.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:46
Vs: Autoveron poistaminen
« Vastaus #38 : 19.03.2015 kello on 18:20 »
Ite olen kiertänyt aika paljon Suomea työn perässä muuttaen kylmästi satojakin kilometrejä sinne, missä hommia on ollut. Välillä kaksikin kertaa vuoteen. Moni kermaperse sen sijaan jää kotipaikkakunnallee n kykkimään ja odottamaan, että työpaikka tulee eteen tarjottimella. En arvosta sellaista, varsinkin jos vielä valitetaan päälle.
Itse olen sellainen kermaperse, että asun pienessä vaatimattomassa kotimökissäni ja käyn kaukana töissä. En voisi kuvitella muuttavani jatkuvasti työn perässä ympäri Suomea. En etenkään pääkaupunkiseudulle, mutta meitä on moneksi.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:44
  • Kulkija
Vs: Autoveron poistaminen
« Vastaus #39 : 19.03.2015 kello on 18:54 »
Aihe on näköjään niin lämmin, että väärinymmärtämisiä tulee koko ajan. Eipä se, että on valmis lähtemään kotoaan kauas töihin, olekaan mitään helppoudentavoittel ua.

Mun työmatkat on vaihdelleet välillä 81-182 km, kun aina ei ole voinut muuttaa; muutaman vuoden aina välillä olen selvinnyt tavallisella työmatkalla. Onneksi työt ei ole koskaan olleet pääkaupunkiseudulla, mutta sinnekin olisin muun puutteessa lähtenyt.

Työmatkat liittyy tähän siten, että valtiovalta pyrkii eroon aiemmin melko oikeudenmukaisista työmatkavähennyksis tä verotuksessa. Yritteliästä rangaistaan vaan lisää ja suositaan kotiinjäävää, ja helsinkiläistä autotonta ituhippiä. Kovin monessa muussa kaupungissa ei julkisilla suurin osa pärjää.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:19
  • Kohtele toisia kuten toiset sinua
Vs: Autoveron poistaminen
« Vastaus #40 : 19.03.2015 kello on 19:03 »
Se siitä autoveron poistosta.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:46
Vs: Autoveron poistaminen
« Vastaus #41 : 19.03.2015 kello on 19:16 »
^
Siinä on semmoinen jutska, että niin kauan kuin ajan pakosta kotoa omalla autolla pitkiä työmatkoja, niin vastustan ehdottomasti autoveron poistoa.
Sen jälkeen kun joudan tästä eläkkeelle ja ajotarve vähenee minimiin, niin kannatan kiihkeästi autoveron siirtämistä polttoaineisiin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 11:09
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Autoveron poistaminen
« Vastaus #42 : 19.03.2015 kello on 19:20 »
^
Siinä on semmoinen jutska, että niin kauan kuin ajan pakosta kotoa omalla autolla pitkiä työmatkoja, niin vastustan ehdottomasti autoveron poistoa.
Sen jälkeen kun joudan tästä eläkkeelle ja ajotarve vähenee minimiin, niin kannatan kiihkeästi autoveron siirtämistä polttoaineisiin.

Kun ajat on ne mitkä on, pitäisi ajatella kuinka tästä suosta noustaan. Heikosti noustaan, kun äänestäjät äänestää niin että mahdollisimman hyvä olisi itsellä. Eikä niin että meillä.  ::)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:46
Vs: Autoveron poistaminen
« Vastaus #43 : 19.03.2015 kello on 19:25 »
Kun ajat on ne mitkä on, pitäisi ajatella kuinka tästä suosta noustaan. Heikosti noustaan, kun äänestäjät äänestää niin että mahdollisimman hyvä olisi itsellä. Eikä niin että meillä.  ::)
Tuohon ajatukseen et usko itsekään...tai voit uskoa, mutta minä en usko.
Minä ainakin äänestäisin sellaista henkilöä, joka ajaa minun etuani. Pelkään pahoin, että omaa etuaan ne tulevat edustajatkin vain ajavat.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:44
  • Kulkija
Vs: Autoveron poistaminen
« Vastaus #44 : 19.03.2015 kello on 19:29 »
Kun ajat on ne mitkä on, pitäisi ajatella kuinka tästä suosta noustaan. Heikosti noustaan, kun äänestäjät äänestää niin että mahdollisimman hyvä olisi itsellä. Eikä niin että meillä.  ::)

Kaunis ajatus. Etuja, kuten autoveron poistoa tai ihansamamitä jakelemalla ei valtiota pystyssä pidetä eikä luoda todellisia työpaikkoja. Valtiota ei myöskään pidetä pystyssä järjestelmää vastustamalla.

Onkos joku ehdokas jo vaatinut ilmaista viinaa kaikille? :o