rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli  (Luettu 31165 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
« Vastaus #30 : 15.02.2015 kello on 20:02 »
Häpeäkseni pitää tunnustaa, että vieläkään en tiedä ohutkalvopaneelin tekniikasta mitään....
Tiedän vain sen hyvistä ja huonoista puolista, mitä olen lueskellut.
Tämän linkin alta ainakin minä sain riittävästi tietoa  Thumb

http://www.ytmpumput.fi/pdf/aurinkopaneelit/YTM-Industrial_CIS-ohutkalvoaurinkopaneelit.pdf

Sähkötekniikka on minulle muutoinkin hepreaa  :'(

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:05
Vs: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
« Vastaus #31 : 15.02.2015 kello on 20:15 »
Tämän linkin alta ainakin minä sain riittävästi tietoa  Thumb

http://www.ytmpumput.fi/pdf/aurinkopaneelit/YTM-Industrial_CIS-ohutkalvoaurinkopaneelit.pdf

Sähkötekniikka on minulle muutoinkin hepreaa  :'(
No tuossa linkissä tuli ainakin jotakin tekniikkaa, vaikka en siitä paljon ymmärtänytkään....

Tähän mennessä oppinut:
- Hyvin paljon ristiiriitaista tietoa hyvyydestä. Tuntuu, että useat mainokset ovat huijausta.
- Ymmärtääkseni ohutkalvopaneelit ovat niin sanottuja halpatuotantoja
- Kestävyyttä näissä kehuvat myyjät paremmiksi, mutta laajemmissa selvityksissä taas sanotaan laadun olevan enemmän massatuotantoa ja ongelmia on ollut juurikin pitkäkestossa.
- Pienellä alalle, kuten matkailukulkimeen kaiketi monikidepaneeli on kallis, mutta tehokkain. Ohutkalvopaneeli puoltaa paikkaansa isoilla pinnoilla halpuutensa takia, sekä hämärätehokkuutensa avulla. Isoilla pinnoilla hyötysuhde voi olla neliötä kohden pienempikin.

Lopputulos tähän mennessä: Itse laittaisin autotallin katolle ohutkalvopaneelit, mutta matkailuajoneuvoon monikidepaneelin.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
« Vastaus #32 : 15.02.2015 kello on 20:20 »
Joo voihan se olla näinkin.Olihan siinä se sähkön keruu tekniikka esitelty. Minulla on kulkimen
katolla neliöittäin tyhjää tilaa niin laitan tuon ohutkalvopanelin. Uskoisin tuon Tracerin MPPT säätimen hoitavan minulle tarpeellisen määrän aurinkoenergiaa  Thumb
Jos ei, niin sitten leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Toisaalta luotan yhden sähkötekniikan opettajan(kaverini) lausuntoon, jonka mukaan
tuo käy ja antaa riittävän tehon. Sittenpä sen näkee.  :)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:14.11.2021 kello on 21:40
  • Honkte
Vs: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
« Vastaus #33 : 15.02.2015 kello on 20:27 »
Minua askarruttaa tuo ohutlevypaneelin kiinnitys, miten se toteutetaan ettei levyn alapuoli kerää kaikea moskaa neulasista kuusenkäpyihin asti. Tuo monikidepaneelin kun laittaa reunoistaan massalla kiinni niin ei pääse roskat paneelin alle. Vai olenko ymmärtänyt noiden rakenteet oikein? ;D

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:05
Vs: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
« Vastaus #34 : 15.02.2015 kello on 20:33 »
Minua askarruttaa tuo ohutlevypaneelin kiinnitys, miten se toteutetaan ettei levyn alapuoli kerää kaikea moskaa neulasista kuusenkäpyihin asti. Tuo monikidepaneelin kun laittaa reunoistaan massalla kiinni niin ei pääse roskat paneelin alle. Vai olenko ymmärtänyt noiden rakenteet oikein? ;D
Monikidepaneeli on kehikossa kiinni ja päädyissä kiskot, jotka ovat massalla katossa. Itse paneeli on irti katosta.
Mulla paneelin alla on jotain 2-3 cm tyhjää tilaa ja siellä alla sateensuojassa on läpivienti katosta. Paneelin alta voi jopa pestä matalalla lastalla ja suihkulla.
Ohutlevypaneelin kiinnityksestä ei minulla ole tietoa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:14.11.2021 kello on 21:40
  • Honkte
Vs: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
« Vastaus #35 : 15.02.2015 kello on 20:43 »
Monikidepaneeli on kehikossa kiinni ja päädyissä kiskot, jotka ovat massalla katossa. Itse paneeli on irti katosta.
Mulla paneelin alla on jotain 2-3 cm tyhjää tilaa ja siellä alla sateensuojassa on läpivienti katosta. Paneelin alta voi jopa pestä matalalla lastalla ja suihkulla.
Ohutlevypaneelin kiinnityksestä ei minulla ole tietoa.

