Sivuja:
Toiminto
  • #1 kirjoittanut Anniina92 03 Oct 2014
  • Pistänpäs tähän nyt ensimmäisenä linkin blogiini, jonne olisi tarkoitus tarkemmin kuvailla projektin edistymistä..
    http://booginalma.vuodatus.net/sivut/solifer-artic-552l-vm-84

    Elikkäs, vanhempieni vaunu on nyt sitten jo riittävän kauan ollut puoliksi purettuna sisätiloissa, tarkoitus olisi saada tuo ensi vuonna ulos, jotta saisin omani tilalle purettavaksi.. Mutta nyt en tiedä mistä aloittaa ja blogiani seuraa pääasiassa muita askarteluja harrastavat, joten sinne ei tullut neuvoja asiasta  ::)





    Täältä olen saanut jo paljon hyviä neuvoja ja aivan yhtä tärkeinä myös ohjeita siihen, miten EI kannata tehdä.

    Ostoslistalle olen saanut kiiltofix liima massan puuosille, uretaaniliiman finfoamille. Puutavarasta heti kysymys, toiset käskevät tehdä vanerista, toiset ihan tavallisesta raakalaudasta, joku puhui painekyllästetystäk in, mutta se kuulemma syövyttää alumiinia..?

    Tänään kävin kuvailemassa ja tutkailemassa vaunua tarkemmin, mietein miten seinä ja katto täytyy tukea ettei enemmän purkaessa rötkähdä mihin sattuu. Yritin myös päättää mistä aloittaa, mutta en oikein tiedä mikä olisi järkevin? Joku käski aloittaa ottamalla ulkopuolelta kaikki ruuvit ja listat pois, mutta pysyykös tuo seinä sitten enää pystyssä  ::)

    Huomautan, että olen vain teoriassa opiskellut näitä juttuja, vasara pysyy kyllä kädessä, mutta näin hulluun projektiin en ole ennen sotkeutunut. eli pahoittelen jo etukäteen jos joudutte vääntämään asioita minulle rautalangasta   :D
  • #2 kirjoittanut Jakelfin 03 Oct 2014
  • Listathan suojaavat pintapeltien saumoja, eli voit ne irroitella huoletta. Älä pura koko vaunua jos et aio tehdä koko seinää yhtenä elementtinä uusiksi. Se voi olla helpoin tapa jos uusittavaa on paljon. Eli kannattaa purkaa pala kerrallaan ja kasata taas. Täällähän on paljon projekteja joista kannattaaki ensimmäisenä lukea vastaavanlaisten vaunujen projektitarinat, niistä saa paljon vinkkejä ja keinoja korjaukseen. Paljon se vaatii työtä, mutta palkitsee lopussa kun pääsee reissuun. Tsemppiä projektiin!
  • #3 kirjoittanut nestori78 03 Oct 2014
  • Ite irroittelin listoista vain ruuvit sitä mukaan kun purin, omassa vaunussa ei ollut enää muualla kuin kulmissa ehjää puuta(en liioittele) muut mustaa mujua, lattia ympäri asti pehkaa. Itellä olisi saattanut rossata koko vaunu jos olisi ottanut listat pois. Omassa projektissa aloitin lattiasta, siitä oli hyvä lähteä ylöspäin.Alkuun kun pääsee niin kyllä se siitä lähtee.
  • #4 kirjoittanut Anniina92 04 Oct 2014
  • juu pari projektia luin alusta loppuun, joitain vain selailin.. sitten kuitenkin huomasin että tulee varmasti sellaisia kysymyksiä, joihin en osaa hakea vastausta noin suurien viestimäärien joukosta niin aloitin tämän..

    Eipä tuossakaan paljon mitään ehjää ole :D yhtä puuosaa yritin ottaa irti niin käteen jäi pehmeää ihan kuin kasa karvoja olisi ollut.. olisi edes osa ehjää niin sais mallia hiukan, varsinkin päädyn kaaresta..

    Nyt matka kohti rautakauppaa toivoen että tästä tulisi jotain!
  • #5 kirjoittanut virpimu76 11 Oct 2014
  •  :) Hyvä siitä tulee..  Thumb tsemppiä Sulle urakkaan.Laittele kuvia miten edistyy.
  • #6 kirjoittanut Anniina92 27 Dec 2014
  • Noniin, tämä jäi pahasti suunnitelu vaiheelle, keittiöremontti oli tärkeämpi saada jouluksi valmiiksi. Toisaalta ihan hyvä, tänä aikana olen ehtinyt enemmän lukemaan toisten projekteja ja etsimään neuvoja. Tänään uskaltauduin tekemään ensimmäisen aloitteen ja poikkesin Rautiassa.




