rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Primus 2490 sytytysongelma  (Luettu 17593 kertaa)

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:05
Vs: Primus 2490 sytytysongelma
« Vastaus #15 : 18.01.2017 kello on 17:57 »
Hei, ja kiitos kaikille osallistumisesta. Osasuurennoksen kierre on pituudeltaan puolet tuliterän elektrodin kierteestä. Onhan se mahdollista, että sinne on edeltäjä työntänyt rikkinäisen elektrodin viimeksi. Kurkistan aukkoon boroskoopilla ensin ja varmistan tilanteen. Ajattelin liottaa kierrettä wd40:llä ja lyödä kartiomaisen puutapin sinne ja koittaa kiertää auki. Liimaa en uskalla sinne työntää, menee vielä toimiva kierteen osa tukkoon. Jos ei tuolla irtoa, niin täytyy toivoa, että ehjä kärki taipuu kuristuneesta aukosta paikalleen ja koitetaan ehjä elektrodi paikalleen. Pannun irroitusta viimeisenä vaihtoehtona.

Pannun irroitus ei ole kovinkaan hankala toimenpide. Minä tekisin itse korjauksen pöydällä. ;)
« Viimeksi muokattu: 19.01.2017 kello on 09:16 »

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 2.04.2024 kello on 00:59
  • Älä äänestä "niinkuttelijoita".....
Vs: Primus 2490 sytytysongelma
« Vastaus #16 : 19.01.2017 kello on 03:37 »
Oletuksella että tuonne on todella kierrettä katkennut.........

Noin yleisellä tasolla toteaisin että erilaisten juuttuneitten ja katkenneitten
ruuvien ja niitten osien ulossaamisessa rihlatappi on osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi.
Esim. vastakierretapilla en ole onnistunut yhdessäkään vaikeassa tapauksessa.
  En nyt ole ehdottamassa rihlatappisarjan hankintaa pelkästään tähän tapaukseen
jos ei harrastuneisuus sitä muutoin puolla. Lisäksi tuo osahan on messinkiä joten irrotustyökalu
syntyy aivan tavallisesta teräksestäkin. Aihio voi siis olla mikä tahansa sopivan halkaisijainen
akselinpätkä mutta myös ei-täyskierteisen pultin juuriosa, veistelyn helpottamiseksi mielellään
pehmeämpää laatua... 5.8 tjsp.
   Laita kulmahiomakoneeseen aluksi 1mm:n leikkauslaikka, tee sillä alku-urat rihloille.
Jatka siitä kolmioviilalla kallistaen niin että aukikierron suuntaan syntyy leikkaavampi hammas
eli reuna. Yritä saada loivasti kapeneva rihlapiikki. Tuo kohde näyttää erityisen helpolta, siinä
kun on valmiiksi keskitetty reikä ja juuri sopiva jäljellä oleva seinämä. Älä silti kiirehdi
vääntämään heti väkisin jos et ole tuntenut liikahdusta. Napauta mieluummin hieman syvemmälle ja
jatka taas pienta "nitkutusta" ettet tulisi leikanneeksi materiaalia pois. Muodonmuutos tekee kyllä
tehtävänsä.
   Työkalun voi jos halkaisija on sopiva, tehdä myös TORX kärjestä. Se vaan todennäköisesti
vaatii kovasimen kulmalla teroittamisen, voi mennä viilallakin jos on huonoa terästä. Aikoinaan
oli saksalaisautojen moottoreissa hieman vastaavia 12-kulmaisia tähtimäisiä ruuvikoloja joitten
työkaluja olen myös käyttänyt tällaiseen tarkoitukseen, ne käyvät ihan sellaisenaan kun halkaisija
sopivasti sattuu.

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:24.01.2022 kello on 21:35
  • Hobby Prestige 610 ja Solifer Goldie 530
Vs: Primus 2490 sytytysongelma
« Vastaus #17 : 25.01.2017 kello on 09:22 »
Itse asiassa mulla on meneillään jumppaamista kahden 2490 pannun kanssa samaan aikaan. Ensimmäinen on "tappimallia" ja se korjaantui viikonloppuna kun vaihdoin siihen neuvon mukaan kulmakärjen. Näytti tepsivän kun ei enää syttynyt lähtötilanteessa lainkaan. Nyt lähtee hienosti ekalla tai tokalla kipinällä lämpimänä, mutta jos pääsee viilenemään, niin paukahtelee aika mojovasti. Ajattelin kokeilla paineensäätimen kuivaamista ja T-korsteenin asentamista. Pannu on jälkiasennus Hobby Prestigeen vm. 86, jossa on ollut alun perin 2480 pannu. Jos eivät auta, niin suuttimen putsausta ja ilmaseosaukon kuristamista suuttimen vierestä. Onko vielä muita paukahteluntorjunta konsteja ? Asennettuna on tällä hetkellä 2480:n hattu ja se puhaltaa kaiken vesihöyryn koteloon.

