Tekniikkakeskustelut > Kori ja alusta

Rengaspaine vs kantavuus

<< < (2/4) > >>

88k5:

--- Lainaus käyttäjältä: ktako - 11.11.2014     kello on 19:28 ---Jos renkaalle 235/65/16  119/121 q nopeusluokka luvataan max paine 5.25 bar ja kantavuutta 1400 kg, niin paljonko renkaan kantavuus laskee , jos rengaspaine lasketaan vaikkapa 3.5 bariin?
Löytyyköhän mistään valmistajakohtaisia rengaspaine/akselipainotaulukoja? Minä en ole löytänyt kavasta etsinnästä huolimatta.

--- Lainaus päättyy ---
Jos jotain olen rengasnormeista ymmärtänyt eu-tyyppihyväksytty auto joutuu noudattamaan eurooppalaisia normeja - rengasasioissa ETRTO:ta. Ja tämä edellyttää e-tyyppihyväksyntää renkaankyljessä.

Tämä Li 121 näyttää ETRTO normissa tältä rengaskoosta välittämättä - siitä löytyy kuormattavuuden ja painees vastaavuus. Eli renkaan kyljessä max paine (vs kuorma), ja sitä vastaava kuorma pitäisi katsoa allaolevasta ETRTO -normista. Renkaan kyljessä usein on "max load ... at ..tyre pressure", mutta perässä voi olla "US use only" joka viittaa aavistuksen eri normiin STRO. Periaattessa kuvaaja lineaarinen kaikissa normeissa, mutta kulmakerroin vaihtelee painotuksilla (mm. lämpötilat)

Taulukko on "imperial" markkinoinnista, joten joudut itse konvertoimaan yksiköt eu-ymmerrättäviin  :D

E: nopeasti katsottuna LI 121:n mukaan renkaan pitäisi kyetä kantamaan 1400kg kuorma jo 2.8 bar paineilla..

Catiska:

--- Lainaus käyttäjältä: Ruutiukko - 12.11.2014     kello on 09:48 ---Itse en koskaan pudottaisi matkailuauton rengaspaineita 3,5 bariin. Silloin alkaa liikenteessä olla vaaraksi, ei pelkästään itseleen vaan, myös muille tielläliikkujille.
Alipaineinen rengas joutuu elämään liian paljon, joka aiheuttaa sen että teräskudokset lämpeävät, väsyvät ja katkeavat.

--- Lainaus päättyy ---
Ei tuo taida aivan noinkaan mennä. Edellisessä Adriassani oli fiuden alusta. Siihen oli rengaspainesuositus 5,5bar. Nykyisessä Hymerissäni on Mersun alusta. Rengaskoko ja kantavuusindeksi on sama. Hymeriin on suositus eteen 3,5 ja taakse 4,5bar. Hymerin kokonaispaino on vielä 250kg suurempi.

kimi:

--- Lainaus käyttäjältä: Catiska - 12.11.2014     kello on 18:59 ---Ei tuo taida aivan noinkaan mennä. Edellisessä Adriassani oli fiuden alusta. Siihen oli rengaspainesuositus 5,5bar. Nykyisessä Hymerissäni on Mersun alusta. Rengaskoko ja kantavuusindeksi on sama. Hymeriin on suositus eteen 3,5 ja taakse 4,5bar. Hymerin kokonaispaino on vielä 250kg suurempi.

--- Lainaus päättyy ---

Valmistaja tekee suosituksen alkuperäisrenkaan mukaan. Ei nuo huoltokirjojen lukemat ole luotettavia jos rengas on vaihtunut, renkaan ja akselipainon mukaan paineet kannattaa laittaa.

Catiska:

--- Lainaus käyttäjältä: kimi - 12.11.2014     kello on 20:54 ---Valmistaja tekee suosituksen alkuperäisrenkaan mukaan. Ei nuo huoltokirjojen lukemat ole luotettavia jos rengas on vaihtunut, renkaan ja akselipainon mukaan paineet kannattaa laittaa.

--- Lainaus päättyy ---
Meinaatko ettei Hymerin suositukseen pidä luottaa vaan pikemminkin nettiarvailuihin?

kimi:

--- Lainaus käyttäjältä: Catiska - 12.11.2014     kello on 20:56 ---Meinaatko ettei Hymerin suositukseen pidä luottaa vaan pikemminkin nettiarvailuihin?

--- Lainaus päättyy ---

Tarkoitan että pitää luottaa siihen mitä renkaan kyljessä lukee ja suhteuttaa se akselipainoon. Onhan noissa renkaissa huikeat erot. Minulla yhdessä sarjassa käyttöpaine 5,5 baria täydellä painolla ja toisessa 4,5 baria max painolla. Paineet renkaan max mukaan jos akselipaino lähellä renkaan kantavuutta ja siitä sitten lasketaan painetta jos kantavuutta on paljon vapaata.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View