Tekniikkakeskustelut > Sekalaiset

Lumiketjuista?

<< < (2/13) > >>

jus66si:
Varmaan tuo eteneminen on paljolti kiinni myös renkaista. Kun ajattelee sitä, kuinka pieni on se pitoala siellä renkaan ja tien kosketuskohdassa, niin varmasti renkaiden merkitys kasvaa. Mulla on nyt autossa kitkat ja on ajettu myös nastoilla. Toinen on se, että onko etu vai takaveto. Mitä tulee lumiketjuihin, niin itse ostin viime talvena bilteman lumiketjut pahimman varalle. En kuitenkaan ole niitä vielä tarvinnut. Lumiketjujen kanssa kannattaa olla maltillinen, koska pito on sitten pitohetkellä tiukka.
N. neljän vuoden matkailuauton ajokokemuksilla voin sanoa, että talviautona on ollut ihan hyvä, vaikka onhan noita skeptikkojakin riittänyt. Varmasti täällä on kokeneempiakin ja kullanarvoisempaa tietoa vielä heillä lisää.
Pääasia on se kuitenkin, että kun autossa on asialliset talvirenkaat vähintään 5- 7mm:n pinnalla pääsee kyllä eteenpäin. Mulla oli Continentaliin vanco vikingeissä tuo seittämän ja nastat. Sitäkin on tietysti mietittävä, että jos auto on 6m:n tai yli niin kannattaako sillä lähteä kovin jyrkkiin mäkiin puskemaan, eli kyllä tuota ajosuunnittelua tulee harrastettua myös jo pelkän takapaino/etuveto ajatuksella. Muutaman kerran kun pers-eellä tulee alas niin kyllä se opettaa kummasti. Meillä on pihassa jyrkkä lähtö ja siinä tuli harjotusta kummasti. Naapuri kun oli kokenut kuorma-automies, antoi oivia neuvoja ja enää ei tulla perävalot edellä niin helposti.

Moppc:
Ketjuista kokemusta vain pakettiautossa. Tuollaiset Bilteman ketjut ostin -96 Transittiin (pitkä ja takaveto), kun sillä saattoi tyhjänä jäädä ihan märällä nurmella pyörimään tyhjää. Renkaissa oli pintaa mutta kun keula on painava ja ahteri ei, niin ketjuilla kyllä selvisi aina. Hyvin kestivät mutta toki käytin vain lyhyesti päästäkseni pitävämmälle alustalle.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Talviautoilu/Lumiketjut/Lumiketjut-2-kpl-37122/

jussivalo:

--- Lainaus käyttäjältä: Jepukka - 15.10.2014     kello on 20:35 ---Millälailla huono?

--- Lainaus päättyy ---
Takakeittiö, takatelineellä yleensä sukset ja agregaatti+p-aineet ja paljon ajoa metsäteillä, tulee kuljettua aika paljon maastossa niin auto pitää saada jonnekkin parkkiin yms.

Catiska:
Minulla on nuo bilteman ketjut. Viime talvena niillä tuli ajettua yhteensä n. 20km, ainakin sen kestivät aivan mainiosti eikä niissä mitään kulumisen merkkejä näy. Itse en ainakaan aio tuon enempää ketjuihin investoida. Se on sitten eri juttu jos pitää talvessa ajaa satoja kilsoja ketjujen kanssa, vaan sellaiset taitaa olla aika harvassa.

vaanari61:
Mitä tapahtuu jos kättinki katkee ja jäljelle jääneet hiluvitkuttimet jääkin vetoakselin ym:den väliin ?

Tuossa tilanteessa kun vetarin kumekset,  jarruletkut ja abs:n kaapelit tai mitä sieltä löytyykään ovat tuhannen päreinä niin äkkiä halvat ketjut tulee kalliiksi ?

Onks kellään kokemusta tollasesta haverista ?

Onks mahrollista tollaanen ?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View