Toisessa 2490 pannussa oli tuo juuttunut kierteenpätkä elektrodin reiässä. Kiitoksia rihlatappineuvosta. En lähtenyt kuitenkaan tekemään ensimmäiseksi työkalua, vaan ostin vastakierretappisar jan. No, kuten jo kerrottiin aiemmin ketjussa, siitä tuskin on apua. Ei nytkään. En uskaltanut vääntää aivan tappiin peläten tulpanreiän halkeamista. Lopulta porasin ensin 7 mm, sitten 8 mm ja lopulta 8,5 mm terällä juuttuneen holkin pois ja kaavin kierteenjämät piikillä pois, ks. kuva. Uusi kulmaelektrodi taipuu nyt paikalleen helposti ja menee melkein loppuun asti perille. Pikkuisen siinä reiän kierteenharjat saivat kipeetä poranterästä, mutta kierretapilla voisi vielä putsata työmaan. Joku tiesi ketjussa kertoakin, että kierre on 3/8 unc. Pannu pelittää hienosti, eikä pauku. Kiitoksia jälleen neuvoista.



*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:24.01.2022 kello on 21:35
  • Hobby Prestige 610 ja Solifer Goldie 530
Vs: Primus 2490 sytytysongelma
« Vastaus #18 : 5.02.2017 kello on 20:12 »
Tuo tappimallin 2490 pannuni ei vaan ota toimiakseen kunnolla. Suuttimeen putsauksen jälkeen starttasi pehmeästi jonkin aikaa, mutta menee taas välillä tilttiin viileänä. Painesäädintä ja poksia olen päässyt testaamaan vaihtolaitteiden avulla ja ne ovat mielestäni kunnossa. Elektrodi on vaihdettu kulmamalliin. Tänään liekki alkoi lepattaa kesken kaiken ja kipinäsytytys lähti päälle. Kaasupullo oli lopuillaan ja vaihdoin täyteen, jonka jälkeen ei syttynyt lainkaan. Magneettiventtiili aukeaa, mutta kaasua tulee läpi vähän kuuloisesti. Irroitin ja testasin magneettiventtiilin . Viimeinen naksaus oli hyvin hiljainen. Purin kaasuputket, mutta en löytänyt tukoksia. Laskin kaasua läpi pätkä kerrallaan. Painesäädin pitää olla 2-3 asennossa, jotta liekki ei kuulosta sammumaisillaan olevalta. Magneettiventtiiliä ravistaessa kuului siitä irto-osan kilinää. Voiko magneettiventtiili hajota niin, että läpi tulee vain vähän kaasua ?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 3.04.2023 kello on 16:44
  • Nurmijärvi
Vs: Primus 2490 sytytysongelma
« Vastaus #19 : 5.02.2017 kello on 20:27 »
Tuo tappimallin 2490 pannuni ei vaan ota toimiakseen kunnolla. Suuttimeen putsauksen jälkeen starttasi pehmeästi jonkin aikaa, mutta menee taas välillä tilttiin viileänä. Painesäädintä ja poksia olen päässyt testaamaan vaihtolaitteiden avulla ja ne ovat mielestäni kunnossa. Elektrodi on vaihdettu kulmamalliin. Tänään liekki alkoi lepattaa kesken kaiken ja kipinäsytytys lähti päälle. Kaasupullo oli lopuillaan ja vaihdoin täyteen, jonka jälkeen ei syttynyt lainkaan. Magneettiventtiili aukeaa, mutta kaasua tulee läpi vähän kuuloisesti. Irroitin ja testasin magneettiventtiilin . Viimeinen naksaus oli hyvin hiljainen. Purin kaasuputket, mutta en löytänyt tukoksia. Laskin kaasua läpi pätkä kerrallaan. Painesäädin pitää olla 2-3 asennossa, jotta liekki ei kuulosta sammumaisillaan olevalta. Magneettiventtiiliä ravistaessa kuului siitä irto-osan kilinää. Voiko magneettiventtiili hajota niin, että läpi tulee vain vähän kaasua ?