Olen katsellut jotta jos monikidepaneelin kiinnittää liimamassalla suoraan kehikosta niin silloinhan alle ei periaatteessa pääse vesikään?
Olenko katsonut oikein?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
« Vastaus #36 : 15.02.2015 kello on 20:47 »
Sinnehän pitää päästä ilmaa ja virtausta. Huomenna selviää ohutlevypanelin kiinnitys mahdollisuus
kun menen omin pikku kätösin sitä hiplailemaan. Jos näyttää ettei ole järkevä niin hyllyyn jää.
Ilmoittelen sitten ja jos ostan niin laitan kuvia.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 8.02.2024 kello on 08:35
  • Strömma Kemiönsaari
Vs: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
« Vastaus #37 : 15.02.2015 kello on 22:00 »
Moi Teukka! Ite ostin monen eri pähkäilyn jälkeen 90-wattisen paneelin chevy-vanini katolle ja siihen löydettiin röllin kaa mppt-säädin kympillä maailmalta.

Meinasin ekaaks ostaa tuon sinun linkittämäsi 105wattisen mut säädin siihen ja hypoteettinen hyöty ja kokonaiskustannus ja kaikki huomioonottaen(kulutus,käyttöaste jne jne) niin päädyimme toiseen vaihtoehtoon.

Releet maksettu,tilattu ja ny ootellaan koska tulevat kottiin! :D  Mut aika rankka et kiinast postimaksu suomen strömmaan on halvempi kuin kellokoskelt turkkusse konsanaan,,,,,,,,,,,,,,joku mättää! Mut pitäkää veljet se nyrkkisääntö et euro/watti paneelihintaa on se oikea.Jos siitä ali pääsee niin aina parempi.Säätimet kantsii ostaa maailmalta.(noin kolmasosa hintaan)Akuista en pysty neuvomaan mistä sais halvalla hyviä! Niihin kun ite on joutunut pettymään kerta toisen jälkeen.........

Tämä aihe on hyvä ja elää koko ajan ja hinnat muuttuu ja pysytään veljet ajantasalla ja annetaan toisillemme vinkkejä kykyjemme ja kokemuksiemme mukaan!!!!!!!!!Cheers          t migel

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:53
Vs: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
« Vastaus #38 : 16.02.2015 kello on 08:38 »

 ja siihen löydettiin röllin kaa mppt-säädin kympillä maailmalta.
"toss ku yritti tavata tekstei niin vois vaikk ollakki. sen verran kohtuu hintanen jott paan tilaukseen ens viikoll jahka tilipäivä, kun saan sen pistän testin pystyyn iha pirtin pöyväll ni näkee todellisen toiminnan".. Lainaus Rölli

Onko tossa kyseessä sama laite?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
« Vastaus #39 : 16.02.2015 kello on 09:45 »
Moi Teukka! Ite ostin monen eri pähkäilyn jälkeen 90-wattisen paneelin chevy-vanini katolle ja siihen löydettiin röllin kaa mppt-säädin kympillä maailmalta.

Meinasin ekaaks ostaa tuon sinun linkittämäsi 105wattisen mut säädin siihen ja hypoteettinen hyöty ja kokonaiskustannus ja kaikki huomioonottaen(kulutus,käyttöaste jne jne) niin päädyimme toiseen vaihtoehtoon.

Releet maksettu,tilattu ja ny ootellaan koska tulevat kottiin! :D  Mut aika rankka et kiinast postimaksu suomen strömmaan on halvempi kuin kellokoskelt turkkusse konsanaan,,,,,,,,,,,,,,joku mättää! Mut pitäkää veljet se nyrkkisääntö et euro/watti paneelihintaa on se oikea.Jos siitä ali pääsee niin aina parempi.Säätimet kantsii ostaa maailmalta.(noin kolmasosa hintaan)Akuista en pysty neuvomaan mistä sais halvalla hyviä! Niihin kun ite on joutunut pettymään kerta toisen jälkeen.........