    Tuommoiset sieltä lähti mukaan, täältä saatujen ohjeiden perusteella. Kiiltofix liimamassa puuosien kiinnitykseen 11,55€/tuubi. Uretaaniliimaa menin kyselemään eristeiden liimaukseen, myyjä kuitenkin suositteli tuota Elite liimamassaa, joka pakkausselosteen mukaan soveltuu ihan mihin tahansa. Purkki tuntui myös kätevämmältä kuin tuollainen tuubi. Elite maksoi 16,95€/purkki.

    Toisten projektien selaamisen jälkeen ajattelin aloittaa oven pielestä ja edetä kohti vaunun etuosaa. Nyt jo kuitenkin ongelma, olen vieläkin epävarma millaista puutavaraa tähän kannattaisi laittaa? Byggmaxille meinasin mennä. Meiltä löytyy varastosta finnfoamia, jossa alumiinipaperi toisella puolella (toivottavasti kirjoitan termit oikein..) enkä nyt muista oliko se 30 vai 35mm paksua. Onko tuon käytöstä mielipiteitä/kokemuksia? Mahtaisinko olla niin onnekas, että paksuudeltaan sopivaa puutavaraa löytyisi valmiina kaupan hyllyltä...
  • #7 kirjoittanut kuusaan.matti 27 Dec 2014
  • Hei!
    Kova ja vaativa urakka on tuo vaunun eristeiden vaihto, muttei kuitenkaan mahdoton.
    Noista liimoista on monenlaista mieltä, mutta näyttää sopivilta.
    Finnfoam tmv kova uretaani on parasta eristettä vaunuun.
    Tue vaunu sisältä ja ulkoa, työn ajaksi, niin pysyy mallissa.
    m
  • #8 kirjoittanut Anniina92 31 Dec 2015
  • eipäs onneksi tarvinnutkaan lähteä puutavaraa ostamaan, löytyi omistakin nurkista suoraakin pattinkia sen verran että pääsee alkuun. Onneksi, koska tuli vasta mieleen että mistä liikkeestä puutavaraa mahdetaan myydä kuivista sisätiloista? ei tullut äkkiseltään mitään mieleen. Byggmaxilla ainakin on isompi tavara ulkona. Sieltä haettiin listoja keittiöremonttiin ja parissa viikossa nurkat rupes irvistelemään, vaikka listat heillä myydään sisältä..





    Tämmönen yllätys löytyi kun tuota pintavanerin rääppeitä putsailin pois. Yläosa olikin terve.




    Etukulmasta vasta tuli muurahaisten onkaloita. Ennen tämän alueen putsausta meinasin jo kumota kokonaan sen muurahaisten syönti tarinan, koska ovelta päin lähdin pintaa putsaamaan ja tuo alue on ihan kastunut. Eikä muurahaisten onkaloita ollenkaan. Mutta etupäästä ne olivat tulleet tukijalkaa pitkin seinän sisälle.. Ihme, että vettä on tullut vain kyljen keskeltä listasta ja ikkunoista, ei katon listasta eikä tuuletusaukon reunoista..

