rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Volvo V70 D5 20111  (Luettu 17565 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:59
Vs: Volvo V70 D5 20111
« Vastaus #60 : 11.11.2014 kello on 21:14 »

Veikkaan, että riskinotto lisääntyy kun 4-veto auto ja ehkä pieni näyttämisen halu.

Etuvetoisen auton saa yleensä itse irti, mutta kun 4-veto jää kiinni niin vähän kauemmin vie irrottaminen.

Erohan on siinä että nelivedon saa kiinni paljon pahempaan paikkaan ja paljon tiukempaan. Ja joillakin se on oman egon pönkittämistä(esim muutamilla työkavereilla)  ;D

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 8.08.2021 kello on 14:40
Vs: Volvo V70 D5 20111
« Vastaus #61 : 12.11.2014 kello on 00:45 »
Kyllä on turha tulla sanomaan että kaksipyörävetosella vetäis paremmin kun nelikolla. Olen saikannu etuvetosella veneen nostossa luiskassa tarpeekseni. nelikolla on tullu ylös omin avuin aina ja ilman ongelmia, etuvetosella niitä riitti.
Märkä nurmikko ja etuvetonen auto on toivoton yhdistemä, nelikolle helppo juttu. Kia vetää vain kolmella, takaa kaksi ja edestä yksi
Asfaltti vetäjät on tietysti sitte oma juttunsa

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:29.03.2024 kello on 20:20
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: Volvo V70 D5 20111
« Vastaus #62 : 12.11.2014 kello on 06:47 »
Ei varmaan kukaan ole väittänytkään, että  kaksivetoisella pärjäisi paremmin kuin 4-vetoisella.

Kyse on ollut siitä, että kaksivetoisellakin pärjää aivan hyvin ison vaunun kanssa, kun on vain järkipäässä ei siihen välttämättä 4-vetoa tarvita.

4-veto on kuitenkin ehdoton etu ison kulkimen kanssa.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 8.02.2024 kello on 08:35
  • Strömma Kemiönsaari
Vs: Volvo V70 D5 20111
« Vastaus #63 : 12.11.2014 kello on 07:16 »
No kylläpäs herättää tunteita 2-tai4-veto vaiks laudan jäsenen uudest autost oltiin mielissämme.
Mulla on 4-vedoista vaan kokemusta Jeep Wrangleristä,Cherokeestä,Chevy Blazerista ja Nissan Patrolista. Nuista toi Wrangler oli maastokelpoisin mut kaikki kamalia maantieajossa.
Tietty noi on karkeita verrattuna johonkin Crosscountriin mut 4-vedosta jäi muutama hiuksia nostattava tapahtuma mieleen kun luotti liikaa siihen nelivetoon talvella ja kun sladiin lähti niin oli parempi kun mamma oli hiljaa ja kädet kunnossa. :D :D :D
Kyllä mä mielummin ajelen kaksvedolla,tietty eihän mulla oo kokemuksiakaan näistä uusista nelikoista muttei oikeastaan edes sen suurempaa himoakaan sellaista omistaa vaikkakin olisi siihen varaa mut jokainen tyylillään.
Ja ei sitä aina oo vaikeissa paikoissa etteikö kaks-vedolla pärjäisi ihan hyvin ja se ennakoiva ajotyyli on usein parempi vaihtoehto kuin kallis neliveto...

Mut nää nyt oli vaan mun kokemuksiani nuist nelivedoist,-mikään suurempi ikävä niitteen perään ei ole,-paitti blazerin ruisku kasia ja tilavaa ohjaamoa ja hyvää ratiota!!! :D :D :D

                                            t migel

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 2.12.2020 kello on 22:56
  • Tyhmä
    • Urheilua aktiiveille
Vs: Volvo V70 D5 20111
« Vastaus #64 : 12.11.2014 kello on 11:54 »
Kia vetää vain kolmella, takaa kaksi ja edestä yksi

Tämä nyt on toki väärä topic kysellä, mutta sallittanee. Onko Kiassa vakiona takana LSD tai jopa "kova" lukko? Tuo on kyllä iso etu.