Tämä aihe on hyvä ja elää koko ajan ja hinnat muuttuu ja pysytään veljet ajantasalla ja annetaan toisillemme vinkkejä kykyjemme ja kokemuksiemme mukaan!!!!!!!!!Cheers          t migel
Moro migel  :)
Mä tilasin e-bay sta Tracer MPPT 10A säätimen lisänäytöllä 80€ hintaan. Merkki ja valtava määrä youtube klippejä toiminnasta
antoi hyvää infoa. Suomessa näytti tuo säädin näyttöineen maksavan >200€.  Thumbd Ja HUOM! Pk:t sisältyy hintaan hong Kong ista  :laugh:
Mä käyn tänään katsomassa tuota ohutlevypanelia ja jos sen kiinnitys soveltuu katolle niin tod.näk.
sen osta. Siinä on hintakin n.1€/w. Akkuja mulla on 2 kpl vapaa-ajan akkuja a 90Ah. Loppuu nekin kun on kuuma
ja kylmälaukut huristelee ym.
minustakin on erittäin hyvä jakaa näitä kokemuksia ja varsinkin kun tekniikka kehittyy. Mä laittelen tähän ketjuun kuvia tarpeen mukaan jos ja kun johonkin paneliin päädyn. Ymmärrän ettei katolle jossa on paljon luukkuja ja härpäkkeitä, ei ohutlevy sovi.Se on kieltämättä iso.
Mutta palataanpas asiaan...  Thumb

  • Vieras
  • Vs: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
    « Vastaus #40 : 16.02.2015 kello on 09:55 »
    Löytyi sentään kuva asennuspuuhista, nojallaan olevaa sapluuna ja katonpesijä :)
    Tää on se tuontiliikkeen ohutkalvopaneeli, painava n. 18 kg.





    « Viimeksi muokattu: 16.02.2015 kello on 12:23 »

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
    Vs: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
    « Vastaus #41 : 16.02.2015 kello on 10:11 »
    Löytyi sentään kuva asennuspuuhista, nojallaan olevaa sapluuna ja katonpesijä :)
    Tää on se tuontiliikkeen ohutkalvopaneeli, painava n. 18 kg.

    (Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
    Oho! Sehän painaa. Mut toisaalta olen kaivannut hieman lisää aisapainoa ja akselin etupuolella
    tuo sijoittuukin. Pystyyko sitä asentamaan poikittain katolle? Voi varmaan mutta meneekö tuuli alta?

  • Vieras
  • Vs: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
    « Vastaus #42 : 16.02.2015 kello on 10:48 »
    Oho! Sehän painaa. Mut toisaalta olen kaivannut hieman lisää aisapainoa ja akselin etupuolella
    tuo sijoittuukin. Pystyyko sitä asentamaan poikittain katolle? Voi varmaan mutta meneekö tuuli alta?

    Jos katsot tuota sapluunaa niin siitä näkee ne aukot joihin laitoin liimaa, lisäksi ne alumiiniputket päihin.
    Minulla se on pituussuunnassa ja kattoluukku " tuuliohjaimena ".

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
    Vs: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
    « Vastaus #43 : 16.02.2015 kello on 10:53 »
    Jos katsot tuota sapluunaa niin siitä näkee ne aukot joihin laitoin liimaa, lisäksi ne alumiiniputket päihin.
    Minulla se on pituussuunnassa ja kattoluukku " tuuliohjaimena ".
    Mulla on varmaan näköhäiriö mutta en näe sapluunaa?  :o Kohta lähden katsomaan
    panelia in live  Thumb

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
    • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
    Vs: Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
    « Vastaus #44 : 16.02.2015 kello on 10:54 »
    "toss ku yritti tavata tekstei niin vois vaikk ollakki. sen verran kohtuu hintanen jott paan tilaukseen ens viikoll jahka tilipäivä, kun saan sen pistän testin pystyyn iha pirtin pöyväll ni näkee todellisen toiminnan".. Lainaus Rölli

    Onko tossa kyseessä sama laite?
    tavallan liitty, kun luin tarkemmin juttua niin huomasin siin alla olleen verailun sotkeneen mun ajatuksia..
    vieläkään en ole löytänyt kohtuuhintaista mppt säädintä joka pystyisi käsittelemään suurempaa kennojännitettä.
    toi tracerin mppt säädin minkä teukka tilas on sellainen..
    mitä migelin kan tilattiin oli halvin mppt säädin mihin löyty jotain tiedon jyväsii tueksi jotta se voisi olla toimiva..
    eli tommonen
    http://www.ebay.com/itm/20A-MPPT-Solar-Panel-Battery-Regulator-Charge-Controller-12V-24V-Auto-Switch-KJ-/171112316078?