Sivuja:
Toiminto
  • #31 kirjoittanut Catiska 13 Mar 2015
  • Itse jättäisin tuollaiset ihan pelkästään suvikelikäyttöön. Omassa kotilossa on myös ns ympärivuotiset renkaat alla, Michelin Agilis Alpin. Ne sentäs näyttää (ja tuntuukin ajossa) siltä jotta niillä voi kuvitella ajavansa talvellakin. Noilla olen pärjännyt mainiosti niin Lapissa kuin myös täällä Kaakkois-Rajan seudulla.
  • #32 kirjoittanut RR 13 Mar 2015
  • Kokeilin matkamersun takarenkaisiin lapinreissulle monesta paikasta saatavia renkaaseen ruuvattavia nastoja. Otin mallistosta suurinpiirtein miedoimmat nastat, nastan ulkonema on laillisissa rajoissa käytetylle renkaalle. Takana on siis paripyörät, sisemmät on vanhat talvirenkaat, noin sentti pintaa ja ulommat on kesäkumit ohjaavalle akselille tarkoitetulla pintakuviolla, pintaa saman verran.

    Renkaat on edelleen alla, mutta silmämääräisesti arvioituna näyttäisi siltä että kaikki nastat on tallella. Nastoja on periaatteessa puolet liian vähän, alkuperäisiä nastan reikiä on tuplaten. Jäisellä tiellä piti luonnollisesti ajella rauhallisesti, abs-jarruja tai ajonvakautusta ei luonnollisesti ole ja paineilmatehostetut jarrut ei mielestäni toimi kovin ideaalisesti edes märällä asfaltilla, mitään tuntumaa jarruihin ei ole ja etupyörät lukittuvat todella helposti.

    Mutta lievää muljuamista jäisissä mutkissa lukuun ottamatta pito riitti. Ja saariselän huippuravintolan pihassakin käytiin vaikka tie ylös oli jään ja lumen peitossa.

    Eturenkaat on rengasliikkeen nastoittamat.

    Tarkkaan ottaen ruuvattavat nastat eivät ole tieliikenteeseen hyväksyttyjä.
  • #33 kirjoittanut 88k5 13 Mar 2015
  • ..
    Tarkkaan ottaen ruuvattavat nastat eivät ole tieliikenteeseen hyväksyttyjä.
    Paitsi traktoreissa.  :D

    Mulla ollu nelikkotraktorissa jo 10 vuotta samat alla enkä kesäksi ruuvaile pois kun tulee hyvin vähän asvalttipinnalla ajettua - hiekkateitä, metikkö ja nurmea etupäässä..
  • #34 kirjoittanut Timontti 13 Mar 2015
  • Itse jättäisin tuollaiset ihan pelkästään suvikelikäyttöön. Omassa kotilossa on myös ns ympärivuotiset renkaat alla, Michelin Agilis Alpin. Ne sentäs näyttää (ja tuntuukin ajossa) siltä jotta niillä voi kuvitella ajavansa talvellakin. Noilla olen pärjännyt mainiosti niin Lapissa kuin myös täällä Kaakkois-Rajan seudulla.

    Nuo ostamani Vredesteinit ovat kyllä saaneet käyttäjiltä hyvät arvostelut mm. lumessa pidosta. Mutta tietysti jokainen katsoo asioita omien tarpeittensa pohjalta ja sen mukaan, missä aikoo ajella. Minä olen aina hätäisesti vaihtanut nastarenkaat alle jo lokakuussa, koska tilastojen mukaan Etelä-Suomeen sataa ensilumi keskimäärin lokakuun 21. päivänä. Omien havaintojenikin mukaan se pitää paikkansa ja silloin kesärenkaiset aiheuttavat paljon kolareita. Mutta se ensilumi sulaa aina nopeasti pois ja sen jälkeen tulee yleensä monta täysin lumetonta viikkoa. Ensi syksynä aion ajaa vielä marraskuun loskakelit noilla ympärivuotisilla ja vaihtaa nastarenkaat alle vasta sitten, kun oikea talvi alkaa.

    Odotukseni mukaan ostamani M+S -merkinnällä varustetut pakettiauton renkaat ovat ihanteelliset kesärenkaat, koska niiden ilmanpainesuositus on noin 1 bar pienempi kuin aiemmilla camping-renkaillani ja niillä saa ja voi turvallisesti ajaa esim. Liettuan läpi maaliskuussa tai Vuosaaren satamasta kotiin Helsinkiin talvirengaspakon aikana. Arvostelujen mukaan niillä voi ajaa Keski- ja Etelä-Euroopassa ympäri vuoden. Pakottava syy renkaiden vaihtoon oli minulla se, että camping-renkaat vaativat 5.0/5.5 barin ilmapaineen, mikä teki kyydistä liian kovaa minunlaiselle selkävammainvalidil le.  Camping-renkaat on optimoitu matkailuautokäyttöö n, missä ajetaan pitkiä matkoja suoria teitä. Minä ajan lähinnä lyhyttä kaupunkiajoa kuten pakettiautot.
  • #35 kirjoittanut tsahkali 13 Mar 2015
  • Nuo ostamani Vredesteinit ovat kyllä saaneet käyttäjiltä hyvät arvostelut mm. lumessa pidosta. Mutta tietysti jokainen katsoo asioita omien tarpeittensa pohjalta ja sen mukaan, missä aikoo ajella.

    Urat ovat melko isot, joten lumipito voi olla hyväkin. Sen sijaan vähäinen lamellointi ei teoriassa lupaa hyvää jäiselle kelille.
Sivuja:
Toiminto