Siinä kaasuventtiilissä mihin kaasuputki tulee, on kaksi pientä verkkoa ja niitten välissä
suodatin jos on hyvin tukossa, niin välttämättä kaasu ei kulje.

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:24.01.2022 kello on 21:35
  • Hobby Prestige 610 ja Solifer Goldie 530
Vs: Primus 2490 sytytysongelma
« Vastaus #20 : 5.02.2017 kello on 20:49 »
Olen nähnyt venttiileistä kaasuputken tulopuolella metalliverkon. Pystyykö sitä irrottamaan ja putsaamaan sieltä sisältä . Olen vain rassannut kuparisäikeellä sitä pienenpientä suutinaukkoa.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 3.04.2023 kello on 16:44
  • Nurmijärvi
Vs: Primus 2490 sytytysongelma
« Vastaus #21 : 5.02.2017 kello on 21:00 »
Olen nähnyt venttiileistä kaasuputken tulopuolella metalliverkon. Pystyykö sitä irrottamaan ja putsaamaan sieltä sisältä . Olen vain rassannut kuparisäikeellä sitä pienenpientä suutinaukkoa.

Pienellä meisselillä olen kaivanut, se verkko häviää helposti jos putoo
sielä filtterin alla saattaa olla toinen verkko, ne voi puhaltaa puhtaaksi.
Jos se filtteri on mennyt ihan kovaksi ei välttämättä mene kaasu läpi.
Tuleeko sieltä putkesta normaalisti kaasu, ennen sitä venttiiliä.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 3.04.2023 kello on 16:44
  • Nurmijärvi
Vs: Primus 2490 sytytysongelma
« Vastaus #22 : 5.02.2017 kello on 21:09 »
Kaasuventtiilin nastat kannattaa myös putsata, että vetää kunnolla.

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:24.01.2022 kello on 21:35
  • Hobby Prestige 610 ja Solifer Goldie 530
Vs: Primus 2490 sytytysongelma
« Vastaus #23 : 6.02.2017 kello on 08:24 »
Johtoterminaalin nastat olen putsannut pikkuviilalla. Kaasua tulee kyllä läpi kunnolla, mutta vähän vaikea arvioida onko paine se mikä kuuluu olla suhinan perusteella.
Jossakin kaaviossa näin vastusarvot keltainen 5 ohm ja sininen 230 ohm 2490 magneettiventtiilil le. Jos ne on oikeat voisi tietysti vielä mitata tuon sähköisen puolen.
Perstuntuma on se, että suodatin voisi olla tukossa tai venttiili jää jotenkin puolitiehen kun testissäkään ei naksahtanut oikeen reippaasti.
Vesitermostaatin punaiset johdot jäi kasatessa
tarkastamatta, että tulivatko juuri samoin päin kuin alun perin. Onkohan niiden johtojen paikoilla vaikutusta pannun toimintaan ?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:54
Vs: Primus 2490 sytytysongelma
« Vastaus #24 : 6.02.2017 kello on 08:33 »
EI ole siittä kulkee jännite läpi se on vesi termari jos pannu kuumenee liikaa termari katkaisee jänniteen pannulta ,meniköhän oikein minun sepostus

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:24.01.2022 kello on 21:35
  • Hobby Prestige 610 ja Solifer Goldie 530
Vs: Primus 2490 sytytysongelma
« Vastaus #25 : 27.02.2017 kello on 21:39 »
Nyt olen saanut molemmat pannut jokseenkin kuntoon. Nihkeän kaasuvirtauksen syyksi paljastui näppihäiriö. Kaasun tuloputkessa magneettiventtiilis tä vastavirtaan seuraavana on kierrettävä mallia oleva sulkuhana, joka ei ollutkaan aivan auki. Oli kiertynyt kiinni päin kotelon väliseinän tiivistysremontissa . Jäljellä on molemmissa pannussa ajoittainen paukahtelu syttyessä, mutta pääsääntöisesti syttyvät pehmeästi. Tulee mieleen jopa, että syttymisen pehmeys riippuu kelistä....