Muuta tähän ei oikein voi sanoa, kuin omista kokemuksista kertoa. Mulla ei kokemuksia erillisrunkoisista maastureista ole. Vain cittarista ja nelivetoisista henkilöautoista. On ollut manuaalia, automaattia, kytkeytyvää ja jatkuvatoimista mekaanista. Ainoa nelivetoinen joka on minun käytössä muuttunut (valitettavasti) etuvetoiseksi, ja tottakai silloin kun sitä nelivetoa ois eniten tarvinnut, oli Saab. Saabissa oli Haldex (4gen) ja se muuttui pariin otteeseen etuvetoiseksi anturivian sekä kuumenemisen takia. Sanomattakin on selvää, että tämä jätti hieman huonot fiilikset ja nyt omien kokemusten perusteella en Haldexia aivan ensimmäiseksi olis hankkimassa.

Nämä kytkeytyvät ja jarruilla ohjattavat nelivedot pätevät varmasti rullatestissä kun sitä voimaa saadaan jonkin verran siirrettyä hyvin nopeasti pitävälle renkaalle. Käytännössä juuri tällainen tilanne vois olla vaikkapa risteys jossa hieman nousua. Ylhäältä liippautunut sileälle jäälle ja alempana pitävää. Sähköisesti ohjattava neliveto siirtää voimaa heti taakse jos edessä yrittää sutaista. Taas (esim Subarun manuaaliversiossa) keskitasauspyörästö + LSD antaa edess sutia ensin jonkin aikaa ennekuin taakse alkaa siirtyä vetoa LSD:n toiminnan myötä. Eli tässä kytkeytyvä on pätevämpi mun kokemuksella.

Mutta sitten kun sitä voimaa tarvii siirtää hieman enemmän ja hieman pidempään, alkaa mekaaninen vetotapa päteä. Ensinnäkin kun se ei ole antureista riippuvainen. Ja keskitasauspyörästö jakaa voiman tasan ilman luistoja jos pitoa on suunnilleen saman verran joka renkaalla, kuten sitä yleensä on. Pientä sutimista siellä täällä, mutta neljällä mennään. Ja keski LSD kuitenkin hoitaa voiman jaon jos etu/taka välillä on isompaa eroa. Ja siinä ei kuitenkaan voimaa siirry paljonkaan luiston aikana mekanismista johtuen, joten koville se ei joudu. Tällaisessa tilanteessa (trailella iso kuorma ja mutainen metsäautotie) Haldex antautui pimpelipomien kera ja muuttui etuvetoiseksi. Suben manuaaliversiolla ei mitään heikkoa.

Ajettavuudeltaan nämä edellä mainitut ei kyllä eroa etuvedosta varmasti 95% ajasta. Eli kuskin on mahdotonta sanoa jos ei tiedä. Ellei sitten jotain sladipelleilyä yritä.

Taas tuohon KuusaanMatin Foresteriin palatakseni (ja myös meikäläisen Outbackiin) huono puoli ei mun mielestä ole vetokyky, eikä voiman siirtyminen. Se kyllä on siirtynyt aina täysin moitteitta. Mutta se akilleen kantapää: peruutus. CVT on tässä heikoilla. Momentinmuunnin on niin pieni, ettei liikkeellelähtömome ntti ole suuri. Eli jos rengasta ei saa YHTÄÄN pyörähtämään, niin voimaa ei juuri taaksepäin löydy. Sama oire löytyy myös joistain toisista uusista momentinmuunnin automaateista, joita on taloudelliseksi viritetty. Esim uusi BMW:n X3.
Tämän olen pariin kertaan kokenut häiritsevänä Outbackin kanssa. Esim "linkkuun" peruuttaessa vaunun kanssa ylämäkeen voi liikkeelle lähtö olla vaikeaa.

Manuaali diesel Subarussa taas selkeä akilleen kantapää oli kytkin/vaihteiston toiminta moottorin kaverina. Moottori oli liian hengetön matalilla kierroksilla. Eli kuorma päällä liikkeelle lähtiessä piti antaa kovasti kierroksia. Ja tämä taas poltti kytkintä (meni vaihtoon 50tkm ajettuna). Ei ollut hyvä veturi, vaikka itse nelivedon toteutus minusta oli tosi hyvä.