    Nyt ruvettiin miettimään, kannattaako noita ehjiä styrokseja ruveta edes vaihtamaan? Finnfoamissa tietysti parempi lämpöeristys, mutta hyvinhän näilläkin on pärjätty. Eri asia olisi jos kaikki seinät ja katto jouduttaisiin avaamaan, silloin tietysti kannattaisi saman tien kaikkiin uusia finnfoamit kun kertta on avattu..
  • #9 kirjoittanut Yrjö 31 Dec 2015
  •   Se on tietysti jokaisen ratkaistava ihan ite, alkaako ehjää korjaamaan? Ehkäpä vettymättömyys olisi peruste vaihtaa finfoamiin. ( Itse en oo viitsinyt vaihtaa ees kuivia lahoja puita pois).
      Kosteusmittari (puun) on hyvä varuste taloudessa, sillä on monenlaista käyttöä vaunun ulkopuolellakin. Hätätilassa Biilteemankin menettelee, sillä ennen ostoa/maalausta/liimausta/asennusta/polttoa näkee suunnilleen puun kosteuden.
      Voi sitten vaunuakin mittailla myöhemmin, ellei reijät satu silmään.
  • #10 kirjoittanut Anniina92 01 Jan 2015
  • hmm. finfoamissa varmaan useita hyviä puolia styroksiin verrattuna. mutta tosiaan, onko siitä hyötyä jos vain yhdessä seinässä on uusi finfoami? Ehkä ei noita ruveta vaihtamaan. Vettymättömyys.. totta, mutta puuosat ei kuitenkaan kestä kosteutta. Ulkopuolelta kun laittaa kaikki listat ja ruuvinreijät butyylillä niin.. hmm :D ajatuskatkoksia näin vuoden alkuun. tuo kosteusmittari olisikin hyvä hankinta, tosin tämän kanssa sitä ei tarvita kun parikymmentä vuotta ollut sisällä niin uskoisin olevan kuiva :D enkä usko että koskaan ostan kuivaa ehjää vaunua. korjattujen tarkkailuun olisi kyllä hyvä..

    Onko sulla täällä jokin projekti keskustelu kuvien kera, kun sanoit ettet itse vaihtanut edes puita pois? :)

    taidan päätyä siihen ettei ehjiä ruveta vaihtamaan. parempi vaan ajatella täällä "ääneen" jokainen asia, koska ihan aloittelija ja tietämätön, pääsette heti sanomaan kun olen tekemässä jotain pahasti pieleen  ;D
  • #11 kirjoittanut ------- 01 Jan 2015
  • Jos ois minun projekti, niin leikkaisisin pehmeän puun ympäriltä styroksia pois sopivasti, jotta lahot puut saisi vaihdettua. Puhallin kuivattamaan ehjiä puita. Sen jälkeen poistaisisin märkää syytöksiä esim. 30x40 palasen, leikkaisisin kuivaa styroksia samankokoisten palan ja liimaisin kiinni seinään pullossa olevalla uretaani liimalla (tarvitaan pistooli) ja sopivan kokoisilla tikuilla pingottaen seinästä seinään. Liima 30min kuiva. Tällä säästyt ylimääräisiltä seinän ulkopuolisilta tukemisilta.
    Sitten tuo finfoam on mielestäni ihan turha ajatus, koska jos et laita uusia massoja siinnelistojen/nauhojen alle, niin se finfoamin ympärillä oleva puu/seinä vaneri vetyy. Ihan turhatyö ruveta vaihtamaan kuivia materiaaleja.
  • #12 kirjoittanut happa66 01 Jan 2015
  • Tuosta kosteusmittarista. Tuli ostettua Biltemasta se kympin mittari ja mielestäni meni rahat haaskoon. Mutta mittareista on keskustelu täällä jossakin, niin lukase se ennen kuin ostat halvan ja "säästät" :)

    a-p
  • #13 kirjoittanut Yrjö 01 Jan 2015
  • Onko sulla täällä jokin projekti keskustelu kuvien kera, kun sanoit ettet itse vaihtanut edes puita pois? :)
      Edesmenneen Infon puolella oli pikkasen juttua asiasta, kuvia en tuolloin osannut laittaa.
      Vessan seinän purin ja uusin, etu ja takanurkat alhaalta reijitin, odotin kuivamista, laitoin päälle vaneerin palat. Sieltä niitä tuskin huomaa, ovat kalusteiden takana. Koska puuta ei ollut, piti listat osin kiinnittää pop-niiteillä. Emme ole huomanneet mitään homeen tai muuta vastaavaa hajua.       
      Tietenkin aina vanhassa tärkeintä listojen ym. tiivistäminen.
      Varsinkin vaunun omistaja on aika tarkka, haistoi aikanaan kun olin poikennut Lahtisella hiukankin pidempään, sieltä tarttui vanhan talon haju vaatteisiin.
  • #14 kirjoittanut tsahkali 01 Jan 2015
  • Tuosta kosteusmittarista. Tuli ostettua Biltemasta se kympin mittari ja mielestäni meni rahat haaskoon.

    Miksi?
  • #15 kirjoittanut Yrjö 01 Jan 2015
  •   Onhan aina, varsinkin halvoissa kamppeissa suuret yksilöerot. Moniin Bilteeman vehkeisiin oon pettyny, tähän kosteusmittariin en toistaiseksi?
Sivuja:
Toiminto