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 3.04.2023 kello on 16:44
  • Nurmijärvi
Vs: Primus 2490 sytytysongelma
« Vastaus #26 : 27.02.2017 kello on 21:50 »
Nyt olen saanut molemmat pannut jokseenkin kuntoon. Nihkeän kaasuvirtauksen syyksi paljastui näppihäiriö. Kaasun tuloputkessa magneettiventtiilis tä vastavirtaan seuraavana on kierrettävä mallia oleva sulkuhana, joka ei ollutkaan aivan auki. Oli kiertynyt kiinni päin kotelon väliseinän tiivistysremontissa . Jäljellä on molemmissa pannussa ajoittainen paukahtelu syttyessä, mutta pääsääntöisesti syttyvät pehmeästi. Tulee mieleen jopa, että syttymisen pehmeys riippuu kelistä....

Olikos kaasuventtiilin suutin putsattu? vaikuttaako mitään, jos lisää kaasua tai vähentää
säätimestä.

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:24.01.2022 kello on 21:35
  • Hobby Prestige 610 ja Solifer Goldie 530
Vs: Primus 2490 sytytysongelma
« Vastaus #27 : 28.02.2017 kello on 08:20 »
Kaasuventtiili on ollut irti ja olen rassannut  kuparisäikeellä suuttimen aukkoa. En ole vielä purkanut venttiiliä enempää, mutta hyviä neuvoja siihenkin
alkaa olla koossa jo. Painesäätimen asentoon teho tuntuu vastaavan normaalisti. Olen pitänyt painesäädintä lähinnä 1 tai 2:lla. Vaunun manuaali kehottaa pitämään 1:llä muulloin kuin kovilla pakkasilla ja pelkän veden lämmityksessä. Pitääkin kokeilla väheneekö paukkuminen seosta rikastamalla. Toisaalla palstalla esiteltiin piipun ilma-aukon kuristamista. Letkuklemmari näyttäisi sopivan tarkoitukseen aika hyvin. En ole vielä kokeillut. Pannut ovat olleet pöydällä pari kertaa kesän jälkeen ja on kopisteltu puhallettu paineilmalla ja rassattu messinkiharjalla. Venttiilin asento pitää vielä ainakin tarkastaa. Paukahtelu vaihtelee possahduksesta kovaan jytkyyn, joka herättää yöllä. Mutta ei ole mennyt tilttiin pariin viikkoon. Kiitos neuvoista kaikille !

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:05
Vs: Primus 2490 sytytysongelma
« Vastaus #28 : 28.02.2017 kello on 09:03 »
Kaasuventtiili on ollut irti ja olen rassannut  kuparisäikeellä suuttimen aukkoa. En ole vielä purkanut venttiiliä enempää, mutta hyviä neuvoja siihenkin
alkaa olla koossa jo. Painesäätimen asentoon teho tuntuu vastaavan normaalisti. Olen pitänyt painesäädintä lähinnä 1 tai 2:lla. Vaunun manuaali kehottaa pitämään 1:llä muulloin kuin kovilla pakkasilla ja pelkän veden lämmityksessä. Pitääkin kokeilla väheneekö paukkuminen seosta rikastamalla. Toisaalla palstalla esiteltiin piipun ilma-aukon kuristamista. Letkuklemmari näyttäisi sopivan tarkoitukseen aika hyvin. En ole vielä kokeillut. Pannut ovat olleet pöydällä pari kertaa kesän jälkeen ja on kopisteltu puhallettu paineilmalla ja rassattu messinkiharjalla. Venttiilin asento pitää vielä ainakin tarkastaa. Paukahtelu vaihtelee possahduksesta kovaan jytkyyn, joka herättää yöllä. Mutta ei ole mennyt tilttiin pariin viikkoon. Kiitos neuvoista kaikille !

Minä hakisin vikaa mustasta poksista. Kipinä ei tule heti vaan 1-2 sekunnin viiveellä.

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:24.01.2022 kello on 21:35
  • Hobby Prestige 610 ja Solifer Goldie 530
Vs: Primus 2490 sytytysongelma
« Vastaus #29 : 28.02.2017 kello on 09:09 »
Pitää kuunnella vielä kipinän alkaminen tarkemmin. Mielestäni alkaa tikuttaa samaan aikaan magneettiventtiilin aukeamiskolahduksen kanssa.