Etuvetoisella on pari kertaa kuorma jäänyt vetämättä perille. Yks oli trailerilla puuliiteri. Kovassa vesisateessa sitä ei saanut vedetyksi pihalle pelipaikalle, vaan piti kantaa puut yksitellen perille kun traileri seisoi puoliväliin pihaa. Ja toinen kerta oli puukuorma metsästä (edellä) ja silloin piti pyytää apua.

Edellä moitittiin Subarun vetotapaa jämähtäneeksi ja aikansa eläneeksi. Omien kokemusten perusteella pidän tuota jämähtäneisyyttä hyvänä asiana. Ja kuten KuusaanMatin kokemasta huomataan, uudempi ja "hienompi" ei välttämättä ole parempi. Tällainen keskitasauspyörästö + visko LSD, ja jos vielä löytyy myös perästä LSD, on kyllä melko lyömätön yhdistelmä kun huomioi hinnan ja toiminnan luotettavuuden sekä huoltotarpeen vähyyden verrattuna monilevykytkimellä + jarruilla toteutettuihin voimanjakoihin.

Audin Torsenin hyvyydestä olen täysin samaa mieltä. Loistava järjestelmä. Mutta ilmeisen hintava toteuttaa. Silti soisin sitä käytettävän enemmän henkilöautojen nelivedoissa.

Onko neliveto egopullistelua? En tällaista tunnista. Jos sitä ei tarvi niin sitä ei silloin tarvi. Eikä se varmasti naapuria kiinnosta onko sulla neliveto vaiko ei. Ja nämä "urbaanilegendat", että neliveto jää kiinni pahempaan paikkaan, tai sillä ei huomaa sitä liukkautta. Hevonkukkua sanon minä. En ole tällaista havainnut. Enkä tunne ketään joka ois nelarinsa jotenkin "pahemmin" kiinni saanut. Ei niitä kukaan mihinkään suohon aja. Offroad harrastajat erikseen. Samaten muut metsässä möyrijät. Ne ajaa Pajerolla tai Cruiserilla tai vastaavalla, eikä niistä ollut tässä topicissa puhe.
Ottiko mulla lujille, kuten Kahtaenvaihda totesi? Sitäkään en tunnista. Päinvastoin. Hyvää keskustelua saatiin aikaan. Erityisesti omakohtaiset kokemukset, kuten migelillä, on aina sitä mielenkiintoisinta luettavaa.

Tällaisia kokemuksia minulta. Tällä hetkellä pihalla on kaksi nelivetoa. Toisessa kytkeytyvä monilevykytkin-veto ja toisessa mekaaninen keskitasauspyörästö + visko LSD. Näillä on monenlaista vedetty ja koettu. Yks etuvetokin löytyy.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 8.08.2021 kello on 14:40
Vs: Volvo V70 D5 20111
« Vastaus #65 : 12.11.2014 kello on 13:24 »
Tässä vanhemmassa Kia Sorennossa on lukko takaperässä kitkalukko, auto on valittavissa kytkimellä joko takavetoiseksi tai nelivedoksi, myös hidas neliveto löytyy, edessä ei tietääkseni ole lukkoa. Auto on mullakin yleensä takavetona, liukkaalla ja tarvittaessa nelikkona. Uudempi sorento on sitten ilman nelivetoa etuvetonen. On olemassa myös automaattisesti kytkeytyvä neliveto, omassani sitä ei ole.
Onko nelikko sitten elvistelyä, mulla se on tarpeen takia, veneluiskat oli se ongelma johon etuvetonen ei toiminu, vaunu varmasti liikkuu asfaltilla millä hyvänsä

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 1.07.2018 kello on 09:39
Vs: Volvo V70 D5 20111
« Vastaus #66 : 14.11.2014 kello on 00:34 »
4-veto on kuitenkin ehdoton etu ison kulkimen kanssa.
Kyllä näin on. Thumb Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa.
Nimim. 4-vetoisella kohta jo 15 vuotta