Tekniikkakeskustelut > Aurinkosähkö
Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
Teukka-74:
--- Lainaus käyttäjältä: Aakku - 15.02.2015 kello on 16:57 ---Häpeäkseni pitää tunnustaa, että vieläkään en tiedä ohutkalvopaneelin tekniikasta mitään....
Tiedän vain sen hyvistä ja huonoista puolista, mitä olen lueskellut.
--- Lainaus päättyy ---
Tämän linkin alta ainakin minä sain riittävästi tietoa Thumb
http://www.ytmpumput.fi/pdf/aurinkopaneelit/YTM-Industrial_CIS-ohutkalvoaurinkopaneelit.pdf
Sähkötekniikka on minulle muutoinkin hepreaa :'(
Aakku:
--- Lainaus käyttäjältä: Teukka-74 - 15.02.2015 kello on 20:02 ---Tämän linkin alta ainakin minä sain riittävästi tietoa Thumb
http://www.ytmpumput.fi/pdf/aurinkopaneelit/YTM-Industrial_CIS-ohutkalvoaurinkopaneelit.pdf
Sähkötekniikka on minulle muutoinkin hepreaa :'(
--- Lainaus päättyy ---
No tuossa linkissä tuli ainakin jotakin tekniikkaa, vaikka en siitä paljon ymmärtänytkään....
Tähän mennessä oppinut:
- Hyvin paljon ristiiriitaista tietoa hyvyydestä. Tuntuu, että useat mainokset ovat huijausta.
- Ymmärtääkseni ohutkalvopaneelit ovat niin sanottuja halpatuotantoja
- Kestävyyttä näissä kehuvat myyjät paremmiksi, mutta laajemmissa selvityksissä taas sanotaan laadun olevan enemmän massatuotantoa ja ongelmia on ollut juurikin pitkäkestossa.
- Pienellä alalle, kuten matkailukulkimeen kaiketi monikidepaneeli on kallis, mutta tehokkain. Ohutkalvopaneeli puoltaa paikkaansa isoilla pinnoilla halpuutensa takia, sekä hämärätehokkuutensa avulla. Isoilla pinnoilla hyötysuhde voi olla neliötä kohden pienempikin.
Lopputulos tähän mennessä: Itse laittaisin autotallin katolle ohutkalvopaneelit, mutta matkailuajoneuvoon monikidepaneelin.
Teukka-74:
Joo voihan se olla näinkin.Olihan siinä se sähkön keruu tekniikka esitelty. Minulla on kulkimen
katolla neliöittäin tyhjää tilaa niin laitan tuon ohutkalvopanelin. Uskoisin tuon Tracerin MPPT säätimen hoitavan minulle tarpeellisen määrän aurinkoenergiaa Thumb
Jos ei, niin sitten leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Toisaalta luotan yhden sähkötekniikan opettajan(kaverini) lausuntoon, jonka mukaan
tuo käy ja antaa riittävän tehon. Sittenpä sen näkee. :)
honkte:
Minua askarruttaa tuo ohutlevypaneelin kiinnitys, miten se toteutetaan ettei levyn alapuoli kerää kaikea moskaa neulasista kuusenkäpyihin asti. Tuo monikidepaneelin kun laittaa reunoistaan massalla kiinni niin ei pääse roskat paneelin alle. Vai olenko ymmärtänyt noiden rakenteet oikein? ;D
Aakku:
--- Lainaus käyttäjältä: honkte - 15.02.2015 kello on 20:27 ---Minua askarruttaa tuo ohutlevypaneelin kiinnitys, miten se toteutetaan ettei levyn alapuoli kerää kaikea moskaa neulasista kuusenkäpyihin asti. Tuo monikidepaneelin kun laittaa reunoistaan massalla kiinni niin ei pääse roskat paneelin alle. Vai olenko ymmärtänyt noiden rakenteet oikein? ;D
--- Lainaus päättyy ---
Monikidepaneeli on kehikossa kiinni ja päädyissä kiskot, jotka ovat massalla katossa. Itse paneeli on irti katosta.
Mulla paneelin alla on jotain 2-3 cm tyhjää tilaa ja siellä alla sateensuojassa on läpivienti katosta. Paneelin alta voi jopa pestä matalalla lastalla ja suihkulla.
Ohutlevypaneelin kiinnityksestä ei minulla ole tietoa.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta