Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone
Sähkölaskun mätky
Ruutiukko:
Kysyin asiaa tuolta silloin asiaa hoitaneelta, hän sanoi että tuolla alueella ei silloin vielä kännykät toimineet luotettavasti, hän muisteli että joku viritys siinä kuitenkin oli laitettu tuolle etäluennalle.
Vaeltaja:
Etäluettavien sähkön kulutusmittareiden tämän päivän tilanteesta en osaa sanoa mitään. Vielä tämän vuosituhannen alussa, kun sähköyhtiöt alkoivat siirtymään etäluettaviin mittareihin. Olin minäkin vetämässä yli 200:n rakennuksen sähköpääjakamon ja talon puhelinjakamon välille kaapeliyhteyttä, jota pitkin sähköyhtiön keskusvalvomo saattoi lukea langallisen puhelinmodeemi yhteyden kautta kulutustiedot. Tekniikka on kehittynyt noista 12-15 vuoden takaisista ajoista huimasti.
Ossi66:
--- Lainaus käyttäjältä: 0yxxy0 - 1.02.2015 kello on 14:10 ---Uusissa mittareissa saadaan yleensä eri rekisteriin vastavirtaan mennyt sähkö. Meillä ainakin luetaan säännöllisesti ja sitä seurataan, tätä kautta paljastunut myös omatuotanto kohteita joista ei ole tehty asian mukaisia ilmoituksia. Osa asennusvirheistä oli asentajan vaihtotyössä tekemiä osa oli edellisen asentajan tekemiä jotka korjattiin ajantasalle. Uuteen mittariin tulleet lukemat laskutettiin ja vanhoja ei lähdetty penkoon, selvisivät muutaman kuukauden viiveellä joten kohtuu hinnoissa pysy. Nykyisin taitaa joka verkkoyhtiöltä löytyä reitti että pääsee netin kautta tuntitehot näkeen. Taka vuosina oli yksi mittari malli ja tietyt valmistusvuosi jossa oli "laukkaamis" ongelmaa, tietty lämpö ja kosteus niin saattoi mennä 2kWh/minuutti vaikkei ollut muutakuin sähkö päällä, oli irtoava tinaus. Ongelma esiintyi vain osassa mittareissa jotka oli ulkona ilman lämmitystä olevassa keskuksessa ja yleensä naama aurinkoon päin.
--- Lainaus päättyy ---
Mulla oli tuommoinen Enermentin mittari lämpimässä varastossa. Sielläkin alkoi laukkaamaan kilowattitunnin alle minuutissa. Yksi vuositasaus tuli suurena ennenkuin huomasin tuon. Herrfors laski kolmen aiemman vuoden keskikulutuksen ja viimeisin vuosi laskettiin menneen sen mukaan ja ylilaskutus hyvitettiin.
seppoko:
Minä luulin kanssa saaneeni "mätkyt" sähköstä. Oli nettipankkiin tullut verkko-operaattorilta kahden viikon välein laskut.Sitä ihmettelemään ja avaamaan laskut.Siellä oli 1. lasku 1,5 kuukaudelta ja toinen 0,5 kuukaudelta. Aikani kun mietin, nii tulin tulokseen, että verkko-operaattori katkaisi laskutuksen samaan aikaan kun tapahtui energian tarjoajan vaihtuminen kilpailutuksen takia.
Energian toimittajan taas vaihdoin sen takia, että entinen peri maksua etukäteen. Olen maksanut jo kolmelta kuukaudelta etumaksua. Saapa nähdä, milloin palauttaa liikaa perityn.
sipu:
--- Lainaus käyttäjältä: seppoko - 1.02.2015 kello on 22:21 ---Minä luulin kanssa saaneeni "mätkyt" sähköstä. Oli nettipankkiin tullut verkko-operaattorilta kahden viikon välein laskut.Sitä ihmettelemään ja avaamaan laskut.Siellä oli 1. lasku 1,5 kuukaudelta ja toinen 0,5 kuukaudelta. Aikani kun mietin, nii tulin tulokseen, että verkko-operaattori katkaisi laskutuksen samaan aikaan kun tapahtui energian tarjoajan vaihtuminen kilpailutuksen takia.
Energian toimittajan taas vaihdoin sen takia, että entinen peri maksua etukäteen. Olen maksanut jo kolmelta kuukaudelta etumaksua. Saapa nähdä, milloin palauttaa liikaa perityn
--- Lainaus päättyy ---
Miten ne sen osaa tehdä
kun eivät tiedä mitä milloinkin kulutatte ?
no toivotaan, että ne ekut tulee teille
ettei vaan saatavat olekkin, jostain syystä maksettavia :o
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta