rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Aggregaattien vertailua 2015  (Luettu 167174 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:22
Vs: Aggregaattien vertailua 2015
« Vastaus #405 : 22.04.2020 kello on 20:03 »
No sanotaan vaikka, että akun jännite näyttää esim. 11.8V, eikös se silloin ole aika tyhjä? Mutta kuitenkin vielä ladattavissa?
Jos se on tuollain vesiakku, tavan lyijyhappoakku. Minkä Ah koko?
Varaustila about 25% - eli 100Ah akulla esim. 75Ah pitäisi tankata, että täynnä


Tuollaisella 10A laturilla pääse tuoho10%*C20 justiinsa. Latausaika (bulk) siihen viimeiseen hitaaseen vaiheeseen (80% absorption) olisi 100Ah*(0.8 - 0.25)/10A=5½ h

Hitain vaihe 80>100% varaustila eli 20Ah vähintää toiset 5½h.. siis ehkä teoriassa, miten oikeasti  ;)

Miten ikuisuusprojekti on sitten ladata vain reguloidulla 12VDC, jos se siitä 12V töpsölistä tulee?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:27.02.2024 kello on 11:37
Vs: Aggregaattien vertailua 2015
« Vastaus #406 : 24.04.2020 kello on 23:33 »
Kiitos näistä vastauksista. Olen jälleen ehkä hieman enemmän perillä latauksen mystisestä maailmasta... Tilasin sitten linkissä mainitun salkkuagren. Saattaapi olla, että lisää kysymyksiä tulee jostain muusta aiheesta...

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:40
  • Escucha el Oi!
Vs: Aggregaattien vertailua 2015
« Vastaus #407 : 25.04.2020 kello on 10:11 »
mikä idea noissa aggregaattien 12v pistokkeissa sitten on, jos se antaa vain sen 12v eikä latausjännitettä? ymmärtäisin jos sitten siinä olisi joku 12v pistoke, tupakansytkäpää tms, mutta kun yleensä taitaa olla ne hauenleuat? Jotka kuin kielivät siitä, että akkua niillä kuuluis ladata?


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:22
Vs: Aggregaattien vertailua 2015
« Vastaus #408 : 25.04.2020 kello on 10:56 »
mikä idea noissa aggregaattien 12v pistokkeissa sitten on, jos se antaa vain sen 12v eikä latausjännitettä? ymmärtäisin jos sitten siinä olisi joku 12v pistoke, tupakansytkäpää tms, mutta kun yleensä taitaa olla ne hauenleuat? Jotka kuin kielivät siitä, että akkua niillä kuuluis ladata?
Tämä minustakin totta - mihin se on tarkoitettu, on eri asia mihin sitä voi käyttää..

Pitää mitata enskerran kun päräytän käytiin (vaikka koemielessä) mitä sieltä tulee tyhjäkäynnillä tai muutaman A kuormalla. Sittenhän se totuus valkenee.. ohjekirja kertoo akun latauskytkennästä, mukana tulevista hauen leuoista. Se viittaisi että jokin lataussäädin takana, tai joku vaarallinen 14VDC "ihmiskontrollilla"..

Joku jo mitannut voisi kuitata tiedollaan?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:25.01.2024 kello on 09:47
Vs: Aggregaattien vertailua 2015
« Vastaus #409 : 25.04.2020 kello on 12:27 »
Minun aggrekaatista saa muutaman amppeerin ja jännite n. 14v kieppeillä. Ei kait se kovin tärkeä tuo 12v liitäntä ole, mutta invertteri aggrekaatissa tarvitaan invertterin ohjauselektroniikal le oma pienjännite joka tuotetaan omalla käämillä, niin siitä on sitten vedetty myös ulostuloliitin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:46
Vs: Aggregaattien vertailua 2015
« Vastaus #410 : 25.04.2020 kello on 12:36 »
Minun aggrekaatista saa muutaman amppeerin ja jännite n. 14v kieppeillä. Ei kait se kovin tärkeä tuo 12v liitäntä ole, mutta invertteri aggrekaatissa tarvitaan invertterin ohjauselektroniikal le oma pienjännite joka tuotetaan omalla käämillä, niin siitä on sitten vedetty myös ulostuloliitin.

Tyhmemmissä voi olla sitten niin, että 12V on tehty väliotolla, joten 12v/230V yhtäaikainen käyttö ei ole mahdollista.
Tai, onhan se mutta se voi vaikuttaa käyttösavun määrään...

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:40
  • Escucha el Oi!
Vs: Aggregaattien vertailua 2015
« Vastaus #411 : 25.04.2020 kello on 15:39 »
Ei kait se kovin tärkeä tuo 12v liitäntä ole

no juu ei sitä tartte kuin hätätilassa.

itse olen miettinyt että jos puskassa ois vetoauton akku mennyt tyhjäksi, niin saako aggrella ladattua sitä.

Voihan vaunusta irrottaa laturin ja sitten ladata sillä ja aggrella auton akkua mutta menee hieman säätämiseksi; siinä kohtaa on jo sitten helpompi soittaa apua  Thumb

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:21
Vs: Aggregaattien vertailua 2015
« Vastaus #412 : 25.04.2020 kello on 16:29 »
Lataa pinneillä eikä hauenleuvoilla. Auton pistokkeen jatkuvaan + syöttö ja tietty maa

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:40
  • Escucha el Oi!
Vs: Aggregaattien vertailua 2015
« Vastaus #413 : 25.04.2020 kello on 17:30 »
Lataa pinneillä eikä hauenleuvoilla. Auton pistokkeen jatkuvaan + syöttö ja tietty maa

no sama lopputulos siinä olisi jos ei anna kuin tasan 12volttia.

ja mulla on ainakin auton 12v syöttö releellä, eli ei mene virta kuin auto käynnissä.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:16
Vs: Aggregaattien vertailua 2015
« Vastaus #414 : 25.04.2020 kello on 20:41 »
Jos auton akku finaalissa niin apukaapeleilla  virtaa asuntopuolen akusta virtaa , näin oon kerran toiminut, as puolelta kaikki virrat pois apuvita  hetkellä, näin oon kerran toiminut ja auto käyntiin, kaikillahan on kaapelit mukana.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:30
  • Autossa on pyörät
Vs: Aggregaattien vertailua 2015
« Vastaus #415 : 25.04.2020 kello on 21:32 »
Pannaan taas vanha tarina. Alusta osan akku oli tyhjentynyt väärinkytketyn autoradion vuoksi. Napsautin invertteriä päälle ja ctek kiinni töpseliin. Ohjaamon jatkuvavirtaisesta tupakansytyttimestä missä 20a sulake  syötin virtaa romupakista otetulla tupakansytkäritöpse lillä. Kai se 20 minuuttia ainakin oli ja sitten auto käyntiin. Myöhemmin tuo radion kytkentä korjattu. Ei ollut edes omaa tekoa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:19.07.2021 kello on 15:30
Vs: Aggregaattien vertailua 2015
« Vastaus #416 : 26.04.2020 kello on 13:49 »
Kyllä sen radion voi tosiaan kytkeä vaikka miten ,mutta kannattaa kytkeä oikein,pitää tulla se kanavien pito erikseen eli kokoajan jännite,ja sitte se toinen jännite sille ,kun humppakone pistetään soimaan,kytkimen kautta se vaunussa on helppo,kun taas
autossa se pärähtää virta-avaimesta rokkaamaan

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:30
  • Autossa on pyörät
Vs: Aggregaattien vertailua 2015
« Vastaus #417 : 26.04.2020 kello on 14:46 »
Mä voin yv:llä laittaa sen edellisen omistajan niin sano sille :)
Itse kyllä osaan kytkeä eri laitteet

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:18
  • Lempäälä
Vs: Aggregaattien vertailua 2015
« Vastaus #418 : 3.05.2020 kello on 08:44 »
Tämä minustakin totta - mihin se on tarkoitettu, on eri asia mihin sitä voi käyttää..
Joku jo mitannut voisi kuitata tiedollaan?
  Oli tässä agren (Talon FDD210---- tarroilla Tokmanni toi joskus maahan, lopetti ongelmien vuoksi tuonnin) vuotuinen koekäyttö. Pilotilla ennen lähtenyt, nyt vain hörähti joka kerta. Ei lähtenyt pensaa pumppaamaan, laitoin kompuralla painetta tankkiin, johan lähti käymään.
  Mittasin samalla 12 V. 8 A. jännitteen. Ilman kuormaa näytti n. 14.5 V. H4  lampulla kuormitettuna(n. 5 A.) seilasi 8...11 V. välissä lamppu kyllä valaisi. Akun lataus jäi arvailun varaan, en alkanut kokeilemaan.


  Sain sen halavalla, kun 1. omistaja sai vain harvoin käyntiin. Olen yrittänyt opetella sen käynnistämistä, saan lähes aina käyntiin.
  Eilenkin se "pahoitti mielensä"eikä käynistynyt, tänään taas normaalisti. Tokmannin huoltomiehen mukaan siitä syystä lopettivat sen mallin maahantuonnin.
« Viimeksi muokattu: 3.05.2020 kello on 11:44 »

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 9.04.2024 kello on 21:22
Vs: Aggregaattien vertailua 2015
« Vastaus #419 : 3.05.2020 kello on 22:33 »
  Oli tässä agren (Talon FDD210---- tarroilla Tokmanni toi joskus maahan, lopetti ongelmien vuoksi tuonnin) vuotuinen koekäyttö. Pilotilla ennen lähtenyt, nyt vain hörähti joka kerta. Ei lähtenyt pensaa pumppaamaan, laitoin kompuralla painetta tankkiin, johan lähti käymään.
  Mittasin samalla 12 V. 8 A. jännitteen. Ilman kuormaa näytti n. 14.5 V. H4  lampulla kuormitettuna(n. 5 A.) seilasi 8...11 V. välissä lamppu kyllä valaisi. Akun lataus jäi arvailun varaan, en alkanut kokeilemaan.

(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
  Sain sen halavalla, kun 1. omistaja sai vain harvoin käyntiin. Olen yrittänyt opetella sen käynnistämistä, saan lähes aina käyntiin.
  Eilenkin se "pahoitti mielensä"eikä käynistynyt, tänään taas normaalisti. Tokmannin huoltomiehen mukaan siitä syystä lopettivat sen mallin maahantuonnin.

Katoppa bensaletkut. Nuo kiinalaiset ei oikein tykkää meikäläisestä viinabensasta. Ja sitten kun bensaletkut on uusittu, niin käytä vain pienkonebensaa.
Minulla on Kipor ja siinä on samansuuntaiset mittaustulokset 12 V puolella. Eli ilman kuormaa antaa melkoisen ylijännitteen, mutta akkua ladatessa toimii hienosti. Ja akkukin lataantuu.